Fotografia nieznanego autora przedstawia przykład malarstwa czerwonofigurowego na ciemnej wazie. Dzieło prezentuje trzy postacie. Po lewej stronie znajduje się nagi mężczyzna, który jedną ręką przytrzymuje nóż, a drugą robi zamach aby zadać cios. Znajdująca się w centrum kobieta ma długie ciemne włosy, jest ubrana w długą suknię, spogląda na agresora, przytula się do figury bogini Ateny. Druga kobieta znajduje się z prawej strony naczynia. Jest przedstawiona jako kobieta w średnim wieku. Ma krótkie czarne włosy, przykryte czapką. Ubrana jest w długą suknię. Na szyi oraz dłoniach widoczne są korale. Jedną dłoń trzyma na piersi, drugą wyciąga do zaatakowanej kobiety.
Fotografia nieznanego autora przedstawia przykład malarstwa czerwonofigurowego na ciemnej wazie. Dzieło prezentuje trzy postacie. Po lewej stronie znajduje się nagi mężczyzna, który jedną ręką przytrzymuje nóż, a drugą robi zamach aby zadać cios. Znajdująca się w centrum kobieta ma długie ciemne włosy, jest ubrana w długą suknię, spogląda na agresora, przytula się do figury bogini Ateny. Druga kobieta znajduje się z prawej strony naczynia. Jest przedstawiona jako kobieta w średnim wieku. Ma krótkie czarne włosy, przykryte czapką. Ubrana jest w długą suknię. Na szyi oraz dłoniach widoczne są korale. Jedną dłoń trzyma na piersi, drugą wyciąga do zaatakowanej kobiety.
Auspicja, czyli co bogowie o tym sądzą...
Wróżbitka Kassandra, córka króla Priama, podczas pożaru Troi szuka opieki bogini Ateny, krater czerwonofigurowy, 350–340 p.ne., Muzeum Acheologiczne w Neapolu, wikimedia.org, domena publiczna
Ważne daty
VIII w. p.n.e. – Eposy Homera Iliada i Odyseja
VII w. p.n.e. – Hezjod z Askry w Beocji, autor Teogonii oraz Pracy i dni
106–43 p.n.e. – Marek Tulliusz Cyceron, wielki mówca, polityk i pisarz schyłku republiki, autor m.in. De divinatione
ma7fedd7d9ce481c4_0000000000057
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
R1CRhU0J30FGq1
Scenariusz zajęć do pobrania
Scenariusz zajęć do pobrania
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
I. W zakresie kompetencji językowych. Uczeń:
6. zna podstawowe techniki przekładu tekstu łacińskiego;
8. dokonuje następujących transformacji gramatycznych w zakresie morfologii:
17) potrafi korzystać ze słownika łacińsko‑polskiego przy sporządzaniu przekładu;
18) potrafi w przypadku wyrazów wieloznacznych wybrać znaczenie odpowiednie dla kontekstu/tematyki tłumaczonego tekstu;
19) dokonuje poprawnego przekładu prozatorskiego tekstu łacińskiego z zakresu tekstów określonych w kanonie na język polski, w tłumaczeniu zachowując polską normę językową.
II. W zakresie kompetencji kulturowych. Uczeń:
6. posiada podstawową wiedzę o następujących kluczowych zjawiskach z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie:
b) wyrocznie: Delfy i ich rola, Sybilla;
d) życie społeczne i gospodarcze (wyrocznie – Delfy, wróżby);
13. potrafi scharakteryzować i poddać interpretacji uwzględniającej właściwy kontekst kulturowy następujące kluczowe zjawiska z zakresu życia publicznego i prywatnego w starożytnej Grecji i Rzymie:
c) życie społeczne i gospodarcze (wyrocznie – Delfy, Sybilla; wróżby).
Nauczysz się
wymieniać starożytne wróżby greckie i rzymskie;
wskazywać gdzie znajdowały się najważniejsze greckie wyrocznie;
charakteryzować postać Teofrasta z Eresos i Stefana Ossowieckiego.
Wróżbiarstwo w Grecji
Starożytni Grecy wierzyli, że bogowie zsyłają znaki woli, które właściwie odczytane przez człowieka pozwalają mu postąpić właściwie, zgodnie z wolą bóstwa, a nawet przewidzieć przyszłość. Wierzyli także w przeznaczenie – moirę, nie wiemy jednak, czym właściwie ono było. U HezjodaHezjod Hezjoda, najwybitniejszego poety po Homerze, czytamy, że najpotężniejszą siłą jest Zeus, to jemu wszystko podlega.
R1FzpKZsgKPs41
Fotografia przedstawia rzeźbę nieznanego autorstwa pod tytułem „Zeus przedstawiony z piorunem”. Zeus został przedstawiony jako półnagi stojący mężczyzna w średnim wieku. Grecki bóg ma atletyczna budowę ciała, bujny zarost i włosy. Przez bark ma przerzuconą szatę. Jedną rękę ma podniesioną do góry, w drugiej trzyma piorun. Figura jest koloru brązowego.
„Zeus przedstawiony z piorunem”, rzymska kopia greckiego oryginału z V w. p.n.e., Muzeum Archeologiczne we Florencji, wikimediar.org, CC BY 3.0
Nic dziwnego, że manteia – sztuka wróżbiarska – cieszyła się u Greków ogromnym szacunkiem. Aby poznać wolę bogów, udawali się oni do wróżbity (gr. manteis) lub wyroczni. Tam mogli zapytać o radę, uzyskując wróżbę naturalną (płynącą z boskiego natchnienia) lub sztuczną (znaki zewnętrzne zsyłane przez bogów). Wróżbitów, którzy potrafili je interpretować, darzono ogromnym szacunkiem. Czytając poematy Homera, poznajemy tych, o których mówiły mity: Tejrezjasza, Kalchasa i córkę Priama, Kassandrę. Królowie i miasta korzystali z usług wróżbitów, którzy objaśniali im zjawiska niebieskie, wróżyli, zajmowali się czynnościami rytualnymi itp.
RygruUyiTKjTy1
Fotografia nieznanego autora przedstawia przykład malarstwa czerwonofigurowego na ciemnej wazie. Dzieło prezentuje trzy postacie. Po lewej stronie znajduje się nagi mężczyzna, który jedną ręką przytrzymuje nóż, a drugą robi zamach aby zadać cios. Znajdująca się w centrum kobieta ma długie ciemne włosy, jest ubrana w długą suknię, spogląda na agresora, przytula się do figury bogini Ateny. Druga kobieta znajduje się z prawej strony naczynia. Jest przedstawiona jako kobieta w średnim wieku. Ma krótkie czarne włosy, przykryte czapką. Ubrana jest w długą suknię. Na szyi oraz dłoniach widoczne są korale. Jedną dłoń trzyma na piersi, drugą wyciąga do zaatakowanej kobiety.
Wróżbitka Kassandra, córka króla Priama, podczas pożaru Troi szuka opieki bogini Ateny, krater czerwonofigurowy, 350–340 p.ne., Muzeum Acheologiczne w Neapolu, wikimedia.org, domena publiczna
Do znaków zewnętrznych zaliczano: pioruny, błyskawice, trzęsienia ziemi, katastrofy, sny, lot i głosy ptaków, wnętrzności zwierząt ofiarnych, słowa, kichanie itd. Każda z tych wróżb należała do osobnej kategorii:
ornitomancja
gr. órnis, órnithos – ptak
wróżenie z lotu ptaków, zwłaszcza drapieżnych
alektryomancja
gr. alektorίs – kura
wróżenie z zachowania kur podczas jedzenia
ichtyomancja
gr. ichthis – ryba
wróżenie z zachowania ryb
hieroskopia
gr. hieroskopίa – wróżenie z wnętrzności
wróżenie z wnętrzności zwierząt
pyromancja
gr. pyr – ogień
wróżenie z ognia palących się ofiar itp.
hydromancja
gr. hydor – woda
wróżenie nad powierzchnią wody
meteoromancja
gr. metéoros – nadziemny
wróżenie podczas zjawisk atmosferycznych
kleromancja
gr. kléros – przedmiot do losowania (kamyk)
wróżenie z kamyków lub kości do gry
kledomancja
gr. klédon – krzyk, wzywanie
wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów
chiromancja
gr. cheir – ręka
wróżenie z dłoni
arytmomancja
gr. arithmós – liczba
wróżenie z liczb i cyfr
Znaki naturalne – z natchnienia boskiego – były domeną wieszczek, kapłanów, sybilli i wyroczni.
Szczególną rolę przypisywano wróżeniu ze snu – onejromancji (gr. óneiros – sen). Prorocze sny zsyłał bóg sztuki lekarskiej Asklepios w swoich sanktuariach – asklepiejonach, a jego kapłani dokonywali ich interpretacji, by chory mógł się poddać właściwej kuracji. Z kolei nekromancja (gr. nekrós – zmarły; wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych) pomagała uzyskać od zmarłego wiedzę o przyszłych losach danej osoby. Po to właśnie Odys udaje się do kraju Kimeryjczyków: by spotkać duszę mitycznego wróżbitę Tejrezjasza, z którym chce rozmawiać o dalszej wędrówce do Itaki.
Rdnx6CZvGcUgF1
Obraz autorstwa J. H Fussli pod tytułem „Tejrezjasz ukazuje się Odysowi podczas ofiar” – na obrazie znajdują się dwie osoby – jedną z nich jest Tejrezjasz, mężczyzna w podeszłym wieku, ubrany jest w ciemne szatę z kapturem na głowie, ma długą siwą brodę. Zza jego pleców wyłania się duża liczba duchów, tworząca wysoki słup – na wzór tornada. Starzec w jednej dłoni trzyma drewnianą laskę, drugą ma wyciągniętą w kierunku siedzącego Odysa, który znajduje się stopień niżej - w prawym dolnym rogu obrazu. Odys jest młodym mężczyzną, o długich jasnych włosach, o umiarkowanym zaroście, atletycznej budowy ciała, Ubrany jest w srebrną zbroję oraz czerwoną pelerynę. W jednej dłoni trzyma sztylet, drugą ma opartą o kolano. W dolnej lewej części dzieła widoczne jest truchło bliżej nieokreślonego zwierzęcia, które młody mężczyzna złożył w ofierze.
J. H. Füssli, „Tejrezjasz ukazuje się Odysowi podczas ofiar”, 1780–1785, Muzeum sztuki w Zurychu, Szwajcaria, wikimedia.org, domena publiczna
Zadania
REO5912UC3UkB1
Ćwiczenie 1
Uzupełnij zdania: 1. (Tu uzupełnij) to wróżenie z dłoni 2. (Tu uzupełnij) to wróżenie z ognia 3. (Tu uzupełnij) to wróżenie z lotu ptaków.
Uzupełnij zdania: 1. (Tu uzupełnij) to wróżenie z dłoni 2. (Tu uzupełnij) to wróżenie z ognia 3. (Tu uzupełnij) to wróżenie z lotu ptaków.
R132UVkd0p4GX
Ćwiczenie 2
Znajdź własciwą definicję do wymienionych pojęć: hieroskopia, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; onejromancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; nekromancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; arytmomancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; kledomancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych.
Znajdź własciwą definicję do wymienionych pojęć: hieroskopia, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; onejromancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; nekromancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; arytmomancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych; kledomancja, Możliwe odpowiedzi: 1. wróżenie ze snu 2. wróżenie z wnętrzności zwierząt 3. wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków 4. wróżenie z liczb i cyfr 5. wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych.
Połącz w pary pojęcie i jego opis.
wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych, wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów i okrzyków, wróżenie z wnętrzności zwierząt, wróżenie ze snu, wróżenie z liczb i cyfr
nekromancja
onejromancja
hieroskopia
arytmomancja
kledomancja
R17pIABF1NPR2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania pojęciami umieszczonymi poniżej.
1. Sztuka wróżbiarska, po grecku tu uzupełnij, cieszyła się w Grecji ogromnym szacunkiem. Za pomocą wróżbity, po grecku tu uzupełnij, Grecy starali się poznać wolę bogów.
2. W miejscach, w których bóg się pojawiał albo objawiał swą wolę, powstawały sanktuaria. Sławne były na przykład tu uzupełnij – sanktuaria boga sztuki lekarskiej, który zsyłał tam sny ludziom chorym.
3. Jednym z najsłynniejszych mitologicznych wróżbitów był Tejrezjasz, dla którego Odyseusz udał się na krańce świata, by poznać swoją przyszłość. Rytuał, który tam przeprowadził, to szczególna forma wywoływania dusz umarłych – tu uzupełnij.
Możliwe odpowiedzi: 1. manteia, 2. manteis, 3. asklepieiony, 4. nekromancja
Uzupełnij zdania pojęciami umieszczonymi poniżej.
1. Sztuka wróżbiarska, po grecku tu uzupełnij, cieszyła się w Grecji ogromnym szacunkiem. Za pomocą wróżbity, po grecku tu uzupełnij, Grecy starali się poznać wolę bogów.
2. W miejscach, w których bóg się pojawiał albo objawiał swą wolę, powstawały sanktuaria. Sławne były na przykład tu uzupełnij – sanktuaria boga sztuki lekarskiej, który zsyłał tam sny ludziom chorym.
3. Jednym z najsłynniejszych mitologicznych wróżbitów był Tejrezjasz, dla którego Odyseusz udał się na krańce świata, by poznać swoją przyszłość. Rytuał, który tam przeprowadził, to szczególna forma wywoływania dusz umarłych – tu uzupełnij.
Możliwe odpowiedzi: 1. manteia, 2. manteis, 3. asklepieiony, 4. nekromancja
Uzupełnij zdania pojęciami umieszczonymi poniżej.
nekromancja, manteis, manteia, asklepieiony
1. Sztuka wróżbiarska, po grecku ........................, cieszyła się w Grecji ogromnym szacunkiem. Za pomocą wróżbity, po grecku ........................, Grecy starali się poznać wolę bogów.
2. W miejscach, w których bóg się pojawiał albo objawiał swą wolę, powstawały sanktuaria. Sławne były na przykład ......................... – sanktuaria boga sztuki lekarskiej, który zsyłał tam sny ludziom chorym.
3. Jednym z najsłynniejszych mitologicznych wróżbitów był Tejrezjasz, dla którego Odyseusz udał się na krańce świata, by poznać swoją przyszłość. Rytuał, który tam przeprowadził, to szczególna forma wywoływania dusz umarłych – .........................
R28XgJhZm8iF81
Fotografia nieznanego autora przedstawia pozostałości po Sanktuarium Dodony. Na zdjęciu znajdują się ruiny – fragmenty cegieł tworzące mur oraz fundamenty samej świątyni. W centrum znajduje się duże i wysokie drzewo o szerokiej koronie. Przed oraz za świątynią widoczna jest trawa. W tle znajduje się las oraz wysoka góra. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Ilustracja interaktywna 1. Najstarsza wyrocznia w świecie greckim znajdowała się na terenie Epiru w Dodonie. Ilustracja przedstawia widok z lotu ptaka na ruiny po świątyni Dydony – z prawej strony fotografii znajdują się ruiny, dalej widoczne są obszerne tereny zielone oraz wysoka góra. Ruiny świątyni Dydony, wikimedia.org, CC BY 2.5, 2. Było tam bardzo stare sanktuarium Zeusa, prawdopodobnie jeszcze przedgreckie. – jest to przedstawienie nagiego greckiego boga, w pozycji stojącej. Zeus został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku – o średniej długości włosach i bujnym zaroście, atletycznej budowy ciała. Mężczyzna ma przerzuconą długą szatę przez bark. Jedną rękę ma podniesioną do góry, w drugiej trzyma piorun. Figura jest koloru brązowego. „Zeus” wykonany z brązu, Muzeum archeologiczne we Florencji, wikimedia.org, CC BY 3.0, 3. Siedzibą boga był święty dąb. Wolę Zeusa kapłani odczytywali z szumu liści, ze szmeru źródła i lotu świętych gołębi., 4. Sanktuarium w Dodonie straciło swoją pozycję na rzecz wyroczni Apollina w Delfach, której świetność trwała aż do nadejścia chrześcijaństwa. Figura z wykonana z jasnego kamienia przedstawia postać młodego nagiego mężczyzny – ma długie jasne włosy, długą jasną pelerynę. Jedną dłoń ma wyciągniętą w prawą stronę, zaś pod lewą dłonią stoi przedmiot w kształcie kolumny. Rzeźba znajduje się w pomieszczeniu. Leochares, „Apollo Belwederski”, 330-320 p.n.e., Muzeum Watykańskie, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0, 