Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Podsumowanie analizy sceny 1 z aktu I

Miejsce akcji

Miejscem rozgrywającej się akcji jest puste pole – miejsce nacechowane negatywnie, co zostało dodatkowo wzmocnione efektami dźwiękowymi i świetlnymi (pioruny i błyskawice).

Czas akcji

Noc (pora uaktywniania się złych mocy). Czas, miejsce i zjawiska atmosferyczne (burze, pioruny, błyskawice, gwałtowne wiatry, mrok) tworzą nastrój tajemniczości i grozy. Informacji na temat czasu i przestrzeni dostarczają zarówno niezbyt rozbudowane didaskalia, jak i tekst główny.

Postacie

Czarownice to postacie fantastyczne, tradycyjnie związane z siłami zła. Posiadają zdolność przepowiadania przyszłości i przemieszczania się za pomocą zaklęć.

Język

Niezbyt rozbudowane didaskalia dostarczają informacji na temat miejsca wydarzeń. Sposób wypowiadania kwestii określa ukształtowanie wypowiedzi (wiersz). W wypowiedziach czarownic pojawia się barokowa stylistyka (paradoksparadoksparadoks). Zaklęcie wypowiadane w zakończeniu sceny wprowadza motyw odwrócenia wartości związany z filozoficzną i moralną problematyką utworu.

Akcja

Scena 1 (wraz ze sceną 2) pełni funkcję prologu i ekspozycji – zapowiada dalsze wydarzenia i wprowadza (pośrednio, w rozmowie wiedźm) postać głównego bohatera. Ma ona charakter fantastyczny, co sugeruje związek przedstawionych później wypadków z siłami zła, a tym samym charakteryzuje przyszłe wydarzenia jako sprzeczne z moralnym porządkiem.

Cechy gatunku

Nastrojowość oraz współwystępowanie scen fantastycznych i realistycznych to cechy tragedii szekspirowskiej (i ogólniej – dramatu elżbietańskiego). Pusta przestrzeń sceniczna to charakterystyczny element teatru elżbietańskiego.

R1WOegNAFD9Re
John Downman, Makbet. Trzy wiedźmy, przed 1824
Źródło: domena publiczna.

Podsumowanie analizy sceny 3 z aktu I

Postacie

Postacie fantastyczne – efekt niesamowitości postaci został osiągnięty dzięki środkom teatralnym, takim jak: kostium, charakteryzacja, gest. Ukazują one ich brzydotę, pomieszanie cech żeńskich z męskimi (brody) i wartościują moralnie, będąc oznaką ich przynależności do sfery zła. Postacie realistyczne to Makbet i Banko. Zachowują się zgodnie z prawdopodobieństwem psychologicznym, w swych działaniach kierują się motywacją psychologiczną. Różnice ich charakteru ujawniają się w postawie, jaką zajmują wobec przepowiedni wiedźm:

  • Makbecie słowa czarownic budzą ambicję i pragnienie sięgnięcia po władzę,

  • Banko jest sceptyczny wobec przepowiedni, w której widzi diabelską sztuczkę.

Warstwa językowa

Sposób ukształtowania dialogu:

  • charakteryzuje Makbeta i Banka,

  • dostarcza informacji o panujących między nimi relacjach. Apart służy ukazaniu prawdziwych myśli Makbeta i jego stosunku do Banka,

  • fakt, że o ostatniej części przepowiedni mówi do siebie, świadczy o tym, że chce ukryć przed Bankiem swoje poruszenie przepowiednią czarownic i zaczyna traktować go jak przeciwnika.

Akcja

Przepowiednia determinuje dalszy przebieg wypadków, jednak nie mamy tu do czynienia z motywacją metafizycznąmetafizykametafizyczną, lecz psychologiczną:

  • Szekspir pokazuje skutki, jakie wiara we wróżbę wiedźm wywołała w umyśle Makbeta. Sposób ukazania wiedźm wskazuje właściwą interpretację ich przepowiedni jako kuszenia,

  • ma ona charakter dwuznaczny i zwodniczy.

R1V4sd5x3JmxU
Théodore Chassériau, Makbet i Banko spotykają wiedźmy na wrzosowisku, 1855.
Źródło: domena publiczna.

