Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Naprawy i remonty maszyn, urządzeń i silników okrętowych

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych 
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Awarie oraz naprawy urządzeń i maszyn okrętowych

GALERIA ZDJĘĆ

13

Spis treści

AwarieAwarie
1. Uszkodzenia tłoka1. Uszkodzenia tłoka
2. Uszkodzenia pierścieni tłokowych2. Uszkodzenia pierścieni tłokowych
3. Uszkodzenia płaszcza tłoka3. Uszkodzenia płaszcza tłoka
4. Uszkodzenia tulei cylindrowej4. Uszkodzenia tulei cylindrowej
5. Wał korbowy5. Wał korbowy
6. Korbowód6. Korbowód
7. Zawory silnikowe7. Zawory silnikowe
8. Łożyska ślizgowe8. Łożyska ślizgowe
9. Turbosprężarki9. Turbosprężarki
10. Luz osiowy10. Luz osiowy

Dźwięki maszyn i uszkodzeńDźwięki maszyn i uszkodzeń

NaprawyNaprawy
1. Regeneracja głowicy1. Regeneracja głowicy
2. Sprężynowanie wału2. Sprężynowanie wału
3. Wymiana uszczelnień pokrywy głowicy3. Wymiana uszczelnień pokrywy głowicy
4. Wymiana uszczelnień na wale korbowym4. Wymiana uszczelnień na wale korbowym
5. Wymiana uszczelnień przewodów wysokiego ciśnienia5. Wymiana uszczelnień przewodów wysokiego ciśnienia
6. Remont turbosprężarki6. Remont turbosprężarki
7. Czyszczenie prądnicy7. Czyszczenie prądnicy
8. Wymiana termostatów w silniku spalinowym8. Wymiana termostatów w silniku spalinowym
9. Czyszczenie automatycznego filtra oleju9. Czyszczenie automatycznego filtra oleju
10. Wymiana uszczelnień chłodnicy oleju silnika10. Wymiana uszczelnień chłodnicy oleju silnika
11. Wymiana uszczelnień w zaworze startowym silnika głównego11. Wymiana uszczelnień w zaworze startowym silnika głównego
12. Przegląd odpowietrzenia krateru12. Przegląd odpowietrzenia krateru

14
1

Awarie

1. Uszkodzenia tłoka

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Uszkodzenia pierścieni tłokowych

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Uszkodzenia płaszcza tłoka

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Uszkodzenia tulei cylindrowej

1
Szlifowanie cylindrów

Proces polega na powiększeniu ich średnicy w celu usunięcia wad i uszkodzeń gładzi cylindrowej. Proces wykonuje się poprzez:

  • usuniecie głowicy,

  • zwymiarowanie cylidnra,

  • rozwiercenie cylindra, 

  • honowanie w celu osiągnięcia faktury przedstawionej na grafice:

R1ejYREOHyBjK
Ślady obróbkowe honowania
Źródło: dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Honowanie#/media/Plik:Honed_surface.jpg, licencja: CC BY-SA 4.0.
  • w przypadku tulei cylindrowych – wymiana na nowe.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wał korbowy

1
Wymiana wału korbowego

Na wymianę wału korbowego składają się następujące czynności:

  • usunięcie oleju z silnika,

  • demontaż miski olejowej lub włazów inspekcyjnych w bloku silnika oraz stopek korbowodów,

  • wymontowanie głowicy i tłoków z korbowodami,

  • wyjęcie z cylindrów tłoków wraz ze sworzniami i pierścieniami uszczelniającymi,

  • wymiana uszczelki głowicy i rozrządu,

  • szlifowanie lub wymiana wału,

  • montaż w odwrotnej kolejności,

  • wymiana oleju.

Szlifowanie wału korbowego

Szlifowanie wału korbowego składa się z następujących czynności: 

  • sprawdzenie stanu wału korbowego,

  • demontaż wału korbowego,

  • utwardzanie, które inaczej określa się jako azotowanie,

  • polerowanie wału korbowego,

  • wywarzanie,

  • montaż ponowny w silniku.

Szlifowanie wału odbywa się na specjalistycznych maszynach przeznaczonych do tego celu; konieczne jest ich precyzyjne szlifowanie z dokładnością do 0,005 mm.

Wymiana panewek

W skomplikowanych konstrukcjach silników tłokowych (szczególnie silników pomocniczych):

  • wyjęcie wału lub zdjęcie głowicy (w zależności od konstrukcji), 

  • wydobycie cylindrów wraz z korbowodami i panewkami od góry,

  • sprawdzenie stanu wykorbień wału korbowego,

  • czasem wymagany jest szlif wału korbowego,

  • wymianie panewek głównych wału korbowego, 

  • czasem wymagane jest planowanie głowicy, wymiana pierścieni tłokowych itd.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6
6. Korbowód
1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Zawory silnikowe

1
Docieranie zaworów

Docieranie zaworów do gniazd zaworowych składa się z następujących czynności:

  • sprawdzenie optyczne gniazd zaworowych oraz zaworów silnikowych,

  • wykonanie testu szczelności za pomocą benzyny ekstrakcyjnej lub oleju napędowego (w czasie testu zawory muszą być zamknięte),

  • po stwierdzeniu nieszczelności nałożyć i rozprowadzić po zaworach w miejscach ich styku z gniazdem niewielką ilość pasty ciernej służącej do docierania zaworów,

  • docieranie przeprowadza się ręcznie lub przy pomocy wkrętarki lub korzystając z mechanicznych urządzeń pomagających przy tym procesie; w czasie docierania usuwa się naloty, osady, korozję czy drobne uszkodzenia,

  • w czasie docierania powierzchnie gniazd zaworowych oraz części zaworu, który styka się z gniazdem, stają się równe i wzajemnie dopasowane,

  • po docieraniu boczne części zaworów trzeba doprowadzić do jednolitego, srebrzystego wyglądu zaworu,

  • ponowne sprawdzenie szczelności,

  • w przypadku nieszczelności powtórzyć proces docierania lub rozważyć wymianę pary gniazd zaworowych wraz z zaworami,

  • po osiągnięciu szczelności składa się silnik.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

8. Łożyska ślizgowe

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

9. Turbosprężarki

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

10. Luz osiowy

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

11

Dźwięki maszyn i uszkodzeń

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

12

Naprawy awarii

15

1. Regeneracja głowicy

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

16

2. Sprężynowanie wału

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

17

3. Wymiana uszczelnień pokrywy głowicy

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

18

4. Wymiana uszczelnień na wale korbowym

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

19

5. Wymiana uszczelnień przewodów wysokiego ciśnienia

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

20

6. Remont turbosprężarki

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

21

7. Czyszczenie prądnicy

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

22

8. Wymiana termostatów w silniku spalinowym

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

23

9. Czyszczenie automatycznego filtra oleju

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

24

10. Wymiana uszczelnień chłodnicy oleju silnika

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

25

11. Wymiana uszczelnień w zaworze startowym silnika głównego

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

26

12. Przegląd odpowietrzenia krateru

1

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia