Polecenie 1

Podaj dwa obszary kultury popularnej, w których obecna jest filozofia, i określ jej funkcje.

RUPJ4di7AE3UV
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Co wyróżnia Wariacje Tischnerowskie na gruncie filozoficznych tekstów kultury popularnej? Wymień przynajmniej trzy cechy obejrzanej sztuki.

Odpowiedz na pytanie, co wyróżnia Wariacje Tischnerowskie na gruncie filozoficznych tekstów kultury popularnej? Wymień przynajmniej trzy cechy sztuki, z którą się zapoznałeś.

RNpX2BgXIC68q
(Uzupełnij).
RTc6rMBaEuvrg
Nagranie dźwiękowe dotyczące filozofii.
Tekst: Małgorzata Bazan.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3

Zapoznaj się z poniższym fragmentem Historii filozofii po góralsku i zastanów się, na czym polega komizm tego tekstu. Odpowiedz na pytanie, czy tylko na zastosowaniu gwary podhalańskiej?

Rlv71Uuwr1PRs
(Uzupełnij).
Józef Tischner Historia filozofii po góralsku

Grecy napisali, ze nojznacniejsy pomiędzy nimi był Antystenes z Aten. Ale Antystenes to nie był zodyn Antystenes, ino Stasek Szewczyk z miasta, z ulice Królowej Jadwigi.

Szewczyków na Podholu jest moc. A i Stasków między nimi niemało. Jedyn jest nawet w Łopusznej. Ale w mieście na ulicy Królowej Jadwigi jest Stasek Szewczyk eden i jego to pote Grecy przemianowali na Antystenesa i nazwali cynikiem. Z tóm nazwóm jest cało sprawa. Bo „cynik” z grecka znacy telo co „pies”. Jedni godajóm,ze Stasek rod rozprawioł siadajęcy na psiej budzie, inksi ze mioł „psie zycie”. Po prowdzie to było inacyj. Cynik znacy telo co: cy‑nikt? No bo patrzęcy na Staska i natotyk, co go słuchali, mógbyś pomyśleć: takie to nikto. A kie posłuchos, co gadajóm, to cujes: to nie zodne nikto, to jest ftosi! I na koździutkim kroku umie ci taki pokozać, że ón jest gość! No bo tak. Godos ze Staskiym, tłumacys mu to i owo. I juz se myślis, ześ mu przetłumacył, a ón ci sie to pyto: „a konkretnie, to o co ci idzie?”. I stajes głupi, jak cap. Bo tak ogólnie, toś był mądry, ale konkretnie, toś głupi. A Stasek był mądry konkretnie. I to jest hrubo róźnica: być mądrym ogólnie i być mądrym konkretnie. Sokrates - rzeke Jędrek Kudasik - był mądry ogólnie i byłby zginón, kieby jego baba nie była mądro konkretnie i go nie uratowała. Stasek mioł takóm śpiewke, bo kozdy górol mo se śpiewke: „Choćby kiedy kany co, abo co, no to co; cy tu nima cym, cy kany, cy tu nima cym, cy co? Toto hej, toto wej, toto wtoto, to ku tymu, coby jej jako tako, jako tako i jemu”. I to było konkretne. A Sokrates to prawiył, ze ani tak, ani tak, i to było ogólne. Stasek i Jędrek prostowali se rozumy, jeden na ogólne, a drugi na konkretne. Powiym wóm, było cego posłuchać. A Staska nic tak nie ciesyło, jako śleboda. Cuł tóm ślebode we wnuku, w dusy, w sercu. Mioł ci ón w dusy mur, co sie nim odgrodzoł od świata. Świat z jednej strony muru, a on w środku, jako skała. I nie było, powiem wom, na świecie takiej sieły, coby go przez tyn mur spętać mogła. Mogeś go zabić, aleś go na swoje kopyto nie przerobiył. A i do scęścio nie trza mu było duzo. Sóm sobie wystarcoł. Godoł: -Bogaty‑k, bo móm, co fcym; patrzym na to, na co patrzyć worce; słuchóm tego, co słuchanio godne; mogym pogwarzować z Jędrzkiem o sytkim, co gwary worce; cegosmi jesce trza? Romek Dzioboń opowiadoł, ze Stasek z miasta naucył go odróźniać to, co jest jego, od tego, co nie jest jego. Co jest twoje? Twoje jest to, co se zamarzys. O reśte nie dboj. I tymu w Romku urodziył sie poeta: zamarzył se świat i go mioł. Wymarzony świat wse lepsy od prowdziwego. Jako i wymarzono baba. Baba prowdziwo wse niepewno. Hej.

HIS2 Źródło: Józef Tischner, Historia filozofii po góralsku, Kraków 2018, s. 15–16.
Polecenie 4

Odpowiedz na pytania. Jak myślisz: czy zastosowany przez J. Tischnera zabieg przybliżenia filozofii zwykłym ludziom ma szansę powodzenia? Czy znasz podobne przykłady popularyzacji filozofii?

Rv6h7Wkeh5Zhn
(Uzupełnij).