Zdjęcie przedstawia wnętrze kościoła. Po środku ołtarz, po bokach ławki. Na lewo i prawo kolumny zakończone łukami, a nad nimi balkon. Na górze zdobiony żyrandol. Przy ołtarzu kolumny zakończone figurkami, a nad ołtarzem żyrandol. Ściany i sufit kościoła są bogato zdobione: pojawiają się liczne rzeźby oraz malowidła. Z lewej strony, nad ławkami dla wiernych, zadaszona ambona, na czubku której znajduje się rzeźba. Zdobienia w kościele są w odcieniach brązu i złota.
Manieryzm – zanegowanie sztuki renesansowej
1
Wskazówka
W przypadku realizacji tematu na 1 godzinie lekcyjnej należy pominąć przykłady dzieł sztuki okresu manieryzmu oraz informacje szczegółowe o baroku europejskim (charakterystykę baroku w poszczególnych krajach).
R95YGkHrktFzI
R12phYHlp5EYh1
Mistrzowie renesansurenesansrenesansu w XV i na początku XVI w. osiągnęli 'doskonałość', a przynajmniej tak ocenił ich umiejętności 'pierwszy historyk sztuki' Giorgio VasariGiorgio VasariGiorgio Vasari [czyt.: dżordżio wazari]. Ich sprawność techniczna i precyzja w posługiwaniu się perspektywą były tak duże, iż umożliwiały idealne odtwarzanie rzeczywistości i kreowanie wyobrażeń imitujących rzeczywistość. Artyści zaczęli poszukiwać nowych form wyrazu, intensywniej oddziałujących na odbiorców. Zaczęto nieco zniekształcać rzeczywistość po to, aby uwypuklić pewne cechy lub przełamać przewidywalną regularność, którą cechował się renesans.
RK0lQd2c76gZO
R1JaRRueN6cWL
Scena sądu ostatecznego Michała Anioła, pomimo iż fresk powstał w okresie renesansu, zapowiada przemiany charakterystyczne dla następnej epoki w dziejach sztuki. Centralnie przedstawiona postać Chrystusa jest dynamiczna, brak w niej spokoju i harmonii. Zakłócona perspektywa linearna i ekspresyjne, przerysowane emocje przypisane poszczególnym postaciom również pozwalają widzieć w tym dziele pierwszy zwiastun nowej estetyki. Określano ją jako 'manieryzmmanieryzmmanieryzm', czyli świadome stosowanie pewnych charakterystycznych zniekształceń w celu osiągnięcia konkretnego wyrazu artystycznego. Jako charakterystyczne przykłady manieryzmu, oprócz sztuki XVI w. w Europie Zachodniej (np. malarstwo Parmigianina [czyt.: parmidżianino], Tintoretta czy El Greca, wskazać można architekturę Gdańska (Dwór Artusa, Zbrojownię czy Złotą Bramę), budowle we Lwowie (Kaplica Boimów) czy kamienice w Kazimierzu Dolnym. Obrazują one odejście od klasycznych norm równowagi, powtarzalności i klasycznych porządków architektonicznych.
RXHT2MwdIgflW
RJPX1VKIVfVJu
R1dRoHPlTqLTx
Polecenie 1
Porównaj powyższe portrety Guiseppe Arcimbolda [czyt.: dżiuzepe arczibold] z dowolnym portretem okresu renesansu (np. Mona Lisą Leonarda da Vinci). Jakie dostrzegasz różnice? Jakie cechy manieryzmu prezentują powyższe portrety?
Mona Lisa Leonarda da Vinci: głównym tematem jest człowiek (antropocentryzm); wyróżnia się harmonią oraz zachowaniem proporcji (ideały sztuki starożytnej); jest przykładem statycznego przedstawienia.
Polecenie 1
Zapisz, co nazywamy manieryzmem w sztuce.
