Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Naprawy i remonty maszyn, urządzeń i silników okrętowych

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych 
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Interaktywne materiały sprawdzające

1
1. Uszkodzenie tłokaDJ6OX1Pje
ReExucKAUcbvo1
Wskaż przyczynę uszkodzenia tłoka przedstawionego na rysunku.
R180G2bZ7rmb71
Zaznacz przyczyny uszkodzenia tłoków przez przegrzanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Zakłócenie procesu spalania., 2. Niedrożność otworów, które służą podawaniu oleju w celu smarowania., 3. Nieprawidłowe zamontowanie tłoków., 4. Uszkodzenie układu chłodzenia.
2. Uszkodzenie wału korbowegoDJ6OX1Pje
R12jViNXG6bzY1
Wskaż, w jaki sposób został uszkodzony wał przedstawiony na rysunku.
REhF4rqfbEK9t
Na podstawie poniższych przyczyn określ, jaki typ uszkodzenia może wystąpić na wale korbowym.

Przyczyny:
– uszkodzenie materiału,
– zbyt duże drgania skrętne, wywołane uszkodzeniem sprzęgieł, amortyzatorów drgań lub kół zamachowych,
– nieodpowiednia obróbka łożysk wału korbowego,
– mechaniczne uszkodzenia wału, powstałe przed montażem,
– osłabienie materiału na skutek, np. uszkodzenia łożyska,
– mechaniczne przeciążenie wału korbowego spowodowane zakłóceniami spalania. Możliwe odpowiedzi: 1. Pęknięcie., 2. Wygięcie., 3. Przegrzanie., 4. Zatarcie.
3. Przyczyny wypłukania materiału w obszarze pierścieniaDJ6OX1Pje
R1eZx4MlcfUbJ2
Łączenie par. Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe, czy fałszywe.. Wypłukanie materiału w obszarze pierścienia powstaje z powodu zużycia osiowego rowka pierścieniowego i pierścieni.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wypłukanie materiału w obszarze pierścienia powstaje z powodu błędnego montażu tłoka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wypłukanie materiału w obszarze pierścienia powstaje z powodu zalania paliwem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wypłukanie materiału w obszarze pierścienia powstaje z powodu przegrzania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wypłukanie materiału w obszarze pierścienia powstaje z powodu tarcia.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
4. Zjawisko fizyczne uszkadzające wirniki pomp i śruby napędoweDJ6OX1Pje
RFjsM9JDMNeAt1
Uzupełnij odpowiednim słowem lukę w poniższym tekście. Zjawisko fizyczne polegające na gwałtownej przemianie fazowej z fazy ciekłej w fazę gazową pod wpływem zmniejszenia ciśnienia, powodujące uszkodzenia wirników pomp oraz śruby napędowej to Tu uzupełnij.
5. Dźwięk uszkodzenia silnikaDJ6OX1Pje
R1HojqdLXD6EX2
Co oznacza przedstawiony dźwięk silnika? Wskaż właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Prawdopodobnie uszkodzenie łańcucha rozrządu., 2. Uszkodzenie paska lub napinacza paska w silniku.
RCxXnDZCQJb0A2
Jakie uszkodzenie silnika zwiastuje prawdopodobnie odgłos grzechotania podczas jego pracy? Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Uszkodzenie łańcucha rozrządu., 2. Uszkodzenie mocowań silnika lub pompy., 3. Uszkodzenie zaworów silnikowych., 4. Uszkodzenie tłoka lub cylindra.
6. Dźwięki uszkodzeńDJ6OX1Pje
R1YXgvCYWkoCc3
Połącz w pary dźwięki uszkodzeń z ich przyczynami. Możliwe odpowiedzi: 1. Uszkodzenie zaworów silnikowych., 2. Uszkodzenie mocowań silnika lub pompy., 3. Uszkodzenie tłoka lub cylindra.
R1MuGGnXB3Q2N3
Dopasuj nazwy uszkodzeń do opisów dźwięków, które je zwiastują. Uszkodzenie tłoka lub cylindra Możliwe odpowiedzi: 1. Odgłos tykania, 2. Odgłos wibracji, 3. Odgłos stukania Uszkodzenie mocowań silnika lub pompy Możliwe odpowiedzi: 1. Odgłos tykania, 2. Odgłos wibracji, 3. Odgłos stukania Uszkodzenie zaworów silnikowych Możliwe odpowiedzi: 1. Odgłos tykania, 2. Odgłos wibracji, 3. Odgłos stukania
7. Uszkodzenia tłoka cylindrowegoDJ6OX1Pje
2

Oceń, czy podane poniżej przyczyny uszkodzenia tłoka cylindrowego, przedstawionego na rysunku, są prawdziwe czy fałszywe.

RSzeua32djgkN
R53JRb8D61huO
Łączenie par. . Zbyt uboga mieszanka, a przez to nadmierne temperatury spalania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Olej napędowy w benzynie, powodujący zmniejszenie liczby oktanowej paliwa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wysoka temperatura silnika i zasysanego powietrza wskutek niewystarczającej wentylacji komory silnika.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przegrzanie silnika.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Żarzące się pozostałości procesu spalania i osady nagaru olejowego w komorze spalania.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zakłócenia spalania powodują kombinowane otarcia spowodowane brakiem luzu i niedostatecznym smarowaniem na główce i trzonku tłoka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nieprawidłowe uszczelnienie głowicy cylindra.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RJuG9lFMOktOg
Wskaż możliwe przyczyny nadtopienia i stopienia tłoka. Możliwe odpowiedzi: 1. Nieodpowiednia dawka lub nieprawidłowy moment wtrysku paliwa., 2. Niedrożność otworów podawania oleju służącego do smarowania., 3. Opóźnienie zapłonu., 4. Zbyt duże splanowanie głowicy., 5. Zbyt mały luz zaworowy., 6. Nieprawidłowe zamontowanie tłoków., 7. Uszkodzenie układu chłodzenia.
8. Pierścienie tłokoweDJ6OX1Pje
R12pVjBuyoKtd1
Wskaż na rysunku pierścienie tłokowe.
RbHT9QFwSgSx9
Zaznacz element tłoka, który uszczelnia i oddziela komorę spalania silnika spalinowego tłokowego od skrzyni korbowej. Możliwe odpowiedzi: 1. Pierścienie., 2. Denko., 3. Sworzeń.
9. Przyczyny uszkodzeń łożysk ślizgowychDJ6OX1Pje
R1PiGFzoV1VOH2
Przyporządkuj przyczyny uszkodzeń łożysk ślizgowych do nazw korozji, które wywołują. Korozja cierna Możliwe odpowiedzi: 1. Odkształcenie korpusu., 2. Wysoka temperatura pracy., 3. Zanieczyszczenie oleju wodą., 4. Kawitacja., 5. Wygięcie wału korbowego., 6. Zanieczyszczenie oleju środkami zapobiegającymi zamarzaniu., 7. Za słabe dokręcenie śrub., 8. Erozja., 9. Zbyt małe naprężenie wstępne., 10. Wibracje lub drgania korpusu lub wału korbowego. Korozja chemiczna Możliwe odpowiedzi: 1. Odkształcenie korpusu., 2. Wysoka temperatura pracy., 3. Zanieczyszczenie oleju wodą., 4. Kawitacja., 5. Wygięcie wału korbowego., 6. Zanieczyszczenie oleju środkami zapobiegającymi zamarzaniu., 7. Za słabe dokręcenie śrub., 8. Erozja., 9. Zbyt małe naprężenie wstępne., 10. Wibracje lub drgania korpusu lub wału korbowego.