Zdjęcie przedstawia wnętrze kościoła. Po środku ołtarz, po bokach ławki. Na lewo i prawo kolumny zakończone łukami, a nad nimi balkon. Na górze zdobiony żyrandol. Przy ołtarzu kolumny zakończone figurkami, a nad ołtarzem żyrandol. Ściany i sufit kościoła są bogato zdobione: pojawiają się liczne rzeźby oraz malowidła. Z lewej strony, nad ławkami dla wiernych, zadaszona ambona, na czubku której znajduje się rzeźba. Zdobienia w kościele są w odcieniach brązu i złota.
Zdjęcie przedstawia wnętrze kościoła. Po środku ołtarz, po bokach ławki. Na lewo i prawo kolumny zakończone łukami, a nad nimi balkon. Na górze zdobiony żyrandol. Przy ołtarzu kolumny zakończone figurkami, a nad ołtarzem żyrandol. Ściany i sufit kościoła są bogato zdobione: pojawiają się liczne rzeźby oraz malowidła. Z lewej strony, nad ławkami dla wiernych, zadaszona ambona, na czubku której znajduje się rzeźba. Zdobienia w kościele są w odcieniach brązu i złota.
Barok w Europie i Polsce
Wnętrze Kościoła Uniwersyteckiego we Wrocławiu
Źródło: Jar.ciurus, domena publiczna.
Manieryzm – zanegowanie sztuki renesansowej
1
Wskazówka
W przypadku realizacji tematu na 1 godzinie lekcyjnej należy pominąć przykłady dzieł sztuki okresu manieryzmu oraz informacje szczegółowe o baroku europejskim (charakterystykę baroku w poszczególnych krajach).
R95YGkHrktFzI
Fresk przedstawia scenę sądu ostatecznego. W centrum jest potężny muskularny Chrystus owinięty w pasie zwiewnym materiałem. Unosi nad głową prawą rękę, spogląda na postaci po prawej stronie fresku. Po lewej stronie przy Jezusie siedzi Matka Boska odwracając głowę spogląda w dół. W górnej części fresku w dwóch półkolach są aniołowie trzymający symbole Męki Pańskiej: krzyż, koronę cierniową, po lewej stronie i kamienny słup, po prawej. Po obydwu stronach Jezusa i Marii oraz nad nimi znajdują się tłumy nagich i półnagich postaci, wśród nich są męczennicy, którzy trzymają w dłoniach symbole swojego męczeństwa. Pod głównymi postaciami są aniołowie grający na trąbach a po ich obu stronach postaci idące do nieba. Poniżej zaś postaci strącane do piekła. Na samym dole fresku po prawej stronie wejście do pieczary, z której bije pomarańczowo‑czerwone światło.
Sąd ostateczny
Źródło: Michał Anioł, 1536, fresk, Kaplica Sykstyńska, licencja: CC BY-SA 3.0.
R12phYHlp5EYh1
Na portrecie mężczyzna z długą ciemną brodą, zakolami. Wokół szyi jasny kołnierzyk. Na szyi łańcuch z zawieszką. Na barkach ciemny płaszcz.
Autoportret Gorgio Vasari’ego
Źródło: Giorgio Vasari, olej na płótnie, domena publiczna.
Mistrzowie renesansurenesansrenesansu w XV i na początku XVI w. osiągnęli 'doskonałość', a przynajmniej tak ocenił ich umiejętności 'pierwszy historyk sztuki' Giorgio VasariGiorgio VasariGiorgio Vasari [czyt.: dżordżio wazari]. Ich sprawność techniczna i precyzja w posługiwaniu się perspektywą były tak duże, iż umożliwiały idealne odtwarzanie rzeczywistości i kreowanie wyobrażeń imitujących rzeczywistość. Artyści zaczęli poszukiwać nowych form wyrazu, intensywniej oddziałujących na odbiorców. Zaczęto nieco zniekształcać rzeczywistość po to, aby uwypuklić pewne cechy lub przełamać przewidywalną regularność, którą cechował się renesans.
RK0lQd2c76gZO
Ilustracja przedstawia stronę tytułową książki. Po środku tekst w języku obcym. Tekst jest obramowany: ramka jest bogato zdobiona. W dolnej jej części widoczna jest panorama miasta, o którą opierają się dwie siedzące kobiety. Z obu stron tekstu, na ramie, kolumny, zza których wyglądają sylwetki kobiet i dzieci. W górnej części okładki napisy w języku obcym, po bokach dwa anioły, a niżej dwójka dzieci trzymających herb. Ilustracja jest czarno‑żółta.
Strona tytułowa z pierwszych dwóch części dzieła Vasariego „Życie sławnych…” wyd. we Florencji w 1568 r.
Źródło: Giorgio Vasari, domena publiczna.
R1JaRRueN6cWL
Na rysunku portret mężczyzny w średnim wieku. Ma on kręcone włosy i długą brodę. Spogląda w kierunku widza. Wokół portretu ramka z napisami w języku obcym. Nad portretem dwójka dzieci trzymająca puchar. Pod portretem panorama miasta, a po bokach dwie siedzące kobiety.
Autoportret Giorgio Vasariego
Źródło: Giorgio Vasari, grafika, domena publiczna.
Scena sądu ostatecznego Michała Anioła, pomimo iż fresk powstał w okresie renesansu, zapowiada przemiany charakterystyczne dla następnej epoki w dziejach sztuki. Centralnie przedstawiona postać Chrystusa jest dynamiczna, brak w niej spokoju i harmonii. Zakłócona perspektywa linearna i ekspresyjne, przerysowane emocje przypisane poszczególnym postaciom również pozwalają widzieć w tym dziele pierwszy zwiastun nowej estetyki. Określano ją jako 'manieryzmmanieryzmmanieryzm', czyli świadome stosowanie pewnych charakterystycznych zniekształceń w celu osiągnięcia konkretnego wyrazu artystycznego. Jako charakterystyczne przykłady manieryzmu, oprócz sztuki XVI w. w Europie Zachodniej (np. malarstwo Parmigianina [czyt.: parmidżianino], Tintoretta czy El Greca, wskazać można architekturę Gdańska (Dwór Artusa, Zbrojownię czy Złotą Bramę), budowle we Lwowie (Kaplica Boimów) czy kamienice w Kazimierzu Dolnym. Obrazują one odejście od klasycznych norm równowagi, powtarzalności i klasycznych porządków architektonicznych.
RXHT2MwdIgflW
Na obrazie kobieta z długą szyją, która trzyma kilkuletnie, nagie dziecko. Zza prawego ramiona
dziecku i kobiecie przyglądają się młode osoby. Za kobietą kolumny i firany. Pod prawą stopą kobiety są dwie poduszki. W prawym dolnym rogu mężczyzna z papirusem. Sylwetka mężczyzny jest wielkości dwóch poduszek, na których kobieta trzyma stopę.
Madonna z długą szyją
Źródło: Parmigianino, 1534, olej na płótnie, Uffizi Gallery we Florencji, domena publiczna.
RJPX1VKIVfVJu
Na obrazie twarz z profilu, która jest ułożona z roślin i drewna. Wokół kwiaty. Twarz mężczyzny składa się z gruszek i jabłek, broda ze zboża, a ucho z grzyba. Włosy z winogron oraz dyni, szyja z warzyw (marchewki, pietruszki).
Jesień
Źródło: Giuseppe Arcimboldo, 1573, olej na płótnie, Luwr, domena publiczna.
R1dRoHPlTqLTx
Na obrazie twarz mężczyzny skomponowana z roślin. Nos jest zrobiony z gruszki, policzki z jabłek, a broda i wąsy ze zbóż. Brwi zrobione są z fasoli, usta z truskawek, włosy z winogron, zbóż i owoców. Mężczyzna jest widoczny do ramion - jego klatka piersiowa została wykonana z warzyw (cebuli, kapust, chmielu) oraz kolorowych kwiatów.
Alegoryczny portret cesarza Rudolfa II
Źródło: Giuseppe Arcimboldo, olej na płótnie, Skokloster Castle, domena publiczna.
