Weź pod uwagę dotychczasowe rozważania z Badania 1 oraz wykonanych ćwiczeń i ponownie odpowiedz na pytanie, wybierając jedną z zaproponowanych odpowiedzi. Wariant „trudno powiedzieć” wybierz tylko wtedy, gdy rzeczywiście nie potrafisz się zdecydować na inną odpowiedź.

RUpxc7xEdlClv
Ćwiczenie 1
Ludzie różnią się między sobą w poglądach na to, jak dalece ich postępowanie powinno być podporządkowane pewnym ogólnym zasadom moralnym. Który z podanych poglądów zbliżony jest do twojego zdania na ten temat? Możliwe odpowiedzi: 1. Należy mieć wyraźne zasady moralne i nigdy od nich nie odstępować., 2. Należy mieć wyraźne zasady moralne, ale w pewnych sytuacjach można od nich odstąpić, byleby były to sytuacje wyjątkowe., 3. Należy mieć pewne zasady moralne, ale nie ma w tym nic złego, kiedy się od nich odstępuje w związku z wymaganiami różnych sytuacji życiowych., 4. Nie należy wiązać swojego postępowania określonymi z góry zasadami moralnymi, ale powinno się w zależności od sytuacji znajdować właściwe sposoby postępowania i zachowania., 5. Trudno powiedzieć.

Porównanie sondaży i wyników badań

1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj różnice w procentowych rozkładach odpowiedzi na pytanie sondażowe zadane przez CBOS i w badaniach w twojej klasie.

RD8n2Rw9s66Wt
Wykres kolumnowy. Ludzie różnią się między sobą w poglądach na to, jak dalece ich postępowanie powinno być podporządkowane pewnym ogólnym zasadom moralnym. Który z podanych poglądów zbliżony jest do Pana(i) zdania na ten temat?. Lista elementów: 1. zestaw danych:pogląd: Należy mieć wyraźne zasady moralne i nigdy od nich nie odstępować.procentowe poparcie: 312. zestaw danych:pogląd: Należy mieć zasady moralne, ale w pewnych sytuacjach można od nich odstąpić, byleby były to sytuacje wyjątkowe.procentowe poparcie: 393. zestaw danych:pogląd: Należy mieć pewne zasady moralne, ale nie ma w tym nic złego, kiedy się od nich odstępuje w związku z różnymi sytuacjami życiowymi.procentowe poparcie: 164. zestaw danych:pogląd: Nie należy wiązać swojego postępowania z określonymi z góry zasadami moralnymi, ale powinno się w zależności od sytuacji znajdować właściwe sposoby postępowania i zachowania.procentowe poparcie: 95. zestaw danych:pogląd: Trudno powiedzieć.procentowe poparcie: 5
Oprac. na podst.: Moralność Polaków po dwudziestu latach przemian, Komunikat z badań CBOS, Warszawa, marzec 2009, s. 4.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RQhseiN5mXBbA
W pierwszym kroku porównaj odpowiedzi z badań zrealizowanych przez CBOS na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków z odpowiedziami twojej klasy udzielonymi na początku lekcji. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy jako grupa różnicie się czymś od społeczeństwa polskiego jako całości? Co uzasadnia te różnice? (Uzupełnij). W drugim kroku porównaj odpowiedzi z obu sondaży przeprowadzonych w klasie. Rozważ ewentualne przyczyny w różnicach poszczególnych wskaźników procentowych (jeśli uznasz je za istotne). Czy refleksja nad pytaniami po pierwszym sondażu oraz treści zamieszczonych materiałów mogły wpłynąć na zmianę wskazań części z was? Jeśli tak, przedstaw, których wskazań i uzasadnij dlaczego. Jeśli nie, również uzasadnij. (Uzupełnij).
R1TaHb1mLkHZZ
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Przypisanie autorstwa normy prawnej konkretnej jednostce jest wystarczającym dowodem na twierdzenie, że norm nie tworzy społeczeństwo lecz jednostki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Życie społeczne w krajach autorytarnych jest oparte, w odróżnieniu od krajów demokratycznych, na tzw. beznormiu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Normy społeczne tym się różnią od norm boskich, że tylko te pierwsze wsparte są sankcjami w postaci kar. Te drugie oparte są na wolnej woli, jaką Bóg obdarzył człowieka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Normy obyczajowe i zwyczaje regulują interakcje codzienne między ludźmi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W trakcie procesu socjalizacji jednostka nie tylko przyswaja sobie system aksjonormatywny społeczeństwa, ale także buduje własną tożsamość społeczną i indywidualną oraz kształtuje własną osobowość. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Z badań socjologicznych wynika, że Polacy im rzadziej uczestniczą w praktykach religijnych, tym częściej odrzucają twierdzenie, że istnieją całkowicie jasne zasady określające, co jest dobre, a co złe. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
1
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i obrazem, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło I

1
Giuseppe Tomasi di Lampedusa Lampart

– Oszalałeś, mój synu! Jak możesz przyłączać się do tych ludzi: to mafia i banda oszustów! Kto nosi nazwisko Falconeri, powinien być z nami, z królem. Niebieskie oczy znowu zaczęły się uśmiechać.

– Z królem, oczywiście, ale z którym królem? – Chłopak wpadł nagle w jeden z tych nastrojów krańcowej powagi, które czyniły go tak dalekim i zarazem tak drogim. – Jeśli nas tam nie będzie, oni ogłoszą republikęrepublikarepublikę. Jeśli chcemy, by wszystko pozostało tak, jak jest, wszystko się musi zmienić. Rozumiesz?

cyt Źródło: Giuseppe Tomasi di Lampedusa, Lampart, Warszawa 1963, s. 31.

Źródło II

R1YUfo6gXqbHv
Eugène Delacroix "Wolność wiodąca lud na barykady"
Źródło: domena publiczna.
RwhnItb0vdGpa
Zapoznaj się z opisem ilustracji i uzasadnij, że jest ona adekwatna do cytatu z książki Giuseppe Tomasiego di Lampedusy pt. „Lampart”. (Uzupełnij).

Słownik

adekwatny
adekwatny

zgodny z czymś, odpowiedni, pasujący, odpowiadający

afektywny
afektywny

odnoszący się do emocji; uczuciowy, emocjonalny

kontrola społeczna
kontrola społeczna

mechanizmy regulujące zgodność zachowań jednostek i zbiorowości społecznych z normami i regułami obowiązującymi w społeczeństwie lub szerszych zbiorowościach społecznych

ład aksjonormatywny
ład aksjonormatywny

układ wartości, norm postępowania, które umacniają te wartości oraz wzorów zachowania, czyli kulturowo i historycznie zmiennych form, jakie przybierają normy w zależności od konkretnej sytuacji, w której są stosowane przez jednostkę

republika
republika

(z łac. res publica – rzecz wspólna, publiczna); forma państwa (rządu), w której głowa państwa (jednoosobowa albo kolegialna) wyłaniana jest na określony czas w drodze wyboru przez ogół obywateli (suwerenem politycznym w republice jest cały naród) lub przez specjalne kolegium wyborcze

rola społeczna
rola społeczna

względnie trwałe, spójne oczekiwania, jakie wobec podejmującego rolę członka ma zbiorowość społeczna

status quo
status quo

obecny, niezmieniony stan rzeczy; stan, który trwa, nie podlega w danym momencie zmianie; stąd: zwolennik status quo to zwolennik, obrońca obecnej rzeczywistości, obecnego porządku (niechętny zmianie)