Back to the past to change the future. Renaissance humanism
you will talk about the origin and the semantic evolution of the term renaissancerenaissance
you will explain the reasons behind the rebirthrebirth of ancient ideas
you will discuss the principles of Renaissance humanismhumanism
you will talk about the differences in the political shape of Europe from the beginning and end of the era
Before the lesson
Revise the basic information on ancient philosophy and the main ideas of the Middle Ages.
The principles of Renaissance humanism
Using your knowledge and any available resources, fill in the gaps.
France, 14th, Madrid, XV, 150, Ancient Roman, Ancient Greece, Florence, 200, in Italy, Paris, Italy, in France, Italy
The Renaissance was born ............................ as early as at the beginning of the ............................ century, when the rest of Europe was still engulfed by the reality of the Middle Ages. The Renaissance lasted for around ............................ years. That period is characterised by meaningful changes in almost all fields of human activity. What made ............................ the home of the Renaissance? It was actually where the major remains of the ............................ culture could be found, and the roots of the Renaissance should be sought for i.a. in the ancient past. For that very reason, in ............................ – or rather in numerous city-states, e.g. in Venice, ............................, Padua, etc. – the best conditions for the development of new ideas arose
The word renaissance originates from French and literally means rebirth. The meaning of the term renaissance has changed over the years and, as a matter of fact, extended its scope.
Read the following text of Jean Delumeau and then do the tasks.
Cywilizacja OdrodzeniaTermin ten (rinascita) utworzył Vasari; z początkiem wieku XV humaniści włoscy mówili o wskrzeszeniu literatury i sztuki dzięki odnowieniu związków ze starożytnością, ale właściwie związki te nigdy nie zostały zerwane. W wieku XIX Burckhardt i Michelet nadali temu słowu o wiele obszerniejszy sens niż humaniści. Dla nich oznaczało ono zerwanie z religijnym i wstecznym duchem średniowiecza, zwycięstwo rozumu, rehabilitację ducha pogańskiego z równoczesnym „odkrycia człowieka i świata”. Dzisiaj nie podzielamy tego zbyt radykalnego i stronniczego poglądu. […] Aby określić fazę historyczną (1320–1620), kiedy kultura europejska znacznie przewyższyła poziom osiągnięty przez kulturę starożytną i inne równoległe kultury, należałoby […] nazwać go epoką „awansu Zachodu”.
Source: Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, red. Eligia Bąkowska, Warszawa 1987, s. 24.
Present the evolution of the term renaissance.
Read the following part of „La Civilisation de la Renaissance”. Pay attention to the concept of “humanism” that appears in the text.
Cywilizacja OdrodzeniaRenesans sam określił się jako ruch ku przeszłości – a więc zajął postawę zdecydowanie różną od naszego nowoczesnego dążenia świata do postępu. Chciał wrócić do źródeł mądrości i piękna.
[…] Określił on jako „starożytne” czasy do nawrócenia się Konstantyna, a jako „nowożytną” epokę następną, która trwała jeszcze w wieku XIV. Otóż tę epokę nowożytną Petrarka charakteryzował jako „barbarię” i „mroki”, natomiast z namiętnym […] podziwem odnosił się do przeszłości rzymskiej. Często więc uważano go za inicjatora intelektualnej rewolucji Renesansu, za odnowiciela owych studiów humanitatis, dzięki którym homo ferus – człowiek dziki – uzyskuje dostęp do skarbów kultury. Humanista florencki Leonardo Bruni, pisząc w roku 1436 Żywoty Dantego i Petrarki, za jedyny godny „styl literacki” uznał łacinę, przyznał on talent Dantemu, ale wyżej stawiał Petrarkę, bo on „pierwszy dostatecznie był obdarzony wdziękiem i geniuszem, aby poznać i wyjaśnić starożytną wytworność stylu, która zagubiła się i zagasła”. […] Kiedy począwszy od końca wieku XV prąd humanizmu ogarnął kraje zaalpejskie, również poza Włochami rozpowszechniło się pojęcie renesansu literatury dokonanego dzięki powrotowi do pisarzy starożytności.
