Audiobook
Chochoł sparodiowany
Polecenie 1
Podaj funkcje aluzji literackiej w dramacie Szewcy Witkacego.
Polecenie 2
Napisz rozprawkę, w której dokonasz interpretacji motywu chochoła w sztuce Witkiewicza.
Wynotuj funkcje aluzji literackiej w dramacie Szewcy Witkacego.
Zwróć uwagę na to, w jaki sposób aluzja do sztuki Wyspiańskiego wpływa na interpretację Szewców. Czy reinterpretuje znaczenie pierwowzoru, jak przekształca rzeczywistość sceniczną, w jaki kontekst wpisuje dzieło Witkacego?
Sprawdź, czy w twojej odpowiedzi pojawiły się funkcje: reinterpretacja motywu chochoła z Wesela; parodia treści dramatu Wyspiańskiego; groteskowa deformacja rzeczywistości; wpisanie sztuki w kontekst dramatu narodowego; zwrócenie uwagi na zmianę znaczenia narodowych mitów względem poprzedniej epoki literackiej.
Napisz rozprawkę, w której dokonasz interpretacji motywu chochoła w sztuce Witkiewicza.
Zwróć uwagę na demaskację chochoła, który okazuje się tylko przebraniem „bubka”; na to, jak motyw z Wesela wpisuje się w konwencję dramatu Witkacego.
Wskazówki interpretacyjne:
chochoł, który okazuje się przebranym młodzieńcem, może ukazywać upadek wartości narodowych wyeksponowanych w dramacie Wyspiańskiego;
motyw staje się też częścią groteskowej konwencji dramatu umieszczonego w zdeformowanej rzeczywistości;
zdemaskowany chochoł jest u Witkacego oznaką zaniku przeżyć metafizycznych – w myśl historiozofii artysty, według której ludzkość pozbywa się przeżyć wyższych, a życie jednostki staje się zmechanizowane, wyłącznie cielesne.