5. Wyrocznia w Delfach była panhelleńska, przybywali tu jednak nie tylko Grecy, ale także Rzymianie. Sanktuarium zarządzała amfiktionia, czyli przedstawiciele prawie wszystkich Greków z lądu. Fotografia nieznanego autora przedstawia model świątyni w Delfach – duży kompleks budynków, z największym, który znajduje się w górnej części fotografii. Większość budowli oparta jest o kolumny. Makieta świątyni w Delfach, wikimedia.org, domena publiczna, 6. W świątyni Apollina uzyskiwali odpowiedź na swoje pytania pielgrzymujący tu wysłannicy poleis oraz osoby prywatne. Fotografia nieznanego autora przedstawia ruiny świątyni Apollina, po której zostały tylko fundamenty oraz kolumny. Ruiny świątyni znajdują się na wzgórzu, z którego są widoczne wysokie góry oraz doliny. Ruiny świątyni w Delfach, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0, 7. Po rytualnej kąpieli kapłanka Pytia zasiadała na trójnogu i odurzona wonią palonych liści mirry i wawrzynu wypowiadała najczęściej niezrozumiałe słowa. Do czasów hellenistycznych były one układane przez kapłanów w rytmie heksametru. Malarstwo czerwonfigurowe na wazie prezentuje scenę, na której obecnych jest siedem postaci – Dwóch męskich strażników, którzy znajdują się po lewej i prawej stronie malunku (widoczne są tylko ich głowy, oraz fragment włóczni), dwie kobiety, które znajdują się obok złotego naczynia, oraz trzech mężczyzn (jeden jest widoczny pod złotym naczyniem, a pozostali dwaj znajdują się po prawej stronie.) Dwaj mężczyźni są nadzy, zaś jeden (z prawej strony) ubrany jest w długą zbroję z piórami. „Pytia”, rysunek na wazie czerwony, Muzeum Brytyjskie, Londyn, wikimedia.org, domena publiczna, 8. Pytię nazywano także Sybillą. Greckie słowo „Sybille” nadawano bowiem kapłankom Apollina w całej Helladzie. Najsławniejsza była jednak Sybilla mająca siedzibę w Kampanii, w Italii. Dzieło Michała Anioła pod tytułem Sybilla przedstawia starą i pomarszczoną kobietę, która siedzi na tronie. Kobieta włosy ma ukryte pod chustą, ma duże męskie ręce, ubrana jest w biało-złotą suknię. W dłoniach trzyma księgę. Obok kobiety (z lewej strony) widoczne są dwaj nadzy chłopcy (jeden ma jasne włosy, drugi ma ciemne), okryci są zieloną szatą. Jeden z nich w dłoni trzyma kolejną księgę. Michał Anioł, „Sybilla”, 1511, Kaplica Sykstyńska, Watykan, wikimedia.org, CC BY 3.0, 9. Do Kume właśnie, gdzie u wejścia do jaskini mieszkała owa wróżbitka, przybył Eneasz, aby złożyć Apollinowi ofiary. Fotografia nieznanego autora przedstawia wejście do jaskini – ściany są betonowe, w połowa drogi do wejścia jest oświetlona. W oddali znajduje się bardzo jasny punkt. Wejście do jaskini Sybilli, Cumae, Wykopalisko archeologiczne we Włoszech, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0, 10. Poprosił on Sybillę o wskazanie drogi do świata podziemnego. Temu epizodowi wędrówki Eneasza Wergiliusz poświęcił szóstą księgę „Eneidy”. Obraz autorstwa Giuseppe Crespi pod tytułem „Eneasz, Sybilla i Charon” – na dziele obecne są trzy osoby – dwaj mężczyźni oraz kobieta. Sybilla znajduje się z lewej strony obrazu – młoda kobieta o ciemnych włosach, które przykryte są chustą. Ubrana jest w biało-niebieskie szaty, w dłoni trzyma gałązkę, drugą trzyma dłoń młodego mężczyzny ubranego w zbroję i hełm. Z prawej strony widoczny jest starszy mężczyzna, o długich krótkich włosach i długim siwym zaroście. Mężczyzna ma duży brzuch. W dłoniach trzyma wiosło. Giuseppe Crespi, „Eneasz, Sybilla i Charon”, Muzeum Kunsthistorisches, Wiedeń, wikimedia.org, domena publiczna, 11. Najsławniejsza legenda wiąże Sybillę Kumańską z królem Tarkwiniuszem Pysznym, który miał od niej zakupić zbiór przepowiedni. Przechowywano je potem w Rzymie na Kapitolu. Ilustracja autorstwa Mary Mac Gregor pod tytułem Tarquinius Superbus otrzymuje książki od prorokini – na ilustracji znajdują się trzy osoby – mężczyzna w średnim wieku siedzący na tronie, ubrany jest w niebieskie szaty, oraz czarnoskóry niewolnik ubrany w żółtą szatę a także kobietę ubraną w zieloną szatę z żółtymi zdobieniami, która w dłoniach trzyma książkę. Z prawej strony znajduje się żołnierz z włócznią. Mary MacGregor, „Tarquinius Superbus otrzymuje książki od prorokini”, 1912, w: „Historia Rzymu, od najwcześniejszych czasów aż do śmierci Augusta, opowiedziana chłopcom i dziewczętom.”, Nowy Jork 1912, wikimedia.org, domena publiczna
Fotografia nieznanego autora przedstawia pozostałości po Sanktuarium Dodony. Na zdjęciu znajdują się ruiny – fragmenty cegieł tworzące mur oraz fundamenty samej świątyni. W centrum znajduje się duże i wysokie drzewo o szerokiej koronie. Przed oraz za świątynią widoczna jest trawa. W tle znajduje się las oraz wysoka góra. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Ilustracja interaktywna 1. Najstarsza wyrocznia w świecie greckim znajdowała się na terenie Epiru w Dodonie. Ilustracja przedstawia widok z lotu ptaka na ruiny po świątyni Dydony – z prawej strony fotografii znajdują się ruiny, dalej widoczne są obszerne tereny zielone oraz wysoka góra. Ruiny świątyni Dydony, wikimedia.org, CC BY 2.5, 2. Było tam bardzo stare sanktuarium Zeusa, prawdopodobnie jeszcze przedgreckie. – jest to przedstawienie nagiego greckiego boga, w pozycji stojącej. Zeus został przedstawiony jako mężczyzna w średnim wieku – o średniej długości włosach i bujnym zaroście, atletycznej budowy ciała. Mężczyzna ma przerzuconą długą szatę przez bark. Jedną rękę ma podniesioną do góry, w drugiej trzyma piorun. Figura jest koloru brązowego. „Zeus” wykonany z brązu, Muzeum archeologiczne we Florencji, wikimedia.org, CC BY 3.0, 3. Siedzibą boga był święty dąb. Wolę Zeusa kapłani odczytywali z szumu liści, ze szmeru źródła i lotu świętych gołębi., 4. Sanktuarium w Dodonie straciło swoją pozycję na rzecz wyroczni Apollina w Delfach, której świetność trwała aż do nadejścia chrześcijaństwa. Figura z wykonana z jasnego kamienia przedstawia postać młodego nagiego mężczyzny – ma długie jasne włosy, długą jasną pelerynę. Jedną dłoń ma wyciągniętą w prawą stronę, zaś pod lewą dłonią stoi przedmiot w kształcie kolumny. Rzeźba znajduje się w pomieszczeniu. Leochares, „Apollo Belwederski”, 330-320 p.n.e., Muzeum Watykańskie, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0, 5. Wyrocznia w Delfach była panhelleńska, przybywali tu jednak nie tylko Grecy, ale także Rzymianie. Sanktuarium zarządzała amfiktionia, czyli przedstawiciele prawie wszystkich Greków z lądu. Fotografia nieznanego autora przedstawia model świątyni w Delfach – duży kompleks budynków, z największym, który znajduje się w górnej części fotografii. Większość budowli oparta jest o kolumny. Makieta świątyni w Delfach, wikimedia.org, domena publiczna, 6. W świątyni Apollina uzyskiwali odpowiedź na swoje pytania pielgrzymujący tu wysłannicy poleis oraz osoby prywatne. Fotografia nieznanego autora przedstawia ruiny świątyni Apollina, po której zostały tylko fundamenty oraz kolumny. Ruiny świątyni znajdują się na wzgórzu, z którego są widoczne wysokie góry oraz doliny. Ruiny świątyni w Delfach, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0, 7. Po rytualnej kąpieli kapłanka Pytia zasiadała na trójnogu i odurzona wonią palonych liści mirry i wawrzynu wypowiadała najczęściej niezrozumiałe słowa. Do czasów hellenistycznych były one układane przez kapłanów w rytmie heksametru. Malarstwo czerwonfigurowe na