Polecenie 1
Porównaj powyższe portrety Guiseppe Arcimbolda [czyt.: dżiuzepe arczibold] z dowolnym portretem okresu renesansu (np. Mona Lisą Leonarda da Vinci). Jakie dostrzegasz różnice? Jakie cechy manieryzmu prezentują powyższe portrety?
RDG4nOXPSQXOJ
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Mona Lisa Leonarda da Vinci: głównym tematem jest człowiek (antropocentryzm); wyróżnia się harmonią oraz zachowaniem proporcji (ideały sztuki starożytnej); jest przykładem statycznego przedstawienia.
Polecenie 1
Zapisz, co nazywamy manieryzmem w sztuce.
RSDR1gnmuzEIE
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Termin używany w historii sztuki, przyjęty od lat 20. XX w. na określenie zjawisk w sztuce europejskiej XVI w.
Ciekawostka
Malarstwo Guiseppe Arcimbolda stanowiło inspirację dla artystów okresu surrealizmu w XX w.
R1ZRW2Mv8T8HW
Na obrazie biały koń stojący na tylnych nogach, a obok niego leżący na ziemi mężczyzna. Prawą ręką opiera się o ziemię, a lewą unosi nad głowę. Spogląda ku górze. Ma brązowe włosy i brodę, ubrany jest w żółto‑różową szatę. Pod prawą nogą leży miecz. W tle wzgórza i zabudowania, a w lewym górnym rogu promienie słońca przebijającego się przez chmury.
Na rysunku siedzący mężczyzna na stołku, który trzyma suczkę. Mężczyzna ma krótką brodę oraz czapkę. Suczka stoi na tylnych łapach, sięga do nosa mężczyzny. Oboje patrzą w lewo. Suczka ma duży brzuch i ochlapnięte oczy.
Rysunek Parmigianino przedstawiający artystę z karmiącą suką
Źródło: Parmigianino, domena publiczna.
R1aVvjIvDdgup
Na obrazie scena ukazująca grupę mężczyzn stojących na placu. W dolnej części obrazu nagi mężczyzna leży na ziemi. Obok niego znajduje się uszkodzony młotek i siekiera oraz sznurki. Nad nim nachyla się mężczyzna z siekierą. Wokół nich znajduje się pełno ludzi w luźnych, długich, kolorowych szatach. Nad nimi unosi się mężczyzna w luźnej, różowej szacie, który ma nad głową aureolę. Jego prawa ręka jest wyciągnięta w kierunku leżącego na ziemi mężczyzny. Z prawej i lewej strony, na podstawie filarów, stoją mężczyźni. W tle widać antyczne, białe budynki z kolumnami.
Cud św. Marka oswabadzającego niewolnika
Źródło: Tintoretto, 1548, olej na płótnie, Accademia of Venice, domena publiczna.
R1LwRGSnVsU6i
Na obrazie naga kobieta siedząca nad brzegiem wody. Na głowie ma blond warkocze. Jej prawa noga zanurzona jest w wodzie, a lewą stopę trzyma na brzegu. Kobieta wyciera prawą łydkę za pomocą białego materiału. Przed kobietą stoi lustro w złotej oprawie, w którym ta się przegląda. Lustro opiera się o drzewo porośnięte różą. Zza drzewa wygląda łysy mężczyzna w białej brodzie. Na drugim końcu ściany różanej stoi drugi starszy mężczyzna podglądający kobietę. W tle zielone drzewa i krzewy.
Zuzanna w kąpieli
Źródło: Tintoretto, 1550, olej na płótnie, Kunsthistorisches Museum, domena publiczna.
R19iAio0oeIZl
Na obrazie otoczony przez obserwatorów młody mężczyzna. Stoi w centralnej części obrazu, ubrany jest w długą, luźną, czerwoną szatę. Ma długie, brązowe włosy i wąsy oraz brodę. Spogląda w górę, a prawą dłoń przykłada do klatki piersiowej. Wokół niego stoją mężczyźni ubrani w kolorowe szaty oraz w zbroje. Część z nich trzyma dzidy. W lewej dolnej części obrazu znajdują się trzy kobiety. Przyglądają się drewnu, do którego mężczyzna znajdujący się w prawym dolnym rogu wbija długi gwóźdź.
Obnażenie Chrystusa
Źródło: El Greco, 1577, olej na płótnie, Sacristy of the Cathedral, Toledo, domena publiczna.
Rc1FNErvx1gkm
Na ilustracji wzgórza z zabudowaniami oraz drzewami. Widać liczne wieże i wysokie budynki. Na niebie zachmurzone niebo.
Widok Toledo
Źródło: El Greco, olej na płótnie, Metropolitan Museum of Art, domena publiczna.
RGY5N37jweN3c
Na zdjęciu budynek. Prowadzą do niego schody. W centrum ozdobny portal. Nad nim wysokie okno z łukowym zakończeniem. Po prawej i lewej stronie jeszcze dłuższe okna. Na górze pomiędzy oknami figury. Poziom wyżej filary, a pomiędzy nimi okna oraz figury. Nad nimi balustrada.
Dwór Artusa w Gdańsku
Źródło: Wikimedia Commons, Rafał Peplinski, licencja: CC BY-SA 3.0.
R81OBOx6Ga5RU
Rysunek przedstawia dwupiętrową bramę. W centralnej jej części, na parterze, znajduje się zaokrąglone duże przejście. Z obu stron znajdują się mniejsze, prostokątne. Nad wejściami znajdują się okna, a pomiędzy nimi kolumny. Na dachu widoczna jest balustrada, a na niej cztery rzeźby przedstawiające postaci w długich szatach. Z obu stron bramy fragmenty kilkupiętrowych kamienic. Przed bramą przechadzają się postaci w kolorowych strojach.
Złota Brama
Źródło: Reinhold Curick, 1687, domena publiczna.
R8pssfAp0dhnv
Zdjęcie przedstawia wejście do piętrowego budynku. Elewacja jest ciemnobrązowa i bogato zdobiona licznymi płaskorzeźbami. Na parterze znajdują się symetrycznie ułożone okna z ciemnymi szybami. Nad wejściem znajduje się krzyż, a w tle widoczna jest zielona kopuła. W drzwiach stoi człowiek ubrany w czerwoną kurtkę. Przed budynkiem kamienna droga.
Kaplica Boimów we Lwowie
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
Wymień przykłady dzieł sztuki okresu manieryzmu:
w malarstwie,
w architekturze.
R1FztV0jesqKD
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
UkrzyżowanieJacopo Pontormo,
Ostatnia WieczerzaJacopo Tintoretto,
Arsenał, 1602–1605, Anthonis van Obbergen, Jan Strakowski, Abraham van den Blocke,
Kamienica Przybyłów w Kazimierzu.
Barok
BarokbarokBarok to nazwa stylu, która odnosi się do różnych dziedzin kultury, poczynając od sztuk plastycznych: architektury, malarstwa i rzeźby przez dzieła literackie, aż po muzykę. Można wręcz zaobserwować pewne podobieństwa wykraczające poza sferę wyrazu artystycznego, sięgające także w sferę kultury życia codziennego, zachowań towarzyskich czy przeżywania doznań religijnych. Barok można uznać za styl 'totalny', obejmujący swoim zasięgiem wszystkie przejawy życia, ale też przenikający większość warstw ówczesnego społeczeństwa.
RVaxDgovMpQco
Na zdjęciu fontanna, która połączona jest ze stojącym za nią piętrowym budynkiem. Fontanna rozciąga się na całej jego szerokości, składa się z grupy rzeźbiarskiej osadzonej na skale po której spływa woda. W jej centrum, w niszy budynku jest półnagi mężczyzna stojący w rydwanie ciągniętym przez dwa hippokampy (hybrydy konia i ryby), z których jeden jest spokojny, prowadzony przez trytona z prawej strony, drugi prowadzony przez trytona z lewej jest niespokojny. W niszach po prawej i lewej stronie stoją figury kobiet. Budynek na prawo i na lewo od nisz ma po 3 okna na każdej z kondygnacji. W centralnej części zwieńczony jest rzeźbą przedstawiającą herb podtrzymywany przez anioły.
Fontanna di Trevi – powiązanie architektury i rzeźby z wodą i upozorowaną naturą. Dzieło powstało w latach 1735‑1776 przy Palazzo Poli, na niewielkim placyku; autorem projektu był Niccolo Salvi
Źródło: Wikimedia Commons, Diliff, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rh9BJGOupGTtM
Na zdjęciu fontanna z figurami. Widać konia ze skrzydłami oraz mężczyznę z nagim torsem, który dmucha w muszlę. W tle budynek z kolumnami i balkonem oraz figurą.
Fragment Fontanny di Trevi – Tryton
Źródło: Wikimedia Commons, Jerzy Strzelecki, licencja: CC BY-SA 3.0.
Epoka baroku trwała wyjątkowo długo, gdyż jego początków dopatrzeć się możemy w drugiej połowie XVI w., a schyłek przypada na końcowe dziesięciolecia XVIII w. Daty pozostają umowne, ale niektórzy historycy sztuki datują ten okres na lata od ok. 1575 do ok. 1770 r., dzieląc go na trzy części: wczesny (do ok. 1650), pełny (do 1720) i schyłkowy barok (do 1770).
RvO3Q5JgOs03G
Na zdjęciu ogrodzenie ze złotymi elementami. Po środku duża brama, a na jej szczycie duży, bogato zdobiony herb. Z obu stron bramy czarno‑złote ogrodzenie z mniejszymi wejściami. Przed bramą fontanna z ciemnymi rzeźbami. Na środku fontanny stoi jedna kobiet, a wokół niej, niżej, siedzą kolejne kobiety. Na placu przed bramą i fontanną przechadzają się ludzie w kolorowych ubraniach.
Nancy, zdobiona kuta krata bramy na Placu Stanisława, dzieło Jeana Lamoura (1698–1771); Jean Lamour był artystą działającym w kręgu króla Stanisława Leszczyńskiego w okresie jego pobytu w Lotaryngii
Źródło: Blanquette, domena publiczna.
Rgx1BFW0S0l8v
Na zdjęciu bogato zdobiona kareta. Ogromne pozłacane koła, a pomiędzy nimi pozłacane figury. Rzeźby dwóch siedzących mężczyzn, którzy trzymają się za ręce. Nad nimi stoją kobiety, a nad nimi małe dzieci. Pomiędzy kobietami rzeźba mężczyzny. Przed karetą czerwony sznur muzealny. Obok stoi druga karoca, bez złotych zdobień.
Barokowy detal z karocy w Portugalskim Muzeum Powozów w Lizbonie
Źródło: Wikimedia Commons, Ricardo Tulio Gandelman, licencja: CC BY 2.0.
R149ag4ZlHbZO
Na zdjęciu kareta z pozłacanymi elementami. Na ścianie karety malowidła przedstawiające sylwetki zwierząt oraz ludzi ubranych w kolorowe szaty, pomiędzy którymi znajdują się herby. W tle scen zielone krajobrazy. W oknach karocy zasłony.
Kareta carów Rosji, wykonana w XVIII w. we Francji; używała jej w czasie koronacji Katarzyna II – obecnie kareta znajduje się w Pałacu Zimowym w Petersburgu
Źródło: Jennifer Boyer, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.
R19m5O9mevgCZ
Na zdjęciu rzeźba leżącej kobiety na łóżku. Kobieta ma długi welon, a jej głowa leży na poduszce. Ubrana jest w długą, luźną szatę. Kobieta trzyma dłonie na klatce piersiowej i ma otwarte usta.
Przeżycia mistycznych doznań religijnych – rzeźba Błogosławionej Ludwiki Albertoni (ok. 1671) Gianlorenzo Berniniego (1598‑1680) w kościele S. Francesco a Ripa w Rzymie
Źródło: Gianlorenzo Bernini, domena publiczna.
Ćwiczenie 1
R1M8FBDUpFpaH1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Do każdego z podanych wyrażeń dobierz odpowiadające mu dzieło:
dzieło Jeana Lamoura, rzeźba Błogosławionej Ludwiki Albertoni, Fontanna di Trevi
powiązanie architektury i rzeźby z wodą
przeżycia mistyczne
zdobiona kuta krata bramy na Placu Stanisława
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Barok – nowy styl Kościoła katolickiego i protestanckie dylematy
Rozkwit nowej stylistyki zbiegł się z odrodzeniem Kościoła katolickiego, czyli okresem zwanym 'kontrreformacjąkontrreformacjakontrreformacją'. Stanowił on niejako programowe przeciwstawienie się protestanckim dążeniom do wyrzucenia ze świątyń wszelkich dzieł sztuki i maksymalnego uproszczenia architektury, aby nic nie odciągało i nie rozpraszało wiernych podczas słuchania słowa bożego.
Sobór trydencki zdecydowanie odrzucał wszelkie nowości proponowane przez protestantów. Odnosiło się to też do 'oprawy artystycznej religii' – sztuk plastycznych, muzyki, teatralizacji obrządków religijnych. Starano się oddziaływać na wszystkie zmysły człowieka – wzrok, słuch, węch, a nawet smak i dotyk, mówiąc np. w kazaniach o 'słodkiej miłości bożej'.
Kościół miał stać się wspólną przestrzenią wiernych, ale też miejscem, gdzie możliwa była indywidualna kontemplacja Boga. Stąd klasyczny plan kościoła Il Gesú [czyt.: dżezu] w Rzymie, jezuicki wzorzec dla barokowej architektury sakralnej powstającej w licznych transpozycjach.
Protestanci przeważnie zadawalali się adaptowaniem istniejących świątyń na swoje potrzeby. Jeśli zdarzała się potrzeba wzniesienia nowego zboru (a działo się to rzadko), posiłkowano się wzorcami katolickimi, przerabiając je w myśl własnych doktryn, czyli zmniejszając ilość ozdób i ograniczając bogactwo wyposażenia.
RFyZmI7Mx5xJq
Zdjęcie przedstawia jasny kościół. Wejście do budynku znajduje się na środku, a z obu stron są małe okna. Powyżej widoczne są trzy duże, prostokątne okna. Dach kościoła jest skośny, a na z przodu, nad wejściem, znajduje się wysoka wieża. Na jej ścianach znajdują się okna, a na szczycie wieży krzyż. Po obu stronach kościoła znajdują się budynki mieszkalne. Przed budynkami ulica, wzdłuż której zaparkowane zostały kolorowe samochody osobowe.
Ewangelicki kościół parafialny Opatrzności Bożej powstał w 1750 r., obsługiwał wspólnotę reformowaną (kalwińską) Wrocławia. Wzniesiono go wg planów Friedrich Arnolda oraz Johanna Baumanna w stylu późnobarokowym
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RE0U8j53DEy8n
Zdjęcie przedstawia kościół z czerwonej cegły. Świątynia ukazana została z boku i widoczna jest jej nawa główna, prezbiterium oraz wieże. Ściany kościoła są wysokie, a na całej długości świątyni znajdują się wysokie, prostokątne okna. Przed kościołem zielone krzewy oraz dwa zaparkowane samochody. Niebo niebieskie. Zdjęcie zostało wykonane w świetle dziennym.
Kościół klasztorny, powstał w średniowieczu po koniec XIII w. jako budowla gotycka; po wprowadzeniu w Danii luteranizmu zmieniony na kościół parafialny, ulegał przebudowie w stylu renesansowym i barokowym (od XVI do XVIII w.)
Źródło: Ib Rasmussen, domena publiczna.
R1HbWP3iyEifW
Zdjęcie przedstawia wnętrze kościoła. Z prawej strony zdjęcia, wzdłuż ściany, równolegle do niej, znajdują się ciemnobrązowe ławy. Nad nimi, na ścianach, okna. Naprzeciwko ław znajdują się, ustawione prostopadle ławki kościelne. Z lewej strony widoczne są białe kolumny, drewniane balkony i złote żyrandole.
Kościół klasztorny, powstał w średniowieczu po koniec XIII w. jako budowla gotycka; po wprowadzeniu w Danii luteranizmu zmieniony na kościół parafialny, ulegał przebudowie w stylu renesansowym i barokowym (od XVI do XVIII w.)
