Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1, wykonanych ćwiczeń oraz przedstawionych materiałów i ponownie odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na inną odpowiedź.

Rv1ZYb1z0jJrx
Ćwiczenie 1
Czy, twoim zdaniem, powinno się obecnie przeprowadzać w Polsce lustrację – to znaczy sprawdzać, czy osoby pełniące ważne funkcje w państwie nie współpracowały w przeszłości ze służbą bezpieczeństwa? Możliwe odpowiedzi: 1. Zdecydowanie powinno, 2. Raczej powinno, 3. Raczej nie powinno, 4. Zdecydowanie nie powinno, 5. Trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: CBOS, Powracające dylematy lustracji i dekomunizacji w Polsce, „Komunikat z badań” nr BS/43/2005, Warszawa, marzec 2005, s. 1.
R1Idh0PoKeKQ4
Ćwiczenie 2
Czy wysokim funkcjonariuszom byłej PZPR oraz funkcjonariuszom organów bezpieczeństwa PRL powinno się zakazać przez 10 lat pełnienia funkcji publicznych w administracji rządowej, samorządowej, dyplomacji, spółkach skarbu państwa i mediach publicznych? Możliwe odpowiedzi: 1. Powinno się zakazać, 2. Nie powinno się zakazywać, 3. Trudno powiedzieć
Oprac. na podst.: CBOS, Powracające dylematy lustracji i dekomunizacji w Polsce, „Komunikat z badań” nr BS/43/2005, Warszawa, marzec 2005, s. 1.

Porównanie sondaży i wyników badań

Ćwiczenie 3

Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe.

R1Zq3nsNHwMIJ1
Wykres kołowy. Czy, Pan(i) zdaniem, powinno się obecnie przeprowadzać w Polsce lustrację, to znaczy sprawdzać, czy osoby pełniące ważne funkcje w państwie nie współpracowały w przeszłości ze Służbą Bezpieczeństwa, czy też nie powinno?. Lista elementów:
  • Zdecydowanie powinno; Wartość: 39; Udział procentowy: 39%
  • Raczej powinno; Wartość: 29; Udział procentowy: 29%
  • Trudno powiedzieć; Wartość: 12; Udział procentowy: 12%
  • Raczej nie powinno; Wartość: 7; Udział procentowy: 7%
  • Zdecydowanie nie powinno; Wartość: 13; Udział procentowy: 13%
Oprac. na podst.: CBOS, Powracające dylematy lustracji i dekomunizacji w Polsce, „Komunikat z badań” nr BS/43/2005, Warszawa, marzec 2005, s. 1.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RYQBQwYHbel5m1
Wykres kołowy. Co sądzi Pan(i) o propozycjach dekomunizmu w Polsce? Czy, Pana(i) zdaniem, wysokim funkcjonariuszom byłej PZPR oraz funkcjonariuszom organów bezpieczeństwa PRL powinno się zakazać przez 10 lat pełnienia funkcji publicznych w administracji rządowej, samorządowej, dyplomacji, spółkach skarbu państwa i mediach publicznych czy też nie?. Lista elementów:
  • Powinno się zakazać; Wartość: 56; Udział procentowy: 56%
  • Nie powinno się zakazywać; Wartość: 22; Udział procentowy: 22%
  • Trudno powiedzieć; Wartość: 22; Udział procentowy: 22%
Oprac. na podst.: CBOS, Powracające dylematy lustracji i dekomunizacji w Polsce, „Komunikat z badań” nr BS/43/2005, Warszawa, marzec 2005, s. 1.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Hp57p99mrC81
W pierwszym kroku porównaj rozkłady procentowe odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS z rozkładami odpowiedzi twojej klasy udzielonymi w Badaniu 1. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań, i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).