Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Jak analizować dramat? Jak na jego kształt wpływają klasyczne zasady i artystyczne nurty danej epoki? Co należy wiedzieć, zanim przystąpi się do interpretacji tekstu? Te i inne ważne pytania pomogą ci w interpretacji dramatu Jeana Racine’a Fedra.

Źródłem istotnych informacji są już didaskalia, o ile dramat je zawiera.

Postaci: Analiza głównego tekstu może rozpocząć się od określenia liczby i roli postaci. Należy zwrócić przy tym uwagę na stopień skomplikowania postaci i sposób ich wypowiedzi, określić typ głównego bohatera, opisać jego osobowość i styl, przyjrzeć się motywom jego postępowania. Dzięki temu można rozpoznać konflikt w dramacie, co ma znaczenie podstawowe dla jego interpretacji.

Język dramatu bywa zindywidualizowany, a jego bohaterowie wyrażają się również przez zachowania, gesty i rekwizyty, które mogą mieć charakter symboliczny.

Dla analizy gatunku dramatu istotne jest podejście autora do czasu i przestrzeni. Czy antyczna zasada jedności czasu i przestrzeni została zachowana w tekście, czy też utwór od niej odchodzi?

Czy świat przedstawiony jest realistyczny, czy też pojawiają się w nim elementy fantastyczne i czy wynikają z psychologii postaci? Jak skonstruowana została akcja dramatu? Czy odpowiada klasycznym zasadom kompozycji, czy też autor świadomie je łamie? Czy między przedstawianymi wydarzeniami istnieją związki przyczynowo‑skutkowe? Jakie znaczenie ma warstwa metafizyczna dzieła i jak wpływa na jego kształt artystyczny?

Fedra jest dramatem klasycystycznym, przy interpretacji dzieła nie można zatem pomijać tych elementów, które dla tego kierunku są kluczowe. Kanwą wydarzeń są wydarzenia mitologiczne, którym autor nadaje swoistą wymowę, zachowując przy tym konwencjonalną strukturę dramatu.

Polecenie 1
Zapoznaj się ze sceną pierwszą aktu pierwszego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Zapoznaj się ze sceną pierwszą aktu pierwszego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
RN5qJRGJJMUo6
Jakich informacji dostarczają tekst główny i didaskalia? (Uzupełnij). W jaki sposób zostali scharakteryzowani bohaterowie? (Uzupełnij). Jak zostały ukształtowane i jaką funkcję pełnią dialogi? (Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, jaką funkcję pełni scena 1 aktu I w budowie akcji całokształtu dramatu.

R1CR6Gf98YLNy
(Uzupełnij).
1
Polecenie 2
Zapoznaj się ze sceną trzecią aktu pierwszego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
Zapoznaj się ze sceną trzecią aktu pierwszego dramatu i odpowiedz na poniższe pytania. Następnie skonfrontuj swoje spostrzeżenia z zamieszczoną na schemacie analizą.
R4dNx8RNY2CXe
Jaki rodzaj dialogu występuje w tej scenie? (Uzupełnij). Jaką funkcję pełni opowiadanie Fedry? (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz prawdę lub fałsz.

R1DdtVCON5Yp9
Łączenie par. . Miejsce akcji w Norze nie jest typowe dla dramatu realistycznego.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. W dramacie jest łamana zasada stosowności.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ. Wypowiedzi bohaterów charakteryzuje niedbałość, język potoczny.. Możliwe odpowiedzi: PRAWDA, FAŁSZ