Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RCfvsIzU5OuyH1

Autoportret – jak wyrazić siebie?

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1433 – Jan van Eyck tworzy Portret mężczyzny w czerwonym turbanie – jedno z pierwszych dzieł, które najprawdopodobniej przedstawia autoportret.

m4d496a5811914f02_0000000000015
1

Scenariusz dla nauczyciela

R1JA6CJtqyVF41
scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
m4d496a5811914f02_0000000000018

I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:

1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;

III. Opanowanie podstawowych wiadomości z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego. Uczeń:

4) wymienia, rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze obiekty kultury wizualnej w Polsce, wskazuje ich twórców;

5) rozpoznaje wybrane, najbardziej istotne dzieła z dorobku innych narodów.

m4d496a5811914f02_0000000000030
Nauczysz się

omawiać pojęcia: portret, autoportret, karykatura, autokarykatura;

wyjaśniać, czym są autoportrety ukryte, autoportrety podwójne;

wskazywać jeden z pierwszych samodzielnych autoportretów;

wymieniać nazwiska najważniejszych twórców autoportretów na przestrzeni wieków;

wymieniać narzędzia malarskie przydatne podczas tworzenia prac malarskich;

charakteryzować autoportret jako dzieło służące do przekazania wewnętrznych uczuć;

opisywać znaczenie autoportretu jako narzędzia autokreacji;

określać techniki, w jakich można tworzyć autoportrety;

rozpoznawać autoportret wśród innych portretów;

tworzyć autoportret dowolną techniką;

definiować pojęcia:  sztaluga,Sztalugasztaluga,blejtramBlejtramblejtram, kaseta na przybory malarskieKaseta na przybory malarskiekaseta na przybory malarskie, paleta malarskaPaleta malarskapaleta malarska.

m4d496a5811914f02_0000000000032

Wprowadzenie

Autoportretem określa się portretPortretportret artysty, w którym przedstawia on samego siebie. Autoportret może być wykonany za pomocą dowolnych technik: malarstwa, rysunku, rzeźby, fotografii lub w każdy inny sposób.

m4d496a5811914f02_0000000000055

Autoportret na przestrzeni wieków

Przez stulecia twórców autoportretów łączyło pragnienie, aby zatrzymać pamięć o sobie. Być może pierwszymi autoportretami w dziejach ludzkości były obrysy dłoni, albo ich odciski pozostawione na ścianach prehistorycznych jaskiń? Taki, jak prezentowany niżej zarys dłoni z Jaskini Chauveta.

R13fMrLbK1O8l1
Negatywowy wizerunek ludzkiej dłoni, górny paleolit, Caverne du Pont-d'Arc (kopia z Jaskini Chauveta), Vallon-Pont-d'Arc, Francja, wikimedia.org, CC BY 4.0

Autoportret znany był już w starożytności. W średniowieczu, wobec anonimowości sztuki i niskiego statusu społecznego artysty, autoportrety występowały rzadko. Trudno było sobie wyobrazić, aby skromny rzemieślnik umieścił swoją podobiznę pośród świętych lub władców. Nie znaczy to, że autoportrety nie powstawały. Przykładem jest autoportret rzeźbiarski, który pozostawił po sobie Peter Parler – główny architekt katedry Świętego Wita na Hradczanach w Pradze.

R1FjuhEhn2ddU1
Peter Parler, „Autoportret”, 1370, rzeźba, piaskowiec, katedra Świętego Wita na Hradczanach, Praga, Czechy, wikimedia.org, CC BY 1.0

Od połowy XV wieku, wraz z rozwojem sztuki portretu, coraz więcej artystów zaczęło portretować również siebie. Z początku były to „autoportrety ukryte”, czyli dzieła, w których wykonujący je artyści umieszczali swoje wizerunki, „chowając się” pośród innych postaci. Występowali wówczas zazwyczaj w roli biernych obserwatorów sceny. Przykładem może być obraz Botticellego Pokłon Trzech Króli.

Przyjrzyj się niżej umieszczonej reprodukcji i wskaż, która z namalowanych postaci przedstawia podobiznę artysty. Odpowiedź poznasz po kliknięciu w ilustrację.

