Bez kłopotu rozpoznasz typy podmiotów

W podanych zdaniach zakreśl kolorem niebieskim orzeczenia, a kolorem pomarańczowym podmioty. Określ, jaką częścią mowy wyrażony jest podmiot.
pomaranczowy niebieski
Ty aż promieniujesz subtelnym, kobiecym pięknem.
Fiona w zamku czeka na swojego rycerza.
Smoczyca ma białe zęby.
Niech mnie ktoś przytuli.
Lord Farquaad jest niewysoki.
Osioł naprawdę potrafi latać i gadać.
Nikt nam nie podskoczy.
Ja też się bałem ciemności!
W tym worku są buraki.
Rozwiń grupy podmiotu i orzeczenia, dopisując do podanych podmiotów i orzeczeń określenia. Pomogą ci w tym pytania.
W podanych zdaniach zaznacz kolorem szarym orzeczenia, a kolorem fioletowym podmioty. Uważaj, nie w każdym zdaniu da się zaznaczyć podmiot.
fioletowy szary
Macocha z ojcem postanowili pozbyć się dzieci.
Sprytny Jaś przygotował białe kamyki.
Polecamy ten sposób biednym dzieciom pozostawionym w lesie.
Jaś i Małgosia trzymali się za ręce.
Zabrakło im chleba.
Ta dachówka z piernikowego domku była przepyszna.
Czarownica kilka dni tuczyła Jasia.
Usiadła na łopacie.
Brat i siostra wrzucili czarownicę do pieca.
Nie ma następnego odcinka.
W podanych zdaniach określ typ podmiotu. Wzór: Macocha z ojcem postanowili pozbyć się dzieci. − podmiot gramatyczny.
Sprytny Jaś przygotował białe kamyki. ......................................
Polecamy ten sposób biednym dzieciom pozostawionym w lesie. ..................................
Jaś i Małgosia trzymali się za ręce. ..................................
Zabrakło im chleba. ................................
Ta dachówka z piernikowego domku była po prostu przepyszna. ......................................
Czarownica kilka dni tuczyła Jasia. ......................................
Usiadła na łopacie. ..................................
Brat i siostra wrzucili czarownicę do pieca. ..................................
Nie ma następnego odcinka. ................................
Wśród podanych ciekawostek związanych z filmem pt. „Shrek” prawdziwe są tylko zdania bezpodmiotowe. Wskaż je.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Włosy Fiony nie reagują na każdy ruch jej głowy. | □ | □ |
Cyfrowo stworzono mężczyzn, kobiety i dzieci będące kombinacją ponad 450 możliwych postaci. | □ | □ |
Komputerowe animacje do filmu tworzono 4,5 roku. | □ | □ |
Shrek i Osioł po raz pierwszy spotkali Fionę w zamku Lorda Farqaada. | □ | □ |
Postacie ze „Shreka” były mniej więcej tego samego wzrostu. | □ | □ |
Do animacji twarzy bohaterów wykorzystano system warstw identycznych z anatomiczną budową człowieka. | □ | □ |
Ekipa wcale nie sprawdziła na swoim koledze właściwości błota. | □ | □ |
Brzydkiego zielonego ogra nie mogła polubić młodsza część widowni. | □ | □ |
Film nagrodzono Oscarem w 2002 roku za najlepszy długometrażowy film animowany. | □ | □ |
W podanych zdaniach zaznacz kolorem podmioty.
fioletowy
Złote żmije i węże wychodziły z oczu olbrzymek o purpurowych warkoczach.
Pech dosięga Piegusa wszędzie.
Kubusiowi zabrakło w beczułce miodu.
W Nangijali Karol i Jonatan muszą się zmierzyć z okrutnym tyranem.
Czternastu wędrowców dotarło do siedziby Smauga.
Dziecięcej Cesarzowej grozi zagłada.
Nasibu został porwany przez goryla.
Magiczne pierścienie wuja Andrzeja mogą przenosić do tajemniczego „Lasu pomiędzy Światami”.
Jess z Leslie odkrywają magiczną krainę Terabithii.
Na podstawie treści zdań podanych w poprzednim ćwiczeniu odgadnij jak najwięcej tytułów książek godnych polecenia. Zapisz tytuły tutaj lub w zeszycie.