Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, wykonanych ćwiczeń oraz przedstawionych materiałów i ponownie odpowiedz na pytanie, wybierając nie więcej niż pięć z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

RLF1U5NG9dVnT
Ćwiczenie 1
Ludzie kierują się różnymi wartościami w życiu. Z podanej listy wskaż nie więcej niż pięć wartości, które uważasz za najważniejsze w swoim codziennym życiu. Możliwe odpowiedzi: 1. szczęście rodzinne, 2. zachowanie dobrego zdrowia, 3. spokój, 4. grono przyjaciół, 5. szacunek innych ludzi, 6. uczciwe życie, 7. praca zawodowa, 8. wiara religijna, 9. pomyślność ojczyzny, 10. wolność głoszenia własnych poglądów, 11. kontakt z kulturą, 12. wykształcenie, 13. dobrobyt, bogactwo, 14. możliwość udziału w demokratycznym życiu społeczno-politycznym, 15. życie pełne przygód i wrażeń, 16. sukces, sława, 17. trudno powiedzieć
Źródło: oprac. na podst.: Rodzina, jej znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań CBOS nr 22/2019, Warszawa, cbos.pl [dostęp: 25.01.2021].

Porównanie sondaży i wyników badań

1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe zadane przez CBOS i w badaniach w twojej klasie.

RfffjapE9i9Ps
Wykres kolumnowy. Ludzie kierują się różnymi wartościami w życiu. Z podanej listy proszę wskazać nie więcej niż pięć wartości, które uważa Pan(i) za najważniejsze w swoim codziennym życiu.. Lista elementów: 1. zestaw danych: kategoria: Szczęście rodzinne procentowa wartość: 802. zestaw danych: kategoria: Zachowanie dobrego zdrowia procentowa wartość: 553. zestaw danych: kategoria: Spokój procentowa wartość: 484. zestaw danych: kategoria: Grono przyjaciółprocentowa wartość: 455. zestaw danych:kategoria: Szacunek innych ludziprocentowa wartość: 426. zestaw danych: kategoria: Uczciwe życie procentowa wartość: 427. zestaw danych: kategoria: Praca zawodowa procentowa wartość: 368. zestaw danych: kategoria: Wiara religijna procentowa wartość: 289. zestaw danych: kategoria: Pomyślność ojczyzny procentowa wartość: 2310. zestaw danych: kategoria: Wolność głoszenia własnych poglądów procentowa wartość: 1811. zestaw danych: kategoria: Kontakt z kulturą procentowa wartość: 1112. zestaw danych: kategoria: Wykształcenie procentowa wartość: 1013. zestaw danych: kategoria: Dobrobyt i bogactwo procentowa wartość: 914. zestaw danych: kategoria: Możliwość udziału w demokratycznym życiu społeczno-politycznym procentowa wartość: 815. zestaw danych: kategoria: Życie pełne przygód i wrażeń procentowa wartość: 516. zestaw danych: kategoria: Sukces i sława procentowa wartość: 317. zestaw danych: kategoria: Trudno powiedzieć procentowa wartość: 1
Procenty nie sumują się do 100, ponieważ ankietowani mogli wskazać więcej niż jedną wartość.
Oprac. na podst.: Rodzina, jej znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań CBOS nr 22/2019, Warszawa, cbos.pl [dostęp: 25.01.2021].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MvKy5TPvORa
W pierwszym kroku porównaj rozkłady procentowe odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków z rozkładami odpowiedzi twojej klasy udzielonymi w Badaniu 1. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).