RVBKZzcldInnp1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Sandro Botticelliego „Pokłon Trzech Króli”. Ukazuje scenę nawiedzin magów przy nowonarodzonym Jezusie. W postaciach Trzech Króli ukryte są podobizny rodziny Medyceusza: pierwszym z magów zbliżającym się do dzieciątka jest Cosimo Medici. Drugi, klęczący pośrodku, i na lewo od niego kłaniający się trzeci to jego synowie, Piero i Giovanni, a towarzyszący im mężczyzna w białej szacie to Wawrzyniec Wspaniały. Na podwyższeniu siedzi Maria z dzieciątkiem, a za nią stoi stary Józef. Zgromadzeni oddają hołd Chrystusowi.Po lewej stronie w tle widoczne są fragmenty architektury antycznej. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fragmentem dzieła przedstawiającym autoportret malarza, który kieruje wzrok w stronę widza.
Sandro Botticelli, „Pokłon Trzech Króli”, ok. 1476, tempera na desce, Galeria Uffizi, Florencja, Włochy, wikimedia.org, domena publiczna

Czasami artyści przedstawiali siebie jako aktywnych uczestników wydarzeń. Wtedy przypominali aktorów występujących w przebraniu, wcielających się w postacie mitologicznych bohaterów, proroków, świętych.

Prezentowana poniżej ilustracja obrazuje śmierć Marii, której w ostatnich chwilach życia towarzyszą apostołowie. Jednemu z nich artysta nadał własne rysy twarzy. Odszukaj na obrazie postać mężczyzny trzymającego księgę – po najechaniu na nią kursorem dowiesz się, kogo przedstawia.

R1TEr1Y5OZ61n1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Hugo van der Goesa „Zaśnięcie Marii”. Obraz przedstawia Marię na łożu śmierci w otoczeniu apostołów, którzy zostali przedstawieni jako prości ludzie. Ciało Marii leży na podwyższeniu. Ubrana jest w niebieską suknie a jej twarz jest blada. Na górze ukazana jest wizja Chrystusa w otoczeniu aniołów. Jezus rozpościera ręce pokazując stygmaty. Po lewej stronie na ziemi leży różaniec. Przy Marii, po prawej stronie stoi Piotr z zapaloną świecą, Nad ciałem pochyla się święty Jan Ewangelista w czerwonej szacie. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z informacją:
Hugo van der Goes, „Zaśnięcie Marii”, 1477-1482, olej na desce, Groeningemuseum, Brugia, Belgia, wikimedia.org, domena publiczna

Poniżej zaprezentowano obraz przedstawiający martwą naturę autorstwa Pietera Claesza. Czy potrafisz odszukać w tym dziele ukryty autoportret malarza? Kliknij na ilustrację, a będziesz mógł go zobaczyć.

R13CqiXzTQGaU1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Pietera Claesza „Martwa natura Vanitas z autoportretem”. Na stole leżą przedmioty, wśród których największą uwagę zwracają żółte skrzypce. Pod nimi znajdują się żółte papiery i książka. Po prawej stronie leży przewrócony kielich, a w tyle czaszka. Na brzegu leży zegarek. Za nim ustawiona jest duża kula. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z fragmentem obrazu przedstawiającym kulę, w której odbija się malarz stojący przy sztaludze oraz okno i fragment martwej natury.
Pieter Claesz, „Martwa natura Vanitas z autoportretem”, ok. 1628, olej na dębowej desce, Germanisches Nationalmuseum, Nuremberg, Niemcy,
m4d496a5811914f02_0000000000069

Autoportret w epoce renesansu

W okresie renesansu, autoportret, jako ważny element twórczości artystów, stał się samodzielnym dziełem. Za jeden z pierwszych samodzielnych autoportretów uznaje się obraz Jana van Eycka Portret mężczyzny w czerwonym turbanie. To, co zwraca uwagę, to nie tylko charakterystyczne nakrycie głowy malarza, ale też sposób, w jaki postrzegał samego siebie – jako człowieka opanowanego i pełnego wewnętrznego skupienia.

R1RuPeXdSAss81
Jan van Eyck, „Portret mężczyzny w czerwonym turbanie”, 1433, olej na desce, National Galery, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, wikimedia.org, domena publiczna

Niemiecki artysta okresu renesansu – Albrecht Dürer, pierwszy autoportret wykonał bardzo wcześnie. Kliknij w ilustrację, aby dowiedzieć ile miał wówczas lat.

Rujdm7Hj6wlqs1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Albrechta Dürera, „Autoportret w wieku 13 lat”. Ukazuje chłopca z półprofilu, o długich włosach, w czapce. Twarz dziecka jest poważna i skupiona. Ubrany jest w luźną koszulę z szerokimi rękawami. Wskazuje palcem w prawą stronę. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Mam 13 lat.
Albrecht Dürer, „Autoportret w wieku 13 lat”, 1484, srebrny sztyft na zagruntowanym papierze, Albertina, Wiedeń, Austria, wikimedia.org, domena publiczna

Jako dojrzały i sławny artysta, Albrecht Dürer namalował inny autoportret, w którym upodobnił się do Chrystusa. Na obrazie umieścił pewną sentencjęSentencjasentencję. Aby się z nią zapoznać, kliknij w reprodukcję.

RCnmaFl3J0tsV1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Albrechta Dürera „Autoportret”. Autor sportretował siebie z futrzanym kołnierzu. Gęste włosy opadają tak samo po obu stronach twarzy. Rozkładają się na ramionach. Jego nieporuszona twarz pozbawiona jest jakiejkolwiek mimiki. Na uwagę zasługują niesforne kosmyki włosów, sterczące pośrodku głowy i opadające na czoło. Wymowny gest dłoni nawiązuje do przedstawienia Chrystusa. Na ilustracji umieszczony jest interaktywny punkt z informacją: Punkt 1: Albrecht Dürer norymberczyk, tak dobrymi farbami przedstawiłem siebie samego w wieku lat dwudziestu ośmiu.
Albrecht Dürer, „Autoportret”, 1500, olej na drewnie, Alte Pinakotek, Monachium, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna

Cykle swoich autoportretów malował holenderski malarz – Rembrandt van Rijn. Wykonał ich niemal 100. Na przestrzeni wielu lat powstała w ten sposób szczególna kronika jego życia.

m4d496a5811914f02_0000000000103

Autoportrety z udziałem osób trzecich

Niekiedy artyści wykonywali swoje autoportrety w otoczeniu najbliższych. Tak uczynił Paul Rubens, nawiązując w swoim dziele do dawnej niderlandzkiej tradycji portretowania par małżeńskich. Artyście zależało na ukazaniu atmosfery osobistego szczęścia rodzinnego.

R65qNpQjzPpka1
Paul Rubens, „Autoportret z Izabelą Brant”, ok. 1609-1610, Alte Pinakotek, Monachium, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna

Artyści często utrwalali swój wizerunek w pracowni, przy pracy. Na plan pierwszy wysuwały się wtedy narzędzia ich profesji: paletyPaleta malarskapalety, pędzle, dłuta. Podobnie jak ubiór zakładany w pracowni, stanowiły oznakę dumy zawodowej, przynależności artystycznej i tożsamości. W Galerii ukazano przykłady takich dzieł.

Georges Desmarées postanowił namalować siebie w pracowni w towarzystwie córki Antonii. Być może córka mu pozowała, a może poprosił ją aby przyniosła ważne akcesoria malarskie? Przypatrz się scenie, a następnie rozwiąż ćwiczenia interaktywne 3 i 4.

RxybixJmOIMVW1
Georges Desmarées, „Autoportret artysty w towarzystwie córki Antonii”, ok. 1750, olej na płótnie, Alte Pinakotek, Monachium, Niemcy, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 1
R13h34FGYdB1T1
Wskaż narzędzia malarskie, które zostały wymienione w opisie obrazu Georgesa Desmaréesa. Możliwe odpowiedzi: 1. sztaluga, 2. kaseta na przybory malarskie, 3. pędzle, 4. węgiel rysunkowy, 5.paleta malarska, 6.blejtram.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 2
R14QVKwlgpHsZ1
Podaj imię córki Georgesa Desmaréesa uwiecznionej na obrazie.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
m4d496a5811914f02_0000000000144

Autoportret jako sposób na wyrażenie uczuć

Poniżej przedstawiono autoportret Edwarda Muncha. Norweski artysta znany był z kreowania swojego wizerunku artystycznego za pomocą ukazywania na obrazach stanów emocjonalnych. Przyjrzyj się portretowi, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne 5.

R1FSYZe6mrIPL1
Edvard Munch, „Autoportret z papierosem”, 1895, olej na płótnie, Nasjonalgalleriet, Oslo, Norwegia, wikimedia.org, domena publiczna
classicmobile
Ćwiczenie 3
R1N3bVWQXH5td1
Odpowiedz z jakiego kraju pochodzi Edward Munch. Możliwe odpowiedzi: 1. Islandia, 2. Norwegia, 3. Szwecja, 4. Dania.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static

W niżej zamieszczonym autoportrecie Vincenta van Gogha można dostrzec odbicie jego osobowości i trudnej sytuacji życiowej. Van Gogh namalował siebie po opuszczeniu szpitala, w którym znalazł się z powodu załamania nerwowego i samookaleczenia (odcięcia ucha).