Source: Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, tłum. Eligia Bąkowska, Warszawa 1987, s. 82.
Humanism is an intellectual movement born in Italy at the beginning of the 14th century, manifested by the development of studies on classical antiquity and recognition for its culture treated as a model one.
Discuss in pairs whether the return to ancient ideas exemplifies regressionregression (pattern reproduction) or progressprogress.
Read the final part of Jean Delumeau's text and indicate any difficulties the humanistshumanists had to overcome in order to return to classical antiquity.
Cywilizacja OdrodzeniaOdrodzenie lubiło okrężne drogi. To sprawiło, że powrót do antyku dziś jeszcze wprowadza w błąd prostodusznych ludzi, którzy uważają epokę Leonarda za funkcję tego powrotu i mają jej za złe, że pogrążyła się w przeszłości […]. Tymczasem ów pozorny powrót do źródeł piękna, wiedzy, poznania i religii był tylko jedną z form postępu. Radośnie „obrabowano świątynie Aten i Rzymu”, aby tą zdobyczą ustroić przybytki Francji, Hiszpanii i Anglii. W wieku XVI uznano Michała Anioła za największego artystę wszystkich czasów. Obalano Arystotelesa, posługując się Platonem i Archimedesem. Kolumb odkrył Antyle dzięki Ptolomeuszowym pomyłkom w rachunku. […]
Poprzez sprzeczności, zawiłymi drogami, marząc o mitologicznych rajach albo niemożliwych utopiach, Odrodzenie dokonało ogromnego skoku naprzód. Nigdy jeszcze żadna cywilizacja nie wyznaczyła tyle miejsca malarstwu i muzyce, nie wymierzyła w niebo tak wysokich kopuł, nie wprowadziła do literatury pięknej tylu języków narodowych rozkwitłych na tak małej przestrzeni. Nigdy w przeszłości nie zrealizowano w tak krótkim czasie tylu wynalazków. Odrodzenie było bowiem w szczególności postępem technicznym; dało człowiekowi Zachodu większą władzę nad lepiej znanym światem. Nauczyło go przebywać oceany, wytapiać żelazo, posługiwać się bronią palną, oznaczać na przyrządach godzinę, drukować, korzystać na co dzień z weksla i ubezpieczeń okrętowych.
Równocześnie – jest to postęp duchowy równoległy do postępu materialnego – Odrodzenie zapoczątkowało wyzwalanie jednostki, wyprowadzając ją ze średniowiecznej anonimowości i uwalniając od presji wywieranej przez zbiorowość.
Source: Jean Delumeau, Cywilizacja Odrodzenia, red. Eligia Bąkowska, Warszawa 1987, s. 24.
Enumerate the features that a true humanist should have.
In one of Roman writer Terence's plays (2nd century BC), the humanists found a sentence which became the motto of the Renaissance. In Heauton timorumenos (Self‑tormentor), the playwright incorporated the following words: Homo sum humani nihil a me alienum puto, which means: I am a human being; and thus nothing human is alien to me. These words carry a belief that a human being – in any form of its activity – should be a subject of interest to artists and scientists. What do those words mean to you?
What does the term Renaissance ManRenaissance Man mean? Who could be described as one?
All you have to do in order to notice the dynamics of Western Europe's development is to compare maps of the continent from two periods: the beginning and end of the Renaissance era. Using any source, find three maps of Europe: from circa 1310, 1620 and a contemporary one. Based on your maps, discuss the differences in the political shape of Europe. Note the states existing in the past and the territories they occupied.
Key words
rebirth, renaissance, humanism, Renaissance Man
Match the pairs: English words with Polish definition.
greka, łacina, regres, postęp, humanista, renesans, człowiek witruwiański, odrodzenie, humanizm, człowiek renesansu, język hebrajski
| rebirth | |
| renaissance | |
| humanism | |
| humanist | |
| Renaissance Man | |
| regression | |
| progress | |
| Greek | |
| Latin | |
| Hebrew | |
| Vitruvian Man |
Glossary
odrodzenie
renesans
humanizm
humanista
człowiek renesansu
regres
postęp
greka
łacina
język hebrajski
człowiek witruwiański