Audiobook
Polecenie 1
Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj polecenia.
Źródło: Papież Grzegorz VII o istocie władzy świeckiej, [w:] H. Olszewski, Historia doktryn politycznych i prawnych, Warszawa 1985, s. 68–69.
Źródło: Fragment bulli Innocentego III, [w:] Wiek V-XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, red. M. Sobańska-Bondarczuk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 131.
Polecenie 2
Wyjaśnij, w jaki sposób definiowane na gruncie papocezaryzmu źródła słabości państwa utrwalały przekonanie, odzwierciedlone w drugim tekście.
Twoja odpowiedź:
Źródło: Poglądy arabskiego filozofa Algazela, [w:] W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I, Warszawa 1983, s. 246.
Źródło: Kosmologiczne dowody istnienia Boga według św. Tomasza z Akwinu, [w:] W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I, Warszawa 1983, s. 275–276.
Polecenie 3
Rozważ, czy Algazel zgodziłby się ze sposobem argumentacji św. Tomasza.
Twoja odpowiedź:
Źródło: Franciszkanin Jan Piano de Carpini o organizacji wojsk mongolskich, [w:] Wiek V-XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, red. M. Sobańska-Bondarczuk, S.B. Lenard, Warszawa 1999, s. 201–203.
Polecenie 4
Wyjaśnij, dlaczego mongolski wódz najczęściej nie brał osobiście udziału w walce.
Twoja odpowiedź:
Polecenie 5
Scharakteryzuj sposób, w jaki Mongołowie utrzymywali dyscyplinę w swoich szeregach.
Twoja odpowiedź:
Polecenie 6
Wskaż analogię w organizacji armii mongolskiej i armii rzymskiej.
Twoja odpowiedź: