Bandera z trupią czaszką!

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Wieloznaczność słowa: piraci; wiedza o współczesnych odmianach piractwa.

  2. Wiedza o tym, że dawni piraci też nie byli wesołymi postaciami jak z filmów i książek, tylko groźnymi bandytami.

  3. Świadomość, że ściąganie niektórych rzeczy z internetu jest przestępstwem.

b) Umiejętności

  1. Ustne wyjaśnianie frazeologizmów związanych z piractwem.

  2. Redagowanie wniosku o piractwie medialnym.

  3. Formułowanie definicji na podstawie lekcji.

c) Postawy

  1. Budzenie postaw przeciwnych każdemu rodzajowi piractwa.

  2. Krzewienie idei odseparowania się od pirackich praktyk (np. bojkotowanie ludzi, którzy handlują pirackimi kopiami jakichkolwiek dzieł).

Metoda i forma pracy

Wspólny portret konwencjonalnej postaci literackiej, projekt pirackiej bandery, ćwiczenia słownikowe, prezentacja multimedialna przygotowana przez nauczyciela.

3. Środki dydaktyczne

  1. Duży karton z narysowanym konturem postaci.

  2. Flamastry lub kredki pastelowe.

  3. Komputer z programem Power Point.

  4. Rzutnik, ekran.

  5. Prezentacja multimedialna dotycząca różnych rodzajów piratów.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Powitanie. Zapisanie tematu w zeszytach. Uczniowie przypominają znane im książki i filmy, w których występują piraci (np. książki: Czerwony korsarz J. F. Coopera, Wyspa skarbów R. L. Stevensona, Piotruś Pan J. M. Barriego, Kapitan Blood R. Sabatiniego; filmy: Piotruś Pan P. J. Hogana, Hook S. Spielberga, Piraci z Karaibów G. Verbinskiego, Piraci R. Polańskiego). 3 min.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel pyta, czy wymienione przez uczniów utwory o piratach mają więcej cech realistycz‑nych, czy więcej fantastycznych. Uczniowie uzasadniają swoje odpowiedzi 2 min.

  2. Ubieranie pirata: do tablicy lub ściany zostaje przymocowana duża plansza – karton z naryso‑wanym konturem mężczyzny w samych spodenkach; uczniowie dorysowują mu szczegóły garderoby, np.: chustkę na głowie, przepaskę na oku, kolczyk, koszulkę w biało‑niebieskie paski itd. Każdy uczeń, który chce coś dorysować, najpierw konsultuje to z nauczycielem i z klasą, dopiero po uzyskaniu akceptacji podchodzi do planszy. Może przy niej przebywać jednocześnie kilkoro uczniów. Tymczasem pozostali uczniowie rysują w zeszytach czarną banderę z trupią czaszką. 8 min.

  3. Uczniowie otrzymują po jednym słowniku frazeologicznym na dwie osoby. Szukają związków z wyrazami: pirat, piracki, korsarz. Następnie kilkoro uczniów odczytuje kolejne związki, wyjaśniając, co dany frazeologizm oznacza. Do zeszytu zostają przepisane te, które dotyczą piractwa we wszelkich jego przejawach i znaczeniach. 8 min.

  4. Nauczyciel wyświetla rzutnikiem krótką prezentację portretów znanych piratów historycznych, dawnych statków i broni (źródło nr 1). Następnie wyświetla i czyta artykuł o współczesnych piratach morskich (źródło nr 2). 10 min.

  5. Nauczyciel pyta, co jest nazywane współcześnie piractwem medialnym. Uczniowie podają przykłady. Nauczyciel wyświetla i czyta krótki artykuł lub jego fragment o piractwie kompute‑rowym i wzmożeniu karalności za nie. Uogólnienie zostaje sformułowane przez klasę i zapisa‑ne w zeszytach (np. piractwem jest upowszechnianie i kopiowanie wszelkich dzieł bez zapłace‑nia ich twórcom tak, jak regulują to przepisy o prawach autorskich). 7 min.

  6. Nauczyciel pyta, skąd wzięła się nazwa: piraci drogowi. Kilkoro uczniów odpowiada. Należy wyeksponować zagadnienie coraz popularniejszych motorów‑ścigaczy, które są najgroźniejszy‑mi pojazdami piratów drogowych, ponieważ najbardziej i najczęściej przekraczają dozwoloną prędkość (kierowców ścigaczy nazywa się sarkastycznie „dawcami części organicznych”). Po krótkiej pogadance na ten temat nauczyciel wyświetla zdjęcia z wypadku, spowodowanego przez piratów drogowych (źródło nr 3). 5 min.

c) Faza podsumowująca

Zapisanie wniosku – definicji piractwa, sformułowanej przez klasę z pomocą nauczyciela (np.: piractwem obecnie nazywane są różne formy działalności przestępczej, zagrażającej życiu, zdrowiu lub mieniu uczciwych ludzi). 2 min.

5. Bibliografia

Dłuższe artykuły o morskich piratach współczesnych:

  1. www.e‑logistyka.pl/index.php?symbol=wiadomosci.htm&idkat=13&show=416

  2. www.przeglad‑tygodnik.pl/index.php?site=artykul&id=9180

  3. http://fakty.interia.pl/tylko_u_nas/news/Piraci_ale_nie_z_Karaib%F3w,779882,3439

  4. http://www.gu.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=13909&Itemid=147

    Piractwo internetowe:

  1. www.winter.pl/internet/w0830.html

  2. www.winter.pl/internet/w173.html

  3. Piraci drogowi: www.tvn24.pl/416119,443502,odcinek.html

    Literatura o piractwie lotniczym:

  1. Bertaud Claude, tł. Fejks‑Mróz Anna, 54 godziny grozy: relacja z pokładu porwanego samolotu, De Facto, Poznań 1999.

  2. Galicki Zdzisław, Terroryzm lotniczy w świetle prawa międzynarodowego, Wydawnictwa UW, Warszawa 1981.

  3. Longman Jere, tł. Górski Jerzy Jan, Ostatni lot: o tych, którzy 11 września 2001 roku podjęli walkę z terrorystami, Świat Książki, Warszawa 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

brak

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RGKEzOmXiQ3P6

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 112.33 KB w języku polskim
RGQaNUmbHMx66

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 28.00 KB w języku polskim