Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, wykonanych ćwiczeń oraz przedstawionych materiałów i ponownie odpowiedz na pytania, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na inną odpowiedź.
Rk1eOzvkCRSvi Ćwiczenie 1
Co w twojej ocenie ma największy wpływ na sukces zawodowy? Możesz wybrać co najwyżej dwie z zaproponowanych odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. wiedza, umiejętności, 2. solidna, rzetelna praca, 3. wykształcenie, 4. znajomości, protekcja, 5. inicjatywa i przedsiębiorczość, 6. szczęście, przypadek, 7. cwaniactwo, przebiegłość, 8. pochodzenie społeczne, 9. trudno powiedzieć, 10. coś innego
Co w twojej ocenie ma największy wpływ na sukces zawodowy? Możesz wybrać co najwyżej dwie z zaproponowanych odpowiedzi.
wiedza, umiejętności
solidna, rzetelna praca
wykształcenie
znajomości, protekcja
inicjatywa i przedsiębiorczość
szczęście, przypadek
cwaniactwo, przebiegłość
pochodzenie społeczne
trudno powiedzieć
coś innego
Oprac. na podst.: CBOS, Jak osiągnąć sukces zawodowy , Komunikat z badań nr 70/2017, Warszawa, czerwiec 2017.
R1WZQDbL0Y03m Ćwiczenie 2
Jak oceniasz szanse dzisiejszej młodzieży na osiągnięcie sukcesu w porównaniu ze swoimi rówieśnikami 20 lat temu? Możliwe odpowiedzi: 1. młodzi mają obecnie mniejsze szanse, 2. młodzi mają obecnie takie same szanse jak ich rówieśnicy 20 lat temu, 3. młodzi mają obecnie większe szanse, 4. trudno powiedzieć
Jak oceniasz szanse dzisiejszej młodzieży na osiągnięcie sukcesu w porównaniu ze swoimi rówieśnikami 20 lat temu?
młodzi mają obecnie mniejsze szanse
młodzi mają obecnie takie same szanse jak ich rówieśnicy 20 lat temu
młodzi mają obecnie większe szanse
trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: Sondaż: Dzisiejsza młodzież bez szans na sukces , newsweek.pl, 2.10.2014 [online, dostęp: 23.11.2020].
Porównanie sondaży i wyników badań Ćwiczenie 3
Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe zadane przez CBOS i w badaniach w twojej klasie.
Rfx7eFwtOrEwq Wykres skumulowany. Co, w Pana(i) ocenie, ma największy wpływ na sukces zawodowy? (w proc.)? . Lista elementów: 1. zestaw danych:Stwierdzenie: wiedza, umiejętnościrok 2013: 45rok 2017: 592. zestaw danych:Stwierdzenie: solidna, rzetelna pracarok 2013: 32rok 2017: 413. zestaw danych:Stwierdzenie: wykształcenierok 2013: 32rok 2017: 334. zestaw danych:Stwierdzenie: znajomość, protekcjarok 2013: 28rok 2017: 185. zestaw danych:Stwierdzenie: inicjatywa i przedsiębiorczośćrok 2013: 19rok 2017: 186. zestaw danych:Stwierdzenie: szczęście, przypadekrok 2013: 15rok 2017: 117. zestaw danych:Stwierdzenie: cwaniactwo, przebiegłośćrok 2013: 10rok 2017: 68. zestaw danych:Stwierdzenie: pochodzenie społecznerok 2013: 4rok 2017: 29. zestaw danych:Stwierdzenie: trudno powiedziećrok 2013: 2rok 2017: 210. zestaw danych:Stwierdzenie: coś innegorok 2013: 1rok 2017: 1
Wykres skumulowany. Co, w Pana(i) ocenie, ma największy wpływ na sukces zawodowy? (w proc.)? . Lista elementów: 1. zestaw danych:Stwierdzenie: wiedza, umiejętnościrok 2013: 45rok 2017: 592. zestaw danych:Stwierdzenie: solidna, rzetelna pracarok 2013: 32rok 2017: 413. zestaw danych:Stwierdzenie: wykształcenierok 2013: 32rok 2017: 334. zestaw danych:Stwierdzenie: znajomość, protekcjarok 2013: 28rok 2017: 185. zestaw danych:Stwierdzenie: inicjatywa i przedsiębiorczośćrok 2013: 19rok 2017: 186. zestaw danych:Stwierdzenie: szczęście, przypadekrok 2013: 15rok 2017: 117. zestaw danych:Stwierdzenie: cwaniactwo, przebiegłośćrok 2013: 10rok 2017: 68. zestaw danych:Stwierdzenie: pochodzenie społecznerok 2013: 4rok 2017: 29. zestaw danych:Stwierdzenie: trudno powiedziećrok 2013: 2rok 2017: 210. zestaw danych:Stwierdzenie: coś innegorok 2013: 1rok 2017: 1
Co, w Pana(i) ocenie, ma największy wpływ na sukces zawodowy? (w proc.)?