wazie prezentuje scenę, na której obecnych jest siedem postaci – Dwóch męskich strażników, którzy znajdują się po lewej i prawej stronie malunku (widoczne są tylko ich głowy, oraz fragment włóczni), dwie kobiety, które znajdują się obok złotego naczynia, oraz trzech mężczyzn (jeden jest widoczny pod złotym naczyniem, a pozostali dwaj znajdują się po prawej stronie.) Dwaj mężczyźni są nadzy, zaś jeden (z prawej strony) ubrany jest w długą zbroję z piórami. „Pytia”, rysunek na wazie czerwony, Muzeum Brytyjskie, Londyn, wikimedia.org, domena publiczna, 8. Pytię nazywano także Sybillą. Greckie słowo „Sybille” nadawano bowiem kapłankom Apollina w całej Helladzie. Najsławniejsza była jednak Sybilla mająca siedzibę w Kampanii, w Italii. Dzieło Michała Anioła pod tytułem Sybilla przedstawia starą i pomarszczoną kobietę, która siedzi na tronie. Kobieta włosy ma ukryte pod chustą, ma duże męskie ręce, ubrana jest w biało-złotą suknię. W dłoniach trzyma księgę. Obok kobiety (z lewej strony) widoczne są dwaj nadzy chłopcy (jeden ma jasne włosy, drugi ma ciemne), okryci są zieloną szatą. Jeden z nich w dłoni trzyma kolejną księgę. Michał Anioł, „Sybilla”, 1511, Kaplica Sykstyńska, Watykan, wikimedia.org, CC BY 3.0, 9. Do Kume właśnie, gdzie u wejścia do jaskini mieszkała owa wróżbitka, przybył Eneasz, aby złożyć Apollinowi ofiary. Fotografia nieznanego autora przedstawia wejście do jaskini – ściany są betonowe, w połowa drogi do wejścia jest oświetlona. W oddali znajduje się bardzo jasny punkt. Wejście do jaskini Sybilli, Cumae, Wykopalisko archeologiczne we Włoszech, wikimedia.org, CC BY-SA 2.0, 10. Poprosił on Sybillę o wskazanie drogi do świata podziemnego. Temu epizodowi wędrówki Eneasza Wergiliusz poświęcił szóstą księgę „Eneidy”. Obraz autorstwa Giuseppe Crespi pod tytułem „Eneasz, Sybilla i Charon” – na dziele obecne są trzy osoby – dwaj mężczyźni oraz kobieta. Sybilla znajduje się z lewej strony obrazu – młoda kobieta o ciemnych włosach, które przykryte są chustą. Ubrana jest w biało-niebieskie szaty, w dłoni trzyma gałązkę, drugą trzyma dłoń młodego mężczyzny ubranego w zbroję i hełm. Z prawej strony widoczny jest starszy mężczyzna, o długich krótkich włosach i długim siwym zaroście. Mężczyzna ma duży brzuch. W dłoniach trzyma wiosło. Giuseppe Crespi, „Eneasz, Sybilla i Charon”, Muzeum Kunsthistorisches, Wiedeń, wikimedia.org, domena publiczna, 11. Najsławniejsza legenda wiąże Sybillę Kumańską z królem Tarkwiniuszem Pysznym, który miał od niej zakupić zbiór przepowiedni. Przechowywano je potem w Rzymie na Kapitolu. Ilustracja autorstwa Mary Mac Gregor pod tytułem Tarquinius Superbus otrzymuje książki od prorokini – na ilustracji znajdują się trzy osoby – mężczyzna w średnim wieku siedzący na tronie, ubrany jest w niebieskie szaty, oraz czarnoskóry niewolnik ubrany w żółtą szatę a także kobietę ubraną w zieloną szatę z żółtymi zdobieniami, która w dłoniach trzyma książkę. Z prawej strony znajduje się żołnierz z włócznią. Mary MacGregor, „Tarquinius Superbus otrzymuje książki od prorokini”, 1912, w: „Historia Rzymu, od najwcześniejszych czasów aż do śmierci Augusta, opowiedziana chłopcom i dziewczętom.”, Nowy Jork 1912, wikimedia.org, domena publiczna
Sanktuarium Dodony, wikimedia.org, CC BY 2.5
Rj5t61BhfTffH
Ćwiczenie 4
Oceń, czy poniższe zdania są zgodne, czy niezgodne z prawdą. Każdemu zdaniu przyporządkuj kategorię VERUM (prawda) lub FALSUM (fałsz). VERUM Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarsza w świecie starożytnym była wyrocznia w Delfach., 2. W Dodonie wola Zeusa objawiała się w szumie liści świętego dębu., 3. Sybilla była kapłanką Zeusa., 4. Eneasz schodzi do świata podziemnego w Kume w Italii., 5. Tarkwiniusz Pyszny posłał synów po księgi z wróżbami do Delf., 6. Pielgrzymi opuszczali Delfy z wróżbami, które układano w rytmie heksametru., 7. Dodona znajdowała się w Epirze. FALSUM Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarsza w świecie starożytnym była wyrocznia w Delfach., 2. W Dodonie wola Zeusa objawiała się w szumie liści świętego dębu., 3. Sybilla była kapłanką Zeusa., 4. Eneasz schodzi do świata podziemnego w Kume w Italii., 5. Tarkwiniusz Pyszny posłał synów po księgi z wróżbami do Delf., 6. Pielgrzymi opuszczali Delfy z wróżbami, które układano w rytmie heksametru., 7. Dodona znajdowała się w Epirze.
Oceń, czy poniższe zdania są zgodne, czy niezgodne z prawdą. Każdemu zdaniu przyporządkuj kategorię VERUM (prawda) lub FALSUM (fałsz). VERUM Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarsza w świecie starożytnym była wyrocznia w Delfach., 2. W Dodonie wola Zeusa objawiała się w szumie liści świętego dębu., 3. Sybilla była kapłanką Zeusa., 4. Eneasz schodzi do świata podziemnego w Kume w Italii., 5. Tarkwiniusz Pyszny posłał synów po księgi z wróżbami do Delf., 6. Pielgrzymi opuszczali Delfy z wróżbami, które układano w rytmie heksametru., 7. Dodona znajdowała się w Epirze. FALSUM Możliwe odpowiedzi: 1. Najstarsza w świecie starożytnym była wyrocznia w Delfach., 2. W Dodonie wola Zeusa objawiała się w szumie liści świętego dębu., 3. Sybilla była kapłanką Zeusa., 4. Eneasz schodzi do świata podziemnego w Kume w Italii., 5. Tarkwiniusz Pyszny posłał synów po księgi z wróżbami do Delf., 6. Pielgrzymi opuszczali Delfy z wróżbami, które układano w rytmie heksametru., 7. Dodona znajdowała się w Epirze.
Oceń, czy poniższe zdania są zgodne, czy niezgodne z prawdą. Każdemu zdaniu przyporządkuj kategorię VERUM (prawda) lub FALSUM (fałsz).
Eneasz schodzi do świata podziemnego w Kume w Italii., Najstarsza w świecie starożytnym była wyrocznia w Delfach., Dodona znajdowała się w Epirze., Pielgrzymi opuszczali Delfy z wróżbami, które układano w rytmie heksametru., Sybilla była kapłanką Zeusa., Tarkwiniusz Pyszny posłał synów po księgi z wróżbami do Delf., W Dodonie wola Zeusa objawiała się w szumie liści świętego dębu.
VERUM
FALSUM
R1UqJMEdIYzc3
Ćwiczenie 5
Połącz w pary imiona z opisami. Odyseusz udaje się na krańce świata, by usłyszeć wróżby z jego ust. Możliwe odpowiedzi: 1. TEJREZJASZ, 2. KASSANDRA, 3. SYBILLA Eneasz udaje się do jej siedziby, by znaleźć drogę do świata podziemnego. Możliwe odpowiedzi: 1. TEJREZJASZ, 2. KASSANDRA, 3. SYBILLA Wróżbitka, córka króla Priama, szuka ocalenia w świątyni Ateny. Możliwe odpowiedzi: 1. TEJREZJASZ, 2. KASSANDRA, 3. SYBILLA
Połącz w pary imiona z opisami. Odyseusz udaje się na krańce świata, by usłyszeć wróżby z jego ust. Możliwe odpowiedzi: 1. TEJREZJASZ, 2. KASSANDRA, 3. SYBILLA Eneasz udaje się do jej siedziby, by znaleźć drogę do świata podziemnego. Możliwe odpowiedzi: 1. TEJREZJASZ, 2. KASSANDRA, 3. SYBILLA Wróżbitka, córka króla Priama, szuka ocalenia w świątyni Ateny. Możliwe odpowiedzi: 1. TEJREZJASZ, 2. KASSANDRA, 3. SYBILLA
Połącz w pary imiona z opisami.
SYBILLA, TEJREZJASZ, KASSANDRA
Odyseusz udaje się na krańce świata, by usłyszeć wróżby z jego ust.
Eneasz udaje się do jej siedziby, by znaleźć drogę do świata podziemnego.
Wróżbitka, córka króla Priama, szuka ocalenia w świątyni Ateny.
Wróżbiarstwo w Rzymie
Rzymianie, inaczej niż Grecy i Etruskowie, szukają we wróżbach konkretnych i jednoznacznych rad bogów. Żadna ważniejsza czynność, czy to w życiu prywatnym, czy to w życiu publicznym nie może się obejść bez wróżb. Wynika to z lęku przed bogami i chęci upewnienia się, czy będą oni sprzyjać ludzkim przedsięwzięciom.
