Bądź człowiekiem

Zastanów się nad tym, co to znaczy 'być człowiekiem'. Uzupełnij mapę myśli, wpisując przykłady postaw człowieka oraz jego pozytywne i negatywne cechy charakteru.
Zastanów się nad tym, co to znaczy 'być człowiekiem'? Wypisz przykłady różnych postaw człowieka oraz jego pozytywne i negatywne cechy charakteru.
Zapoznaj się z filmem przedstawiającym pracę weterynarza. Określ, co łączy ludzi ze zwierzętami. Wyjaśnij, dlaczego zwierzęta są ludziom bliskie.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RVubqg8tTydNx
Nagranie wideo. Film przedstawia weterynarza opowiadającego o tym, w jaki sposób należy dbać o zwierzęta, m.in. o ich zdrowie, regularnie poddając je badaniom w lecznicach.
O autorze

Franciszek z Asyżu
biedaczyna z Asyżu, katolicki święty, założyciel zakonu franciszkanów. Był synem bogatego kupca, ale wyrzekł się bogactw i zaczął głosić Słowo Boże. Żył w ubóstwie, pościł, modlił się, opiekował się chorymi (także trędowatymi). Kochał świat i wszelkie boskie stworzenia.
Zapoznaj się z DekalogiemDekalogiem św. Franciszka z Asyżu, a następnie wykonaj związane
z nim ćwiczenia.
Dekalog1. Bądź człowiekiem wśród stworzeń, bratem między braćmi.
2. Traktuj wszystkie rzeczy stworzone z miłością i czcią.
3. Tobie została powierzona Ziemia jak ogród – rządź nią z mądrością.
4. Troszcz się o człowieka, o zwierzę, o zioło, o wodę i powietrze, aby Ziemia nie została ich zupełnie pozbawiona.
5. Używaj rzeczy z umiarem, gdyż rozrzutność nie ma przyszłości.
6. Tobie jest zadana misja odkrycia misteriummisterium posiłku: aby życie napełniało się życiem.
7. Przerwij węzeł przemocy, aby zrozumieć, jakie są prawa istnienia.
8. Pamiętaj, że świat nie jest jedynie odbiciem twego obrazu, lecz nosi w sobie wyobrażenie Boga Najwyższego.
9. Kiedy ścinasz drzewo, zostaw choć jeden pęd, aby jego życie nie zostało przerwane.
10. Stąpaj z szacunkiem po kamieniach, gdyż każda rzecz posiada swoją wartość.
Źródło: Stanisław Jaromi, Boska ziemia, Kraków 2019, s. 92.
Określ, jak traktuje świat św. Franciszek.
Określ, do kogo zwraca się św. Franciszek w swoim Dekalogu.
Zacytuj z Dekalogu zwroty lub zdania wskazujące na działania, które powinien podjąć człowiek. Wyjaśnij, jak je rozumiesz.
2. Traktuj wszystkie rzeczy stworzone z miłością i czcią. 1. mądrość, 2. pokora, 3. wartości chrześcijańskie, 4. umiar, 5. szacunek, 6. braterstwo, 7. miłość, 8. troska, 9. pielęgnowanie życia, 10. niestosowanie przemocy
3. Tobie została powierzona Ziemia jak ogród – rządź nią z mądrością. 1. mądrość, 2. pokora, 3. wartości chrześcijańskie, 4. umiar, 5. szacunek, 6. braterstwo, 7. miłość, 8. troska, 9. pielęgnowanie życia, 10. niestosowanie przemocy
4. Troszcz się o człowieka, o zwierzę, o zioło, o wodę i powietrze, aby Ziemia nie została ich zupełnie pozbawiona. 1. mądrość, 2. pokora, 3. wartości chrześcijańskie, 4. umiar, 5. szacunek, 6. braterstwo, 7. miłość, 8. troska, 9. pielęgnowanie życia, 10. niestosowanie przemocy
5. Używaj rzeczy z umiarem, gdyż rozrzutność nie ma przyszłości. 1. mądrość, 2. pokora, 3. wartości chrześcijańskie, 4. umiar, 5. szacunek, 6. braterstwo, 7. miłość, 8. troska, 9. pielęgnowanie życia, 10. niestosowanie przemocy
6. Tobie jest zadana misja odkrycia misterium posiłku: aby życie napełniało się życiem. 1. mądrość, 2. pokora, 3. wartości chrześcijańskie, 4. umiar, 5. szacunek, 6. braterstwo, 7. miłość, 8. troska, 9. pielęgnowanie życia, 10. niestosowanie przemocy
7. Przerwij węzeł przemocy, aby zrozumieć, jakie są prawa istnienia. 1. mądrość, 2. pokora, 3. wartości chrześcijańskie, 4. umiar, 5. szacunek, 6. braterstwo, 7. miłość, 8. troska, 9. pielęgnowanie życia, 10. niestosowanie przemocy
8. Pamiętaj, że świat nie jest jedynie odbiciem twego obrazu, lecz nosi w sobie wyobrażenie Boga Najwyższego. 1. mądrość, 2. pokora, 3. wartości chrześcijańskie, 4. umiar, 5. szacunek, 6. braterstwo, 7. miłość, 8. troska, 9. pielęgnowanie życia, 10. niestosowanie przemocy
9. Kiedy ścinasz drzewo, zostaw choć jeden pęd, aby jego życie nie zostało przerwane. 1. mądrość, 2. pokora, 3. wartości chrześcijańskie, 4. umiar, 5. szacunek, 6. braterstwo, 7. miłość, 8. troska, 9. pielęgnowanie życia, 10. niestosowanie przemocy
10. Stąpaj z szacunkiem po kamieniach, gdyż każda rzecz posiada swoją wartość. 1. mądrość, 2. pokora, 3. wartości chrześcijańskie, 4. umiar, 5. szacunek, 6. braterstwo, 7. miłość, 8. troska, 9. pielęgnowanie życia, 10. niestosowanie przemocy

