Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R10dcHWf4WgYT
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Wyznania, fragment.
Św. Augustyn Wyznania, VII, 16, fragment
[Nieprawość]

Przekonałem się na podstawie doświadczenia, że nic w tym nie ma dziwnego, iż dla chorego podniebienia nieznośny jest chleb, który miły jest dla zdrowego; a chore oczy nienawidzą światła, które dla zdrowych jest rozkoszą. Podobnie nieprawym nie podoba się sprawiedliwość Twoja, cóż dopiero żmija i robaczek, które stworzyłeś dobrymi, przystosowawszy je do niższych części stworzenia Twego! Do tych to tworów zbliżają się ci nieprawi, o ile niepodobni są do Ciebie; zbliżają się zaś do wyższych, o ile usiłują się do Ciebie upodobnić. Pytałem, co to jest nieprawość, nie znalazłem substancji, lecz tylko przewrotność woli, która odwróciwszy się od Najwyższej Substancji, od Ciebie, Boga, ku rzeczom niskim, wyrzuca „wnętrzności swoje” i rozpływa się w pysze na zewnątrz.

medium1 Źródło: Św. Augustyn, Wyznania, VII, 16, fragment, tłum. J. Czuj.
Polecenie 1

Skąd według ś. Augustyna bierze się zło moralne?

RyT5pgHD0zRy6
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wymień pozorne dobra, które oddalają człowieka od Boga i czynią go grzesznikiem.

ROiNtI64vmbxj
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Co jest prawdziwym dobrem, ku któremu człowiek powinien się zwrócić?

RHRJoc82X90ei
(Uzupełnij).
R13Y4Ogc0YoFV
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Wyznania, fragment.
Św. Augustyn Wyznania, XI, 14; XI, 27; XI, 28, fragmenty
[Czym jest czas?]]

Czymże więc jest czas? Jeśli mnie nikt o to nie pyta, wiem; gdy zaś chcę wyjaśnić pytającemu, nie wiem; wiem jednak i śmiało to twierdzę, że wiem, iż gdyby nic nie przemijało, nie byłoby czasu przeszłego; a gdyby nic nie nadchodziło, nie byłoby czasu przyszłego; a gdyby niczego nie było, nie byłoby czasu teraźniejszego. Jakże więc są te dwa czasy, przeszły i przyszły, skoro przeszłego już nie ma, a przyszłego jeszcze nie ma? Teraźniejszy zaś, gdyby zawsze był teraźniejszy i nie przechodził w przeszły, nie byłby już czasem, lecz wiecznością.

W tobie, umyśle mój, mierzę czasy.

Lecz w jaki sposób zmniejsza się albo wyczerpuje czas przyszły, którego jeszcze nie ma; albo jak wzrasta przeszły, którego już nie ma, jeśli nie dlatego, że w umyśle, który tego dokonuje, są trzy czynniki. Oczekuje on bowiem, skupia uwagę, pamięta, aby to, czego oczekuje, przez to, na czym skupia uwagę, przeszło w to, co pamięta. Któż zaprzeczy, że przyszłego czasu jeszcze nie ma? Lecz jest już w umyśle oczekiwanie rzeczy przyszłych. I któż zaprzeczy, że nie ma już czasu przeszłego? Lecz jest jeszcze w umyśle pamięć rzeczy przeszłych. A któż zaprzeczy, że czas teraźniejszy nie ma rozciągłości, ponieważ w momencie przechodzi? Jednak trwa skupienie uwagi, przez które to, co ma być, spiesznie przechodzi w nieobecność.

medium2 Źródło: Św. Augustyn, Wyznania, XI, 14; XI, 27; XI, 28, fragmenty, tłum. J. Czuj.
Polecenie 4

Jaką odpowiedź daje Augustyn na pytanie: Czymże [...] jest czas?

R53yeUuNKizEJ
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Dzięki jakim funkcjom umysłu człowiek, według filozofa, postrzega czas? Jakie wyróżnia jego aspekty?

RhzeR2hlVCYtT
(Uzupełnij).