Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, wykonanych ćwiczeń oraz przedstawionych materiałów i ponownie odpowiedz na pytania, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na inną odpowiedź.

RqPDPMSV6fbcF
Ćwiczenie 1
Która z wymienionych osób jest ci najbliższa? Możliwe odpowiedzi: 1. Jan Paweł II, 2. Józef Piłsudski, 3. Stefan Wyszyński, 4. Lech Kaczyński, 5. Lech Wałęsa, 6. Jacek Kuroń, 7. Aleksander Kwaśniewski, 8. Ignacy Paderewski, 9. Tadeusz Mazowiecki, 10. Edward Gierek, 11. Roman Dmowski, 12. Władysław Sikorski, 13. Leszek Balcerowicz, 14. Wojciech Jaruzelski, 15. Eugeniusz Kwiatkowski, 16. Wincenty Witos, 17. Tadeusz Bór-Komorowski, 18. Władysław Grabski, 19. Edward Rydz-Śmigły, 20. Władysław Gomułka, 21. Józef Beck, 22. Bolesław Bierut, 23. Ktoś inny, 24. Nie mam takiej osoby, 25. Trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: CBOS, Społeczne oceny osobistości ostatniego stulecia, „Komunikat z badań” nr 101/2018, Warszawa, lipiec 2018, s. 8.

Porównanie sondaży i wyników badań

1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe.

R1Vx3L0Kiin1o1
Wykres kolumnowy. Które z tych postaci są Panu(i) osobiście najbliższe?. Lista elementów: 1. zestaw danych:Osoba: Jan Paweł IIWartość procentowa: 832. zestaw danych:Osoba: Józef PiłsudskiWartość procentowa: 243. zestaw danych:Osoba: Stefan WyszyńskiWartość procentowa: 194. zestaw danych:Osoba: Lech KaczyńskiWartość procentowa: 165. zestaw danych:Osoba: Lech WałęsaWartość procentowa: 156. zestaw danych:Osoba: Jacek KurońWartość procentowa: 117. zestaw danych:Osoba: Aleksander KwaśniewskiWartość procentowa: 98. zestaw danych:Osoba: Ignacy PaderewskiWartość procentowa: 89. zestaw danych:Osoba: Tadeusz MazowieckiWartość procentowa: 810. zestaw danych:Osoba: Edward GierekWartość procentowa: 511. zestaw danych:Osoba: Roman DmowskiWartość procentowa: 312. zestaw danych:Osoba: Władysław SikorskiWartość procentowa: 313. zestaw danych:Osoba: Leszek BalcerowiczWartość procentowa: 214. zestaw danych:Osoba: Wojciech JaruzelskiWartość procentowa: 215. zestaw danych:Osoba: Eugeniusz KwiatkowskiWartość procentowa: 216. zestaw danych:Osoba: Wincenty WitosWartość procentowa: 217. zestaw danych:Osoba: Tadeusz Bór-KomorowskiWartość procentowa: 118. zestaw danych:Osoba: Władysław GrabskiWartość procentowa: 119. zestaw danych:Osoba: Edward Rydz-ŚmigłyWartość procentowa: 120. zestaw danych:Osoba: Władysław GomułkaWartość procentowa: 121. zestaw danych:Osoba: Józef BeckWartość procentowa: 0.1022. zestaw danych:Osoba: Bolesław BierutWartość procentowa: 023. zestaw danych:Osoba: Ktoś innyWartość procentowa: 124. zestaw danych:Osoba: Nie mam takiej osobyWartość procentowa: 325. zestaw danych:Osoba: Trudno powiedziećWartość procentowa: 226. zestaw danych:Osoba: Odmowa odpowiedziWartość procentowa: 1
Oprac. na podst.: CBOS, Społeczne Oceny osobistości ostatniego stulecia, „Komunikat z badań” nr 101/2018, Warszawa, lipiec 2018, s. 8.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RX0zSjWCbC1fS
W pierwszym kroku porównaj rozkłady procentowe odpowiedzi z badania zrealizowanego przez CBOS z rozkładami odpowiedzi twojej klasy udzielonymi w Badaniu 1. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).