Podsumowanie analizy sceny 7 z aktu I

Warstwa językowa

Monolog jest przekształceniem psychomachii z teatru średniowiecznego – walka o duszę bohatera została zastąpiona walką toczącą się w duszy bohatera:

  • służy psychologicznemu pogłębieniu i charakterystyce Makbeta (jest on postacią złożoną, pełną rozterek),

  • charakteryzuje Dunkana,

  • pełni funkcję dramatyczną,

  • akcja wewnętrzna (w psychice bohatera rozgrywa się konflikt między ambicją a sumieniem).

W scenie tej dominuje dialog dyskusyjny, który:

  • pełni funkcję dramatyczną (posuwa akcję do przodu,

  • Lady Makbet przekonuje męża do zabicia Dunkana),

  • służy charakterystyce postaci Makbeta i Lady Makbet.

Poetycki język:

  • wyszukane porównania (cnoty jego jak anioły nieba), metafory (obraz zbrodni wiać będzie w oczy), epitety (niewidzialne, powietrzne rumaki);

  • Liczne metafory pojawiające się wypowiedzi Makbeta nie są tylko ozdobnikami, ale ściśle wiążą się z filozoficzno‑moralną problematyką utworu (np. ambicja jako jeździec przeskakujący sam siebie) motywem odwrócenia wartości i naruszenia ładu natury, motywem zbrodni i jej moralnych konsekwencji, motywem ambicji.

Postacie

Makbet – posiada wolną wolę, a więc możliwość wyboru. Ma świadomość faktu, że przepowiednia wiedźm może się spełnić tylko z jego udziałem; koronę może osiągnąć jedynie dopuszczając się zbrodni, a tym samym burząc ład moralny, społeczny oraz gwałcąc tożsame z nim prawa natury. Makbet jest połączeniem „czarnego charakteru” i bohatera tragicznego – ambicja jest głównym motywem jego działań. Jednak postać tytułowego bohatera została pogłębiona psychologicznie przez wzbogacenie jej moralną świadomością – bohater wie, że zbrodnia:

RnPerygptKXtH1
John Singer Sargent, Ellen Terry jako Lady Makbet, 1889
Źródło: domena publiczna.
  • jest naruszeniem związków pokrewieństwa,

  • łamie kodeks rycerski,

  • obowiązek wierności wasala wobec suwerena,

  • narusza prawo gościnności,

  • pozbawia kraj dobrego władcy,

  • jest pogwałceniem naturalnego porządku, którego gwarantem jest Bóg.

Makbet jest postacią dynamiczną – ulega namowom żony i zmienia swoją postawę wobec morderstwa jako środka do osiągnięcia władzy, podejmuje decyzje o zabiciu Dunkana. W ten sposób przyjmuje odwrócony system wartości.

Lady Makbet jest postacią mniej skomplikowaną niż Makbet – dominują w niej typowe cechy „czarnego charakteru”: amoralność, stanowczość, opanowanie, bezwzględność w dążeniu do celu i okrucieństwo. Motywy działania Lady Makbet to ambicja, pragnienie władzy. Jej psychologiczny portret został wzbogacony pozytywną cechą – miłością do Makbeta.

Słownik

fantastyka
fantastyka

(gr. fantasia – wytwór wyobraźni) konwencja przeciwstawiająca się zracjonalizowanej wizji świata; obecna w utworach, w których w obrębie świata przedstawionego obecne są zjawiska niesamowite, często nadprzyrodzone

metafizyka
metafizyka

(gr. metá tá physiká – to, co następuje po fizyce) dyscyplina filozoficzna, której przedmiotem jest istota, pochodzenie i struktura bytu; to, co nie poddaje się racjonalnemu poznaniu, jest niedostępne zmysłom i doświadczeniu, nieodgadniona istota czegoś

paradoks
paradoks

(gr. parádoxos – nieoczekiwany, niewiarygodny) – efektowne i zaskakujące sformułowanie, które zawiera myśl sprzeczną z ogólnie przyjętymi poglądami, dzięki czemu przynosi nieoczekiwaną prawdę