Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1
Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie omów różne sposoby definiowania szaleństwa. Szczególną uwagę zwróć na sposób postrzegania szaleńców przez romantyków.
Zapoznaj się z treścią audiobooka, a następnie omów różne sposoby definiowania szaleństwa. Szczególną uwagę zwróć na sposób postrzegania szaleńców przez romantyków.
R2hELvRbQxY1f
(Uzupełnij).
dranica
R17lKx99rcp8L
Nagranie dźwiękowe Motyw szaleństwa i jego funkcje.
Źródło: Stanisław Kukurowski, Motyw szaleńca w literaturze różnych epok, „Kształcenie Językowe” 2012, z. 10, s. 113–117, 126.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Wyjaśnij, jakie funkcje w tekstach może pełnić motyw szaleństwa.

R15cj8BpxreKT
(Uzupełnij).

Zestaw ćwiczeń

1
Ćwiczenie 1

Podaj związki frazeologiczne, które są związane z wyrazami „serce” i „oko”. Wyjaśnij, jaka symbolika łączy się z tymi częściami ciała.

Ri3Mj8iXrv26m
serce (Uzupełnij). oko (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Scharakteryzuj na podstawie podanego fragmentu kondycję narratora noweli Serce oskarżycielem.

Edgar Allan Poe Serce – oskarżycielem

A potem wyłamałem trzy deski z podłogi i złożyłem wszystek zespół pomiędzy dranicamidranicadranicami. A potem przystosowałem deski do dawnego miejsca tak zręcznie, tak chwacko, że żadne oko ludzkie — nawet jego oko — nie mogłoby dojrzeć nic podejrzanego. I nic nie było do zmycia, ani jednej plamy, ani jednego śladu krwi. Byłem zbyt z tym zapobiegliwy. Nic nie zostało na dnie pełnego przed chwilą cebrzyka! Cha, cha!
Gdy dokonałem tych wszystkich zabiegów, była godzina czwarta i ciemno, jak o północy. Podczas gdy zegar wydzwaniał godzinę, zapukano do drzwi od ulicy. Lekko mi było na sercu, gdy szedłem otworzyć — czegóż bowiem bać się mogłem — obecnie? [...]
Oprowadziłem mych gości po całym domu. Prosiłem, aby wszędzie zajrzeli i aby zajrzeli dokładnie. Wreszcie wprowadziłem ich do jego pokoju. [...]
Bez wątpienia — bardzo wówczas pobladłem. Lecz gawędziłem ze zdwojoną jeszcze płynnością i głosem podniesionym. Dźwięk wciąż się rozrastał — co miałem począć? Był to szmer głuchy, zdławiony, częstotliwy, szmer niezwykle podobny do tego, który wytwarza zegarek, owinięty w watę.
Oddychałem z trudnością. Urzędnicy nie słyszeli jeszcze. Zacząłem gadać szybciej i z większą gwałtownością, ale szmer wzmagał się nieustannie. Wstałem i wszcząłem spór o jakieś drobnostki w tonie wielce wzniosłym, z przydatkiem gestów popędliwych, lecz szmer się wzmagał — wzmagał nieustannie. Czemuż ci ludzie nie chcą stąd odejść? Tam i sam — ciężkimi i wielkimi krokami zacząłem odmierzać pokój, jakby rozjątrzony uwagami moich rozmówców. Lecz szmer wzrastał miarowo. O, Boże! Cóż miałem począć? Burzyłem się — plotłem trzy po trzy — przeklinałem. Poruszałem krzesłem, na którym siedziałem, szurałem nim po podłodze. Wszakże szmer wciąż trwał i wzmagał się bez końca, Krzepnął coraz bardziej — coraz bardziej i wciąż coraz bardziej. A goście wciąż gadali — i uśmiechali się — i żartowali. Możliweż to, że nic nie usłyszeli? Boże wszechmogący! Nie, nie! Słyszeli! — Domyślali się! — Wiedzieli! Bawili się jeno moim przerażeniem! Tak pomyślałem — i dotąd jeszcze tak myślę. Wszystko byłoby łatwiejsze do zniesienia, okrom tego pośmiewiska. Nie mogłem znieść dłużej tych uśmiechów! Uczułem, że albo krzyczeć muszę, albo skonać! I teraz jeszcze — czy słyszycie? — Nasłuchujcie! Coraz głośniej, coraz głośniej, wiecznie głośniej, wiecznie głośniej!
— „Nikczemni! — krzyknąłem — Nie udawajcie dłużej! Wyznaję wszystko! Zerwijcie te deski! To — tam! To — tam! To — trzepot jego straszliwego serca!”

serce Źródło: Edgar Allan Poe, Serce – oskarżycielem, [w:] Edgar Allan Poe, Opowieści niesamowite, tłum. Bolesław Leśmian, Kraków 2008, s. 82–93.
R1TVRGFqtQnrU
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Obejrzyj galerię, a następnie wybierz obraz, który – twoim zdaniem – najlepiej koresponduje z nowelą Serce oskarżycielem. Uzasadnij wybór, formułując dwa argumenty.

RAzTngFjuP4Jc
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 4

W noweli Serce oskarżycielem ważną rolę odgrywają zmysły człowieka: wzrok i słuch. Scharakteryzuj, jak je ukazano. W tym celu uzupełnij tabelę.

RoJQLuzsMvGn2
zmysł wzroku. zmysł słuchu. Co w końcowej scenie noweli jest na widoku, a co znajduje się poza zasięgiem wzorku? Przytocz odpowiednie cytaty. (Uzupełnij). Co słychać w scenie kończącej nowelę? Scharakteryzuj dźwięki, przytaczając odpowiednie cytaty. (Uzupełnij). Sformułuj wniosek, odpowiadając na pytanie: Czy to, co widzimy, pozwala dostrzec prawdę o naturze człowieka? (Uzupełnij). Wyjaśnij, jakie symboliczne znaczenie mogą mieć dźwięki, o których mówi narrator. (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 5

Przeczytaj podany komentarz do noweli Serce oskarżycielem, a następnie wyjaśnij, w jaki sposób jego autorka rozumie symbolikę ciemności i światła w utworze Poego. Podaj przykład innych znaczeń, które można łączyć ze światłem i ciemnością w kontekście omawianej noweli.

Marta Guner Rola zmysłów w opowiadaniu Edgara Allana PoegoSerce oskarżycielem

Złowroga cisza i ciemność w pokoju, który jest głównym miejscem akcji, zostają zakłócone przez światło wydobywające się z latarni narratora [...]. Poe kreuje scenę poznania samego siebie [...]. Bohaterowie bezszelestnie przedzierają się przez otaczające ich ciemności, aby zgłębić tajemnicę własnego „ja”. Wszechobecny mrok można rozumieć po prostu jako czynnik ograniczający poznanie zmysłowe lub, metaforycznie, jako brak wiedzy o sobie. Samopoznanie jest możliwe dopiero dzięki światłu, które wydobywa się z latarni. Tak więc Poe w swoich utworach operuje przeciwstawieniem ciemności i światła na dwóch poziomach jednocześnie. Pisarz odwołuje się do percepcji bohaterów oraz uruchamia znaczenia symboliczne, tym samym wprowadza do opowiadań napięcie związane z zaślepieniem, nieświadomością i wglądem w samego siebie. [...] Bohater Poego poprzez wrażenia zmysłowe zgłębia także tajemnice własnego „ja”, jego widzenie i słyszenie skierowane jest nie tylko „poza siebie”, ale także „w siebie”. Doświadczenia zmysłowe prowadzą więc ku samopoznaniu, budowaniu wiedzy o sobie.

3 Źródło: Marta Guner, Rola zmysłów w opowiadaniu Edgara Allana PoegoSerce oskarżycielem, „Świat tekstów”, nr 2015, s. 57–58.
RRwkwLC9vG34w
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jak można na poziomie symbolicznym rozumieć akt agresji bohatera wobec oka.

R1BKbOSc5P5to
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 7

Omów, w jaki sposób Edgar Allan Poe ukazuje w noweli Serce oskarżycielem problem winy i kary.

R1RIEpKlaQRq4
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 8

Omów, w jaki sposób Edgar Allan Poe ukazuje w swoich nowelach naturę człowieka.

R1bfai6MCbGen
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wskaż przykłady tekstów z epoki romantyzmu, które przedstawiają kwestie związane z kondycją psychiki ludzkiej. Czy obserwacje, które wynikają z przywołanych przez ciebie lektur, pokrywają się z wnioskami z lektury nowel Poego? Wskaż podobieństwa i różnice.

Słownik

dekadent
dekadent

człowiek mający pesymistyczne nastawienie do życia i świadomość schyłku

dewiant
dewiant

osoba przejawiająca odchylenia od normy

melancholia
melancholia

stan głębokiego przygnębienia

neurotyczny
neurotyczny

skłonny do reakcji nerwicowych lub cierpiący na nerwicę

psychotyk
psychotyk

osoba mająca chorobę psychiczną charakteryzującą się m.in. utratą zdolności oceny rzeczywistości, zmiennością nastrojów i występowaniem urojeń