Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Wysłuchaj audiobooka, odnosząc go do pytania zastosowanego w Badaniu 1.

Zapoznaj się z treścią audiobooka, odnosząc go do pytania zastosowanego w Badaniu 1.

RtFjwK7taYoeh
Nagranie dźwiękowe lekcji Respondenci muszą chcieć odpowiadać.
Źródło cytatów: Earl Babbie, Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004, s. 271–276; CBOS, Sondażowe kłamstwa, czyli o czym nie wypada mówić ankieterowi, Komunikat z badań nr 111/2014, Warszawa 2014, s. 1.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R5Ahat5J7cs7L
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Sondaż różni się tylko tym od wywiadu dziennikarskiego, że nie jest przeprowadzany z jedną osobą, ale z wieloma. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pytania otwarte nigdy nie są stosowane w badaniach sondażowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Podawanie odpowiedzi w procentach stosuje się tylko w publicystycznych omówieniach wyników badań sondażowych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poczucie zagrożenia, w jakie pytanie sondażu wprawia respondentów, może zafałszować jego wyniki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W badaniu sondażowym lepiej zadawać pytania krótkie niż wielokrotnie złożone. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Pytanie sprawdzające, jakie zadaje nauczyciel uczniowi, nie ma charakteru pytania sondażowego, nawet jeśli jest to pytanie testowe zawierające zestaw możliwych odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z pytaniem sondażowym i wykonaj ćwiczenie.

1

Pytanie: Czy nie uważa Pan (Pani), że zachowanie, postawa, którą Pan (Pani) przyjmuje zarówno w wymiarze behawioralnym, jak i mentalnym jest nie do przyjęcia przez szerokie rzesze naszego społeczeństwaspołeczeństwospołeczeństwa determinowane koniecznością formułowania moralnych ocen w stosunku do uczestników życia społecznego, co ma podstawy w procesach socjalizacji?

  1. Tak, uważam, że nie.

  2. Nie, uważam, że nie.

  3. Nie, nie uważam.

  4. Tak, uważam.

1 Źródło: oprac. własne.
RJQctqQAby4Ve
Oceń pytanie sondażowe i odpowiedzi do niego pod względem poprawności. Ocenę uzasadnij. (Uzupełnij).

Słownik

algorytm
algorytm

sposób postępowania składający się zazwyczaj ze zbioru ściśle określonych kroków o ustalonych zależnościach, który prowadzi do rozwiązania problemu

opinia publiczna
opinia publiczna

reakcja zbiorowości na zdarzenia, zjawiska wywołane działaniem władz, instytucji wchodzących w skład szeroko rozumianej sfery publicznej; najogólniej oznacza aprobatę lub dezaprobatę dla widocznych w przestrzeni publicznej stanowisk, zachowań artykułowaną przez jakąś część społeczeństwa, zbiorowości

punkt procentowy (p.p.)
punkt procentowy (p.p.)

jednostka różnicy między dwiema wartościami wyrażanymi w procentach; wykorzystywana w porównaniach, np. jeśli udział wyborców partii X w styczniu wyniósł 20%, a w lutym – 35%, to ten udział wzrósł o 15 punktów procentowych (a nie o 15%)

respondent
respondent

podmiot (najczęściej osoba, ale także podmiot prawny), który przekazuje dane do celów statystycznych; w badaniu sondażowym osoba wylosowana z populacji, która odpowiada na pytania wywiadu zadawane przez ankietera lub pytania ankiety (przez samodzielne wypisywanie odpowiedzi w formularzu)

różnica procentowa
różnica procentowa

różnica między dwiema wielkościami wyrażonymi w procentach, podawana w jednostkach punkty procentowe (p.p.)

społeczeństwo
społeczeństwo

w socjologii społeczeństwem najczęściej nazywa się dużą zbiorowość społeczną, w skład której wchodzą wielostopniowe struktury i która zamieszkuje pewne terytorium, posiada własną kulturę, tożsamość oraz sieć stosunków społecznych