Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, animacji i filmu oraz wykonanych ćwiczeń i ponownie odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na inną odpowiedź.

RXN6iXIAzoczY
Ćwiczenie 1
W czasie wojny wielu obywateli polskich narodowości żydowskiej zginęło. Inni wyemigrowali, pozostawiając na terenie Polski swój dawny majątek (nieruchomości). Czy twoim zdaniem te osoby lub ich spadkobiercy: Możliwe odpowiedzi: 1. powinni otrzymać swój dawny majątek, 2. powinni otrzymać za swój dawny majątek rekompensatę (odszkodowanie), 3. nie powinni otrzymać żadnej rekompensaty (odszkodowania), 4. trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: Problemy reprywatyzacji w opiniach Polaków, Komunikat z badań CBOS, Warszawa wrzesień 2019, s. 6.

Porównanie sondaży i wyników badań

1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe zadane przez CBOS i w badaniach w twojej klasie.

ROIPatsD2KxU71
Wykres kolumnowy. W czasie wojny wielu obywateli polskich narodowości żydowskiej zginęło. Inni wyemigrowali, pozostawiając na terenie Polski swój dawny majątek (nieruchomości). Czy Pana/Pani zdaniem te osoby lub ich spadkobiercy:

Dane z VIII 2019. Lista elementów: 1. zestaw danych:odpowiedź: powinni otrzymać swój dawny majątekodsetek: 102. zestaw danych:odpowiedź: powinni otrzymać za swój dawny majątek rekompensatę (odszkodowanie)odsetek: 453. zestaw danych:odpowiedź: nie powinni otrzymać żadnej rekompensaty (odszkodowania)odsetek: 264. zestaw danych:odpowiedź: trudno powiedziećodsetek: 19
Oprac. na podst.: Problemy reprywatyzacji w opiniach Polaków, Komunikat z badań CBOS, Warszawa wrzesień 2019, s. 6.
R8wdislZ1iOtC
W pierwszym kroku porównaj odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków z odpowiedziami twojej klasy udzielonymi w Badaniu 1. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).