Audiobook
Zapoznaj się z poniższą wypowiedzią Artura Szutty. Czy jego zdaniem Condilllac ma rację, twierdząc, że wiedza a priori nie może istnieć? Przedstaw argumenty, do których odnosi się autor tekstu.
Opisz, jakie są główne stanowiska filozoficzne w kwestii wiedzy a priori? Które z nich były przedstawiane przez wymienionych w tej lekcji filozofów?
Co oznacza termin sensualizm?
- Stanowisko, zgodnie z którym wiedza wywodzi się z doświadczenia i składa wyłącznie z danych zmysłowych.
- Stanowisko, zgodnie z którym wiedza wywodzi się z materialno‑mechanicystycznego charakteru świata.
- Stanowisko, zgodnie z którym wiedza wywodzi się z metafizycznego oglądu rzeczywistości.
W przyrodzie nie występują różnice 1. jakościowe, 2. metafizyczny, 3. materialistyczną, 4. rodzajowe, 5. materialno‑mechanicystyczny, 6. stopnia komplikacji, 7. ożywienia, 8. fizyczno-rozwojową między ożywionym i nieożywionym, a jedynie różnice 1. jakościowe, 2. metafizyczny, 3. materialistyczną, 4. rodzajowe, 5. materialno‑mechanicystyczny, 6. stopnia komplikacji, 7. ożywienia, 8. fizyczno-rozwojową materialnego organizmu‑maszyny.
Uzupełnij tekst w ten sposób, by przedstawiał stanowisko La Mettriego.
rodzajowe, stopnia komplikacji, fizyczno-rozwojową, materialistyczną, ożywienia, metafizyczny, materialno‑mechanicystyczny, jakościowe
Wszystkie procesy, które zachodzą w świecie i w człowieku, mają .......................................................... charakter. Jest to stanowisko przedstawiające .......................................................... wizję rzeczywistości.
W przyrodzie nie występują różnice .......................................................... między ożywionym i nieożywionym, a jedynie różnice .......................................................... materialnego organizmu‑maszyny.
Odpowiedz na pytanie, z którym filozofem oświeceniowym łączy się idea postępu dziejowego? Napisz, jakie były jego poglądy w kwestii edukacji.