W I w. n.e. dzielono znaki zsyłane przez bogów na:
auspicia (łac. avis – ptak) – wróżby z lotu ptaków,
omina (łac. omen – znak) – znaki wróżebne, np. słowo, które uważano za dobrą lub złą wróżbę,
prodigia (łac. prodigium, -ii) – niezwykłe zjawiska wróżebne, np. uderzenie pioruna w słoneczny dzień,
somnia (łac. somnium, -ii) – sny,
miracula (łac. miraculum, -i) – cuda, np. wypowiedzenie słów przez posąg boga,
superstitiones (łac. superstitio) – zabobony, np. zawalenie się dachu jako zapowiedź śmierci.
Szczególną rolę pełniły „auspicia” przeprowadzane przez augurów na żądanie urzędnika w szczególnych, ważnych okolicznościach, np. przed objęciem urzędu przez konsulów lub przed zwołaniem komicjów. Początkowo augurowie obserwowali lot dzikich ptaków (auspicia ex avibus), potem zachowanie świętych kur podczas jedzenia (auspicia ex tripudiis).
W Rzymie oprócz augurów działali także haruspikowie, prywatni wróżbici, najczęściej pochodzenia etruskiego, którzy przepowiadali przyszłość na podstawie wnętrzności zwierząt ofiarnych, dokonywali interpretacji nadzwyczajnych zjawisk (prodigia) i ustalali, jak można przebłagać gniew bogów.
Jednym ze źródeł ciekawych informacji o wróżbiarstwie w Rzymie jest De divinatione Cycerona.
Rqp8De8lxzzZv
Czarnobiała ilustracja nieznanego autora przedstawia scenę, w której znajdują się dwaj mężczyźni ubrani w białe szaty i sandały. Mężczyzna z lewej strony ma szeroki uśmiech. We włosach znajduje się wieniec laurowy. Mężczyzna z prawej strony ma metalowe nakrycie głowy, a w dłoni trzyma małą drewnianą laskę. Mężczyźni znajdują się w pomieszczeniu, o podłodze w kształcie okręgu. W tle widoczne są lampy oraz wnęka.
„Rzymscy Augurowie”, [w:] „ Prawo kasztelańskie - ilustrowana historia uniwersalna”, 1893, archive.org, CC BY 3.0
Wróżby z ptaków
Na podstawie: Marcus Tullius Cicero, De divinatione (O wróżbiarstwie), ks. I, 2
Nec unum genus est divinationis publice privatimque celebratum. Nam, ut omittam ceteros populos, noster quam multa genera complexus est! Principio huius urbis parens Romulus non solum auspicato urbem condidisse, sed ipse etiam optimus augur fuisse traditur. Deinde auguribus et reliqui reges usi, et exactis regibus nihil publice sine auspiciis nec domi nec militiae gerebatur. Cumque magna vis videretur esse et impetriendis consulendisque rebus et monstris interpretandis ac procurandis in haruspicum disciplina, omnem hanc ex Etruria scientiam adhibebant, ne genus esset ullum divinationis quod neglectum ab iis videretur.
Wybierz zdania, które są zgodne z treścią tekstu Cycerona. Możliwe odpowiedzi: 1. Romulus augurato Romam condidit., 2. Romulus augurato regnum adeptus est., 3. Romulus optimus augur fuit., 4. Reges Romanorum auguriis usi sunt., 5. Regibus exactis Romani sine auspiciis nihil gerebant., 6. Romulus haruspicum disciplinam ex Etruria adhibebat.
Wybierz zdania, które są zgodne z treścią tekstu Cycerona.
Romulus augurato Romam condidit.
Romulus augurato regnum adeptus est.
Romulus optimus augur fuit.
Reges Romanorum auguriis usi sunt.
Regibus exactis Romani sine auspiciis nihil gerebant.
Romulus haruspicum disciplinam ex Etruria adhibebat.
R1VERZ46ESu4e
Ćwiczenie 7
Przetłumacz na język polski: 1. auspicato urbem condere, 2. auguribus uti, 3. sine auspiciis nihil gerere.
Przetłumacz na język polski: 1. auspicato urbem condere, 2. auguribus uti, 3. sine auspiciis nihil gerere.
Połącz w pary pojęcie i jego opis.
umiejętność haruspików, radzić się augurów, rodzaj wróżbiarstwa, nic nie robić bez wróżb z ptaków, przejąć sztukę haruspików, założyć miasto po zasięgnięciu wróżby z lotu ptaków
auspicato urbem condere
auguribus uti
sine auspiciis nihil gerere
haruspicum disciplina
haruspicum scientiam adhibere
divinationis genus
Polecenie 1
Przygotuj krótką odpowiedź na pytanie, jaki jest związek między starożytnymi wróżbami a współczesnym dociekaniem przyszłości (ok. 200 słów).
R1NlH7tEzLpud
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
ma7fedd7d9ce481c4_0000000000046
Zarówno w życiu publicznym, jak i prywatnym stosowano bynajmniej nie jeden tylko sposób wróżenia. prze‑cież pominąwszy nawet inne narody, jakże wiele sposobów zna sam tylko nasz naród! Oto podania mówią, że na samym początku Romulus, ojciec naszego miasta, nie tylko założył je po zasięgnięciu wróżby z ptaków, lecz że i sam był doskonałym augurem. Potem radzili się augurów także inni królowie, a po wypędzeniu kró‑lów nie załatwiono bez wróżb z ptaków żadnej sprawy publicznej ani w czasie pokoju, ani podczas wojny. Gdy zaś nabrano przekonania, że w uzyskiwaniu dobrych wróżb i w zabieganiu o nie, jako też objaśnianiu oznak woli boskiej i odwracaniu wieszczb wielce skuteczna jest umiejętność haruspików, przejęto z Etrurii całą ich sztukę, ażeby nie wyglądało, że jakiś rodzaj wróżbiarstwa został zaniedbany.
Tłumacznie: Cyceron, Rozmowy tuskulańskie i inne pisma, przekł. Z. Cierniakowa, J. Śmigaj, W. Kornatowski, Warszawa 2010, s. 306
Audiobook pt. Auspicja w starożytnym Rzymie
RaiOVbcXwWgdY
Audiobook pt. Auspicja w starożytnym Rzymie: Starożytny Rzym. Rola augurów, zwanych także auspikami – ‘auspices’: Gdy ważna postać w starożytnym Rzymie musiała skonsultować się z bogami w istotnej sprawie państwowej, powierzała takie zadanie kapłanom, czyli augurom. Wróżyli oni na podstawie lotu ptaka, obserwacji kur, które w Rzymie były uznawane za święte, zachowań zwierząt, z przypadkowych znaków tj. skrzypnięcie krzesła, podmuch wiatru, który gasi lampę i wreszcie z przypadkowo wypowiedzianych słów… Ci, którzy posiadali auspicje, czyli mieli prawo do odczytywania znaków i dawania rad, posiadali równocześnie niezwykle zaszczytne zajęcie. Takie zaszczytne zajęcie należało do patrycjuszy. Patrycjusze gromadzili się w kolegia augurów, złożone z 3 patrycjuszy. Nie łatwo było się dostać do kolegium, bowiem augurów dobierano poprzez kooptację. Jak wiemy, kooptacja nie jest demokratycznym głosowaniem, tylko bardziej subiektywnym wyborem członków danej organizacji. Kandydat na nowego augura był wskazywany przez dwóch spośród starszych członków kolegium, następnie zaprzysięgano elektorów i inaugurowano uroczyście nowego członka. Wybór nowego augura do kolegium był zawsze okazją do wydania wystawnej uczty, oczywiście dla wszystkich pozostałych augurów. Generalnie wszyscy augurowie byli wobec siebie równi w uprawnieniach. Jedynym, co ich wyróżniało, był wiek. Zawsze to starszy augur głosował przed młodszym. Nie miał znaczenia nawet fakt, że ów młodszy piastuje wyższe stanowisko państwowe. Wśród augurów wyróżniał się jeden, jednak tylko z nazwy. Był to przewodnicy kolegium i zwano go magister