Odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

RmW1dNMx38RbQ
Ćwiczenie 1
Jak oczeniasz uczciwość i rzetelność naukowców? Możliwe odpowiedzi: 1. bardzo nisko, 2. raczej nisko, 3. średnio, przeciętnie, 4. raczej wysoko, 5. bardzo wysoko, 6. trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: CBOS, Społeczne oceny uczciwości i rzetelności zawodowej, Komunikat z badań nr 34/2016, Warszawa, marzec 2016, s. 2.
bg‑magenta

Porównaj swoją odpowiedź z propozycjami innych uczniów. Czy między waszymi odpowiedziami były duże rozbieżności?

Ćwiczenie 2
RKzBNjniQf9oe
Czy uczciwość i rzetelność można relatywizować? (Uzupełnij). Jakie przykładowe sytuacje usprawiedliwiają brak uczciwości i/lub rzetelności? (Uzupełnij). Czy rzetelność i uczciwość to cechy ogólnoludzkie, czy też mogą mieć wymiar profesjonalny, tak że możliwe jest różnicowanie oceny rzetelności i uczciwości przedstawicieli różnych zawodów? Ewentualnie jakich zawodów i dlaczego? (Uzupełnij). Co to znaczy uczciwość i rzetelność przeciętna (średnia)? Czy potrafisz podać przykłady, które ją ilustrują? (Uzupełnij). Kiedy naukowiec, którego badania opierają się na informacjach udzielanych przez innych ludzi, jest nieuczciwy? (Uzupełnij).
bg‑magenta

Przedyskutuj swoje odpowiedzi z koleżankami i kolegami z klasy. Przeanalizuj, czy bardzo się różnicie w swoich odpowiedziach. Ustalcie wspólnie, z czego to wynika.