Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, wykonanych ćwiczeń oraz przedstawionych materiałów i ponownie odpowiedz na pytania, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na inną odpowiedź.

Rk1eOzvkCRSvi
Ćwiczenie 1
Co w twojej ocenie ma największy wpływ na sukces zawodowy? Możesz wybrać co najwyżej dwie z zaproponowanych odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. wiedza, umiejętności, 2. solidna, rzetelna praca, 3. wykształcenie, 4. znajomości, protekcja, 5. inicjatywa i przedsiębiorczość, 6. szczęście, przypadek, 7. cwaniactwo, przebiegłość, 8. pochodzenie społeczne, 9. trudno powiedzieć, 10. coś innego
Oprac. na podst.: CBOS, Jak osiągnąć sukces zawodowy, Komunikat z badań nr 70/2017, Warszawa, czerwiec 2017.
R1WZQDbL0Y03m
Ćwiczenie 2
Jak oceniasz szanse dzisiejszej młodzieży na osiągnięcie sukcesu w porównaniu ze swoimi rówieśnikami 20 lat temu? Możliwe odpowiedzi: 1. młodzi mają obecnie mniejsze szanse, 2. młodzi mają obecnie takie same szanse jak ich rówieśnicy 20 lat temu, 3. młodzi mają obecnie większe szanse, 4. trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: Sondaż: Dzisiejsza młodzież bez szans na sukces, newsweek.pl, 2.10.2014 [online, dostęp: 23.11.2020].

Porównanie sondaży i wyników badań

Ćwiczenie 3

Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe zadane przez CBOS i w badaniach w twojej klasie.

Rfx7eFwtOrEwq
Wykres skumulowany. Co, w Pana(i) ocenie, ma największy wpływ na sukces zawodowy? (w proc.)?. Lista elementów: 1. zestaw danych:Stwierdzenie: wiedza, umiejętnościrok 2013: 45rok 2017: 592. zestaw danych:Stwierdzenie: solidna, rzetelna pracarok 2013: 32rok 2017: 413. zestaw danych:Stwierdzenie: wykształcenierok 2013: 32rok 2017: 334. zestaw danych:Stwierdzenie: znajomość, protekcjarok 2013: 28rok 2017: 185. zestaw danych:Stwierdzenie: inicjatywa i przedsiębiorczośćrok 2013: 19rok 2017: 186. zestaw danych:Stwierdzenie: szczęście, przypadekrok 2013: 15rok 2017: 117. zestaw danych:Stwierdzenie: cwaniactwo, przebiegłośćrok 2013: 10rok 2017: 68. zestaw danych:Stwierdzenie: pochodzenie społecznerok 2013: 4rok 2017: 29. zestaw danych:Stwierdzenie: trudno powiedziećrok 2013: 2rok 2017: 210. zestaw danych:Stwierdzenie: coś innegorok 2013: 1rok 2017: 1
Oprac. na podst.: CBOS, Jak osiągnąć sukces zawodowy, Komunikat z badań nr 70/2017, Warszawa, czerwiec 2017, s. 2.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RLhZEpHSQiIGC
Wykres kolumnowy. Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie młodzież w Polsce ma większe, czy też mniejsze szanse na osiągnięcie sukcesu w życiu, niż mieli ich rówieśnicy 20 lat temu?. Lista elementów: 1. zestaw danych:odpowiedź: młodzi mają obecnie mniejsze szanseodsetek badanych: 492. zestaw danych:odpowiedź: młodzi mają obecnie takie same szanse jak ich rówieśnicy 20 lat temuodsetek badanych: 83. zestaw danych:odpowiedź: młodzi mają obecnie większe szanseodsetek badanych: 384. zestaw danych:odpowiedź: trudno powiedziećodsetek badanych: 5
Oprac. na podst.: CBOS, O szansach młodych w III RP, Komunikat z badań nr 135/2014, Warszawa 2014, s. 2.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZM6MXhWPWAr
W pierwszym kroku porównaj rozkłady procentowe odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków. Rozważ przyczyny, dla których dane na pierwszym wykresie różnią się, porównując rok 2013 z 2017. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy wy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).