R1J2ilcpJB7cO1
Vincent van Gogh, „Autoportret z obandażowanym uchem”, 1889, olej na płótnie, Courtauld Gallery, Londyn, Wielka Brytania, flickr.com, CC BY 3.0

Innym dziełem van Gogha było Krzesło Vincenta z fajką przedstawiające puste krzesło. Można powiedzieć, że był to symboliczny autoportret malarza, wyrażający jego poczucie osamotnienia.

R1IUEH2GxbDC71
Vincent van Gogh, „Krzesło Vincenta z fajką”, 1888, olej na płótnie, National Gallery, Londyn, Wielka Brytania, wikimedia.org, domena publiczna

Swoje traumatyczne emocje wyrażała w autoportretach także meksykańska malarka Frida Kahlo. Artystka zaczęła malować po poważnym wypadku, w wyniku którego przez długi czas cierpiała z powodu bólu i unieruchomienia. Autoportrety były odzwierciedleniem jej aktualnego stanu ducha.

classicmobile
Ćwiczenie 4
RK0KQ6EszfHoV1
Odpowiedz na pytanie. Co było przyczyną zabandażowanego ucha na portrecie van Gogha?
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static

Artystka namalowała także autoportret, na którym przedstawiła siebie w dwóch ujęciach – postacie mają te same twarze, ale odróżnia je ubiór i wygląd serc. W ten sposób artystka pokazała swoją złożoną tożsamość oraz miłosne rozdarcie. Tego typu autoportret określany jest jako autoportret podwójny.

R1BFLSpubT7rg1
Frida Kahlo, „Dwie Fridy”, 1939, olej na płótnie, Museo de Arte Moderno, Mexico City, Meksyk, flickr.com, CC BY 3.0

Zapoznaj się w Galerii 2 z pracami współczesnego artysty, który również tworzy autoportrety podwójne.

m4d496a5811914f02_0000000000151

Autokreacja jako forma autoportretu

Niekiedy artyści tworzą autoportrety, aby przekazać odbiorcom określony wizerunek swojej osoby. Nie zawsze musi on pokrywać się z rzeczywistością. Takie postępowanie określane jest jako autokreacja.

Jej dobrym przykładem może być prezentowany niżej obraz Wolność wiodąca lud na barykady, który powstał dla upamiętnienia rewolucji lipcowej we Francji w 1830 roku. Ukazuje walki w Paryżu – kobieta ze sztandarem w dłoni, będąca uosobieniem wolności, wiedzie lud do boju. Wśród podążających za nią bohaterów, autor obrazu – Eugène Delacroix, sportretował również siebie, mimo iż nie brał udziału w walkach. Dla artysty ważne jednak było pielęgnowanie swojego wizerunku jako artysty romantycznego, walczącego w obronie ojczyzny.

Kliknij na ilustrację, a przekonasz się, w którym miejscu na płótnie francuski malarz uwiecznił siebie.

RdHLTDGaOnshR1
Ilustracja interaktywna przedstawia obraz Eugène’a Delacroixa „Wolność wiodąca lud na barykady”. Ukazuje kobietę idącą z ludem po wolność. Kobieta ma rozdartą sukienkę i widoczne piersi. W jednej dłoni trzyma francuską flagę. Obok niej widoczni są strzelcy oraz leżące martwe postacie. W oddali widoczne są budynki. Tło stanowi ciemne niebo i kłębiący się dookoła dym. Na ilustracji znajduje się interaktywny punkt z fragmentem obrazu ukazującym autora w cylindrze, z bronią w ręku.
Eugène Delacroix, „Wolność wiodąca lud na barykady”, 1830, olej na płótnie, Luwr, Paryż, Francja, wikimedia.org, domena publiczna
m4d496a5811914f02_0000000000200

Autoportret fotograficzny oraz karykatura

Autoportrety można także tworzyć za pomocą fotografii.

Pierwszy portret w fotografii był zarazem autoportretem. Wykonał go w 1839 roku Robert Cornelius. Możesz zobaczyć go poniżej.

REk52wSsCFMaj1
Robert Cornelius, „Roberta Corneliusa, głowa i ramiona, autoportret, na wprost, ze skrzyżowanymi ramionami”, 1839, dagerotyp, Library of Congress, Waszyngton, Stany Zjednoczone Ameryki, wikimedia.org, domena publiczna

Znany polski artysta okresu przedwojennego – Stanisław Ignacy Witkiewicz, również tworzył autoportrety. Do celów artystycznej autokreacji używał także medium fotografii. Poniższa fotografia przedstawia autoportret artysty zwielokrotniony przez lustrzane odbicia.

