Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Odpowiedz na pytanie sondażowe, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi.

RNwfNMxMTpddv
Ćwiczenie 1
Wskaż, która opinia (twoim zdaniem) lepiej opisuje twoje miejsce w świecie społecznym. Możliwe odpowiedzi: 1. Potężne mechanizmy życia społecznego kierują potrzebami, zachowaniami, tworząc – jak to opisywał Max Weber – rodzaj żelaznej klatki., 2. Dzisiaj ludzie nie przywiązują się do roli czy pozycji społecznej. Obrzędy, normy społeczne przestały mieć ustaloną rangę. Doszło do „odczarowania” świata, a rzeczy utraciły przynajmniej część swojej magii. (…) Pozostała tylko „żałosna wygoda”. Skupienie się na sobie wynikające z indywidualizmu.
Oprac. na podst.: Izabela Łukasik, Szanse życiowe młodych Polaków. Problem sprawstwa, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 2016, t. XXXV, z. 3.
bg‑green

Porównaj swoją odpowiedź z propozycjami innych uczniów. Czy między waszymi odpowiedziami były duże rozbieżności?

Ćwiczenie 2
Ru7EuNM8nzBjE
Czy problem „przymuszania” jednostek przez społeczeństwo do pełnienia określonych ról da się rozważać w perspektywie dylematu: wolność czy zniewolenie? (Uzupełnij). W jakim zakresie we współczesnym świecie jednostka może sobie swobodnie wybierać pola swojej aktywności w poszczególnych grupach społecznych (w sensie socjologicznym: czy ma swobodny wybór pełnionych ról społecznych)? (Uzupełnij). Jak myślisz, czy określenie „rola społeczna” odnosi się do roli, a więc znaczenia, jakie jednostka ma dla społeczeństwa? I jeśli tak, to czy możesz opisać człowieka, który nie ma dla społeczeństwa żadnego znaczenia? Czy będzie to człowiek, który nie pełni żadnej roli? Czy to w ogóle możliwe? (Uzupełnij). Ile w każdej roli, jakie pełnimy w różnych grupach społecznych, jest miejsca na społeczne normy, a ile na ich swobodną interpretację przez jednostkę, która pełni daną rolę? Przeanalizuj to na konkretnym przykładzie: matki, ojca, nauczyciela, ucznia, dziecka, urzędnika itp. (Uzupełnij).
bg‑green

Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy wasze rozwiązania bardzo się różnią. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.