collegii. Augurom bardzo zależało na tym, aby żyli ze sobą w zgodzie, jak w idealnej rodzinie. Dlatego nigdy nie wybierano na augura wroga któregoś z członków kolegium. Co najważniejsze, urząd augura sprawowało się dożywotnio, więc ciężko by było „w trakcie” pozbyć się wrogiego augura z kolegium. Augurowie mieli swoje insygnia, aby móc wyróżniać się nimi z tłumu. Nosili szatę publiczną, zwaną trabea, a w ręku dzierżyli laskę zagiętą u góry bez sęków , czyli lituus. Augurowie spisywali swoje nauki i obserwacje w księgach zwanymi libri augurales. Co wiemy o samych rytuałach „wróżbiarskich”, czyli auspicjach? Jak sama nazwa mówi: „auspicja” to nic innego jak specere avis, czyli spoglądać na ptaki! Głównym celem takiego obrzędu, było wywnioskowanie woli bogów z lotu wielkich ptaków drapieżnych, przede wszystkim orła, sępa oraz kilku innych gatunków. Auspicjum to rytuał rzymski o korzeniach praindoeuropejskich, czyli jak zgodnie twierdzili sami starożytni - są starsze niż sam Rzym. Obrzędy te są kojarzone z Latynami, czyli pierwszymi mieszkańcami miasta, jednak za mało prawdopodobne można uznać, że zostały przejęte od Etrusków. Sam Cyceron, który przecież był augurem, w swojej pracy De divinatione wskazał na różnice pomiędzy auspicjami, a systemem Etrusków i nie opisuje przepowiadania z zachowania ptaków u Etrusków. Same auspicja uprawiano poza Rzymem (w samej starożytnej Grecji), ale to właśnie Rzymianie spisywali i przekazywali kolejnym pokoleniom swoich augurów sposoby odczytywania poszczególnych znaków. Ponadto wierzono, że ta wiedza pochodziła od samego Jowisza, natomiast ptaki uważano za boskich posłańców. Poza Rzymem auspicja znano w Galii, Umbrii czy Azji Mniejszej. Zdecydowanie jednak najwięcej wiadomości o auspicjach mamy od Rzymian. To właśnie Rzymianie z drobiazgową dokładnością opracowali i spisali wszystkie rytuały dotyczące auspicjum. Taka precyzyjność była konieczna, ponieważ auspicja, sprawowane przez znanych nam już kapłanów – augurów, stanowiły połączenie ustroju Republiki Rzymskiej z jej religią państwową. Większość decyzji, jeśli nie wszystkie, jakie zapadały w Res Publica, wybory urzędników, wymagało inauguracji, czyli zatwierdzenia przez augurów z pomocą auspicjów. Auspicja miały orzec, że dana decyzja jest zgodna z wolą bogów albo przynajmniej nie wzbudza ich sprzeciwu. To na podstawie znaków z wróżb augurowie stwierdzali, czy dany dzień nadaje się do pełnienia urzędów dies fasti, czy też nie jest odpowiedni. Władza augurów była więc niemała. Swoimi decyzjami mogli bowiem nawet blokować posiedzenia komicjów ludowych.Naturalny podział auspicjów rzymskich na publiczne i prywatne. W starożytnym Rzymie naturalnie podzielono auspicja na: publiczne – publica i prywatne – privata: a) te publiczne, czyli dotyczące spraw państwa, nazywano po prostu auspicia. Tym obrzędom mogli przewodniczyć wyłącznie reprezentanci państwa – tylko oni mogli pośredniczyć między bogami a państwem. I chociaż wszyscy patrycjusze mogli odprawiać auspicja, to tylko patrycjusze sprawujący jakiś urząd mogli odprawiać owe auspicja publica. Rzymianie nawet „plan awaryjny” na czas, gdy nie było akurat żadnego patrycjusza sprawującego urząd. Wówczas auspicja przechodziły w ręce ogółu patrycjuszy. Moment ten miał swoją nazwę: auspicia ad patres redeunt. Przykładowo, taka sytuacja miała miejsce w czasach monarchii, gdy po śmierci króla patrycjusze wybrali tymczasowego władcę (interrex) i nadali mu prawo sprawowania auspicjów. W ten sposób ów interrex mógł pośredniczyć między bogami i państwem w wyborze nowego króla. Natomiast w czasach republiki, gdy unieważniono auspicja towarzyszące wyborom konsulów i odwołano ich z urzędów, patrycjusze skorzystali z interregnum do odnowienia auspicjów i przekazania ich nowym urzędnikom; b) te prywatne dotyczyły życia rodzinnego Rzymian. Rzymianie bowiem mieli potrzebę poradzenia się bóstw przed podjęciem ważnych decyzji. Rytuały i ceremonie rodzinne starożytnych Rzymian pilnie pielęgnowano i przekazywano z pokolenia na pokolenie. Zwracano uwagę na to, aby owe rytuały wykonywane były bardzo dokładnie i staranne. Na przykład zwykłe kaszlnięcie mogło przesądzić o powtórzeniu danej ceremonii. Jak łatwo można się domyślić, najczęściej odprawiano auspicja z okazji ślubu. Miało to również „klasowy” charakter, ponieważ obecność prywatnych auspicjów przy zawieraniu małżeństw była istotnym argumentem patrycjuszy przeciwko łączeniu się z plebejuszami. Twierdzili oni bowiem, że mogłoby to spowodować zakłócenie auspicjów publicznych i prywatnych. Prawdopodobnie te prywatne auspicja mógł prowadzić każdy patrycjusz, który potrafił stawiać templa i poznał sztukę augurium. Wówczas nie trzeba było korzystać z usług publicznych augurów (augures publici). Czy rzymscy augurowie próbowali nadużywać swej niemałej przecież władzy? Jak łatwo się można domyślić, jeśli w grę wchodzi ogromna władza, to w ślad za nią kroczą wszelkiego rodzaju nadużycia… W czasach II wojny punickiej rola augurów mocno wzrosła. Stało się tak przez to, że optymaci i popularzy zaczęli ze sobą mocniej rywalizować oraz rozpoczęła się walka o poprawę pozycji społecznej najbiedniejszych. W latach 50-tych I wieku a.Ch.n., plebejski trybun - Klodiusz Pulcher, zapowiedział radykalne reformy społeczne, które mogły zakończyć się rządami tłumu („ochlokracją”). Jednym z efektów pracy Klodiusza było wprowadzenie ustawy. Ustawa ta mówiła o tym, że wybory urzędników na zgromadzeniach ludowych, mogą być przerwane tylko z takiego powodu, że augurowie zauważą niekorzystnych znaki podczas obserwacji lotu ptaków i zjawisk atmosferycznych. No i stało się. Wybory urzędników w latach 54-53 a.Ch.n. zostały sparaliżowane. To wydarzenie pokazało dobitnie, jak polityka mogła być uzależniona od religii i augurów lub osób posiadających prawo interpretowania boskich znaków. Najciekawsze jest w tym wszystkim to, że ów Klodiusz Pulcher nie był inicjatorem w zakresie auspicjów. On jako trybun powołał się jedynie na dawną procedurę składania zgodności konsula, którego wybór odbył się pomimo niekorzystnych znaków na niebie, i którego to wybór mógł stać się obrazą dla Jowisza. Ponadto już w 150 roku a.Ch.n występowało prawo Aelia et Fufia. Prawo to pozwalało przełożyć obrady zgromadzenia na inny dzień, jeśli tylko tak „poradzili” augurowie. Co więc dalej stało się z auspicjami? Otóż po okresie schyłku, za końcowych lat republiki, auspicja wznowił Oktawian August. W końcu jednak zniesiono je na dobre po wprowadzeniu chrześcijaństwa, a tym samym zakazu uprawiania kultu pogańskiego. Za koniec auspicjów uznaje się więc IV wiek po narodzeniu Chrystusa.
