Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Charakterystyka tragedii klasycystycznej

Tragedia klasycystyczna ukształtowała się w XVII w. we Francji. Jej twórcy, Pierre Corneille (1606‑1684) i Jean Racine (1639‑1699), odwoływali się do wzorów antycznych, skodyfikowanych przez Arystotelesa w Poetyce i zinterpretowanych jako uniwersalnie obowiązujące normy. W tragedii klasycystycznej przestrzegano zasady trzech jedności: czasu, miejsca i akcji. Wydarzenia rozgrywały się w ciągu jednego dnia, zazwyczaj w jednym miejscu, choć niekiedy, zwłaszcza w utworach Corneille’a, nie była to norma traktowana zbyt rygorystycznie. Dbano przede wszystkim o jedność precyzyjnie i logicznie skonstruowanej akcji, która zazwyczaj ograniczała się do jednego wątku, osnutego wokół konfliktu tragicznego, rodzącego się ze zderzenia namiętności z prawem moralnym lub racją stanu i nieuchronnie wiodącego do klęski bohatera. Układ zdarzeń musiał cechować się koniecznością i prawdopodobieństwem (co w przypadku tematyki mitologicznej budziło pewne wątpliwości), zjawiska i postacie fantastyczne nie mogły pojawiać się na scenie. Wiązało się to także z przestrzeganiem zasady stosowności (fr. bienséances) – obowiązywał wysoki styl, co oznaczało również, że tragedie były pisane wyłącznie wierszem, niedopuszczalne były wtręty komiczne ani jakiekolwiek elementy stylu niskiego, obowiązywała czystość gatunków. Głównymi bohaterami byli wyłącznie ludzie szlachetnie urodzeni lub herosi. Sceny drastyczne, np. morderstwa czy samobójstwa, nie były ukazywane bezpośrednio, a jedynie relacjonowane.

R18Ix31fXox821
Strona tytułowa wydania Fredry z 1678 roku
Źródło: Sébastien Le Clerc, Bibliothèque nationale de France, domena publiczna.

W tragedii nie było również miejsca dla niczego, co uznawano za niegodne, a więc erotyki i wszystkiego, co związane z cielesnością, np. słabości fizycznej, choroby itp. Zakaz ten dotyczył także brzydoty, nikczemności, a więc wszystkiego, co ze względów estetycznych i etycznych uchodziło za naganne. Tematy czerpano zazwyczaj z mitologii i historii, wymogiem było to, by nie były zbyt aktualne. Tragedie klasycystyczne, mimo postulatu naśladowania antycznych wzorców, nie były ich kopiami, lecz odzwierciedlały niepokoje i konflikty światopoglądowe epoki, w której powstały. W stosunku do tragedii greckiej pojawiły się też pewne innowacje: zrezygnowano (z nielicznymi wyjątkami) z chóru i wprowadzono tematykę miłosną jako dominującą.

Metafizyczna motywacja zdarzeń, która dominowała w tragedii greckiej, ustąpiła miejsca motywacji psychologicznej, jednak – zwłaszcza w tragediach o tematyce mitologicznej – nie została ona zupełnie wyeliminowana, lecz podporządkowana aktualnym treściom filozoficznym. W centrum motywacji etycznej, moralnej i metafizycznej dzieł Racine'aCorneille'a stoi jansenizmjansenizmjansenizm jako formacja radykalizmu moralnego.

Utwory dwóch najwybitniejszych przedstawicieli różniły się zarówno pod względem formy, jak wpisanej w utwory wizji świata. Bohaterowie Corneille’a działali wśród ludzi, zmagając się z prawami społeczności, podczas gdy dramaty postaci Racine’a rozgrywają się w ich psychice. U Corneille’a konflikt to zazwyczaj sprawa wagi państwowej, u Racine’a jest to wewnętrzny konflikt skrajnych namiętności.

