Audiobook
Teatr elżbietański
Ukształtował się i rozwijał w Anglii w okresie panowania królowej Elżbiety I (1533‑1603) i jej następcy Jakuba I (1603‑1625). Początki tej nowej, oryginalnej formy teatru wiąże się zazwyczaj z rokiem 1576, w którym James Burbage wzniósł pierwszy budynek, nazwany po prostu The Theatre, przeznaczony jedynie do wystawiania spektakli.
Wkrótce zaczęły się pojawiać kolejne budynki wzorowane na architektonicznych rozwiązaniach zastosowanych przez Burbage’a – należał do nich m.in. słynny The Globe, w którym wystawiono najwybitniejsze dzieła Szekspira. Każdy z nich przypominał barbakan zabudowany wzdłuż ścian rzędami zadaszonych galerii, przeznaczonych dla zamożniejszych widzów. Głównym miejscem gry aktorskiej była podwyższona platforma, zwana fartuchem scenicznym, wokół której z trzech stron stali widzowie. Za nią znajdowała się tylna część sceny i ściana z drzwiami prowadzącymi do garderoby. U góry znajdowała się galeria, na której grano sceny balkonowe (takie jak np. słynna scena balkonowa z Romea i Julii). Całość zwieńczona była wieżyczką. Charakterystyczna cecha teatru elżbietańskiego to umowność – dekoracje ograniczano do minimum, o miejscu akcji często informowały jedynie umieszczone nad sceną tablice z napisami lub wypowiedzi postaci (tzw. dekoracja słowna), pozostawiając pole do popisu dla wyobraźni widzów. W teatrze elżbietańskim obywano się bez rampy i kurtyny.
Dla uatrakcyjnienia widowisk zapraszano do udziału muzyków. Historyczny czas wydarzeń dramatu nie znajdował na ogół swego odzwierciedlenia na scenie – aktorzy występowali w kostiumach współczesnych, czasem, w zależności od tematyki, pojawiały się stylizacje na stroje antyczne bądź orientalne. Dokładano za to wszelkich starań, by były one jak najbardziej efektowne i przyciągały uwagę widzów. Aktorami mogli wówczas być wyłącznie mężczyźni, którzy w związku z tym wcielali się także w postacie kobiece. Sztuka sceniczna osiągnęła w epoce elżbietańskiej wysoki poziom – dbano zarówno o dykcję, jak i ekspresję cielesną. Najwybitniejsi aktorzy mieli status gwiazd, ciesząc się wielką popularnością i zarabiając znaczące kwoty. Najważniejszym elementem sztuki teatralnej w czasach Szekspira był jednak tekst dramatu, którego walory artystyczne w dużej mierze decydowały o poziomie widowiska. Rozwój teatru pociągał więc za sobą rozwój dramaturgii, publiczność potrzebowała bowiem coraz to nowych komedii i tragedii. Wśród wielu autorów sztuk teatralnych epoki, obok wymienionych powyżej, warto zwrócić uwagę także na Bena Jonsona, Thomasa Dekkera czy spółkę autorów – Johna Fletchera i Francisa Beaumonta.
Tragedia szekspirowska
Jest to stworzona przez Williama Szekspira, wyróżniająca się walorami artystycznymi odmiana dramatu elżbietańskiegodramatu elżbietańskiego, który wywodzi się z tradycji średniowiecznych misteriówmisteriów i moralitetówmoralitetów.