RSDR1gnmuzEIE
Termin używany w historii sztuki, przyjęty od lat 20. XX w. na określenie zjawisk w sztuce europejskiej XVI w.
Ciekawostka
Malarstwo Guiseppe Arcimbolda stanowiło inspirację dla artystów okresu surrealizmu w XX w.
R1ZRW2Mv8T8HW
RpiY3dXyy8KvB
R1aVvjIvDdgup
R1LwRGSnVsU6i
R19iAio0oeIZl
Rc1FNErvx1gkm
RGY5N37jweN3c
R81OBOx6Ga5RU
R8pssfAp0dhnv
Polecenie 2
Wymień przykłady dzieł sztuki okresu manieryzmu:
w malarstwie,
w architekturze.
R1FztV0jesqKD
UkrzyżowanieJacopo Pontormo,
Ostatnia WieczerzaJacopo Tintoretto,
Arsenał, 1602–1605, Anthonis van Obbergen, Jan Strakowski, Abraham van den Blocke,
Kamienica Przybyłów w Kazimierzu.
Barok
BarokbarokBarok to nazwa stylu, która odnosi się do różnych dziedzin kultury, poczynając od sztuk plastycznych: architektury, malarstwa i rzeźby przez dzieła literackie, aż po muzykę. Można wręcz zaobserwować pewne podobieństwa wykraczające poza sferę wyrazu artystycznego, sięgające także w sferę kultury życia codziennego, zachowań towarzyskich czy przeżywania doznań religijnych. Barok można uznać za styl 'totalny', obejmujący swoim zasięgiem wszystkie przejawy życia, ale też przenikający większość warstw ówczesnego społeczeństwa.
RVaxDgovMpQco
Rh9BJGOupGTtM
Epoka baroku trwała wyjątkowo długo, gdyż jego początków dopatrzeć się możemy w drugiej połowie XVI w., a schyłek przypada na końcowe dziesięciolecia XVIII w. Daty pozostają umowne, ale niektórzy historycy sztuki datują ten okres na lata od ok. 1575 do ok. 1770 r., dzieląc go na trzy części: wczesny (do ok. 1650), pełny (do 1720) i schyłkowy barok (do 1770).
RvO3Q5JgOs03G
Rgx1BFW0S0l8v
R149ag4ZlHbZO
R19m5O9mevgCZ
Ćwiczenie 1
R1M8FBDUpFpaH1
zadanie interaktywne
zadanie interaktywne
Do każdego z podanych wyrażeń dobierz odpowiadające mu dzieło:
dzieło Jeana Lamoura, rzeźba Błogosławionej Ludwiki Albertoni, Fontanna di Trevi
powiązanie architektury i rzeźby z wodą
przeżycia mistyczne
zdobiona kuta krata bramy na Placu Stanisława
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Barok – nowy styl Kościoła katolickiego i protestanckie dylematy
Rozkwit nowej stylistyki zbiegł się z odrodzeniem Kościoła katolickiego, czyli okresem zwanym 'kontrreformacjąkontrreformacjakontrreformacją'. Stanowił on niejako programowe przeciwstawienie się protestanckim dążeniom do wyrzucenia ze świątyń wszelkich dzieł sztuki i maksymalnego uproszczenia architektury, aby nic nie odciągało i nie rozpraszało wiernych podczas słuchania słowa bożego.
Sobór trydencki zdecydowanie odrzucał wszelkie nowości proponowane przez protestantów. Odnosiło się to też do 'oprawy artystycznej religii' – sztuk plastycznych, muzyki, teatralizacji obrządków religijnych. Starano się oddziaływać na wszystkie zmysły człowieka – wzrok, słuch, węch, a nawet smak i dotyk, mówiąc np. w kazaniach o 'słodkiej miłości bożej'.
Kościół miał stać się wspólną przestrzenią wiernych, ale też miejscem, gdzie możliwa była indywidualna kontemplacja Boga. Stąd klasyczny plan kościoła Il Gesú [czyt.: dżezu] w Rzymie, jezuicki wzorzec dla barokowej architektury sakralnej powstającej w licznych transpozycjach.
Protestanci przeważnie zadawalali się adaptowaniem istniejących świątyń na swoje potrzeby. Jeśli zdarzała się potrzeba wzniesienia nowego zboru (a działo się to rzadko), posiłkowano się wzorcami katolickimi, przerabiając je w myśl własnych doktryn, czyli zmniejszając ilość ozdób i ograniczając bogactwo wyposażenia.
RFyZmI7Mx5xJq
RE0U8j53DEy8n
R1HbWP3iyEifW
R16E6vnzKjbiM
R1caUxIvtN2h6
R1YJ8La1bbQzl
Rd3dIAoXYjg8f
RxMpdUy07pMvW
RvNeXNGrSFeT9
ROzhbQ6hQC8FM
Ćwiczenie 2
R1TCcIR0vZBNm1
Polecenie 3
Przedstaw założenia dotyczące wystroju świątyni katolickiej oraz świątyni protestanckiej. Jaki cel przyświecał tym założeniom?
Katolicy - bogactwo dekoracji, rezygnacja z naw bocznych na rzecz kaplic do kontemplacji, oddziaływanie na wszystkie zmysły człowieka.
I katolikom, i protestantom zależało na skupieniu uwagi wiernych na liturgii.
Bogata forma – barok niemiecki i hiszpański
Pierwowzór kościoła barokowego stosunkowo szybko zaczął się zmieniać. Wzbogacono zarówno jego plan architektoniczny, jak również wystrój i wyposażenie wnętrza. Oglądającego starano się przytłoczyć wielką ilością dekoracyjnych detali, rzeźby i malarstwa. Takiemu barokowi przypisano określenie 'horror vacui' [czyt.: horror wakłi], co oznacza lęk przed pustą przestrzenią.
Architektura barokowa poza Italią szczególnie bogato rozwinęła się w południowych Niemczech, Hiszpanii i Polsce. W krajach tych, dzięki poparciu władz i zasobności Kościoła, wznoszono wspaniałe budowle sakralne, powstały też całe założenia urbanistyczne.
Nowy styl rozpowszechniał się szczególnie dzięki licznym realizacjom zakonu jezuickiegozakon jezuitówzakonu jezuickiego. Powodowało to pewną standaryzację i ujednolicenie sztuki sakralnej. Rzeźbę zdominowały przedstawienia pełne ekspresji i emocji, w odniesieniu do których późniejsi krytycy żartobliwie mówili, że 'każdy święty ma swoje wykręty'. Było to nawiązanie do póz, w jakich ukazywano postaci ludzi.
W kościołach powszechnie stosowano malarstwo iluzjonistycznemalarstwo iluzjonistycznemalarstwo iluzjonistyczne, dzięki któremu stwarzano we wnętrzach nowe, nierzeczywiste perspektywy architektoniczne, sięgające niemal nieba i zacierające granice rzeczywistej przestrzeni. Powstawały nieistniejące balkony, kopuły i balustrady. Ponadto stiuk (mieszanina gipsu, wapienia i pyłu marmurowego) oraz malarstwo umożliwiały doskonałe naśladowanie drogich materiałów, takich jak np. marmury i drogocenne kamienie.
R11NG0kQZpBxn
R7WoVNnHEC2tg
RrAfZ2QyvCQxa
Rd1fXlNgdKlpb
W stronę klasycyzmu – barok francuski i północnoeuropejski
R1F190sptmmpd1
W krajach protestanckich oraz we Francji, a później wśród licznych naśladowców dominującej od drugiej poł. XVII w. sztuki francuskiej, zrezygnowano z nadmiaru detalu architektonicznego. Tu chętniej sięgano do wzorników zaproponowanych przez wybitnego późnorenesansowego architekta włoskiego Andrea PalladioAndrea PalladioAndrea Palladio, który nawiązywał do bardziej klasycznych form, preferując porządki antyczne. Uznawano to za rozwiązania alternatywne dla pełnej ozdobników sztuki 'papistów', czyli wzorców płynących bezpośrednio z Rzymu.
RdVvZim11vlyA
RSGwzbJJj9mOe
RKoOwRjdfuTYL1
Monumentalna architektura i sztuka Francji Ludwika XIV Wielkiego jest swoistym wyrazem gallikanizmugallikanizmgallikanizmu Kościoła francuskiego i oznacza dążenie do niezależności od papiestwa i jego wpływów w każdej dziedzinie. Zaproszony do Francji Giovanni Lorenzo BerniniGiovanni Lorenzo BerniniBernini [czyt.: dżiowani lorenco], najwybitniejszy twórca rzymski, autor tak sztandarowych dzieł jak baldachim nad konfesją św. Piotra w bazylice św. Piotra, wykonał projekt jednej z fasad Luwru. Został wspaniale przyjęty, wynagrodzony, ale po wyjeździe jego projekt został zarzucony. Wykonano bardziej klasyczny projekt Claude’a Perrault’a [czyt.: klod pieru].
R1e2hDp23xs2P
RsXVk4pQX4op8
R14juJ62gU9Ja
gallikanizm
gallikanizm
ruch polityczno‑religijny we Francji, zmierzający do uniezależnienia Kościoła francuskiego od władzy papieskiej, ograniczenia uprawnień papieża na rzecz powiększenia władzy króla
Ćwiczenie 3
RlN2X95cK7jxC1
Polecenie 4
Podaj, kto jest autorem dwóch dzieł, spośród wyżej wymienionych, niebędących autorstwa Berniniego.
RsPWwwSGPSV5P
Andrea Palladio.
Polecenie 4
Zapisz, czy manieryzm naśladował renesans.
ReAXqHCUweyEx
Manieryzm był prądem kształtującym się w opozycji do renesansowego klasycyzmu, najpierw w sztukach plastycznych, później także w literaturze.
Pałace i wygodne wille – w bezpieczniejszej Europie
Wprawdzie wzór wiejskiej willi spopularyzował wielokrotnie publikowany traktat Andrei Palladia, ale to Francja stała się kolebką budownictwa pałacowego (por. lekcję: Król słońceD1ufgUr8xKról słońce). Twórczo przerobiono tu dokonania architektów z Rzymu, z najbardziej sławnym pałacem Barberinich na czele, budowanym w latach 1625‑1638 kolejno przez MadernęCarla, Giovanni Lorenzo Bernini [czyt.: dżiowani lorenco] i Francesca Borrominiego [czyt.: franczesko].
Wspaniałość WersaluWersalWersalu będzie wzorem dla całej Europy, poczynając od licznych dworów w Niemczech (Kassel, Würzburg [czyt.: wycburg]), przez cesarskie realizacje w Wiedniu: pałace Schönbrunn [czyt.: szynbrun] czy Belweder, poczdamski pałac Sanssoussi, misterny Zwinger w Dreźnie, po realizacje carskie w nowej stolicy – Petersburgu (Pałac Zimowy) i jego najbliższych okolicach (Carskie Sioło) oraz Pałac w Wilanowie (Warszawa).
Typ pałacu francuskiego z dużym reprezentacyjnym podjazdem, rozbudowanymi, gospodarczymi skrzydłami bocznymi oraz uproszczoną fasadą ogrodową powtarzany będzie przez liczne realizacje magnackie.
RFA6UwH3ARZHW1
RkKZWORKUvxmv
RusXH8dzuo1TD
ReGFgzVMsXVlF
RZKt9IvOw7Lja
RSqGYoqGIbBNm
Sztuka ogrodu
Obok architektury ważnym elementem sztuki rezydencjonalnej stało się zakładanie wspaniałych ogrodów. Miały one stanowić kwintesencję absolutyzmuabsolutyzmabsolutyzmu, w którym wprawdzie obowiązują odgórne prawa, ale muszą się one podporządkować woli władcy. Podobnie przyroda podporządkowana była woli człowieka, tworzącego wspaniałe założenia ogrodowe: z osiami widokowymi łączącymi regularny układ kanałów wodnych, ze szpalerami regularnie przycinanych drzew i krzewów oraz kunsztownie komponowanych rabat kwiatowych, tzw. parterów.
Wszystko to podzielone było na strefy: spacerowe, zabawowe, specjalnie ukształtowane 'zielone gabinety', labirynty, tarasowe kaskady. Elementami sztuki ogrodowej były fontanny, wodotryski, sztuczne cieki wodne, specjalnie kształtowane 'groty morskie', rzeźby i kompozycje ogrodowe.
R7cJQo8CrwxEI
R1DlrXPc58jaf
R1JMYhV37BOIT
Polecenie 5
Obejrzyj pałac w Wersalu. Biorąc go za punkt odniesienia, scharakteryzuj typ ogrodu francuskiego.
R172jsoCUir6z
Ogród francuski: założenie symetryczne, przycinane rośliny, formowane w dekoracyjne wzory, akcentowane przycinanymi do form geometrycznych drzewami. Tworzono założenia dywanowe, tak zwane partery, aleje, szpalery, labirynty i punkty widokowe. W roślinność były wkomponowane akweny wodne z fontannami.
Polecenie 5
Napisz, którzy królowie mieszkali w Wersalu.
Rt99gM6JIWdb7
Ludwik XIII, Ludwik IV, Ludwik V, Ludwik XVI.
Polecenie 6
Napisz, dla jakich założeń pałacowych w Europie wzorem był Wersal? W jakich państwach one wówczas powstały?
R1evsDC57AHJf
Na Wersalu wzorowały się: dwory w Niemczech (Kassel, Würzburg), wiedeńskie pałace cesarskie Schönbrunn czy Belweder, poczdamski pałac Sanssoussi, Zwinger w Dreźnie, Petersburg (Pałac Zimowy) i (Carskie Sioło).
Sztuka emocji
Podkreślić należy, że barok niezwykle chętnie posługiwał się 'emocjami'. W sztukach plastycznych pokazywano człowieka w chwilach ekstazy, cierpienia, walki. Sztandarowym przykładem tego nurtu jest rzeźba Berniniego 'Ekstaza św. Teresy', ukazująca religijne uniesienie poprzez pełną dynamizmu pozę, odrealnienie i jakby zawieszenie w powietrzu postaci, która wydaje się znajdować w jakimś nieokreślonym miejscu między ziemią a niebem.
Podobne zabiegi stosowano w malarstwie. CaravaggioCaravaggioCaravaggio [czyt.: karawadżio] w obrazie 'Dawid i Goliat' skontrastował pozornie niewinną, delikatnie chłopięcą postać Dawida z brutalną siłą, z jaką przyciska do ziemi pokonanego, potężnego Goliata.
Dotyczyło to także literatury i sztuki oratorskiej, w których zestawiano ze sobą miłość i śmierć, piękno i rozkładające się ciało. Podstawową zasadą było dążenie do zaskoczenia, zadziwienia i wstrząśnięcia odbiorcą. Uważano, że dzięki takim zabiegom odbiór dzieła stawał się pełniejszy, a zmysły bardziej wyczulone.
RgG39Q8OVDzJm
renesans
renesans
inaczej odrodzenie; to okres w historii kultury, który objął schyłek średniowiecza i początek epoki nowożytnej. Zaczął się w XIV wieku we Włoszech. W Europie trwał do końca XVI stulecia. Epoka renesansu charakteryzowała się intensywnym rozwojem nauki, techniki oraz sztuki nawiązującej do dziedzictwa antycznego, a także nasileniem się tendencji humanistycznych
Giorgio Vasari
Giorgio Vasari
włoski historiograf sztuki, architekt, inżynier i malarz, autor Żywotów najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów
manieryzm
manieryzm
powstał w latach 30. XVI wieku jako prąd artystyczny, którego celem było zanegowanie zasad sztuki renesansowej. Artyści manierystyczni uważali, że w sztuce doskonałość już została osiągnięta i ich zadaniem jest jedynie naśladownictwo tego ideału poprzez odwzorowanie maniery. Główną inspiracją manierystów była sama sztuka
barok
barok
kierunek w architekturze i sztuce, który narodził się w drugiej połowie XVI w. i trwał do połowy (a miejscami do końca) XVIII w. Początkowo terminem 'barok' określano sztukę (dziwaczną) odchodzącą od przyjętego kanonu. Portugalskie słowo 'barocco' oznacza perłę o nieregularnym kształcie, a francuskie 'baroque' - bogactwo ozdób. Cechy baroku to monumentalizm, bogactwo, dynamizm, przepych
kontrreformacja
kontrreformacja
ruch religijno‑społeczny mający na celu zwalczenie skutków reformacji i wzmocnić pozycję Kościoła katolickiego. Dążył do zreformowania Kościoła poprzez usunięcie negatywnych i odrzucających praktyk duchownych. Został zapoczątkowany soborem trydenckim trwającym w latach 1545‑1563, a zakończony wybuchem wojny trzydziestoletniej
zakon jezuitów
zakon jezuitów
odgrywał szczególną rolę w walce z reformacją. Zgromadzenie to, zwane także Towarzystwem Jezusowym zostało założone przez Ignacego Loyolę w 1539 roku. Podstawową zasadą zakonu jezuitów było zachowanie bezwzględnego posłuszeństwa Kościołowi i papieżowi. Jezuici byli wybierani do nowego zgromadzenia według ścisłych kryteriów. Pretendenci musieli wykazywać się zdolnościami intelektualnymi oraz silną osobowością. Jezuici przez nieustanne dokształcanie zaczęli stanowić elitę ówczesnego społeczeństwa. Na terenach objętych reformacją zakładali szkoły katolickie oraz głosili kazania, nawracając heretyków. Jezuici słynęli także z działalności misyjnej w krajach, do których nie dotarło wcześniej chrześcijaństwo. Prowadzili chrystianizację na terenach Indii, Japonii, w Afryce oraz nowo odkrytej Ameryce
malarstwo iluzjonistyczne
malarstwo iluzjonistyczne
główny nurt w malarstwie barokowym, sposób malowania wywołujący złudzenie, iż ukazane na dwuwymiarowej powierzchni przedstawienie jest trójwymiarowe; malarstwo dające iluzję rzeczywistości
Andrea Palladio
Andrea Palladio
architekt i teoretyk architektury włoski; był pod wpływem architektury i starożytnej sztuki rzymskiej, wykorzystywał rozwiązania stosowane w budowlach antycznych; jest autorem traktatów o architekturze: Cztery księgi o architekturze; Silne oddziaływanie miały poglądy artysty w Anglii, gdzie jego dzieło wydano w 1709 roku, a jego kontynuatorzy stworzyli styl zwany palladianizmem
Giovanni Lorenzo Bernini
Giovanni Lorenzo Bernini
włoski rzeźbiarz i architekt. To jeden z najwybitniejszych artystów baroku. Największą sławę zyskał jako rzeźbiarz. W swojej twórczości najczęściej sięgał do tematów mitologicznych oraz religijnych. Szczególnie ceniony był jako autor rzeźb grupowych. Do kanonu historii sztuki zalicza się m.in. Dawida, Apollo i Dafne.
Wersal
Wersal
kompleks pałacowo - ogrodowy stworzony za panowania króla Ludwika XIV. Wnętrze charakteryzuje ogromny przepych i bogactwo form. Kompleks został stworzony w stylu barokowym. Pałac nazywano 'złotą klatką arystokracji', ponieważ to tam król Francji zebrał całą elitę arystokratyczną, w celu kontrolowania jej poczynań i uzyskania od niej poparcia. W zamian za bogate i wystawne życie w otoczeniu barokowych rzeźb i malowideł arystokracja nie stwarzała problemów władcy. Ponadto poprzez budowanie bogatego dworu król doprowadził do bankructwa wielu rodów i zwiększonego uzależnienia od monarchy
absolutyzm
absolutyzm
forma rządów występująca w Europie w XVII i XVIII wieku, w której panujący władca skupia w swym ręku całą władzę - mianuje i odwołuje urzędników, ustanawia i zmienia prawa, zarządza sądownictwem oraz wymiarem sprawiedliwości. Ideę absolutyzmu doskonale obrazuje powiedzenie króla Francji Ludwika XIV: L' etat c'est moi - Państwo to ja
Caravaggio
Caravaggio
włoski malarz działający w latach 1593–1610 w Rzymie, Neapolu, na Malcie i Sycylii. Był reformatorem malarstwa europejskiego na przełomie XVI i XVII wieku. W swoich obrazach wyrzekł się piękna ludzkiego ciała, idealizowanego przez malarzy renesansowych.
Polska się wzoruje
Polski barok nie odbiegał od najlepszych wzorców prezentowanych w przodujących ośrodkach Europy. Odnosi się to przede wszystkim do architektury, rzeźby i malarstwa sakralnego. Prymat przypada kościołowi jezuickiemu wzniesionemu w Nieświeżu, mieście stanowiącym centrum ordynackich posiadłości rodu Radziwiłłów. Zaczęto go budować w roku ukończenia rzymskiego kościoła Il Gesú (1584). Dużo bardziej inspirujący był (z racji usytuowania) kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, który zaczęto wznosić zaledwie w 13 lat po ukończeniu rzymskiego pierwowzoru. Jego fasada i wnętrze podziwiane były przez licznych odwiedzających stołeczne jeszcze wówczas miasto.
W okresie baroku w Polsce dużą popularność zyskały kalwarie- zespoły sakralne zakładane na wzgórzach, które w sposób symboliczny odwzorowywały Drogę Krzyżową (kaplice i kościoły odgrywały rolę stacji Męki Pańskiej). Pierwszą zbudowaną kalwarią w Polsce była Kalwaria Zebrzydowska założona z inicjatywy Mikołaja Zebrzydowskiego w 1602 roku.
Barokowe zespoły kalwaryjskie w Rzeczpospolitej
Kalwaria Zebrzydowska charakteryzuje się naturalnym krajobrazem, pośród którego umieszczono miejsca odnoszące się do Męki Pańskiej a także do życia Matki Boskiej. Pozostaje ono w niemal niezmienionym stanie od XVII wieku i do dziś jest ważnym miejscem pielgrzymek katolików zarówno z Polski jak i pozostałych państw świata. W skład całego kompleksu wchodzi między innymi 42 kaplice i kościoły, w tym 28 z nich tworzy Dróżki Pana Jezusa a 24 - Dróżki Matki Bożej. Przejście każdego ze szlaków zajmuje około trzech godzin. Najcenniejszym zabytkiem sakralnym w całym kompleksie jest cudowny obraz Matki Boskiej Kalwaryjskiej, pochodzący z I połowy XVII wieku. Fundatorem i pomysłodawcą całego zespołu architektonicznego w Kalwarii Zebrzydowskiej był Mikołaj Zebrzydowski.
Kalwaria Wejherowska – nazywana jest duchowym sercem Kaszub lub kaszubską Jerozolimą. Obiekt składa się łącznie z 26 kaplic (m.in. Pocałunek Judasza, Dom Matki Bożej, Brama Łez – Drugi Upadek Chrystusa i Grób Chrystusa). Podczas budowy każdej z kapliczek dodano pod fundament odpowiednią ilość ziemi pochodzącej z Jerozolimy. W 1661 r. papież Aleksander VII wydał bullę, w której ogłosił, że każdy, kto odwiedzi Kalwarię Wejherowską, otrzyma 10 lat odpustu zupełnego.
Kalwaria Pacławska – ufundowana przez kasztelana lwowskiego Andrzeja Maksymiliana Fredro. Zespół został zlokalizowany na dwóch górach: Golgocie i Górze Oliwnej, pomiędzy którymi znajduje się wąwóz, mający symbolizować Dolinę Jozafata, zaś płynąca nim rzeczka Wiara – biblijną rzekę Cedron. W pierwszym okresie wybudowano 28 kaplic. Niestety, do dzisiejszych czasów nie zachowała się żadna z nich. Kalwaria Pacławska posiadała nie tylko walory religijne, ale również militarne. Obiekt należał do klucza twierdz nad rzeką Wiarą, stanowiącego tak zwaną bramę przemyską.
Kalwaria Pakowska – jej początek sięga 1628 r., jest drugim tego typu zespołem sakralnym po Kalwarii Zebrzydowskiej, powstałym na ziemiach polskich. W 1671 r. sprowadzono relikwie drzewa Krzyża Świętego (jest to obecnie największa cząstka relikwii Krzyża Świętego w Polsce). Stacje upamiętniające wydarzenia z Golgoty znajdują się na Wzgórzu Ludkowskim. W czasie potopu część kompleksu została sprofanowana przez wojska szwedzkie. Kalwaria Pakowska odegrała również znaczącą rolę w czasie konfederacji barskiej. 19 marca 1769 r. po bitwie konfederatów z oddziałami rosyjskimi, franciszkanie ukryli ciała poległych koło kaplicy Wniebowstąpienia.
Obok 'sakralnego' nurtu barokowej architektury równie szybko upowszechniała się ta stylistyka w architekturze świeckiej, zwłaszcza pałacowej. Najważniejsze realizacje tego typu to: przebudowa części pomieszczeń na Wawelu po pożarze w 1595 r. północno‑wschodniego skrzydła, zamek królewski oraz pałac Ujazdowski w nowej stolicy – Warszawie, wreszcie pałac Wilanowski Jana III Sobieskiego. Także magnateria wznosiła w stylistyce barokowej zarówno swoje siedziby rodowe na prowincji, jak i pałace warszawskie.
Miasta wprawdzie były stosunkowo słabe, ale również tutaj upowszechniały się nowe wzorce kamienicy i sporadycznie ratusza (np. w Buczaczu).
R1TNz03SI2gYU
RoTIsdRsMJ2cK
RUrxJyidIO8Nj
RTWV8oPX6xqod
Rp0nJwmnzqLkD
R1A1avgpYdh4e
Polecenie 7
Wymień najważniejsze świątynie powstałe w Rzeczypospolitej w okresie baroku. Podaj, jaki kościół baroku europejskiego był dla nich wzorem.
R1P5jjddcbRLV
W Polsce powstał kościół w Nieświeżu i kościół św. Piotra i Pawła w Krakowie, wzorowane na kościele Il Gesú w Rzymie.
Polecenie 8
Wymień najważniejsze założenia pałacowe powstałe w Rzeczypospolitej w okresie baroku. Podaj, jaki pałac baroku europejskiego był dla nich wzorem.
RZ7QViDHcG5Q5
Zamek królewski oraz pałac Ujazdowski w Warszawie, pałac Wilanowski Jana III Sobieskiego wzorowany na Wersalu.
Polecenie 9
Przygotujcie w grupach 5 osobowych prezentację nt. 'Barok w Polsce'.