Jak analizować dramat? Jak na jego kształt wpływają klasyczne zasady i artystyczne nurty danej epoki? Co należy wiedzieć, zanim przystąpi się do interpretacji tekstu? Te i inne ważne pytania pomogą ci w interpretacji dramatu Makbet Williama Szekspira.

Źródłem istotnych informacji są już didaskalia, o ile dramat je zawiera.

Postaci: Analiza głównego tekstu może rozpocząć się od określenia liczby i roli postaci. Należy zwrócić przy tym uwagę na stopień skomplikowania postaci i sposób ich wypowiedzi, określić typ głównego bohatera, opisać jego osobowość i styl, przyjrzeć się motywom jego postępowania. Dzięki temu można rozpoznać konflikt w dramacie, co ma znaczenie podstawowe dla jego interpretacji.

Język dramatu bywa zindywidualizowany, a jego bohaterowie wyrażają się również przez zachowania, gesty i rekwizyty, które mogą mieć charakter symboliczny.

Dla analizy gatunku dramatu istotne jest podejście autora do czasu i przestrzeni. Czy antyczna zasada jedności czasu i przestrzeni została zachowana w tekście, czy też utwór od niej odchodzi?

Czy świat przedstawiony jest realistyczny, czy też pojawiają się w nim elementy fantastyczne i czy wynikają z psychologii postaci? Jak skonstruowana została akcja dramatu? Czy odpowiada klasycznym zasadom kompozycji, czy też autor świadomie je łamie? Czy między przedstawianymi wydarzeniami istnieją związki przyczynowo‑skutkowe? Jakie znaczenie ma warstwa metafizyczna dzieła i jak wpływa na jego kształt artystyczny?

Polecenie 1

Zapoznaj się uważnie ze sceną 1 z aktu I dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

R1Vtj3fZ2MoP2
Jakich informacji dostarcza tekst główny i didaskalia? (Uzupełnij). Jakimi środkami budowany jest nastrój sceny? (Uzupełnij). Jaką rolę odgrywają postacie fantastyczne? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełni ta scena w budowie akcji? (Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Zapoznaj się uważnie ze sceną 3 z aktu I dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

RT8GIF0fQBhZk
Jakich informacji dostarcza tekst główny i didaskalia? (Uzupełnij). Jakimi środkami budowany jest nastrój sceny? (Uzupełnij). Jaką rolę odgrywają postacie fantastyczne? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełni ta scena w budowie akcji? (Uzupełnij).
1
Polecenie 3

Zapoznaj się uważnie ze sceną 7 z aktu I dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.

RUU1FoWADcLbn
###. ###. ###. ###.
Ćwiczenie 1

Zaznacz środki stylistyczne występujące w scenie 7 z aktu I dramatu. Następnie wyjaśnij, jaką funkcję w scenie pełni poetycki język postaci.

Rvfo0nMuctRaQ
Możliwe odpowiedzi: 1. Poetycki język:, 2. anafory, 3. wyszukane porównania, 4. przerzutnie, 5. metafory, 6. epitety
R1Dg6a3DF36o0
(Uzupełnij).
1
R3N4riza4YEmt1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.