Źródłem inspiracji, szczególnie we wczesnym okresie twórczości, były dla Szekspira także tragedie Seneki, osnute wokół motywu zemsty i zdrady. Od klasycznej tragedii greckiej tragedia szekspirowska różni się zarówno poetyką, jak i zawartą w niej wizją świata. Szekspir, podobnie jak inni twórcy epoki elżbietańskiej, nie przestrzegał w swoich utworach klasycznych zasad trzech jedności. Wydarzenia mogły rozgrywać się w wielu, nierzadko odległych miejscach, a czas akcji, zazwyczaj przekraczający jedną dobę, był traktowany dość swobodnie. Na akcję często składało się wiele luźno ze sobą powiązanych wątków, które łączył główny bohater. Postacie pojawiające się w tragedii szekspirowskiej to przede wszystkim królowie i ludzie szlachetnie urodzeni, jednak obok nich często pojawiają się, zazwyczaj na drugim planie, przedstawiciele niższych warstw społecznych. W tragedii szekspirowskiej nie obowiązywała zasada decorumdecorum, pojmowana tak jak w tragedii antycznej. Na scenie pojawiały postacie i zjawiska nadprzyrodzone (np. duchy), nie unikano również pokazywania drastycznych wydarzeń, morderstw. Tragedia szekspirowska była również zróżnicowana pod względem stylistycznym. Nie obowiązywał tu jednolity, podniosły ton, wzniosłość i groza przeplatały się z komizmem i groteską, a wyszukany poetycki styl występował obok języka kolokwialnego, a nawet wulgarnego. Inaczej niż w tragedii greckiej wygląda też problem tragizmutragizmu. Konflikt tragiczny rozgrywał się zazwyczaj w duszy bohatera i miał charakter psychologiczny, tragizmtragizm nie był też wynikiem fatumfatum, ale miał swe źródło w konflikcie bohaterów dążących do realizacji swych celów. Bohater tragedii szekspirowskiej stanowił połączenie klasycznego bohatera tragicznego z „czarnym charakterem”. Prekursorami Szekspira byli reprezentujący starsze pokolenie dramaturgów elżbietańskich Thomas Kyd (Tragedia hiszpańska) i Christopher Marlow (Faust, Tamerlan Wielki). Pierwsze tragedie Szekspira to Titus Andronicus i Romeo i Julia, napisane w latach 1590‑1599 obok wielu komedii, w tzw. okresie optymistycznym, kiedy Szekspir tworzył głównie komedie. Makbet obok innych wybitnych tragedii (m.in. Hamleta, Otella i Króla Leara) powstał w latach 1600‑1608, czyli w tzw. okresie tragicznym.
Spośród wydarzeń składających się na akcję Makbeta podaj te, które a) rozgrywają się na płaszczyźnie realnej; b) te, które rozgrywają się na płaszczyźnie fantastycznej.
Słownik
(łac. stosownie, przyzwoicie) – zasada stosowności, wyznaczająca normy właściwego zharmonizowania poszczególnych elementów dzieła literackiego: odpowiedniość jego stylu (słownictwa, składni, wiersza) wobec treści, wobec sytuacji podmiotu mówiącego, społecznej pozycji odbiorcy oraz realizowanego gatunku literackiego
(gr. dráma - czynność, akcja) określenie dramatu z czasów panowania angielskiej królowej Elżbiety I, jego najważniejszym twórcą był William Szekspir. Dramat elżbietański cechowały: złamanie antycznej zasady jedności czasu i miejsca akcji, synkretyzm stylistyczny i gatunkowy, współistnienie światów realnego i fantastycznego, pogłębiony rysunek psychologiczny postaci, które nie są zdane na fatum, lecz same decydują o sobie
(łac. fatum – słowo, powiedzenie boga; gr. Ananke) – przeznaczenie, nieodwołalna wola bogów, ściśle określony i niezmienny los człowieka, na który nikt nie ma wpływu
(łac. mysterium – tajemnica, kult religijny) – średniowieczny dramat religijny o tematyce zaczerpniętej z Biblii lub z życia świętych i męczenników
(łac. moralitas - moralność) średniowieczny utwór sceniczny z alegorycznymi postaciami personifikującymi walkę dobra ze złem
(gr. tragikós – tragiczny) – niemożliwy do uniknięcia konflikt pomiędzy równorzędnymi wartościami, prowadzący bohatera do katastrofy, najczęściej śmierci. Bohater nieświadomie swoim działaniem sprowadza na siebie klęskę. Jego los jest zdeterminowany przez działania sił niezależnych (np. przeznaczenie, decyzje boskie, naturę) lub sprzeczności między różnymi racjami, np. jednostką a społeczeństwem, miłością a obowiązkiem itp.