R10HlqP5UHUH91
Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), „Portret wielokrotny”, 1917, Muzeum Sztuki, Łódź, Polska, wikimedia.org, domena publiczna

Szczególną wersją autoportretu jest karykatura, czyli sposób ukazywania postaci polegający na wyolbrzymieniu i komicznym przerysowaniu pewnych cech po to, aby z nich zażartować. Karykatura, którą wykonuje artysta w odniesieniu do siebie, nazywana jest autokarykaturą. Przyjrzyj się niżej zamieszczonym pracom.

Współcześni artyści, podobnie jak ich poprzednicy, za pomocą autoportretu próbują opowiedzieć o sobie, swojej twórczości, stanach ducha. Przyjrzyj się autoportretowi artystki żyjącej w obecnych czasach, a następnie rozwiąż ćwiczenie interaktywne 7.

R1P1IXqyHpbL41
Ewa Bińczyk, „Autoportret”, 2016, pastel, kolekcja prywatna, online-skills, CC BY 3.0
classicmobile
Ćwiczenie 5
R1cZRKOI6OTHV1
Wyjaśnij, na czym polega karykatura.
Źródło: online-skills, licencja: CC0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 6
R18v7axbr3Hp41
Odpowiedz na pytanie. Jaki mundur ma na sobie Witkacy w "Portrecie wielokrotnym"? Możliwe odpowiedzi. 1. pruski, 2. polski, 3, carski, 4. austriacki.
Źródło: online skills, cc0.
static
classicmobile
Ćwiczenie 7
RdZp4n7dhy34Q1
Odpowiedz na pytanie. W jakich okolicznościach powstał "Autoportret z zabandażowanym uchem" Vincenta van Gogha? Możliwe odpowiedzi: 1. Po opuszczeniu szpitala psychiatrycznego, 2. Po wypadku kolejowym, 3. Po pobiciu.
Źródło: online skills, cc0.
static

Zadanie domowe

Polecenie 1

Stwórz dowolną techniką autoportret. Zastanów się, jak możesz oddać nie tylko swój wygląd, ale i cechy charakteru.

m4d496a5811914f02_0000000000221

Słownik pojęć

Blejtram
Blejtram

inaczej krosno malarskie, czyli drewniana rama, na którą naciągnięte jest płótno przed przygotowaniem go do malowania obrazu.

Kaseta na przybory malarskie
Kaseta na przybory malarskie

skrzynka z przegródkami służąca do przechowywania farb w tubach, terpentyny (czyli środka do rozcieńczania farb olejnych), pędzli, palety malarskiej (do mieszania kolorów), ołówków, węgla rysunkowego i gumki do mazania oraz szkicownika.

Paleta malarska
Paleta malarska

płytka służąca malarzowi do rozcieńczania i mieszania farby podczas malowania. Dawniej przeważały drewniane palety owalne z otworem na kciuk. Obecnie istnieje wiele rodzajów palet, np. z przegródkami, palety talerzyki, miseczki ceramiczne do rozcieńczania pojedynczych kolorów.

Portret
Portret

wyobrażenie, przedstawienie, podobizna konkretnego człowieka.

Sentencja
Sentencja

zwięźle sformułowane zdanie zawierające ogólną myśl o charakterze moralnym lub filozoficznym.

Sztaluga
Sztaluga

stojak najczęściej o trzech nogach, skonstruowany z drewnianych listew, na którym malarz umieszcza na odpowiadającej mu wysokości obraz w czasie malowania. Typy i kształty sztalug były różne; używane obecnie, zarówno cięższe pracowniane, jak i lekkie składane, plenerowe, wykształciły się w XIX w.

Źródło:

Stefan Kozakiewicz (red.), Słownik terminologiczny Sztuk Pięknych, PWN, Warszawa 1969, s.339

m4d496a5811914f02_0000000000302

Galeria dzieł sztuki

m4d496a5811914f02_0000000000309

Bibliografia

A. Chudzikowski, Rembrandt van Rijn, Ruch, Warszawa 1972.

Cz. Czapliński, Fotografia portretowa, Polski Instytut Wydawniczy, Warszawa 2004.

K. Iskrzyńska, Portrety, Galaktyka, Łódź 2000.

K. Stachowicz, Stanisław Ignacy Witkiewicz – Witkacy, Buchmann, Warszawa 2012.

M. Battistini, L. Impelluso, S. Zuffi , Historia portretu, Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa 2001.

M. Wallis, Autoportret, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1964.