E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola stanu technicznego układów hamulcowych

MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych - Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Budowa i przykładowe uszkodzenia układów hamulcowych pojazdów osobowych i ciężarowych

ATLAS INTERAKTYWNY

5

Spis treści

1

W każdej z zakładek znajdujących się w tej lekcji znajdują się nagrania dźwiękowe tożsame z umieszczoną tam treścią.

Budowa układów hamulcowych pojazdów ciężarowych typu EBS/TEBS

1
Budowa układów hamulcowych pojazdów ciężarowych typu EBS/TEBS
Rcac3x2rkJcwu
Nagranie dźwiękowe.

Układ hamulcowy typu EBS

Układ hamulcowy typu EBS (ang. Electronic Braking System) odznacza się tym, że reaguje bezpośrednio po zahamowaniu. Skrócenie drogi hamowania stanowi z kolei gwarancję zachowania większego bezpieczeństwa.

Mechanizm działania tego układu hamulcowego, stosowanego w pojazdach ciężarowych i autobusach, wygląda następująco: regulacja elektroniczna powoduje zwiększenie ciśnienia w tłokach hamulcowych, to natomiast przekłada się na szybszy czas reakcji ze strony układu. Dzięki temu droga hamowania zostaje skrócona w niektórych przypadkach nawet o kilka metrów.

R8kQNR2gYI1zC
Układ hamulcowy pojazdu 4x2
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1R4wUhI3xOv9
Nagranie dźwiękowe.

Elektroniczny układ hamulcowy składa się z następujących elementów:

  • EPB (elektropneumatyczny system hamulcowy) – podsystem działa na zasadzie przekazania żądania hamowania do sterownika elektronicznego w formie sygnały elektrycznego. Ten wylicza wartość ciśnienia, która z kolei trafia do modułów sterowania ciśnieniem (DRM). Urządzenia zintegrowane elektronicznie same już regulują ciśnienie hamowania, wykorzystując do tych działań zawory magnetyczne.

R15kiHpUxikPK
Ilustracja przedstawia hamulce elektryczne parkingowe - budowę aktywatora. Element w swoim kształtem przypomina prostokąt. Z prawej strony widoczny jest cienki przewód – kabel uruchamiający, a nad nim widoczny jest niewielki prostokąt – wtyczka. Wewnątrz elementu widoczne są schematycznie przedstawione składowe układu: zielona przestrzeń w lewym górnym rogu to elektronika – zasilanie. Wewnątrz znajduje się podłużny, zbliżony kształtem do pionowo umieszczonego prostokąta element elektroniki. Z prawej strony od prostokąta odchodzą dwie linie – górna przedstawia zwolnienie awaryjne.
Hamulce elektryczne parkingowe - budowa aktywatora
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RcUFEQys8B13I
Nagranie dźwiękowe.
  • ASR (system kontroli trakcji) – regulacja pozwala na uruchomienie hamulca koła, gdy to wykazuje tendencję do wirowania. W ten sposób osiąga się lepszą trakcję przy drugim kole umieszczonym na tej samej osi.

RTMRMc30yq45w
System ASR
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NoUNJrOGwcB
Nagranie
  • ABS (system zapobiegający blokowaniu kół) – czujniki podłączone do regulacji ciśnienia przesyłają sygnały z modułów do sterownika ES. Ten z kolei określa optymalną prędkość pojazdu i na tej podstawie zadaje taką wartość regulacji ciśnienia hamowania, która odpowiada okolicznościom. Regulacja ABS zwalnia hamulec długotrwałego działania kół napędowych.

RbkpC7SzmVNYl
Schemat systemu ABS
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1255SIAPJkdb
Nagranie dźwiękowe.
  • KKR (regulacja sił na sprzęgu) – ten podsystem układu hamulcowego typu EBS ma za zadanie dzielić siły hamowania pomiędzy pojazdami znajdującymi się w zestawie pojazdów. Dzięki zastosowanie KKR ciśnienie przyłożenia pojazdów ze sobą sprzęgniętych wyrównuje się. Ciśnienie to zostaje obliczone przez sterownik podczas kilkukrotnego zahamowania. System pozwala na dopasowanie procesu hamowania pojazdu ciągnącego do hamowania przyczepy.

  • BVS (system kontrolujący zużycie okładzin hamulcowych) – kontrola zużycia okładzin hamulcowych działa na zasadzie wyrównywania tego zużycia między osiami. System oblicza dla każdej osi pojazdu wartość korekty ciśnienia i utrzymuje to ciśnienie na takim samym poziomie.