Obejrzyj ilustracje przedstawiające sceny z życia św. Franciszka. Na ich podstawie napisz krótką notatkę o życiu świętego.
Na podstawie opisów obrazów, zredaguj krótką notatkę na temat życia świętego.
jedna z dziedzin biologii, która zajmuje się badaniem organizmów w powiązaniu ze środowiskiem, w jakim żyją
osoba podejmująca działania na rzecz ochrony środowiska
ścianka w kościołach oddzielająca prezbiterium od nawy głównej
część kościoła, w której znajduje się ołtarz główny
niespożywanie mięsa, ryb i większości lub części produktów pochodzenia zwierzęcego
Wyjaśnij, dlaczego św. Franciszek stał się patronem ekologów, wegetarian i przeciwników wojny. W kilku zdaniach uzasadnij swoją odpowiedź.
Przygotuj prezentację o św. Franciszku. Wykorzystaj informacje z biogramu, opisów fresków i z Dekalogu.
Utwórz rodzinę wyrazów do słowa 'brat'.
Znajdź w internecie piosenkę Antoniny Krzysztoń pt. Lament św. Franciszka. Wysłuchaj tego utworu. Wyjaśnij, dlaczego tak trudno spotkać dzisiaj Świętych Franciszków. Określ, jakie wartości stają się współcześnie ważniejsze niż pokora, miłość i ubóstwo. Odpowiedz w formie kilkuzdaniowej wypowiedzi.
Znajdź w internecie tekst piosenki Antoniny Krzysztoń pt. Lament św. Franciszka. Wyjaśnij, dlaczego tak trudno spotkać dzisiaj Świętych Franciszków? Określ, jakie wartości stają się współcześnie ważniejsze niż pokora, miłość i ubóstwo. Odpowiedz w formie kilkuzdaniowej wypowiedzi.
Napisz dziesięć swoich przykazań dotyczących zwierząt i opieki nad nimi.





