1433 – Jan van Eyck tworzy Portret mężczyzny w czerwonym turbanie – jedno z pierwszych dzieł, które najprawdopodobniej przedstawia autoportret.
m4d496a5811914f02_0000000000015
1
Scenariusz dla nauczyciela
R1JA6CJtqyVF41
m4d496a5811914f02_0000000000018
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:
4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;
5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.
Autoportretem określa się portretPortretportret artysty, w którym przedstawia on samego siebie. Autoportret może być wykonany za pomocą dowolnych technik: malarstwa, rysunku, rzeźby, fotografii lub w każdy inny sposób.
m4d496a5811914f02_0000000000055
Autoportret na przestrzeni wieków
Przez stulecia twórców autoportretów łączyło pragnienie, aby zatrzymać pamięć o sobie. Być może pierwszymi autoportretami w dziejach ludzkości były obrysy dłoni, albo ich odciski pozostawione na ścianach prehistorycznych jaskiń? Taki, jak prezentowany niżej zarys dłoni z Jaskini Chauveta.
R13fMrLbK1O8l1
Autoportret znany był już w starożytności. W średniowieczu, wobec anonimowości sztuki i niskiego statusu społecznego artysty, autoportrety występowały rzadko. Trudno było sobie wyobrazić, aby skromny rzemieślnik umieścił swoją podobiznę pośród świętych lub władców. Nie znaczy to, że autoportrety nie powstawały. Przykładem jest autoportret rzeźbiarski, który pozostawił po sobie Peter Parler – główny architekt katedry Świętego Wita na Hradczanach w Pradze.
R1FjuhEhn2ddU1
Od połowy XV wieku, wraz z rozwojem sztuki portretu, coraz więcej artystów zaczęło portretować również siebie. Z początku były to „autoportrety ukryte”, czyli dzieła, w których wykonujący je artyści umieszczali swoje wizerunki, „chowając się” pośród innych postaci. Występowali wówczas zazwyczaj w roli biernych obserwatorów sceny. Przykładem może być obraz Botticellego Pokłon Trzech Króli.
Przyjrzyj się niżej umieszczonej reprodukcji i wskaż, która z namalowanych postaci przedstawia podobiznę artysty. Odpowiedź poznasz po kliknięciu w ilustrację.
RVBKZzcldInnp1
Czasami artyści przedstawiali siebie jako aktywnych uczestników wydarzeń. Wtedy przypominali aktorów występujących w przebraniu, wcielających się w postacie mitologicznych bohaterów, proroków, świętych.
Prezentowana poniżej ilustracja obrazuje śmierć Marii, której w ostatnich chwilach życia towarzyszą apostołowie. Jednemu z nich artysta nadał własne rysy twarzy. Odszukaj na obrazie postać mężczyzny trzymającego księgę – po najechaniu na nią kursorem dowiesz się, kogo przedstawia.
R1TEr1Y5OZ61n1
Poniżej zaprezentowano obraz przedstawiający martwą naturę autorstwa Pietera Claesza. Czy potrafisz odszukać w tym dziele ukryty autoportret malarza? Kliknij na ilustrację, a będziesz mógł go zobaczyć.
R13CqiXzTQGaU1
m4d496a5811914f02_0000000000069
Autoportret w epoce renesansu
W okresie renesansu, autoportret, jako ważny element twórczości artystów, stał się samodzielnym dziełem. Za jeden z pierwszych samodzielnych autoportretów uznaje się obraz Jana van Eycka Portret mężczyzny w czerwonym turbanie. To, co zwraca uwagę, to nie tylko charakterystyczne nakrycie głowy malarza, ale też sposób, w jaki postrzegał samego siebie – jako człowieka opanowanego i pełnego wewnętrznego skupienia.
R1RuPeXdSAss81
Niemiecki artysta okresu renesansu – Albrecht Dürer, pierwszy autoportret wykonał bardzo wcześnie. Kliknij w ilustrację, aby dowiedzieć ile miał wówczas lat.
Rujdm7Hj6wlqs1
Jako dojrzały i sławny artysta, Albrecht Dürer namalował inny autoportret, w którym upodobnił się do Chrystusa. Na obrazie umieścił pewną sentencjęSentencjasentencję. Aby się z nią zapoznać, kliknij w reprodukcję.
RCnmaFl3J0tsV1
Cykle swoich autoportretów malował holenderski malarz – Rembrandt van Rijn. Wykonał ich niemal 100. Na przestrzeni wielu lat powstała w ten sposób szczególna kronika jego życia.
m4d496a5811914f02_0000000000103
Autoportrety z udziałem osób trzecich
Niekiedy artyści wykonywali swoje autoportrety w otoczeniu najbliższych. Tak uczynił Paul Rubens, nawiązując w swoim dziele do dawnej niderlandzkiej tradycji portretowania par małżeńskich. Artyście zależało na ukazaniu atmosfery osobistego szczęścia rodzinnego.