Źródło: Ib Rasmussen, domena publiczna.
R16E6vnzKjbiM
Na zdjęciu wnętrze kościoła. Z prawej strony ksiądz w złotej szacie sakralnej z kadzidłem. Przed nim ławki, a w nich stoją mężczyźni ubrani w czarne płaszcze. Pomiędzy ławami, a podwyższeniem, na którym stoi ksiądz, stoją mężczyźni trzymający aparaty.
Użycie kadzidła w czasie mszy katolickiej. Msza Św. z okazji 90–lecia odrodzenia państwa litewskiego w katedrze wileńskiej. W pierwszym rzędzie stoją prezydenci Polski, Litwy, Łotwy i Estonii (2008 r.)
Źródło: Archiwum Kancelarii Prezydenta RP, domena publiczna.
R1caUxIvtN2h6
Na zdjęciu sklepienie kościoła. Jest ono bogato zdobione kolorowymi malowidłami, a także złotem i rzeźbami. Z prawej i lewej strony zdjęcia widoczne fragmenty łukowych przejść, wspartych na bogato zdobionych kolumnach. W oddali widać ołtarz z figurami.
Malarstwo iluzjonistyczne w kościele jezuitów w Wiedniu (XVII w.). Na sklepieniu namalowano widok, który stwarza iluzję, że kościół zwieńczony jest kopułą
Źródło: Wikimedia Commons, Alberto Fernandez, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1YJ8La1bbQzl
Zdjęcie przedstawia kościół. Na środku kościoła wysokie drzwi, a po bokach mniejsze. W fasadzie są wbudowane kolumny. Wysoko nad wejściem szyba, obok kolumny, które wspierają trójkątny daszek. Na samym szczycie krzyż. Obok kościoła kamienice.
Fasada główna rzymskiego kościoła jezuitów Il Gesu
Źródło: Wikimedia Commons, Alessio Damato, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rd3dIAoXYjg8f
Na zdjęciu wnętrze kościoła rzędy krzeseł, a przed nimi ławy z ludźmi. Przed ławami ołtarz. Po prawej i lewej stronie. Widać także po prawej i lewej stronie organy. Na kopułach bogate malowidła przedstawiające ludzi. Widać także wnętrze kopuły z oknami i figurą po środku.
Wnętrze kościoła Il Gesu
Źródło: Wikimedia Commons, Tango7174, licencja: CC BY-SA 4.0.
RxMpdUy07pMvW
Na zdjęciu przednia fasada kościoła. Widać wejście do kościoła. Obok wejścia pilastry, a pomiędzy nimi w niszach rzeźby. Na kolejnym poziomie okno i figury po bokach. Góra jest zwieńczona trójkątnym kształtem, a na jego szczycie krzyż. Kościół otacza płot z filarami, a na nich figury. Przed kościołem ludzie i zaparkowane samochody. W oddali widać kopułę i boczną część kościoła.
Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie
Źródło: Wikimedia Commons, Jakub Hałun, licencja: CC BY-SA 3.0.
RvNeXNGrSFeT9
Na zdjęciu przednia fasada kościoła. Duże drzwi, a po bokach dwie wieże zakończone kopułami z krzyżami. Na wieżach dzwony, a w tle widać większą kopułę. Przed kościołem fontanna oraz trawniki z kwiatami i lampy. Na ławkach ludzie. Obok kościoła inne zabudowania miejskie, a w tle góry.
Kościół jezuicki w dawnej stolicy Inków w Cusco
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., licencja: CC BY-SA 2.5.
ROzhbQ6hQC8FM
Na zdjęciu kościół. Z przodu kościoła są trzy wejścia, największe jest po środku. Obok są wysokie kolumny z figurami, a nad tym wejściem duże okno. Na kolejnym poziomie figury i płaskorzeźby, a po środku krzyż z Jezusem. Kościół zakończony jest dwiema wieżami. Przed kościołem rzędy ławek ustawione na trawniku.
Kościół w Krzeszowie na Dolnym Śląsku
Źródło: Wikimedia Commons, Jacek Halicki, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 2
R1TCcIR0vZBNm1
zadanie interaktywne
Kościoły katolickie okresu baroku charakteryzował/a:
umiar
przesada w zdobieniach i malarstwie
horror vacui
prostota
oddziaływanie na wiele zmysłów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Przedstaw założenia dotyczące wystroju świątyni katolickiej oraz świątyni protestanckiej. Jaki cel przyświecał tym założeniom?
R1BmFqbkj3OGD
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Katolicy - bogactwo dekoracji, rezygnacja z naw bocznych na rzecz kaplic do kontemplacji, oddziaływanie na wszystkie zmysły człowieka.
I katolikom, i protestantom zależało na skupieniu uwagi wiernych na liturgii.
Bogata forma – barok niemiecki i hiszpański
Pierwowzór kościoła barokowego stosunkowo szybko zaczął się zmieniać. Wzbogacono zarówno jego plan architektoniczny, jak również wystrój i wyposażenie wnętrza. Oglądającego starano się przytłoczyć wielką ilością dekoracyjnych detali, rzeźby i malarstwa. Takiemu barokowi przypisano określenie 'horror vacui' [czyt.: horror wakłi], co oznacza lęk przed pustą przestrzenią.
Architektura barokowa poza Italią szczególnie bogato rozwinęła się w południowych Niemczech, Hiszpanii i Polsce. W krajach tych, dzięki poparciu władz i zasobności Kościoła, wznoszono wspaniałe budowle sakralne, powstały też całe założenia urbanistyczne.
Nowy styl rozpowszechniał się szczególnie dzięki licznym realizacjom zakonu jezuickiegozakon jezuitówzakonu jezuickiego. Powodowało to pewną standaryzację i ujednolicenie sztuki sakralnej. Rzeźbę zdominowały przedstawienia pełne ekspresji i emocji, w odniesieniu do których późniejsi krytycy żartobliwie mówili, że 'każdy święty ma swoje wykręty'. Było to nawiązanie do póz, w jakich ukazywano postaci ludzi.
W kościołach powszechnie stosowano malarstwo iluzjonistycznemalarstwo iluzjonistycznemalarstwo iluzjonistyczne, dzięki któremu stwarzano we wnętrzach nowe, nierzeczywiste perspektywy architektoniczne, sięgające niemal nieba i zacierające granice rzeczywistej przestrzeni. Powstawały nieistniejące balkony, kopuły i balustrady. Ponadto stiuk (mieszanina gipsu, wapienia i pyłu marmurowego) oraz malarstwo umożliwiały doskonałe naśladowanie drogich materiałów, takich jak np. marmury i drogocenne kamienie.
R11NG0kQZpBxn
Na zdjęciu wnętrze kościoła. Na pierwszym planie rzeźba odgrodzona niskim, kamiennym ogrodzeniem. Biała rzeźba składa się z wielu postaci ludzkich, a na jej środku znajduje się baldachim wsparty na czterech nogach. W tle widoczny jest balkon wsparty na kolumnach. Z prawej strony, za rzeźbą, widoczny jest, wykonany z czerwonego kamienia, ołtarz, na którym znajduje się obraz przedstawiający mężczyznę stojącego na obłokach, który otoczony jest aniołami.
Wnętrze bazyliki pielgrzymkowej „Czternastu świętych" (Vierzehnheieiligen) w Bawarii
Źródło: Wikimedia Commons, Aarp65, licencja: CC BY-SA 3.0.
R7WoVNnHEC2tg
Czarno‑biała grafika przedstawia plac otoczony kilkupiętrowymi budynkami. Z prawej strony wysokie schody, na szczycie których widoczny jest fragment kościoła. Z obu stron schodów budynki mieszkalne otaczające prostokątny plac, który znajduje się w lewym dolnym rogu grafiki. Na środku placu fontanna, a wokół niej ludzie idący pieszo lub jadący karocami.
Grafika z XVIII w. przedstawiająca założenie urbanistyczne placu hiszpańskiego w Rzymie ze słynnymi schodami
Źródło: Giovanni Battista Piranesi, 1748, akwaforta, domena publiczna.
RrAfZ2QyvCQxa
Na zdjęciu ołtarz boczny, na którym znajdują się białe rzeźby. W centralnej części figura siedzącej kobiety, a nad którą stoi anioł. Nad postaciami złote pasy symbolizujące światło. Z obu stron rzeźb po dwie, ciemnozielone kolumny. Przed ołtarzem świeczniki i krzyż.
Rzeźba G. Berniniego przedstawiająca widzenie św. Teresy, znajduje się w kościele w Rzymie
Źródło: Wikimedia Commons, Torvindus, licencja: CC BY-SA 2.0.
Rd1fXlNgdKlpb
Na zdjęciu malowidło na suficie kościoła. Malowidło tworzy iluzję wyższego budynku. Sklepienie przedstawia niebo, pod którym unoszą się liczne sylwetki ujęte w ruchu. Postaci ubrane są w kolorowe szaty.
Malarstwo iluzjonistyczne Andrea del Pozzo przedstawiające „Apoteozę św. Ignacego", znajduje się w kościele Il Gesu w Rzymie
Źródło: Wikimedia Commons, Bruce McAdam, licencja: CC BY-SA 2.0.
W stronę klasycyzmu – barok francuski i północnoeuropejski
R1F190sptmmpd1
Portret przedstawia mężczyznę w średnim wieku. Jest łysy na czubku głowy, a siwe włosy ma jedynie po bokach. Ma brodę oraz wąsy. Ubrany jest w ciemną szatę, spod której wystaje biały kołnierz. W prawej dłoni trzyma cyrkiel oraz kartkę papieru, na której znajduje się napis: „Andrea Palladio Architeto vicntino 1576”. Mężczyzna wpatruje się w lewą stronę. Tło ciemne, jednolite.
Portret Andrea Palladio
Źródło: a. nn., 1576, olej na płótnie, domena publiczna.
W krajach protestanckich oraz we Francji, a później wśród licznych naśladowców dominującej od drugiej poł. XVII w. sztuki francuskiej, zrezygnowano z nadmiaru detalu architektonicznego. Tu chętniej sięgano do wzorników zaproponowanych przez wybitnego późnorenesansowego architekta włoskiego Andrea PalladioAndrea PalladioAndrea Palladio, który nawiązywał do bardziej klasycznych form, preferując porządki antyczne. Uznawano to za rozwiązania alternatywne dla pełnej ozdobników sztuki 'papistów', czyli wzorców płynących bezpośrednio z Rzymu.
RdVvZim11vlyA
Na zdjęciu piętrowy budynek. Wejście do budynku znajduje się na szczycie schodów. Przed wejściem, na całej długości budynku, kolumny wspierające trójkątne zwieńczenie, a na nim rzeźba. Budynek jest piętrowy, a w jego centralnej części znajduje się podwyższenie z kopułą. Przed budynkiem zielony trawnik. Niebo niebieskie, bezchmurne.
Jedno z najsłynniejszych dzieł Palladia „Villa Rotonda" w miejscowości Vicenza w północno‑wschodnich Włoszech
Źródło: Wikimedia Commons, Tzzzpfff, licencja: CC BY-SA 3.0.
RSGwzbJJj9mOe
Na ilustracji pomnik z napisami w języku włoskim. Na podstawie pomnika są figury i kolumny. Po środku napisy. Na górze rzeźby z motywami kwiatowymi, a po bokach aniołowie grający na trąbkach.
Strona tytułowa traktatu Palladia o architekturze wydanego po raz pierwszy w 1570 r. w Wenecji, na ilustracji wydanie późniejsze (Andrea Palladio, „I quattro libri dell´architettura", 1642)
Źródło: Andrea Palladio, 1642, domena publiczna.
RKoOwRjdfuTYL1
Na obrazie młody mężczyzna z wąsem. Ma ciemne, dłuższe, kręcone włosy. Ubrany jest w ciemną szatę, spod której wystaje biały kołnierzyk. Mężczyzna spogląda wprost na widza. Tło ciemne, jednolite.
Autoportret G. Berniniego
Źródło: Gian Lorenzo Bernini, olej na płótnie, Galleria Borghese, domena publiczna.
Monumentalna architektura i sztuka Francji Ludwika XIV Wielkiego jest swoistym wyrazem gallikanizmugallikanizmgallikanizmu Kościoła francuskiego i oznacza dążenie do niezależności od papiestwa i jego wpływów w każdej dziedzinie. Zaproszony do Francji Giovanni Lorenzo BerniniGiovanni Lorenzo BerniniBernini [czyt.: dżiowani lorenco], najwybitniejszy twórca rzymski, autor tak sztandarowych dzieł jak baldachim nad konfesją św. Piotra w bazylice św. Piotra, wykonał projekt jednej z fasad Luwru. Został wspaniale przyjęty, wynagrodzony, ale po wyjeździe jego projekt został zarzucony. Wykonano bardziej klasyczny projekt Claude’a Perrault’a [czyt.: klod pieru].
R1e2hDp23xs2P
Zdjęcie przedstawia fragment wnętrza kościoła. Na pierwszym planie bogato zdobiony, czarny baldachim, wsparty na czterech kolumnach zdobionych złotem. Na baldachimie małe, ciemne rzeźby aniołów. W tle widoczny jest fragment ściany z płaskorzeźbami, kolumnami i malowidłami. Zdobienia są kolorowe, dominuje złoto.
Baldachim nad konfesją św. Piotra w bazylice św. Piotra w Rzymie
Źródło: Hadi on de.wikipedia, fotografia, domena publiczna.
RsXVk4pQX4op8
Na zdjęciu plac miejski z lotu ptaka. Na środku kolumna. Wokół placu są dwa półokręgi wsparte na kolumnach. Na ich szczycie są figury. Przed placem jest widoczny dach budynku z figurami. W oddali widać drogę prowadzącą do placu. W tle miasto z rzeką i mostami.
Plac przed bazyliką św. Piotra ze słynną kolumnadą, jedno ze sztandarowych dzieł Berniniego
Źródło: DAVID ILIFF, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R14juJ62gU9Ja
Rysunek przedstawia budowę. W centralnej części ilustracji fragment budynku z oknami i kolumnami. Fragment budynku z prawej strony jest w trakcie budowy - przed nim znajdują się drewniane rusztowania. Przed budynkiem, w dolnej części rysunku, duży plac, a na nim materiały budowlane, wozy oraz tłumy pracujących budowniczych.
Wznoszenie wschodniej fasady Luwru, którą projektował podczas swojego pobytu we Francji Bernini, ale którą ostatecznie wzniesiono wg projektu francuskiego architekta Clauda Peraulta
ruch polityczno‑religijny we Francji, zmierzający do uniezależnienia Kościoła francuskiego od władzy papieskiej, ograniczenia uprawnień papieża na rzecz powiększenia władzy króla
Ćwiczenie 3
RlN2X95cK7jxC1
zadanie interaktywne
Giovanni Bernini jest autorem dzieł:
Plac przed bazyliką św. Piotra ze słynną kolumnadą
„Villa Rotonda"
Traktat „I quattro libri dell´architettura"
Baldachim nad konfesją św. Piotra w bazylice św. Piotra w Rzymie
Widzenie św. Teresy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
Podaj, kto jest autorem dwóch dzieł, spośród wyżej wymienionych, niebędących autorstwa Berniniego.
RsPWwwSGPSV5P
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Andrea Palladio.
Polecenie 4
Zapisz, czy manieryzm naśladował renesans.
ReAXqHCUweyEx
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Manieryzm był prądem kształtującym się w opozycji do renesansowego klasycyzmu, najpierw w sztukach plastycznych, później także w literaturze.
Pałace i wygodne wille – w bezpieczniejszej Europie
Wprawdzie wzór wiejskiej willi spopularyzował wielokrotnie publikowany traktat Andrei Palladia, ale to Francja stała się kolebką budownictwa pałacowego (por. lekcję: Król słońceD1ufgUr8xKról słońce). Twórczo przerobiono tu dokonania architektów z Rzymu, z najbardziej sławnym pałacem Barberinich na czele, budowanym w latach 1625‑1638 kolejno przez MadernęCarla, Giovanni Lorenzo Bernini [czyt.: dżiowani lorenco] i Francesca Borrominiego [czyt.: franczesko].
Wspaniałość WersaluWersalWersalu będzie wzorem dla całej Europy, poczynając od licznych dworów w Niemczech (Kassel, Würzburg [czyt.: wycburg]), przez cesarskie realizacje w Wiedniu: pałace Schönbrunn [czyt.: szynbrun] czy Belweder, poczdamski pałac Sanssoussi, misterny Zwinger w Dreźnie, po realizacje carskie w nowej stolicy – Petersburgu (Pałac Zimowy) i jego najbliższych okolicach (Carskie Sioło) oraz Pałac w Wilanowie (Warszawa).
Typ pałacu francuskiego z dużym reprezentacyjnym podjazdem, rozbudowanymi, gospodarczymi skrzydłami bocznymi oraz uproszczoną fasadą ogrodową powtarzany będzie przez liczne realizacje magnackie.
RFA6UwH3ARZHW1
Na zdjęciu fasada długiego, zajmującego całą szerokość, budynku. Budynek jest złoty, ma trzy kondygnacje, a jego środkowa część jest wysunięta. Na piętrze są kolumny, na szczycie których znajdują się rzeźby. Na dachu całego budynku, w równych odległościach, umieszczone zostały rzeźby. Przed budynkiem szeroki plac, a z prawej i lewej strony fontanny. Placem przechadzają się ludzie.
Fasada ogrodowa pałacu królewskiego w Wersalu
Źródło: Samuli Suomi, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RkKZWORKUvxmv
Na zdjęciu czteropiętrowy pałac. Środkowa część fasady ma wysunięty półokrąg, nad którym znajduje się stożkowa półkula. Okna w budynku umieszczone zostały symetrycznie w równych odległościach. Przed budynkiem ogród z wyznaczonymi, piaskowymi trasami spacerowymi. Pomiędzy nimi zielona trawa, równo przycięte krzewy oraz drzewa, a także białe ławki.
Rezydencja biskupów w Würzburgu
Źródło: Lutz.marten at English Wikipedia, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RusXH8dzuo1TD
Obraz przedstawia prostokątny plac, wokół którego znajdują się kilkupiętrowe budynki. W centralnej części znajduje się budynek w kształcie litery „E”, którego końce ozdobione są kolumnami. Przed budynkiem, na placu, przechadzają się ludzie w eleganckich strojach oraz jadą karoce. Na środku placu fontanna. Niebo błękitne, częściowo przysłonięte białymi chmurami.
Pałac cesarski pod Wiedniem w Schönbrunn
Źródło: Bernardo Bellotto, 1758, olej na płótnie, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, domena publiczna.
ReGFgzVMsXVlF
Na zdjęciu widok ogrodu z lotu. Na skraju ogrodu pałac na całej jego szerokości. W ogrodzie okrągła fontanna. Wokół ogrodu drzewa i zabudowania pałacowe. Przed ogrodem rzeka. W tle domy.
Pałac Sanssouci w Poczdamie
Źródło: Sven Scharr, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
RZKt9IvOw7Lja
Na zdjęciu ogród z geometrycznie przyciętą trawą, fontannami, wokół których przechadzają się ludzie. W tle pałac półokrągłą dwukondygnacyjną częścią główną, cofniętą względem skrzydeł (również dwukondygnacyjnych), z którymi ta część połączona jest jednokondygnacyjnym łącznikiem. Okna pałacu zakończone są półkoliście, fasada zwieńczona jest rzeźbami.
Dziedziniec pałacu Zwinger w Dreźnie
Źródło: Ingersoll, domena publiczna.
RSqGYoqGIbBNm
Na zdjęciu rzeka, a na jej brzegu długi pałac z arkadami. Nad nimi dwa piętra. Na dachu figury. Przy nabrzeżu widać dwa statki wycieczkowe.
Fasada od strony rzeki Newy Pałacu Zimowego w nowej stolicy carskiej Petersburgu
Źródło: Wikimedia Commons, a. nn., licencja: CC BY-SA 1.0.
Sztuka ogrodu
Obok architektury ważnym elementem sztuki rezydencjonalnej stało się zakładanie wspaniałych ogrodów. Miały one stanowić kwintesencję absolutyzmuabsolutyzmabsolutyzmu, w którym wprawdzie obowiązują odgórne prawa, ale muszą się one podporządkować woli władcy. Podobnie przyroda podporządkowana była woli człowieka, tworzącego wspaniałe założenia ogrodowe: z osiami widokowymi łączącymi regularny układ kanałów wodnych, ze szpalerami regularnie przycinanych drzew i krzewów oraz kunsztownie komponowanych rabat kwiatowych, tzw. parterów.
Wszystko to podzielone było na strefy: spacerowe, zabawowe, specjalnie ukształtowane 'zielone gabinety', labirynty, tarasowe kaskady. Elementami sztuki ogrodowej były fontanny, wodotryski, sztuczne cieki wodne, specjalnie kształtowane 'groty morskie', rzeźby i kompozycje ogrodowe.
R7cJQo8CrwxEI
Na zdjęciu ogród kwiatowy. W dolnej części zdjęcia, na pierwszym planie, równo przycięta, zielona trawa, a na niej, zasadzone kolorowe kwiaty, tworzące abstrakcyjne kształty. W tle dwupiętrowy, złoty pałac. Na ścianach pałacu, symetrycznie i w równych odległościach, znajdują się okna. Na dachu budynku, w równych odległościach, małe rzeźby. Niebo błękitne.
Fragment parku wersalskiego
Źródło: Wikimedia Commons, Kallgan, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1DlrXPc58jaf
Zdjęcie przedstawia widok na aleję. Na pierwszym planie fontanna z figurami, a na szczycie rzeźba mężczyzny. Przed fontanną aleja, a z obu jej stron niskie, równo przycięte drzewa. Dalej trawnik, a z obu jego stron białe rzeźby. Dalej zbiornik wodny, który otoczony jest zielonym lasem. Niebo jasne, częściowo zachmurzone.
Widok na aleję główną parku wersalskiego
Źródło: Wikimedia Commons, Paolo Costa Baldi, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1JMYhV37BOIT
Na zdjęciu grota, w której znajdują się białe rzeźby przedstawiające grupę osób. W grocie mały wodospad, z którego woda wypływa do małego zbiornika wodnego znajdującego się przed grotą. Wokół groty i jeziorka zielona trawa, krzewy oraz drzewa.
Grota Apolla w parku wersalskim
Źródło: koakoo, domena publiczna.
Polecenie 5
Obejrzyj pałac w Wersalu. Biorąc go za punkt odniesienia, scharakteryzuj typ ogrodu francuskiego.
R172jsoCUir6z
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ogród francuski: założenie symetryczne, przycinane rośliny, formowane w dekoracyjne wzory, akcentowane przycinanymi do form geometrycznych drzewami. Tworzono założenia dywanowe, tak zwane partery, aleje, szpalery, labirynty i punkty widokowe. W roślinność były wkomponowane akweny wodne z fontannami.
Polecenie 5
Napisz, którzy królowie mieszkali w Wersalu.
Rt99gM6JIWdb7
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 3.0.
Ludwik XIII, Ludwik IV, Ludwik V, Ludwik XVI.
Polecenie 6
Napisz, dla jakich założeń pałacowych w Europie wzorem był Wersal? W jakich państwach one wówczas powstały?
R1evsDC57AHJf
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Na Wersalu wzorowały się: dwory w Niemczech (Kassel, Würzburg), wiedeńskie pałace cesarskie Schönbrunn czy Belweder, poczdamski pałac Sanssoussi, Zwinger w Dreźnie, Petersburg (Pałac Zimowy) i (Carskie Sioło).
Sztuka emocji
Podkreślić należy, że barok niezwykle chętnie posługiwał się 'emocjami'. W sztukach plastycznych pokazywano człowieka w chwilach ekstazy, cierpienia, walki. Sztandarowym przykładem tego nurtu jest rzeźba Berniniego 'Ekstaza św. Teresy', ukazująca religijne uniesienie poprzez pełną dynamizmu pozę, odrealnienie i jakby zawieszenie w powietrzu postaci, która wydaje się znajdować w jakimś nieokreślonym miejscu między ziemią a niebem.
