Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Obraz natury ludzkiej w nowelach Edgara Allana Poego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje funkcję narracji pierwszoosobowej w noweli Serce oskarżycielem;
wyjaśni sensy symboliczne zawarte w noweli Serce oskarżycielem;
omówi sposób ukazania kondycji ludzkiej w nowelach Poego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się w domu z przygotowanym fragmentem tekstu.
Interesujące wydaje się to w szczególności w zestawieniu z żywiołem, który przenika nowelistykę Poego – przewrotnością. Żywioł ten sprawia, że bohaterowie popełniają czyny dziwne, nieracjonalne. Postępują tak, mimo że może się to okazać dla nich zgubne. Przykładem jest bohater Czarnego kota – najbardziej chyba znanego tekstu Poego – który zamurowuje trupa zamordowanej małżonki w piwnicy swojego domu. Podczas inspekcji policyjnej prowadzi detektywów właśnie do tej piwnicy [...]. Ten niepotrzebny akt zuchwałości okazał się zgubny, ponieważ stukanie obudziło zamurowanego przypadkiem kota, który miauczeniem zdradził mordercę.
Analogicznie postępuje bohater innego tekstu Poego – Zdradzieckiego serca – w którym morderca ukrywa swoją ofiarę w podłodze. Gdy inspekcja policji w mieszkaniu dobiega już końca, bohater kierowanyszaleńczą zuchwałością wywołaną całkowitym triumfem
proponuje mundurowym, by odpoczęli właśnie w tym miejscu, gdzie spoczywa ciało zamordowanego. Czytelnik może domniemywać, że gdyby nie to, że policjanci zostali w domu dłużej, główny bohater nie doznałby słabości i nie uległby halucynacjom, które ostatecznie sprowadziły na niego klęskę.
Piotr Kubiński, Poe – Gombrowicz. Zbrodnia i parodia
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów, jakim autorem jawi się Poe po zapoznaniu z informacją na temat dwóch jego utworów. Pyta również, czy takie historie, jak przedstawione we fragmencie tekstu, są obecnie interesujące dla czytelników i dlaczego.
Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba przedstawia krótko informacje, które zapamiętała z przeczytanych materiałów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów sytuacji granicznych. Pyta, jakie mogą być reakcje człowiek na takie wydarzenia. Uczniowie dyskutują na ten temat, wymieniając się poglądami.
Na podstawie fragmentu tekstu Serce oskarżycielem z sekcji „Przeczytaj” uczniowie układają pytania, na które odpowiedź można znaleźć w tekście. Wyznaczone osoby zadają te pytania na forum klasy, a pozostałe osoby odpowiadają na nie. Nauczyciel sprawdza w ten sposób rozumienie tekstu.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją zamieszczoną w sekcji multimedialnej. Polecenia 1 i 2 wykonują wspólnie z nauczycielem.
Nauczyciel odtwarza w klasie nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie indywidualnie wykonują oba polecenia z tej sekcji oraz ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach, w ramach podsumowania materiału, wykonują ćwiczenia 2 i 3 zamieszczone w sekcji „Audiobook”. Chętna osoba z pary przedstawia gotowe odpowiedzi.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Dyskusję podsumowującą nauczyciel może rozpocząć od pytania związanego z tematem lekcji: Jaki obraz natury ludzkiej ukazany został w nowelach Edgara Allana Poego
Praca domowa:
W noweli Serce oskarżycielem ważną rolę odgrywają zmysły człowieka: wzrok i słuch. Scharakteryzuj, jak je ukazano. W tym celu uzupełnij tabelę. (ćwiczenie 4 z sekcji „Audiobook”)
Materiały pomocnicze:
Edward Kasperski, Edgar Allan Poe. Tożsamość i konteksty. Wprowadzenie do lektury, „Tekstualia” nr 1 (16) 2009.
Edward Kasperski, Gotycyzm i śmiech. Groza, groteska i parodia u E.A. Poego, Prace filologiczne. Seria literaturoznawcza, Tom LIX. Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.