R65qNpQjzPpka1
Artyści często utrwalali swój wizerunek w pracowni, przy pracy. Na plan pierwszy wysuwały się wtedy narzędzia ich profesji: paletyPaleta malarskapalety, pędzle, dłuta. Podobnie jak ubiór zakładany w pracowni, stanowiły oznakę dumy zawodowej, przynależności artystycznej i tożsamości. W Galerii ukazano przykłady takich dzieł.
RaoByNuRGm3Id1
R1bREIE0X3WrT1
R1cFypE2CnlJU1
Georges Desmarées postanowił namalować siebie w pracowni w towarzystwie córki Antonii. Być może córka mu pozowała, a może poprosił ją aby przyniosła ważne akcesoria malarskie? Przypatrz się scenie, a następnie rozwiąż ćwiczenia interaktywne 3 i 4.
RxybixJmOIMVW1
classicmobile
Ćwiczenie 1
R13h34FGYdB1T1
static
Ćwiczenie 1
classicmobile
Ćwiczenie 2
R14QVKwlgpHsZ1
static
Ćwiczenie 2
m4d496a5811914f02_0000000000144
Autoportret jako sposób na wyrażenie uczuć
Poniżej przedstawiono autoportret Edwarda Muncha. Norweski artysta znany był z kreowania swojego wizerunku artystycznego za pomocą ukazywania na obrazach stanów emocjonalnych. Przyjrzyj się portretowi, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne 5.
R1FSYZe6mrIPL1
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1N3bVWQXH5td1
static
Ćwiczenie 3
W niżej zamieszczonym autoportrecie Vincenta van Gogha można dostrzec odbicie jego osobowości i trudnej sytuacji życiowej. Van Gogh namalował siebie po opuszczeniu szpitala, w którym znalazł się z powodu załamania nerwowego i samookaleczenia (odcięcia ucha).
R1J2ilcpJB7cO1
Innym dziełem van Gogha było Krzesło Vincenta z fajką przedstawiające puste krzesło. Można powiedzieć, że był to symboliczny autoportret malarza, wyrażający jego poczucie osamotnienia.
R1IUEH2GxbDC71
Swoje traumatyczne emocje wyrażała w autoportretach także meksykańska malarka Frida Kahlo. Artystka zaczęła malować po poważnym wypadku, w wyniku którego przez długi czas cierpiała z powodu bólu i unieruchomienia. Autoportrety były odzwierciedleniem jej aktualnego stanu ducha.
classicmobile
Ćwiczenie 4
RK0KQ6EszfHoV1
static
Ćwiczenie 4
Artystka namalowała także autoportret, na którym przedstawiła siebie w dwóch ujęciach – postacie mają te same twarze, ale odróżnia je ubiór i wygląd serc. W ten sposób artystka pokazała swoją złożoną tożsamość oraz miłosne rozdarcie. Tego typu autoportret określany jest jako autoportret podwójny.
R1BFLSpubT7rg1
Zapoznaj się w Galerii 2 z pracami współczesnego artysty, który również tworzy autoportrety podwójne.
R1cWOL5TTYM0X1
RrXLOHQkiLVL71
m4d496a5811914f02_0000000000151
Autokreacja jako forma autoportretu
Niekiedy artyści tworzą autoportrety, aby przekazać odbiorcom określony wizerunek swojej osoby. Nie zawsze musi on pokrywać się z rzeczywistością. Takie postępowanie określane jest jako autokreacja.
Jej dobrym przykładem może być prezentowany niżej obraz Wolność wiodąca lud na barykady, który powstał dla upamiętnienia rewolucji lipcowej we Francji w 1830 roku. Ukazuje walki w Paryżu – kobieta ze sztandarem w dłoni, będąca uosobieniem wolności, wiedzie lud do boju. Wśród podążających za nią bohaterów, autor obrazu – Eugène Delacroix, sportretował również siebie, mimo iż nie brał udziału w walkach. Dla artysty ważne jednak było pielęgnowanie swojego wizerunku jako artysty romantycznego, walczącego w obronie ojczyzny.
Kliknij na ilustrację, a przekonasz się, w którym miejscu na płótnie francuski malarz uwiecznił siebie.
RdHLTDGaOnshR1
m4d496a5811914f02_0000000000200
Autoportret fotograficzny oraz karykatura
Autoportrety można także tworzyć za pomocą fotografii.
Pierwszy portret w fotografii był zarazem autoportretem. Wykonał go w 1839 roku Robert Cornelius. Możesz zobaczyć go poniżej.
REk52wSsCFMaj1
Znany polski artysta okresu przedwojennego – Stanisław Ignacy Witkiewicz, również tworzył autoportrety. Do celów artystycznej autokreacji używał także medium fotografii. Poniższa fotografia przedstawia autoportret artysty zwielokrotniony przez lustrzane odbicia.
R10HlqP5UHUH91
Szczególną wersją autoportretu jest karykatura, czyli sposób ukazywania postaci polegający na wyolbrzymieniu i komicznym przerysowaniu pewnych cech po to, aby z nich zażartować. Karykatura, którą wykonuje artysta w odniesieniu do siebie, nazywana jest autokarykaturą. Przyjrzyj się niżej zamieszczonym pracom.
R11kTSASRJljr1
R1bat5nh1GsHh1
Współcześni artyści, podobnie jak ich poprzednicy, za pomocą autoportretu próbują opowiedzieć o sobie, swojej twórczości, stanach ducha. Przyjrzyj się autoportretowi artystki żyjącej w obecnych czasach, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne 7.
R1P1IXqyHpbL41
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1cZRKOI6OTHV1
static
Ćwiczenie 5
classicmobile
Ćwiczenie 6
R18v7axbr3Hp41
static
Ćwiczenie 6
classicmobile
Ćwiczenie 7
RdZp4n7dhy34Q1
static
Ćwiczenie 7
Zadanie domowe
Polecenie 1
Stwórz dowolną techniką autoportret. Zastanów się, jak możesz oddać nie tylko swój wygląd, ale i cechy charakteru.
m4d496a5811914f02_0000000000221
Słownik pojęć
Blejtram
Blejtram
inaczej krosno malarskie, czyli drewniana rama, na którą naciągnięte jest płótno przed przygotowaniem go do malowania obrazu.
Kaseta na przybory malarskie
Kaseta na przybory malarskie
skrzynka z przegródkami służąca do przechowywania farb w tubach, terpentyny (czyli środka do rozcieńczania farb olejnych), pędzli, palety malarskiej (do mieszania kolorów), ołówków, węgla rysunkowego i gumki do mazania oraz szkicownika.
Paleta malarska
Paleta malarska
płytka służąca malarzowi do rozcieńczania i mieszania farby podczas malowania. Dawniej przeważały drewniane palety owalne z otworem na kciuk. Obecnie istnieje wiele rodzajów palet, np. z przegródkami, palety talerzyki, miseczki ceramiczne do rozcieńczania pojedynczych kolorów.
Portret
Portret
wyobrażenie, przedstawienie, podobizna konkretnego człowieka.
Sentencja
Sentencja
zwięźle sformułowane zdanie zawierające ogólną myśl o charakterze moralnym lub filozoficznym.
Sztaluga
Sztaluga
stojak najczęściej o trzech nogach, skonstruowany z drewnianych listew, na którym malarz umieszcza na odpowiadającej mu wysokości obraz w czasie malowania. Typy i kształty sztalug były różne; używane obecnie, zarówno cięższe pracowniane, jak i lekkie składane, plenerowe, wykształciły się w XIX w.
Źródło:
Stefan Kozakiewicz (red.), Słownik terminologiczny Sztuk Pięknych, PWN, Warszawa 1969, s.339
m4d496a5811914f02_0000000000302
Galeria dzieł sztuki
R13fMrLbK1O8l1
R1FjuhEhn2ddU1
R1dmqymmHg55Q1
RgMSRAqOclcWf1
RIRnewSZ9MfFL1
R1RuPeXdSAss81
RIDp76wysVlph1
Rt1veXeCfhGwW1
R65qNpQjzPpka1
RaoByNuRGm3Id1
R1bREIE0X3WrT1
R1cFypE2CnlJU1
RxybixJmOIMVW1
R1FSYZe6mrIPL1
R1J2ilcpJB7cO1
R1IUEH2GxbDC71
R1BFLSpubT7rg1
R1cWOL5TTYM0X1
RrXLOHQkiLVL71
RLf2xcNACBRnv1
REk52wSsCFMaj1
R10HlqP5UHUH91
R11kTSASRJljr1
R1bat5nh1GsHh1
R1P1IXqyHpbL41
RK5qiw9DTbnas1
R1RMbiaFEvMu61
Rdz7ME5uCVvRR1
R1QzTap9tEH1b1
R1FWFU70G2BJe1
R1Ngv4iwy5QAm1
RQn3ENhoGn9nv1
R150NHpoM7hII1
RXOlcLe5XMrs11
RyY6S5YEl6t0J1
Rb0Q2v9tIIo1y1
R1WxCvMOacGw81
R1R5GiQ61xJiJ1
m4d496a5811914f02_0000000000309
Bibliografia
A. Chudzikowski, Rembrandt van Rijn, Ruch, Warszawa 1972.
Cz. Czapliński, Fotografia portretowa, Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2004.
K. Iskrzyńska, Portrety, Galaktyka, Łódź 2000.
K. Stachowicz, Stanisław Ignacy Witkiewicz – Witkacy, Buchmann, Warszawa 2012.
M. Battistini, L. Impelluso, S. Zuffi , Historia portretu, Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa 2001.
M. Wallis, Autoportret, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1964.