Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Obraz natury ludzkiej w nowelach Edgara Allana Poego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
3) reaguje na przejawy agresji językowej, np. zadając pytania, prosząc o rozwinięcie lub uzasadnienie stanowiska, wykazując sprzeczność wypowiedzi;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
6. wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
11. korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) odczytuje tekst w jego warstwie semantycznej i semiotycznej;
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
6) rozpoznaje w utworach literackich konwencje: baśniową, oniryczną, turpistyczną, nadrealistyczną, postmodernistyczną;
Lektura uzupełniająca
6) wybrane utwory epickie okresu romantyzmu: Józef Ignacy Kraszewski, Stara baśń, Victor Hugo, Nędznicy, Edgar Allan Poe – wybrane opowiadanie; Henryk Rzewuski, Pamiątki Soplicy (fragmenty);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • scharakteryzuje funkcję narracji pierwszoosobowej w noweli Serce oskarżycielem;

  • wyjaśni sensy symboliczne zawarte w noweli Serce oskarżycielem;

  • omówi sposób ukazania kondycji ludzkiej w nowelach Poego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się w domu z przygotowanym fragmentem tekstu.
    Interesujące wydaje się to w szczególności w zestawieniu z żywiołem, który przenika nowelistykę Poego – przewrotnością. Żywioł ten sprawia, że bohaterowie popełniają czyny dziwne, nieracjonalne. Postępują tak, mimo że może się to okazać dla nich zgubne. Przykładem jest bohater Czarnego kota – najbardziej chyba znanego tekstu Poego – który zamurowuje trupa zamordowanej małżonki w piwnicy swojego domu. Podczas inspekcji policyjnej prowadzi detektywów właśnie do tej piwnicy [...]. Ten niepotrzebny akt zuchwałości okazał się zgubny, ponieważ stukanie obudziło zamurowanego przypadkiem kota, który miauczeniem zdradził mordercę.
    Analogicznie postępuje bohater innego tekstu PoegoZdradzieckiego serca – w którym morderca ukrywa swoją ofiarę w podłodze. Gdy inspekcja policji w mieszkaniu dobiega już końca, bohater kierowany szaleńczą zuchwałością wywołaną całkowitym triumfem proponuje mundurowym, by odpoczęli właśnie w tym miejscu, gdzie spoczywa ciało zamordowanego. Czytelnik może domniemywać, że gdyby nie to, że policjanci zostali w domu dłużej, główny bohater nie doznałby słabości i nie uległby halucynacjom, które ostatecznie sprowadziły na niego klęskę.
    Piotr Kubiński, Poe – Gombrowicz. Zbrodnia i parodia

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów, jakim autorem jawi się Poe po zapoznaniu z informacją na temat dwóch jego utworów. Pyta również, czy takie historie, jak przedstawione we fragmencie tekstu, są obecnie interesujące dla czytelników i dlaczego.

  2. Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba przedstawia krótko informacje, które zapamiętała z przeczytanych materiałów.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o podanie przykładów sytuacji granicznych. Pyta, jakie mogą być reakcje człowiek na takie wydarzenia. Uczniowie dyskutują na ten temat, wymieniając się poglądami.

  2. Na podstawie fragmentu tekstu Serce oskarżycielem z sekcji „Przeczytaj” uczniowie układają pytania, na które odpowiedź można znaleźć w tekście. Wyznaczone osoby zadają te pytania na forum klasy, a pozostałe osoby odpowiadają na nie. Nauczyciel sprawdza w ten sposób rozumienie tekstu.

  3. Uczniowie zapoznają się z prezentacją zamieszczoną w sekcji multimedialnej. Polecenia 1 i 2 wykonują wspólnie z nauczycielem.

  4. Nauczyciel odtwarza w klasie nagranie z sekcji „Audiobook”. Uczniowie indywidualnie wykonują oba polecenia z tej sekcji oraz ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach, w ramach podsumowania materiału, wykonują ćwiczenia 2 i 3 zamieszczone w sekcji „Audiobook”. Chętna osoba z pary przedstawia gotowe odpowiedzi.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  3. Dyskusję podsumowującą nauczyciel może rozpocząć od pytania związanego z tematem lekcji: Jaki obraz natury ludzkiej ukazany został w nowelach Edgara Allana Poego

Praca domowa:

  1. W noweli Serce oskarżycielem ważną rolę odgrywają zmysły człowieka: wzrok i słuch. Scharakteryzuj, jak je ukazano. W tym celu uzupełnij tabelę. (ćwiczenie 4 z sekcji „Audiobook”)

Materiały pomocnicze:

  • Edward Kasperski, Edgar Allan Poe. Tożsamość i konteksty. Wprowadzenie do lektury, „Tekstualia” nr 1 (16) 2009.

  • Edward Kasperski, Gotycyzm i śmiech. Groza, groteska i parodia u E.A. Poego, Prace filologiczne. Seria literaturoznawcza, Tom LIX. Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.