Podobne zabiegi stosowano w malarstwie. CaravaggioCaravaggioCaravaggio [czyt.: karawadżio] w obrazie 'Dawid i Goliat' skontrastował pozornie niewinną, delikatnie chłopięcą postać Dawida z brutalną siłą, z jaką przyciska do ziemi pokonanego, potężnego Goliata.
Dotyczyło to także literatury i sztuki oratorskiej, w których zestawiano ze sobą miłość i śmierć, piękno i rozkładające się ciało. Podstawową zasadą było dążenie do zaskoczenia, zadziwienia i wstrząśnięcia odbiorcą. Uważano, że dzięki takim zabiegom odbiór dzieła stawał się pełniejszy, a zmysły bardziej wyczulone.
RgG39Q8OVDzJm
Na obrazie młody mężczyzna w białej, luźnej szacie pochyla się nad mężczyzną. Ma on ciemną brodę i włosy i leży na brzuchu. Na jego czole jest rana, a wokół szyi sznurek, który trzyma młody mężczyzna. Tło ciemne, jednolite.
Dawid i Goliat
Źródło: Caravaggio, 1600, olej na płótnie, Museo Nacional del Prado, domena publiczna.
renesans
renesans
inaczej odrodzenie; to okres w historii kultury, który objął schyłek średniowiecza i początek epoki nowożytnej. Zaczął się w XIV wieku we Włoszech. W Europie trwał do końca XVI stulecia. Epoka renesansu charakteryzowała się intensywnym rozwojem nauki, techniki oraz sztuki nawiązującej do dziedzictwa antycznego, a także nasileniem się tendencji humanistycznych
Giorgio Vasari
Giorgio Vasari
włoski historiograf sztuki, architekt, inżynier i malarz, autor Żywotów najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów
manieryzm
manieryzm
powstał w latach 30. XVI wieku jako prąd artystyczny, którego celem było zanegowanie zasad sztuki renesansowej. Artyści manierystyczni uważali, że w sztuce doskonałość już została osiągnięta i ich zadaniem jest jedynie naśladownictwo tego ideału poprzez odwzorowanie maniery. Główną inspiracją manierystów była sama sztuka
barok
barok
kierunek w architekturze i sztuce, który narodził się w drugiej połowie XVI w. i trwał do połowy (a miejscami do końca) XVIII w. Początkowo terminem 'barok' określano sztukę (dziwaczną) odchodzącą od przyjętego kanonu. Portugalskie słowo 'barocco' oznacza perłę o nieregularnym kształcie, a francuskie 'baroque' - bogactwo ozdób. Cechy baroku to monumentalizm, bogactwo, dynamizm, przepych
kontrreformacja
kontrreformacja
ruch religijno‑społeczny mający na celu zwalczenie skutków reformacji i wzmocnić pozycję Kościoła katolickiego. Dążył do zreformowania Kościoła poprzez usunięcie negatywnych i odrzucających praktyk duchownych. Został zapoczątkowany soborem trydenckim trwającym w latach 1545‑1563, a zakończony wybuchem wojny trzydziestoletniej
zakon jezuitów
zakon jezuitów
odgrywał szczególną rolę w walce z reformacją. Zgromadzenie to, zwane także Towarzystwem Jezusowym zostało założone przez Ignacego Loyolę w 1539 roku. Podstawową zasadą zakonu jezuitów było zachowanie bezwzględnego posłuszeństwa Kościołowi i papieżowi. Jezuici byli wybierani do nowego zgromadzenia według ścisłych kryteriów. Pretendenci musieli wykazywać się zdolnościami intelektualnymi oraz silną osobowością. Jezuici przez nieustanne dokształcanie zaczęli stanowić elitę ówczesnego społeczeństwa. Na terenach objętych reformacją zakładali szkoły katolickie oraz głosili kazania, nawracając heretyków. Jezuici słynęli także z działalności misyjnej w krajach, do których nie dotarło wcześniej chrześcijaństwo. Prowadzili chrystianizację na terenach Indii, Japonii, w Afryce oraz nowo odkrytej Ameryce
malarstwo iluzjonistyczne
malarstwo iluzjonistyczne
główny nurt w malarstwie barokowym, sposób malowania wywołujący złudzenie, iż ukazane na dwuwymiarowej powierzchni przedstawienie jest trójwymiarowe; malarstwo dające iluzję rzeczywistości
Andrea Palladio
Andrea Palladio
architekt i teoretyk architektury włoski; był pod wpływem architektury i starożytnej sztuki rzymskiej, wykorzystywał rozwiązania stosowane w budowlach antycznych; jest autorem traktatów o architekturze: Cztery księgi o architekturze; Silne oddziaływanie miały poglądy artysty w Anglii, gdzie jego dzieło wydano w 1709 roku, a jego kontynuatorzy stworzyli styl zwany palladianizmem
Giovanni Lorenzo Bernini
Giovanni Lorenzo Bernini
włoski rzeźbiarz i architekt. To jeden z najwybitniejszych artystów baroku. Największą sławę zyskał jako rzeźbiarz. W swojej twórczości najczęściej sięgał do tematów mitologicznych oraz religijnych. Szczególnie ceniony był jako autor rzeźb grupowych. Do kanonu historii sztuki zalicza się m.in. Dawida, Apollo i Dafne.
Wersal
Wersal
kompleks pałacowo - ogrodowy stworzony za panowania króla Ludwika XIV. Wnętrze charakteryzuje ogromny przepych i bogactwo form. Kompleks został stworzony w stylu barokowym. Pałac nazywano 'złotą klatką arystokracji', ponieważ to tam król Francji zebrał całą elitę arystokratyczną, w celu kontrolowania jej poczynań i uzyskania od niej poparcia. W zamian za bogate i wystawne życie w otoczeniu barokowych rzeźb i malowideł arystokracja nie stwarzała problemów władcy. Ponadto poprzez budowanie bogatego dworu król doprowadził do bankructwa wielu rodów i zwiększonego uzależnienia od monarchy
absolutyzm
absolutyzm
forma rządów występująca w Europie w XVII i XVIII wieku, w której panujący władca skupia w swym ręku całą władzę - mianuje i odwołuje urzędników, ustanawia i zmienia prawa, zarządza sądownictwem oraz wymiarem sprawiedliwości. Ideę absolutyzmu doskonale obrazuje powiedzenie króla Francji Ludwika XIV: L' etat c'est moi - Państwo to ja
Caravaggio
Caravaggio
włoski malarz działający w latach 1593–1610 w Rzymie, Neapolu, na Malcie i Sycylii. Był reformatorem malarstwa europejskiego na przełomie XVI i XVII wieku. W swoich obrazach wyrzekł się piękna ludzkiego ciała, idealizowanego przez malarzy renesansowych.
Polska się wzoruje
Polski barok nie odbiegał od najlepszych wzorców prezentowanych w przodujących ośrodkach Europy. Odnosi się to przede wszystkim do architektury, rzeźby i malarstwa sakralnego. Prymat przypada kościołowi jezuickiemu wzniesionemu w Nieświeżu, mieście stanowiącym centrum ordynackich posiadłości rodu Radziwiłłów. Zaczęto go budować w roku ukończenia rzymskiego kościoła Il Gesú (1584). Dużo bardziej inspirujący był (z racji usytuowania) kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, który zaczęto wznosić zaledwie w 13 lat po ukończeniu rzymskiego pierwowzoru. Jego fasada i wnętrze podziwiane były przez licznych odwiedzających stołeczne jeszcze wówczas miasto.
W okresie baroku w Polsce dużą popularność zyskały kalwarie- zespoły sakralne zakładane na wzgórzach, które w sposób symboliczny odwzorowywały Drogę Krzyżową (kaplice i kościoły odgrywały rolę stacji Męki Pańskiej). Pierwszą zbudowaną kalwarią w Polsce była Kalwaria Zebrzydowska założona z inicjatywy Mikołaja Zebrzydowskiego w 1602 roku.
