Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i zastanów się nad tym, jak na prezentowane pytania mogliby – twoim zdaniem – odpowiedzieć rówieśnicyrówieśnikrówieśnicy z twojej szkoły.

RO1zfbkQijp1B
Film nawiązujący do treści materiału Młodzież polska o swoich marzeniach, aspiracjach, planach, możliwościach i szansach.
RJi3hJ3VfW3Vi
Ćwiczenie 1
Zaznacz, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Zmiana systemu społecznego jest możliwa tylko wówczas, gdy pogarszają się nastroje społeczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z badań wynika, że polscy absolwenci szkół ponadpodstawowych, jeśli decydują się zdawać na studia, to są w tej decyzji bardzo zdeterminowani. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wśród kierunków, których wybór deklarowali badani w roku 2018 przedstawiciele młodzieży szkół ponadpodstawowych, dominują kierunki społeczne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jak wynika z badań przedstawicieli młodego pokolenia, najczęściej wymienianymi czynnikami pomagającymi znaleźć pracę po szkole są spryt i cwaniactwo oraz wdzięk i urok osobisty. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z badań przeprowadzonych wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych w 2018 roku wynika, że znaczna część tego pokolenia (ponad połowa) po szkole zamierza się uczyć. Z tych samych badań wynika, że znaczna część tego pokolenia (ponad połowa) po szkole zamierza podjąć pracę. Między tymi dwoma faktami zachodzi sprzeczność. Wyniki badań są błędne. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Płeć bardzo mocno wpływa na preferowany rodzaj studiów wybieranych przez polskich absolwentów szkół ponadpodstawowych, jeśli decydują się zdawać na studia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
1
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z wykresami i wykonaj ćwiczenie.

R1Ql88uQDdi83
Wykres skumulowany. Czy ty osobiście czujesz się zagrożony(a) bezrobociem? (wartości procentowe). Lista elementów: 1. zestaw danych:Rok: 1992Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy: 50Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a): 27Nie, przypuszczam, że znajdę pracę: 15Nie, na pewno znajdę pracę: 72. zestaw danych:Rok: 1994Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy: 31Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a): 33Nie, przypuszczam, że znajdę pracę: 26Nie, na pewno znajdę pracę: 103. zestaw danych:Rok: 1996Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy: 25Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a): 29Nie, przypuszczam, że znajdę pracę: 30Nie, na pewno znajdę pracę: 154. zestaw danych:Rok: 1998Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy: 17Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a): 33Nie, przypuszczam, że znajdę pracę: 35Nie, na pewno znajdę pracę: 155. zestaw danych:Rok: 2003Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy: 33Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a): 34Nie, przypuszczam, że znajdę pracę: 24Nie, na pewno znajdę pracę: 96. zestaw danych:Rok: 2008Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy: 10Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a): 27Nie, przypuszczam, że znajdę pracę: 40Nie, na pewno znajdę pracę: 237. zestaw danych:Rok: 2010Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy: 13Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a): 33Nie, przypuszczam, że znajdę pracę: 38Nie, na pewno znajdę pracę: 168. zestaw danych:Rok: 2013Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy: 26Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a): 37Nie, przypuszczam, że znajdę pracę: 26Nie, na pewno znajdę pracę: 109. zestaw danych:Rok: 2016Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy: 11Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a): 28Nie, przypuszczam, że znajdę pracę: 40Nie, na pewno znajdę pracę: 2110. zestaw danych:Rok: 2018Tak, bardzo obawiam się, że nie znajdę pracy: 8Tak, ale jestem tym tylko lekko zaniepokojony(a): 22Nie, przypuszczam, że znajdę pracę: 42Nie, na pewno znajdę pracę: 28
Oprac. na podst.: Rafał Boguszewski, Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży, [w:] Mirosława Grabowska, Magdalena Gwiazda (red.), Młodzież 2018, CBOS, Warszawa 2019, s. 90.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RtlGAWfEzKIX9
Wykres kolumnowy. Stopa rejestrowanego bezrobocia. Lista elementów: 1. zestaw danych:Rok: 1990Wartość procentowa: 6.52. zestaw danych:Rok: 1991Wartość procentowa: 12.23. zestaw danych:Rok: 1992Wartość procentowa: 14.34. zestaw danych:Rok: 1993Wartość procentowa: 16.45. zestaw danych:Rok: 1994Wartość procentowa: 16.06. zestaw danych:Rok: 1995Wartość procentowa: 14.97. zestaw danych:Rok: 1996Wartość procentowa: 13.28. zestaw danych:Rok: 1997Wartość procentowa: 10.39. zestaw danych:Rok: 1998Wartość procentowa: 10.410. zestaw danych:Rok: 1999Wartość procentowa: 13.111. zestaw danych:Rok: 2000Wartość procentowa: 15.112. zestaw danych:Rok: 2001Wartość procentowa: 17.513. zestaw danych:Rok: 2002Wartość procentowa: 20.014. zestaw danych:Rok: 2003Wartość procentowa: 20.015. zestaw danych:Rok: 2004Wartość procentowa: 19.016. zestaw danych:Rok: 2005Wartość procentowa: 17.617. zestaw danych:Rok: 2006Wartość procentowa: 14.818. zestaw danych:Rok: 2007Wartość procentowa: 11.219. zestaw danych:Rok: 2008Wartość procentowa: 9.520. zestaw danych:Rok: 2009Wartość procentowa: 12.121. zestaw danych:Rok: 2010Wartość procentowa: 12.422. zestaw danych:Rok: 2011Wartość procentowa: 12.523. zestaw danych:Rok: 2012Wartość procentowa: 13.424. zestaw danych:Rok: 2013Wartość procentowa: 13.425. zestaw danych:Rok: 2014Wartość procentowa: 11.426. zestaw danych:Rok: 2015Wartość procentowa: 9.727. zestaw danych:Rok: 2016Wartość procentowa: 8.828. zestaw danych:Rok: 2017Wartość procentowa: 6.629. zestaw danych:Rok: 2018Wartość procentowa: 5
Oprac. na podst.: Rafał Boguszewski, Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży, [w:] Mirosława Grabowska, Magdalena Gwiazda (red.), Młodzież 2018, CBOS, Warszawa 2019, s. 91.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
REocvO1ErhzKJ
Porównaj dane na wykresach. Wykorzystując dane z wykresu 2, uzasadnij, czy wzrost obaw młodzieży co do zagrożenia bezrobociem w latach 1992, 2003 i 2013 wynika ze spadku samooceny w zakresie własnych kompetencji zawodowych zdobytych w szkole. (Uzupełnij).

Słownik

opinia publiczna
opinia publiczna

reakcja zbiorowości na zdarzenia, zjawiska wywołane działaniem władz, instytucji wchodzących w skład szeroko rozumianej sfery publicznej; najogólniej oznacza aprobatę lub dezaprobatę dla widocznych w przestrzeni publicznej stanowisk, zachowań, artykułowaną przez jakąś część społeczeństwa, zbiorowości

punkt procentowy (p.p.)
punkt procentowy (p.p.)

jednostka różnicy między dwiema wartościami wyrażanymi w procentach; wykorzystywana w porównaniach, np. jeśli udział wyborców partii X w styczniu wyniósł 20%, a w lutym – 35%, to ten udział wzrósł o 15 punktów procentowych (a nie o 15%)

respondent
respondent

podmiot (najczęściej osoba, ale także podmiot prawny), który przekazuje dane do celów statystycznych; w badaniu sondażowym osoba wylosowana z populacji, która odpowiada na pytania wywiadu zadawane przez ankietera lub pytania ankiety (samodzielnie wypisując odpowiedzi w formularzu)

rówieśnik
rówieśnik

człowiek równy drugiemu wiekiem