Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Bezludna wyspa – ćwiczenia w mówieniu

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Celem lekcji jest doskonalenie sprawności mówienia i słuchania.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • wybrane słownictwo i zwroty związane z tematem,

  • zna czasy gramatyczne potrzebne do prezentacji swojej pracy,

  • zna metodę aktywizacyjną „bezludna wyspa”.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • przygotowuje prezentację,

  • powtarza i doskonali słownictwo związane z tematem,

  • ćwiczy sprawność mówienia i słuchania,

  • relacjonuje wydarzenia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń w sytuacji rozmowy o bezludnej wyspie,

  • przygotowuje się do odegrania swojej roli,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem,

  • decyduje o treści prezentacji,

  • ocenia pracę swoich kolegów.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • bierze czynny udział w pracy w grupie i przygotowaniu prezentacji,

  • bez tremy prezentuje przed kolegami swoją część zadania.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, metoda aktywizująca „bezludna wyspa”, audiolingwalna, pogadanka, ćwiczebna

Forma: praca w grupach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Pracując w grupach, będziecie przygotowywać prezentację na temat: Jesteśmy na bezludnej wyspie,”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczycie pyta jednego ucznia na stopień.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, co sądzą o pobycie na bezludnej wyspie, czy oglądali o niej filmy lub czytali książki itp. Uczniowie odpowiadają ustnie.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na 2 lub 3 grupy i wyjaśnia zadanie – uczniowie znaleźli się na bezludnej wyspie i muszą na niej przeżyć dzięki współpracy. Muszą zdecydować, jak to się stało, kiedy, gdzie, kim są, co mają ze sobą, jak jest na wyspie i jak będą na niej żyć, jak się z niej wydostać. Wszystko muszą ustalić wspólnie, a następnie zaprezentować kolegom z klasy. Nauczyciel prosi, aby uczniowie w grupach starali się mówić wyłącznie po angielsku.

  4. Uczniowie pracują, podejmują decyzje i zapisują ustalenia, a nauczyciel chodzi po klasie i pomaga im w razie trudności.

  5. Po upływie ustalonego czasu (maksymalnie 15 minut) każda grupa prezentuje swoje opowiadania i decyzje kolegom. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania lub wyrażać swoje opinie, czy grupa sobie radzi czy nie i oceniać, jak im się podobała prezentacja kolegów. Nauczyciel wyznacza jedną lub dwie osoby do zabrania głosu.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności przyswojenia wiadomości z dzisiejszej lekcji.

5. Bibliografia

H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Znajdź informacje o pobycie na bezludnej wyspie i przynieś je na lekcję.

  2. Naucz się poznanego dziś materiału.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona jest dla uczniów na każdym poziomie znajomości języka. Można ją wykorzystać na lekcji pokazowej (otwartej) lub jako „plan B”. Ważne jest, aby w klasach o wysokim poziomie pilnować, aby uczniowie w czasie pracy w grupach mówili wyłącznie po angielsku. Słabsi uczniowie również powinni ograniczyć użycie swojego pierwszego języka do minimum. Najważniejszą częścią lekcji jest prezentacja, w której powinna brać udział większość uczniów danej grupy, a nie tylko jej lider. Po lekcji uczeń powinien znać słownictwo związane z relacjonowaniem wydarzeń i tematem „bezludna wyspa” (knife, we were…, we have, desert island itp.), czasy używane przy relacjonowaniu wydarzeń, metodę „bezludna wyspa” oraz powinien wiedzieć, jak dokonać prezentacji.

Re0CaoDwgfXpk

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.20 KB w języku polskim
R1ZQ6wDJfmfvf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim