Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, wykonanych ćwiczeń oraz przedstawionych materiałów i ponownie odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi.

Ćwiczenie 1
R187FCAoqcnJV
Wskaż, która opinia (twoim zdaniem) lepiej opisuje twoje miejsce w świecie społecznym. Możliwe odpowiedzi: 1. Potężne mechanizmy życia społecznego kierują potrzebami, zachowaniami, tworząc – jak to opisywał Max Weber – rodzaj żelaznej klatki., 2. Dzisiaj ludzie nie przywiązują się do roli czy pozycji społecznej. Obrzędy, normy społeczne przestały mieć ustaloną rangę. Doszło do „odczarowania” świata, a rzeczy utraciły przynajmniej część swojej magii. (…) Pozostała tylko „żałosna wygoda”. Skupienie się na sobie wynikające z indywidualizmu.
Oprac. na podst.: Izabela Łukasik, Szanse życiowe młodych Polaków. Problem sprawstwa, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny” 2016, t. XXXV, z. 3.

Porównanie sondaży i wyników badań

Ćwiczenie 2
R1I8KyB5p4LmN
Porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań, i uzasadnij, dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).