Audiobook pt. Auspicja w starożytnym Rzymie: Starożytny Rzym. Rola augurów, zwanych także auspikami – ‘auspices’: Gdy ważna postać w starożytnym Rzymie musiała skonsultować się z bogami w istotnej sprawie państwowej, powierzała takie zadanie kapłanom, czyli augurom. Wróżyli oni na podstawie lotu ptaka, obserwacji kur, które w Rzymie były uznawane za święte, zachowań zwierząt, z przypadkowych znaków tj. skrzypnięcie krzesła, podmuch wiatru, który gasi lampę i wreszcie z przypadkowo wypowiedzianych słów… Ci, którzy posiadali auspicje, czyli mieli prawo do odczytywania znaków i dawania rad, posiadali równocześnie niezwykle zaszczytne zajęcie. Takie zaszczytne zajęcie należało do patrycjuszy. Patrycjusze gromadzili się w kolegia augurów, złożone z 3 patrycjuszy. Nie łatwo było się dostać do kolegium, bowiem augurów dobierano poprzez kooptację. Jak wiemy, kooptacja nie jest demokratycznym głosowaniem, tylko bardziej subiektywnym wyborem członków danej organizacji. Kandydat na nowego augura był wskazywany przez dwóch spośród starszych członków kolegium, następnie zaprzysięgano elektorów i inaugurowano uroczyście nowego członka. Wybór nowego augura do kolegium był zawsze okazją do wydania wystawnej uczty, oczywiście dla wszystkich pozostałych augurów. Generalnie wszyscy augurowie byli wobec siebie równi w uprawnieniach. Jedynym, co ich wyróżniało, był wiek. Zawsze to starszy augur głosował przed młodszym. Nie miał znaczenia nawet fakt, że ów młodszy piastuje wyższe stanowisko państwowe. Wśród augurów wyróżniał się jeden, jednak tylko z nazwy. Był to przewodnicy kolegium i zwano go magister collegii. Augurom bardzo zależało na tym, aby żyli ze sobą w zgodzie, jak w idealnej rodzinie. Dlatego nigdy nie wybierano na augura wroga któregoś z członków kolegium. Co najważniejsze, urząd augura sprawowało się dożywotnio, więc ciężko by było „w trakcie” pozbyć się wrogiego augura z kolegium. Augurowie mieli swoje insygnia, aby móc wyróżniać się nimi z tłumu. Nosili szatę publiczną, zwaną trabea, a w ręku dzierżyli laskę zagiętą u góry bez sęków , czyli lituus. Augurowie spisywali swoje nauki i obserwacje w księgach zwanymi libri augurales. Co wiemy o samych rytuałach „wróżbiarskich”, czyli auspicjach? Jak sama nazwa mówi: „auspicja” to nic innego jak specere avis, czyli spoglądać na ptaki! Głównym celem takiego obrzędu, było wywnioskowanie woli bogów z lotu wielkich ptaków drapieżnych, przede wszystkim orła, sępa oraz kilku innych gatunków. Auspicjum to rytuał rzymski o korzeniach praindoeuropejskich, czyli jak zgodnie twierdzili sami starożytni - są starsze niż sam Rzym. Obrzędy te są kojarzone z Latynami, czyli pierwszymi mieszkańcami miasta, jednak za mało prawdopodobne można uznać, że zostały przejęte od Etrusków. Sam Cyceron, który przecież był augurem, w swojej pracy De divinatione wskazał na różnice pomiędzy auspicjami, a systemem Etrusków i nie opisuje przepowiadania z zachowania ptaków u Etrusków. Same auspicja uprawiano poza Rzymem (w samej starożytnej Grecji), ale to właśnie Rzymianie spisywali i przekazywali kolejnym pokoleniom swoich augurów sposoby odczytywania poszczególnych znaków. Ponadto wierzono, że ta wiedza pochodziła od samego Jowisza, natomiast ptaki uważano za boskich posłańców. Poza Rzymem auspicja znano w Galii, Umbrii czy Azji Mniejszej. Zdecydowanie jednak najwięcej wiadomości o auspicjach mamy od Rzymian. To właśnie Rzymianie z drobiazgową dokładnością opracowali i spisali wszystkie rytuały dotyczące auspicjum. Taka precyzyjność była konieczna, ponieważ auspicja, sprawowane przez znanych nam już kapłanów – augurów, stanowiły połączenie ustroju Republiki Rzymskiej z jej religią państwową. Większość decyzji, jeśli nie wszystkie, jakie zapadały w Res Publica, wybory urzędników, wymagało inauguracji, czyli zatwierdzenia przez augurów z pomocą auspicjów. Auspicja miały orzec, że dana decyzja jest zgodna z wolą bogów albo przynajmniej nie wzbudza ich sprzeciwu. To na podstawie znaków z wróżb augurowie stwierdzali, czy dany dzień nadaje się do pełnienia urzędów dies fasti, czy też nie jest odpowiedni. Władza augurów była więc niemała. Swoimi decyzjami mogli bowiem nawet blokować posiedzenia komicjów ludowych.Naturalny podział auspicjów rzymskich na publiczne i prywatne. W starożytnym Rzymie naturalnie podzielono auspicja na: publiczne – publica i prywatne – privata: a) te publiczne, czyli dotyczące spraw państwa, nazywano po prostu auspicia. Tym obrzędom mogli przewodniczyć wyłącznie reprezentanci państwa – tylko oni mogli pośredniczyć między bogami a państwem. I chociaż wszyscy patrycjusze mogli odprawiać auspicja, to tylko patrycjusze sprawujący jakiś urząd mogli odprawiać owe auspicja publica. Rzymianie nawet „plan awaryjny” na czas, gdy nie było akurat żadnego patrycjusza sprawującego urząd. Wówczas auspicja przechodziły w ręce ogółu patrycjuszy. Moment ten miał swoją nazwę: auspicia ad patres redeunt. Przykładowo, taka sytuacja miała miejsce w czasach monarchii, gdy po śmierci króla patrycjusze wybrali tymczasowego władcę (interrex) i nadali mu prawo sprawowania auspicjów. W ten sposób ów interrex mógł pośredniczyć między bogami i państwem w wyborze nowego króla. Natomiast w czasach republiki, gdy unieważniono auspicja towarzyszące wyborom konsulów i odwołano ich z urzędów, patrycjusze skorzystali z interregnum do odnowienia auspicjów i przekazania ich nowym urzędnikom; b) te prywatne dotyczyły życia rodzinnego Rzymian. Rzymianie bowiem mieli potrzebę poradzenia się bóstw przed podjęciem ważnych decyzji. Rytuały i ceremonie rodzinne starożytnych Rzymian pilnie pielęgnowano i przekazywano z pokolenia na pokolenie. Zwracano uwagę na to, aby owe rytuały wykonywane były bardzo dokładnie i staranne. Na przykład zwykłe kaszlnięcie mogło przesądzić o powtórzeniu danej ceremonii. Jak łatwo można się domyślić, najczęściej odprawiano auspicja z okazji ślubu. Miało to również „klasowy” charakter, ponieważ obecność prywatnych auspicjów przy zawieraniu małżeństw była istotnym argumentem patrycjuszy przeciwko łączeniu się z plebejuszami. Twierdzili oni bowiem, że mogłoby to spowodować zakłócenie auspicjów publicznych i prywatnych. Prawdopodobnie te prywatne auspicja mógł prowadzić każdy patrycjusz, który potrafił stawiać templa i poznał sztukę augurium. Wówczas nie trzeba było korzystać z usług publicznych augurów (augures publici). Czy rzymscy augurowie próbowali nadużywać swej niemałej przecież władzy? Jak łatwo się można domyślić, jeśli w grę wchodzi ogromna władza, to w ślad za nią kroczą wszelkiego rodzaju nadużycia… W czasach II wojny punickiej rola augurów mocno wzrosła. Stało się tak przez to, że optymaci i popularzy zaczęli ze sobą mocniej rywalizować oraz rozpoczęła się walka o poprawę pozycji społecznej najbiedniejszych. W latach 50-tych I wieku a.Ch.n., plebejski trybun - Klodiusz Pulcher, zapowiedział radykalne reformy społeczne, które mogły zakończyć się rządami tłumu („ochlokracją”). Jednym z efektów pracy Klodiusza było wprowadzenie ustawy. Ustawa ta mówiła o tym, że wybory urzędników na zgromadzeniach ludowych, mogą być przerwane tylko z takiego powodu, że augurowie zauważą niekorzystnych znaki podczas obserwacji lotu ptaków i zjawisk atmosferycznych. No i stało się. Wybory urzędników w latach 54-53 a.Ch.n. zostały sparaliżowane. To wydarzenie pokazało dobitnie, jak polityka mogła być uzależniona od religii i augurów lub osób posiadających prawo interpretowania boskich znaków. Najciekawsze jest w tym wszystkim to, że ów Klodiusz Pulcher nie był inicjatorem w zakresie auspicjów. On jako trybun powołał się jedynie na dawną procedurę składania zgodności konsula, którego wybór odbył się pomimo niekorzystnych znaków na niebie, i którego to wybór mógł stać się obrazą dla Jowisza. Ponadto już w 150 roku a.Ch.n występowało prawo Aelia et Fufia. Prawo to pozwalało przełożyć obrady zgromadzenia na inny dzień, jeśli tylko tak „poradzili” augurowie. Co więc dalej stało się z auspicjami? Otóż po okresie schyłku, za końcowych lat republiki, auspicja wznowił Oktawian August. W końcu jednak zniesiono je na dobre po wprowadzeniu chrześcijaństwa, a tym samym zakazu uprawiania kultu pogańskiego. Za koniec auspicjów uznaje się więc IV wiek po narodzeniu Chrystusa.
(gr. alektorίs – kura) wróżenie z zachowania kur podczas jedzenia
Amfiktionia
Amfiktionia
związek poleis (miast‑państw) skupiony wokół ośrodka religijnego
Arytmomancja
Arytmomancja
(gr. arithmós – liczba) wróżenie z liczb i cyfr
Asklepieion
Asklepieion
sanktuarium Asklepiosa, boga sztuki leczenia
Augur
Augur
rzymski kapłan, który wróży z lotu ptaków
Auspicia
Auspicia
(łac. avis – ptak) wróżby z lotu ptaków
Auspicia ex avibus
Auspicia ex avibus
w Rzymie wróżby z lotu dzikich ptaków
Auspicia ex tripudiis
Auspicia ex tripudiis
w Rzymie wróżby z zachowania świętych kur podczas jedzenia
Chiromancja
Chiromancja
(gr. cheir – ręka) wróżenie z dłoni
Delfy
Delfy
sanktuarium Apollina w greckiej Fokidzie, wyrocznia
Dodona
Dodona
sanktuarium Zeusa w Epirze
Eneida
Eneida
narodowy epos Rzymian autorstwa Wergiliusza (I w. p.n.e.)
