Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Dziady – dramat romantyczny. Dziady, reż. Konrad Swinarski
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
wskaże w Dziadach cechy dramatu romantycznego;
porówna Dziady Mickiewicza i Dziady Swinarskiego;
oceni realizację Dziadów Swinarskiego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z Dziadami w reżyserii Konrada Swinarskiego (https://vod.tvp.pl/website/dziady‑1983,47740864). Przypominają sobie treść lektury Adama Mickiewicza i przynoszą na lekcję egzemplarz książki.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od słów zaczerpniętych ze strony: https://www.polskieradio.pl/10/482/Artykul/2512651,Matura‑2020‑Dziady‑Swinarskiego‑zajely‑caly‑teatr”
„Dziady” to ważny tekst w historii literatury polskiej, ale i w samych dziejach naszego kraju. Od spektaklu w reżyserii Kazimierza Dejmka zaczął się ciąg wydarzeń, który doprowadził do protestów marca 1968 roku. [...]
- „Dziady” w reżyserii Konrada Swinarskiego nie zebrały jednoznacznie pozytywnych recenzji tuż po premierze, ale zapisały się w historii polskiego teatru - przypomina Dominika Klimek. - 18 lutego 1973 w Starym Teatrze w Krakowie odbyła się premiera przedstawienia, które trwało 4 godziny. Zagrała w nim ponad setka aktorów. Podział na widownię i aktorów został zburzony, co w tamtych czasach było nowością - dodaje.
Ówcześni recenzenci pisali, że cała przestrzeń teatru została niejako objęta teatralną magmą. Nigdy niewykorzystywane w celu teatralnym użytkowe miejsca okazały się przydatne.
- Spektakl zaczyna się już w holu przy szatni, potem publiczność przechodziła dalej i uczestniczyła w bardzo dziwnym pogańskim nabożeństwie - relacjonuje reporterka Czwórki. - Moim zdaniem jest to dzieło dźwiękowo interesujące, oddające atmosferę wydarzeń. Konrad Swinarski wyjechała z kompozytorem Zygmuntem Koniecznym nagrywać ludowe pieśni podczas pewnego pogrzebu w Kalwarii Zebrzydowskiej. To one stały się inspiracją do tego wielogłosowego „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie” - ocenia.
Czwórkowa reporterka podkreśla znaczenie niepokojącej muzyki Koniecznego, a także gry aktorskiej.Uczniowie dzielą się na forum własnymi opiniami na temat obejrzanego spektaklu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z biografią Konrada Swinarskiego, czytają informacje odnośnie Dziadów Mickiewicza i Dziadów Swinarskiego, następnie wspólnie w klasie zostaje przeanalizowana mapa myśli prezentująca cechy dramatu romantycznego. Uczniowie w parach uzupełniają ją o przykłady z Dziadów cz. III.
Nauczyciel odtwarza w klasie audiobook. Następnie prosi uczniów o wyjaśnienie, jakie emocje towarzyszyły widzom oglądającym spektakl Swinarskiego i z czego to wynikało.
Nauczyciel informuje, że często mówi się o twórczości Swinarskiego, że była prowokacyjna. Prosi uczniów o dyskusję, czy uczniowie zgadzają się z tym stwierdzeniem. Prosi o podanie argumentu, korzystając z treści audiobooka.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Audiobook”.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu lekcji nauczyciel prosi wybranego ucznia o wskazanie cech charakteryzujących polski dramat okresu romantyzmu.
Może też poprosić uczniów o opinię na temat lekcji: W tej lekcji interesujące było...; W tej lekcji niepotrzebne było...
Praca domowa:
Przygotuj plan wystąpienia na temat: Dziady cz. III jako dramat romantyczny.
Materiały pomocnicze:
https://vod.tvp.pl/website/dziady‑1983,47740864
Juliusz Kleiner, Istota utworu dramatycznego, [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. Janusz Degler, Wrocław 1988.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.