Audiobook
Zapoznaj się z treścią nagrania i zastanów się, jakie są konsekwencje krytyki filozofii chrześcijańskiej Kierkegaarda.
Wysłuchaj nagrania i odpowiedz na pytania: w czym przejawia się znaczenie Kierkegaarda? Z jakimi przekonaniami dotyczącymi jego filozofii polemizuje Toeplitz? Czy zgadzasz się z takim stanowiskiem?
Zapoznaj się z treścią nagrania i odpowiedz na pytania: w czym przejawia się znaczenie Kierkegaarda? Z jakimi przekonaniami dotyczącymi jego filozofii polemizuje Toeplitz? Czy zgadzasz się z takim stanowiskiem?
Czy myśl Kierkegaarda jest aktualna, a jeżeli tak, to w czym przejawia się jej aktualność?
Absurd jako fundament wiary – zbierz argumenty przemawiające za tą tezą Kierkegaarda. Wyjaśnij, dlaczego rozpacz stale towarzyszy ludzkiemu życiu.
Przeczytaj tekst i napisz rozprawkę: Mądrość życiowa a filozofia – jakie rozumienie filozofii reprezentuje Kierkegaard?
Zapoznaj się z tekstem i napisz rozprawkę: Mądrość życiowa a filozofia – jakie rozumienie filozofii reprezentuje Kierkegaard?
Kazanie ekstatyczne (Albo-Albo)
Ożeń się, będziesz tego żałował; nie żeń się, będziesz tego żałował; żeń się lub się nie żeń, będziesz i tego, i tego żałował, albo się ożenisz, albo nie ożenisz, będziesz żałował i tego, i tego. Śmiej się z tarapatów życia, będziesz tego żałował; śmiej się czy płacz z tarapatów życia, będziesz żałował i tego, i tego; albo będziesz się śmiał, albo będziesz płakał, będziesz żałował i tego, i tego. Zawierz dziewczynie, będziesz tego żałował; nie wierz dziewczynie, będziesz tego żałował; wierz czy nie wierz dziewczynie, będziesz i tego, i tego żałował; czy uwierzysz, czy nie uwierzysz, będziesz tego żałował. Powieś się, będziesz tego żałował; nie wieszaj się, będziesz tego także żałował; czy się powiesisz, czy nie powiesisz, będziesz i tego, i tego żałował. Taka jest, panowie, treść mądrości życiowej. (...) Wielu myśli, że są w tym samym stanie, kiedy uczyniwszy to i owo łączą czy też mediatyzują sprzeczności. Ale to jest nieporozumienie; gdyż prawdziwa wieczność nie leży w «albo‑albo», ale poza wyborem. Wasza wieczność będzie więc tylko bolesną sumą kawałków czasu i będziecie mieli podwójny żal pochłaniając ją. Moja mądrość jest łatwa do zrozumienia; bo mam tylko jedną zasadę, z której nigdy nie wychodzę. Trzeba bowiem rozróżniać pomiędzy postępującą w czasie dialektyką przy wyborze «albo‑albo» a omawianą tu wiecznością. (...) Nie opieram się na mojej zasadzie, bo gdybym się na niej oparł, żałowałbym tego. Gdyby się więc wydawało temu czy innemu z moich szanownych słuchaczy, że nie ma żadnej treści w tym, co powiedziałem, dowodziłoby to tylko, że ich umysł nie stworzony jest do filozofii.