stwierdzenie : wiedza, umiejętności
stwierdzenie : solidna, rzetelna praca
stwierdzenie : wykształcenie
stwierdzenie : znajomość, protekcja
stwierdzenie : inicjatywa i przedsiębiorczość
stwierdzenie : szczęście, przypadek
stwierdzenie : cwaniactwo, przebiegłość
stwierdzenie : pochodzenie społeczne
stwierdzenie : trudno powiedzieć
stwierdzenie : coś innego
Oprac. na podst.: CBOS, Jak osiągnąć sukces zawodowy , Komunikat z badań nr 70/2017, Warszawa, czerwiec 2017, s. 2.
Źródło: Englishsquare .pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RLhZEpHSQiIGC Wykres kolumnowy. Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie młodzież w Polsce ma większe, czy też mniejsze szanse na osiągnięcie sukcesu w życiu, niż mieli ich rówieśnicy 20 lat temu? . Lista elementów: 1. zestaw danych:odpowiedź: młodzi mają obecnie mniejsze szanseodsetek badanych: 492. zestaw danych:odpowiedź: młodzi mają obecnie takie same szanse jak ich rówieśnicy 20 lat temuodsetek badanych: 83. zestaw danych:odpowiedź: młodzi mają obecnie większe szanseodsetek badanych: 384. zestaw danych:odpowiedź: trudno powiedziećodsetek badanych: 5
Wykres kolumnowy. Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie młodzież w Polsce ma większe, czy też mniejsze szanse na osiągnięcie sukcesu w życiu, niż mieli ich rówieśnicy 20 lat temu? . Lista elementów: 1. zestaw danych:odpowiedź: młodzi mają obecnie mniejsze szanseodsetek badanych: 492. zestaw danych:odpowiedź: młodzi mają obecnie takie same szanse jak ich rówieśnicy 20 lat temuodsetek badanych: 83. zestaw danych:odpowiedź: młodzi mają obecnie większe szanseodsetek badanych: 384. zestaw danych:odpowiedź: trudno powiedziećodsetek badanych: 5
Jak Pan(i) sądzi, czy obecnie młodzież w Polsce ma większe, czy też mniejsze szanse na osiągnięcie sukcesu w życiu, niż mieli ich rówieśnicy 20 lat temu?
odpowiedź : młodzi mają obecnie mniejsze szanse
odpowiedź : młodzi mają obecnie takie same szanse jak ich rówieśnicy 20 lat temu
odpowiedź : młodzi mają obecnie większe szanse
odpowiedź : trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: CBOS, O szansach młodych w III RP , Komunikat z badań nr 135/2014, Warszawa 2014, s. 2.
Źródło: Englishsquare .pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZM6MXhWPWAr W pierwszym kroku porównaj rozkłady procentowe odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków. Rozważ przyczyny, dla których dane na pierwszym wykresie różnią się, porównując rok 2013 z 2017. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy wy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).
W pierwszym kroku porównaj rozkłady procentowe odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków. Rozważ przyczyny, dla których dane na pierwszym wykresie różnią się, porównując rok 2013 z 2017. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy wy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice?
W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij.