Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią Artura Szutty. Czy jego zdaniem Condilllac ma rację, twierdząc, że wiedza a priori nie może istnieć? Przedstaw argumenty, do których odnosi się autor tekstu.

RrQ2gNYc9BcgL
(Uzupełnij).
RX1linbr6LDAR
Nagranie dźwiękowe lekcji pod tytułem Artur Szutta. Posąg w służbie filozofii.
Źródło: Artur Szutta, Posąg w służbie filozofii, dostępny w internecie: https://filozofuj.eu/.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Opisz, jakie są główne stanowiska filozoficzne w kwestii wiedzy a priori? Które z nich były przedstawiane przez wymienionych w tej lekcji filozofów?

RrQ2gNYc9BcgL
(Uzupełnij).
R1BBsfuCJktJC
Ćwiczenie 1
Zaznacz właściwą odpowiedź. Co oznacza termin sensualizm? Możliwe odpowiedzi: 1. Stanowisko, zgodnie z którym wiedza wywodzi się z doświadczenia i składa wyłącznie z danych zmysłowych., 2. Stanowisko, zgodnie z którym wiedza wywodzi się z materialno‑mechanicystycznego charakteru świata., 3. Stanowisko, zgodnie z którym wiedza wywodzi się z metafizycznego oglądu rzeczywistości.
R13D2QGT07dCo
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst w ten sposób, by przedstawiał stanowisko La Mettrie. Wszystkie procesy, które zachodzą w świecie i w człowieku, mają 1. jakościowe, 2. metafizyczny, 3. materialistyczną, 4. rodzajowe, 5. materialno‑mechanicystyczny, 6. stopnia komplikacji, 7. ożywienia, 8. fizyczno-rozwojową charakter. Jest to stanowisko przedstawiające 1. jakościowe, 2. metafizyczny, 3. materialistyczną, 4. rodzajowe, 5. materialno‑mechanicystyczny, 6. stopnia komplikacji, 7. ożywienia, 8. fizyczno-rozwojową wizję rzeczywistości.
W przyrodzie nie występują różnice 1. jakościowe, 2. metafizyczny, 3. materialistyczną, 4. rodzajowe, 5. materialno‑mechanicystyczny, 6. stopnia komplikacji, 7. ożywienia, 8. fizyczno-rozwojową między ożywionym i nieożywionym, a jedynie różnice 1. jakościowe, 2. metafizyczny, 3. materialistyczną, 4. rodzajowe, 5. materialno‑mechanicystyczny, 6. stopnia komplikacji, 7. ożywienia, 8. fizyczno-rozwojową materialnego organizmu‑maszyny.
Ćwiczenie 3

Odpowiedz na pytanie, z którym filozofem oświeceniowym łączy się idea postępu dziejowego? Napisz, jakie były jego poglądy w kwestii edukacji.

RxXCml3Sys2It
(Uzupełnij).