Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i rozważ rolę, jaką autorytetyautorytetautorytety pełnią w rozwoju intelektualnym, duchowym i moralnym każdego człowieka. Zderz ze sobą argumenty za i przeciw związane z tezą o zaniku autorytetów wśród współczesnej młodzieży polskiej.

R7mGBTHOd5Yo3
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Autorytety a wartości: stałość czy zmiana?.
R19RdrGmS9FHm
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Pojęcie „autorytet” wolno przypisać osobie, a nie instytucji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Znaczenie słowa autorytet jest jednoznaczne. Istnieje tylko jedna definicja tego pojęcia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Do kryzysu autorytetów dochodzi nie wtedy, kiedy struktura wartości w społeczeństwie ulega zmianie, ale kiedy znikają wszelkie wartości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Źródłem autorytetu mogą być umiejętności i wiedza, cechy osobowe, sposoby działania i postępowania zgodnego z ogólnie cenionymi wartościami. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tzw. kryzys rodzicielstwa, objawiający się osłabieniem wychowawczego oddziaływania rodziny, jest powiązany z kryzysem rodzinnych autorytetów współczesnej młodzieży. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W społeczeństwach zhierarchizowanych autorytet opiera się na przykład na takich elementach, jak wiek, wiedza, pieniądze czy wybór demokratyczny, co zapewnia tym społeczeństwom porządek i ład interakcyjny. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj ćwiczenie.

1
Tomasz Szlendak Do czego młodym autorytety?

W sytuacji, gdy nie trzeba zdobywać przewagi ekonomicznej, bo status w piramidzie ekonomicznej nieszczególnie się liczy (skoro ważna jest sieć, a nie piramida), to nie szanuję ludzi z pieniędzmi. (…) W sytuacji, gdy od polityków z rzadka zależy mój prywatny, sieciowo generowany dobrostan, to nie muszę szanować tych, których ktoś wybrał w wyborach i zasiadają teraz na szczycie piramidy rozumianej po staremu.

1 Źródło: Tomasz Szlendak, Do czego młodym autorytety?, 2.03.2012 r., dostępny w internecie: szlendak.blog.polityka.pl [dostęp 2.11.2020 r.].
R1DuhmtVA3dqV
Oceń, czy adekwatnie charakteryzuje on postawę współczesnej młodzieży polskiej wobec autorytetów. Uzasadnij swoją ocenę. (Uzupełnij).

Słownik

amalgamat
amalgamat

stop rtęci z innymi metalami; w znaczeniu potocznym mieszanina różnych elementów nie posiadająca wyraźnej struktury

autorytet
autorytet

osoba, instytucja, pismo itp. cieszące się szczególnym uznaniem

interakcja
interakcja

wzajemne oddziaływanie na siebie różnych obiektów (przedmiotów, zjawisk, osób itp.); interakcja społeczna oznacza wzajemne oddziaływanie na siebie jednostek (osób), przy czym każdą z nich charakteryzuje świadomość własnej podmiotowości

ład aksjonormatywny
ład aksjonormatywny

układ wartości, norm postępowania, które umacniają te wartości oraz wzorów zachowania, czyli kulturowo i historycznie zmiennych form, jakie przybierają normy w zależności od konkretnej sytuacji, w której są stosowane przez jednostkę

osobowość
osobowość

właściwa danej osobie, zorganizowana struktura motywacji, właściwości, cech, postaw i kompetencji działania, będąca biograficznym wynikiem radzenia sobie jednostki z wymogami środowiska i własnego organizmu

personifikacja
personifikacja

przypisywanie abstrakcyjnym pojęciom lub przedmiotom albo zjawiskom ludzkich cech, ale jednocześnie personifikacja odnosi się do jednostek ludzkich – oznacza wówczas postać coś uosabiającą

socjalizacja
socjalizacja

uspołecznienie, proces nabywania przez podmiot umiejętności (a przede wszystkim przyswajania sytemu wartości, norm i wzorów zachowań akceptowanych i podtrzymywanych przez zbiorowość lub społeczeństwo); jednostka ze swoimi specyficznymi biologicznymi i psychicznymi dyspozycjami staje się dojrzała społecznie, w wyniku czego zostaje wyposażona w dynamicznie podtrzymywane w okresie całego życia zdolności i umiejętności skutecznego działania w obrębie całego społeczeństwa (jak i w poszczególnych jego elementach); jednocześnie to proces powstawania i rozwoju osobowości zachodzący we wzajemnej zależności ze społecznie przekazywanym środowiskiem socjalnym i materialnym

wartości
wartości

pożądane obiekty (materialne bądź o symbolicznym charakterze ) lub sądy (opinie) egzystencjalne (dotyczące tego, co istnieje) oraz normatywne (dotyczące tego, co powinno być i jak to osiągnąć)