Odstępstwa od kanonu wywoływały gwałtownie spory, jak miało to miejsce w przypadku Cyda Pierre’a Corneille’a w 1637 r. Utwór ten krytykowano m.in. ze względu na naruszenie zasady prawdopodobieństwa (główna bohaterka, Chimena, kocha i poślubia Roderyka, zabójcę swego ojca), a także zasady stosowności (ponieważ było to niemoralne). Naruszeniem tej zasady było też pomyślne zakończenie tragicznej akcji, co stanowiło pomieszanie dwóch gatunków dramatycznych, czyli tragedii i komedii, Cyd był więc – w ówczesnym rozumieniu – tragikomedią. Główne założenia klasycystycznej poetyki zostały sformułowane przez Nicolasa BoileauSztuce poetyckiej (1674), której autor zaczerpnął wiele zarówno z Poetyki Arystotelesa, jak i z praktyki dramaturgicznej Racine’aCorneille’a.

R14njmSFw3BC8
Alexandre Cabanel, Fredra, 1880
Źródło: domena publiczna.
Polecenie 1

Wysłuchaj nagrania. Następnie opisz konstrukcję fabuły mitycznej w Fedrze Jeana Racine.

Zapoznaj się z treścią nagrania. Następnie opisz konstrukcję fabuły mitycznej w Fedrze Jeana Racine.

R1Cvm4i2km1jM
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Wyjaśnij, co to znaczy, że akcja zewnętrzna utworu została ograniczona na rzecz akcji wewnętrznej i opisz, jakie dramatyczne konflikty rozgrywają się w głowach bohaterów dramatu.

R5Fuq4RhXCMpj
(Uzupełnij).
Rmt2pPggQFigT
Nagranie dźwiękowe ze streszczeniem wydarzeń dramatu Fedra.
Źródło: Englishsquare Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

mit
mit

(gr. mýthos – opowieść, narracja) obecna w kulturze od wielu wieków opowieść tłumacząca – w sposób wyobrażeniony – genezę, zasady funkcjonowania i porządku świata. Początkowo mity były przekazywane ustnie, a następnie zostały spisane i w tej formie przetrwały do dzisiaj. Pod względem tematyki mity dzielimy na: teogoniczne (o bogach), kosmogoniczne (o początku świata), genealogiczne (o rodach) i antropogeniczne (o pochodzeniu człowieka)

tragizm
tragizm

(gr. trag‑oidia – koźli śpiew, tragikós – koźli) nierozwiązywalny konflikt między równorzędnymi wartościami i koniecznościami, który determinuje życie człowieka. Wszystkie jego działania, świadome bądź nieświadome, przybliżają go do nieuchronnej klęski. Ani przymioty duchowe czy intelektualne, ani jego szlachetne intencje, ani działania nie mogą pomóc w uniknięciu katastrofy. Jego życiowe wybory zdeterminowane są przez los, przeznaczenie, siły wyższe, boskie wyroki lub ślepe prawa natury, a także przez sprzeczności między racjami moralnymi, społecznymi, historycznymi

jansenizm
jansenizm

ruch religijny i społeczny powstały w łonie Kościoła katolickiego we Francji w XVII w.; jego nazwa pochodzi od nazwiska flamandzkiego teologa C. Jansena (Janseniusz), który interpretując teorię łaski świętego Augustyna twierdził, że przez grzech pierworodny natura ludzka uległa całkowitemu zepsuciu i odtąd każdy człowiek ulega grzesznemu pożądaniu; janseniści uważali, że Bóg udziela swej łaski tylko wybranym, a pozostałych potępia; spekulacji filozoficzno‑teologicznej przeciwstawiali „mistykę serca”, podkreślali znaczenie Biblii i pism Ojców Kościoła; byli przeciw częstemu przyjmowaniu komunii świętej, opowiadali się za rygoryzmem moralnym; byli zwalczani przez jezuitów, kilkakrotnie potępieni przez Kościół katolicki, m.in. przez papieża Urbana VIII