Eneasz
Eneasz
bohater mitów trojańskich, protoplasta Rzymian
Epir
Epir
kraina w pn.-zach. Grecji nad M. Jońskim
Heksametr
Heksametr
w poezji greckiej i rzymskiej miara eposu
Hezjod
Hezjod
grecki poeta z VII w. p.n.e., autor „Teogonii” oraz „Pracy i dni”
Hieroskopia
Hieroskopia
(gr. hieroskopίa – wróżenie z wnętrzności) wróżenie z wnętrzności zwierząt
Homer
Homer
grecki poeta z VIII w. p.n.e., autor „Iliady” i „Odysei”
Hydromancja
Hydromancja
(gr. hydor – woda) wróżenie nad powierzchnią wody
Ichtyomancja
Ichtyomancja
(gr. ichthίs – ryba) wróżenie z zachowania ryb
Kalchas
Kalchas
wróżbita z Myken i Megary, towarzyszył Grekom w wyprawie pod Troję
Kampania
Kampania
kraina w Italii na pd. od Lacjum, nad Zat. Neapolitańską
Kapitol
Kapitol
jedno z siedmiu wzgórz w Rzymie, znajdowała się tam świątynia Jowisza
Kassandra
Kassandra
córka Hekuby i Priama, została obdarzona przez Apollina darem wróżenia, jednak nikt jej nie wierzył
Kledomancja
Kledomancja
(gr. klédon – krzyk, wzywanie) wróżenie z przypadkowo wypowiedzianych słów
Kleromancja
Kleromancja
(gr. kléros – przedmiot do losowania, np. kamyk) wróżenie z kamyków lub kości do gry
Komicja
Komicja
zgromadzenie ludowe w Rzymie
Manteia
Manteia
w Grecji sztuka wróżenia
Manteis
Manteis
kapłan w starożytnej Grecji
Meteoromancja
Meteoromancja
(gr. metéoros – nadziemny) wróżenie podczas zjawisk atmosferycznych
Miracula
Miracula
(łac. miraculum, -i) cuda, np. wypowiedzenie słów przez posąg boga,
Moira
Moira
bogini przeznaczenia i losu człowieka
Nekromancja
Nekromancja
(gr. nekrós – zmarły) wywoływanie dusz ludzi zmarłych przy ich grobach za pomocą zaklęć magicznych
Omina
Omina
(łac. omen – znak) znaki wróżebne, np. słowo, które uważano za dobrą lub złą wróżbę,
Oneiromancja
Oneiromancja
(gr. óneiros – sen) wróżenie ze snów w sanktuariach bogów
Ornitomancja
Ornitomancja
(gr. órnis, órnithos – ptak) wróżenie z lotu ptaków, zwłaszcza drapieżnych
Polis
Polis
u Greków forma państwa
Prodigia
Prodigia
(łac. prodigium, -ii) niezwykłe zjawiska wróżebne, np. uderzenie pioruna w słoneczny dzień,
Pyromancja
Pyromancja
(gr. pyr – ogień) wróżenie z ognia palących się ofiar itp.
Pytia
Pytia
kapłanka Apollina w Delfach
Somnia
Somnia
(łac. somnium, -ii) sny
Superstitiones
Superstitiones
(łac. superstitio) zabobony, np. zawalenie się dachu jako zapowiedź śmierci
Sybilla
Sybilla
kapłanka Apollina
Tarkwiniusz pyszny
Tarkwiniusz pyszny
siódmy król Rzymu
Tejrezjasz
Tejrezjasz
grecki wróżbita, którego bogowie ukarali ślepotą za wyjawienie ludziom ich tajemnic
Słownik łacińsko‑polski
RpKa04eBBxaRW1
Słownik łacińsko-polski.
Słownik łacińsko-polski.
Źródło: online skills, licencja: CC0.
ma7fedd7d9ce481c4_0000000000358
Galeria dzieł sztuki
R1FzpKZsgKPs41
Fotografia przedstawia rzeźbę nieznanego autorstwa pod tytułem „Zeus przedstawiony z piorunem”. Zeus został przedstawiony jako półnagi stojący mężczyzna w średnim wieku. Grecki bóg ma atletyczna budowę ciała, bujny zarost i włosy. Przez bark ma przerzuconą szatę. Jedną rękę ma podniesioną do góry, w drugiej trzyma piorun. Figura jest koloru brązowego.
„Zeus przedstawiony z piorunem”, rzymska kopia greckiego oryginału z V w. p.n.e., Muzeum Archeologiczne we Florencji, wikimediar.org, CC BY 3.0
RygruUyiTKjTy1
Fotografia nieznanego autora przedstawia przykład malarstwa czerwonofigurowego na ciemnej wazie. Dzieło prezentuje trzy postacie. Po lewej stronie znajduje się nagi mężczyzna, który jedną ręką przytrzymuje nóż, a drugą robi zamach aby zadać cios. Znajdująca się w centrum kobieta ma długie ciemne włosy, jest ubrana w długą suknię, spogląda na agresora, przytula się do figury bogini Ateny. Druga kobieta znajduje się z prawej strony naczynia. Jest przedstawiona jako kobieta w średnim wieku. Ma krótkie czarne włosy, przykryte czapką. Ubrana jest w długą suknię. Na szyi oraz dłoniach widoczne są korale. Jedną dłoń trzyma na piersi, drugą wyciąga do zaatakowanej kobiety.
Wróżbitka Kassandra, córka króla Priama, podczas pożaru Troi szuka opieki bogini Ateny, krater czerwonofigurowy, 350–340 p.ne., Muzeum Acheologiczne w Neapolu, wikimedia.org, domena publiczna
Rdnx6CZvGcUgF1
Obraz autorstwa J. H Fussli pod tytułem „Tejrezjasz ukazuje się Odysowi podczas ofiar” – na obrazie znajdują się dwie osoby – jedną z nich jest Tejrezjasz, mężczyzna w podeszłym wieku, ubrany jest w ciemne szatę z kapturem na głowie, ma długą siwą brodę. Zza jego pleców wyłania się duża liczba duchów, tworząca wysoki słup – na wzór tornada. Starzec w jednej dłoni trzyma drewnianą laskę, drugą ma wyciągniętą w kierunku siedzącego Odysa, który znajduje się stopień niżej - w prawym dolnym rogu obrazu. Odys jest młodym mężczyzną, o długich jasnych włosach, o umiarkowanym zaroście, atletycznej budowy ciała, Ubrany jest w srebrną zbroję oraz czerwoną pelerynę. W jednej dłoni trzyma sztylet, drugą ma opartą o kolano. W dolnej lewej części dzieła widoczne jest truchło bliżej nieokreślonego zwierzęcia, które młody mężczyzna złożył w ofierze.
J. H. Füssli, „Tejrezjasz ukazuje się Odysowi podczas ofiar”, 1780–1785, Muzeum sztuki w Zurychu, Szwajcaria, wikimedia.org, domena publiczna
Rqp8De8lxzzZv1
Czarnobiała ilustracja nieznanego autora przedstawia scenę, w której znajdują się dwaj mężczyźni ubrani w białe szaty i sandały. Mężczyzna z lewej strony ma szeroki uśmiech. We włosach znajduje się wieniec laurowy. Mężczyzna z prawej strony ma metalowe nakrycie głowy, a w dłoni trzyma małą drewnianą laskę. Mężczyźni znajdują się w pomieszczeniu, o podłodze w kształcie okręgu. W tle widoczne są lampy oraz wnęka.
„Rzymscy Augurowie”, [w:] „ Prawo kasztelańskie - ilustrowana historia uniwersalna”, 1893, archive.org, CC BY 3.0
ma7fedd7d9ce481c4_0000000000367
Bibliografia
Cyceron, Rozmowy tuskulańskie i inne pisma, przekł. Z. Cierniakowa, J. Śmigaj, W. Kornatowski, Warszawa 2010.
P. Grimal Słownik mitologii greckiej i rzymskiej Ossolineum 2008
Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek Warszawa 1973
M. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury Warszawa 2015
K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu Warszawa 1977
Słownik kultury antycznej, red. naukowa R. Kulesza, Warszawa 2012
S. Stabryła, Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2017
L. Winniczuk Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu Warszawa 2008