Bez owijania rzeczownika w bawełnę
Z podanych przysłów wypisz rzeczowniki. Zapisz je w formie podstawowej, czyli w mianowniku liczby pojedynczej.
Wilk muchami się nie nasyci.
Czasem deszcz spadnie, choć nie widać chmur.
Ogień gaś wodą, złość – przyjaźnią.
Na miejscu pokrzywy pokrzywa wyrośnie.
Siedzieć cicho jak mysz pod miotłą.
Gniew jest złym doradcą.
Zielsku mróz nie szkodzi.
Napisz, jak rozumiesz przysłowia z ćwiczenia 1. W jakiej sytuacji można by ich użyć?
Uzupełnij wniosek.
.................... nazywa: ............, zwierzęta, rośliny, przedmioty, zjawiska i uczucia. Odpowiada na ..............: kto?.............

Odmień przez przypadki wyraz „kot”.
| Przypadek | Pytanie | Lp. | Lm. |
|---|---|---|---|
| M. | kto? co? | kot | koty |
| D. | |||
| C. | |||
| B. | |||
| N. | |||
| Ms. | |||
| W. |
Zapisz po cztery przykłady rzeczowników rodzaju męskiego, żeńskiego i nijakiego.
Pogrupuj rzeczowniki.
kukułka, sól, Ania, wróbel, ucho, złoto, tęsknota, kosz, Atlantyk, Tatry, bieg, Hel, kradzież, młotek, wiara, młodość, smutek, Warszawa, Prus, krzesło, Śniardwy, miska, kolega, sprzedawczyni, wąż, marynarz
| Nazwy własne | |
|---|---|
| Rzeczowniki konkretne | |
| Rzeczowniki abstrakcyjne | |
| Rzeczowniki żywotne |
Utwórz odpowiednie formy podanych rzeczowników.
sroka - C. lp. – ............
ogon - D. lp. – ............
ryba - M. lp. – ............
haczyk - B. lp. – ............
sól - N. lp. – ............
oko - Msc. lp. – ............
ręka - N. lp. – ............
serce - Msc. lp. – ............
burza - M. lp. – ............
szklanka - Msc. lp. – ................
woda - D. lp. – ............
pięść - M. lp. – ................
nos - D. lp. – ............
Utworzonymi w poprzednim ćwiczeniu formami rzeczowników uzupełnij nimi podane frazeologizmy. Ustnie wyjaśnij znaczenie powstałych związków wyrazowych.
............ połknęła ............
nie wyleciał ............ spod ............
z ............ na ............
coś pasuje jak ................ do ............
............ w ................ ............
być komuś ............ w ............
M.
D.
C.
B.
N.
Msc.
W. Liczba mnoga
M.
D.
C.
B.
N.
Msc.
W.

Zapoznaj się z filmem i przypomnij sobie, w jaki sposób wiedza o wymianie głosek w odmianie rzeczowników może ci pomóc w ortografii.
Odmień podane wyrazy przez liczby i przypadki. Wypisz oboczności zachodzące podczas odmiany.
pole, samochód, miasto, piec, ogród, futro, sen, las
Odmień przez przypadki poniższe rzeczowniki. Napisz, jakie oboczności w nich zachodzą. Wzór: kot – t:c'. Uwaga! Jeśli następuje wymiana na spółgłoskę miękką, zaznacz ją apostrofem, jak w podanym przykładzie.
góra – ............
noga – ............
matka – ............
droga – ............
głowa – ............
szkoła – ............
ręka – ............
dąb – ............
odwaga – ............
gaz – ............