Barokowe zespoły kalwaryjskie w Rzeczpospolitej
Kalwaria Zebrzydowska charakteryzuje się naturalnym krajobrazem, pośród którego umieszczono miejsca odnoszące się do Męki Pańskiej a także do życia Matki Boskiej. Pozostaje ono w niemal niezmienionym stanie od XVII wieku i do dziś jest ważnym miejscem pielgrzymek katolików zarówno z Polski jak i pozostałych państw świata. W skład całego kompleksu wchodzi między innymi 42 kaplice i kościoły, w tym 28 z nich tworzy Dróżki Pana Jezusa a 24 - Dróżki Matki Bożej. Przejście każdego ze szlaków zajmuje około trzech godzin. Najcenniejszym zabytkiem sakralnym w całym kompleksie jest cudowny obraz Matki Boskiej Kalwaryjskiej, pochodzący z I połowy XVII wieku. Fundatorem i pomysłodawcą całego zespołu architektonicznego w Kalwarii Zebrzydowskiej był Mikołaj Zebrzydowski.
Kalwaria Wejherowska – nazywana jest duchowym sercem Kaszub lub kaszubską Jerozolimą. Obiekt składa się łącznie z 26 kaplic (m.in. Pocałunek Judasza, Dom Matki Bożej, Brama Łez – Drugi Upadek Chrystusa i Grób Chrystusa). Podczas budowy każdej z kapliczek dodano pod fundament odpowiednią ilość ziemi pochodzącej z Jerozolimy. W 1661 r. papież Aleksander VII wydał bullę, w której ogłosił, że każdy, kto odwiedzi Kalwarię Wejherowską, otrzyma 10 lat odpustu zupełnego.
Kalwaria Pacławska – ufundowana przez kasztelana lwowskiego Andrzeja Maksymiliana Fredro. Zespół został zlokalizowany na dwóch górach: Golgocie i Górze Oliwnej, pomiędzy którymi znajduje się wąwóz, mający symbolizować Dolinę Jozafata, zaś płynąca nim rzeczka Wiara – biblijną rzekę Cedron. W pierwszym okresie wybudowano 28 kaplic. Niestety, do dzisiejszych czasów nie zachowała się żadna z nich. Kalwaria Pacławska posiadała nie tylko walory religijne, ale również militarne. Obiekt należał do klucza twierdz nad rzeką Wiarą, stanowiącego tak zwaną bramę przemyską.
Kalwaria Pakowska – jej początek sięga 1628 r., jest drugim tego typu zespołem sakralnym po Kalwarii Zebrzydowskiej, powstałym na ziemiach polskich. W 1671 r. sprowadzono relikwie drzewa Krzyża Świętego (jest to obecnie największa cząstka relikwii Krzyża Świętego w Polsce). Stacje upamiętniające wydarzenia z Golgoty znajdują się na Wzgórzu Ludkowskim. W czasie potopu część kompleksu została sprofanowana przez wojska szwedzkie. Kalwaria Pakowska odegrała również znaczącą rolę w czasie konfederacji barskiej. 19 marca 1769 r. po bitwie konfederatów z oddziałami rosyjskimi, franciszkanie ukryli ciała poległych koło kaplicy Wniebowstąpienia.
Obok 'sakralnego' nurtu barokowej architektury równie szybko upowszechniała się ta stylistyka w architekturze świeckiej, zwłaszcza pałacowej. Najważniejsze realizacje tego typu to: przebudowa części pomieszczeń na Wawelu po pożarze w 1595 r. północno‑wschodniego skrzydła, zamek królewski oraz pałac Ujazdowski w nowej stolicy – Warszawie, wreszcie pałac Wilanowski Jana III Sobieskiego. Także magnateria wznosiła w stylistyce barokowej zarówno swoje siedziby rodowe na prowincji, jak i pałace warszawskie.
Miasta wprawdzie były stosunkowo słabe, ale również tutaj upowszechniały się nowe wzorce kamienicy i sporadycznie ratusza (np. w Buczaczu).
R1TNz03SI2gYU
Zdjęcie przedstawia białą fasadę kościoła. W centralnej części wejście, a z obu jego stron małe okna. Fasada przypomina kształt trójkąta równoramiennego, a w jego górnej części znajdują się okrągłe okna oraz dwie, równo rozmieszczone, żółte rzeźby przedstawiające świętych. Przed kościołem ogrodzenie, a przed nim droga, po której idą ludzie. Wokół zielone drzewa, krzewy i trawa. Niebo błękitne, częściowo przysłonięte białymi chmurami.
Kościół w Nieświeżu
Źródło: Alex Zelenko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
RoTIsdRsMJ2cK
Na zdjęciu kościół. Wokół ogrodzenie z filarami, na których stoją rzeźby świętych. Przy wejściu do kościoła znajdują się kolumny, które wspierają trójkątny tympanon. W górnej części fasady znajduje się okno, a z obu jego stron rzeźby świętych. Na szczycie kościoła znajduje się krzyż. Do kościoła prowadzą schody, a przed nim stoją ludzie i auta.
Kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie
Źródło: Wikimedia Commons, Jan Mehlich, licencja: CC BY-SA 3.0.
RUrxJyidIO8Nj
Na zdjęciu zachodnie i południowe skrzydło zamku królewskiego w Warszawie. Na pierwszym planie kolumna Zygmunta - wysoka kolumna na której stoi figura mężczyzny trzymającego krzyż. Pomnik stoi po środku placu. Za nim widoczny jest zamek - trzykondygnacyjny budynek. Po środku dłuższej z widocznych ścian, przylegającej do placu znajduje się wejście. Nad nim góruje wieża zegarowa zwieńczona kopułą. Widoczne są jeszcze dwie mniejsze wieże w narożnikach. Po placu przed zamkiem spacerują ludzie.
Zamek Królewski w Warszawie
Źródło: Spitfire303, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RTWV8oPX6xqod
Na zdjęciu zbiornik wodny z fontanną. W głębi zdjęcia, na wzgórzu, znajduje się dwupiętrowy zamek, po bokach którego są dwie wieże. Za zamkiem oraz po bokach akwenu zielono‑pomarańczowe drzewa. Za akwenem schody na wzgórze.
Zamek Ujazdowski w Warszawie
Źródło: Wikimedia Commons, Marek & Ewa Wojciechowscy, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rp0nJwmnzqLkD
Na ilustracji pałac otaczający prostokątny plac. Składa się z trzech skrzydeł. Środkowe ma trzy kondygnacje w centralnej części i dwie po obydwu jej stronach. Na dachu figury. Boczne skrzydła są jednokondygnacyjne z dwukondygnacyjną wieżą w miejscu połączenia z częścią środkową. Przed pałacem duży, piaskowy plac, a na jego obwodzie chodnik.
Pałac Jana III Sobieskiego w Wilanowie pod Warszawą
Źródło: Wikimedia Commons, Wojsyl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1A1avgpYdh4e
Na zdjęciu budynek o prostokątnej podstawie. Z przodu po środku wejście, przed wejściem schody. Na kolejnym piętrze balkony. Wokół dachu kamienne ogrodzenie, a w środku wieża. Dwa wysokie poziomy , a na górze zegar. Wokół budynku zabudowania miasta i zaparkowane auta.
Ratusz w Buczaczu
Źródło: Roman Zacharij, domena publiczna.
Polecenie 7
Wymień najważniejsze świątynie powstałe w Rzeczypospolitej w okresie baroku. Podaj, jaki kościół baroku europejskiego był dla nich wzorem.
R1P5jjddcbRLV
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
W Polsce powstał kościół w Nieświeżu i kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, wzorowane na kościele Il Gesú w Rzymie.
Polecenie 8
Wymień najważniejsze założenia pałacowe powstałe w Rzeczypospolitej w okresie baroku. Podaj, jaki pałac baroku europejskiego był dla nich wzorem.
RZ7QViDHcG5Q5
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zamek królewski oraz pałac Ujazdowski w Warszawie, pałac Wilanowski Jana III Sobieskiego wzorowany na Wersalu.
Polecenie 9
Przygotujcie w grupach 5 osobowych prezentację nt. 'Barok w Polsce'.
R1XiQG0vHp2CL
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.