Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, wykonanych ćwiczeń oraz przedstawionych materiałów i ponownie odpowiedz na pytanie, wybierając nie więcej niż pięć z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na żadną z pozostałych odpowiedzi.

RLF1U5NG9dVnT
Ćwiczenie 1
Ludzie kierują się różnymi wartościami w życiu. Z podanej listy wskaż nie więcej niż pięć wartości, które uważasz za najważniejsze w swoim codziennym życiu. Możliwe odpowiedzi: 1. szczęście rodzinne, 2. zachowanie dobrego zdrowia, 3. spokój, 4. grono przyjaciół, 5. szacunek innych ludzi, 6. uczciwe życie, 7. praca zawodowa, 8. wiara religijna, 9. pomyślność ojczyzny, 10. wolność głoszenia własnych poglądów, 11. kontakt z kulturą, 12. wykształcenie, 13. dobrobyt, bogactwo, 14. możliwość udziału w demokratycznym życiu społeczno-politycznym, 15. życie pełne przygód i wrażeń, 16. sukces, sława, 17. trudno powiedzieć
Źródło: oprac. na podst.: Rodzina, jej znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań CBOS nr 22/2019, Warszawa, cbos.pl [dostęp: 25.01.2021].

Porównanie sondaży i wyników badań

1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe zadane przez CBOS i w badaniach w twojej klasie.

RfffjapE9i9Ps
Wykres kolumnowy. Ludzie kierują się różnymi wartościami w życiu. Z podanej listy proszę wskazać nie więcej niż pięć wartości, które uważa Pan(i) za najważniejsze w swoim codziennym życiu.. Lista elementów: 1. zestaw danych:kategoria: Szczęście rodzinneprocentowa wartość: 802. zestaw danych:kategoria: Zachowanie dobrego zdrowiaprocentowa wartość: 553. zestaw danych:kategoria: Spokójprocentowa wartość: 484. zestaw danych:kategoria: Grono przyjaciółprocentowa wartość: 455. zestaw danych:kategoria: Szacunek innych ludziprocentowa wartość: 426. zestaw danych:kategoria: Uczciwe życieprocentowa wartość: 427. zestaw danych:kategoria: Praca zawodowaprocentowa wartość: 368. zestaw danych:kategoria: Wiara religijnaprocentowa wartość: 289. zestaw danych:kategoria: Pomyślność ojczyznyprocentowa wartość: 2310. zestaw danych:kategoria: Wolność głoszenia własnych poglądówprocentowa wartość: 1811. zestaw danych:kategoria: Kontakt z kulturąprocentowa wartość: 1112. zestaw danych:kategoria: Wykształcenieprocentowa wartość: 1013. zestaw danych:kategoria: Dobrobyt i bogactwoprocentowa wartość: 914. zestaw danych:kategoria: Możliwość udziału w demokratycznym życiu społeczno-politycznymprocentowa wartość: 815. zestaw danych:kategoria: Życie pełne przygód i wrażeńprocentowa wartość: 516. zestaw danych:kategoria: Sukces i sławaprocentowa wartość: 317. zestaw danych:kategoria: Trudno powiedziećprocentowa wartość: 1
Procenty nie sumują się do 100, ponieważ ankietowani mogli wskazać więcej niż jedną wartość.
Oprac. na podst.: Rodzina, jej znaczenie i rozumienie, Komunikat z badań CBOS nr 22/2019, Warszawa, cbos.pl [dostęp: 25.01.2021].
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1MvKy5TPvORa
W pierwszym kroku porównaj rozkłady procentowe odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków z rozkładami odpowiedzi twojej klasy udzielonymi w Badaniu 1. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).