R1Xn8mqlAVMp5
Schemat systemu BVS
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RyWzTl4PWnOxH
Nagranie dźwiękowe

System hamulcowy typu TEBS (ang. Electronic Braking System for Trailers) stosowany jest w przyczepach i naczepach. Dzięki niemu kierowca może zdalnie sterować elektronicznym systemem hamowania z kabiny pojazdu. System TEBS łączy w sobie elektroniczną jednostkę sterującą, zespół czujników i elektrozaworów pneumatycznych. Dodatkowo w jego skład wchodzą podsystemy, takie jak ABS i system regulacji siły hamowania. Wszystko to po to, by lepiej kontrolować proces hamowania pomiędzy sprzęgniętymi ze sobą pojazdem i naczepą.

Nowoczesne układy naczepowe są wyposażone między innymi w szerokie pasmo napięć prądu stałego (9‑32 V), co ułatwia podpięcie zarówno do europejskich, jak i amerykańskich pojazdów ciężarowych. Można je również podłączać do modeli ciężarówek starszej generacji. Niektóre z nich posiadają również elektroniczny system sterowania zawieszeniem pneumatycznym czy system monitorowania ciśnienia w oponach.

R1KsW6R2F5I3N
Nagranie dźwiękowe.

Zasada łączenia pojazdu z naczepą

Wykorzystanie systemu EBS w pracy między sprzęgniętymi pojazdami może odbyć się tylko przy zachowaniu pewnych wymogów. W tym celu należy połączyć dwuprzewodowy układ hamulcowy według DIN ISO 1728 z przewodami zasilającym i sterującym. Połączenie do ABS może natomiast odbyć się wyłącznie przy zachowaniu normy DIN ISO 7638 (numery PIN dla 6 i 7 dla magistrali CAN‑BUS), natomiast położenie przyłączy w pojeździe ciężarowym określone jest przez DIN ISO 4009.

Rn9j2ACc020hh
Nagranie dźwiękowe.

Elementy budowy układu hamulcowego

Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe to część składowa układu hamulcowego. Są złożone z płyty nośnej, które pokrywa się okładziną cierną. Podstawowe rodzaje klocków hamulcowych: ceramiczne, wytworzone z półmetali, nisko metaliczne czy organiczne azbestowe.

RUPNXFV2agnaU
Ilustracja przedstawia budowę klocka hamulcowego. Na ilustracji znajduje się okrągła tarcza hamulcowa z umieszczonym pośrodku otworem. Na jej osi przymocowany jest zbliżony kształtem do prostokąta element – klocek hamulcowy zbudowany z przylegających do siebie elementów różnej grubości: stalowej podstawy, metalowej siatki, warstwy klejącej, warstwy pośredniej oraz materiału ciernego.
Budowa klocka hamulcowego
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RGLxbhrtjHFL9
Nagranie dźwiękowe.

Tarcze hamulcowe

Dziś można spotkać zarówno monolityczne tarcze hamulcowe (stosowane w pojazdach starszego typu), jak i wentylowane tarcze hamulcowe. Te pierwsze wykonane są z pełnego fragmentu metalu. Te drugie natomiast posiadają specjalne otwory, zadaniem których jest odprowadzanie ciepła, dzięki czemu tarcze nie nagrzewają się i dłużej można je użytkować.

R5Y0qTutkVlV6
Ilustracja tarczy hamulcowej
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Układy uruchamiające hamulce

1
Układy uruchamiające hamulce
R1P8eASuRa5AJ
Nagranie

W samochodach używa się pneumatyczne, hydrauliczne i mechaniczne układy, które uruchamiają hamulce. Działanie takiego mechanizmu polega na przeniesieniu siły kierowcy lub siły z innego źródła na mechanizm hamulcowy.

R1dmDsjk21LwN
Nagranie

Mechaniczny układ uruchamiający

Układy hamulcowe sterowane mechanicznie są wykorzystywane w hamulcach ręcznych i w hamulcach zasadniczych motocykli, natomiast bardzo rzadko w samochodach osobowych o mniejszych gabarytach. Wadą takiego systemu jest utrudnione uzyskanie jednoczesnego hamowania kół w samochodzie. Niepoprawna regulacja może doprowadzić do zbyt silnego hamowania jednego z kół, co może skutkować zarzucaniem pojazdu. Regulacja kół nie należy do najprostszych, ale musi być często przeprowadzana, ponieważ hamulce mają to do siebie, że rozregulowują się samoczynnie. Regulacja hamulców mechanicznych to regulacja długości cięgieł przy użyciu nakrętek rzymskich lub nakrętek motylkowych tak, aby naciskanie na pedał hamulca skutkowało równomierne dociskanie szczęk we wszystkich kołach do bębnów hamulcowych.

R1GVeggneHliO

opis alternatywny dotyczy schematu, na którym przedstawiony jest kontur pojazdu wraz z jego elementami oznaczonymi jedenastoma cyframi. Po ich kliknięciu pojawia się nazwa wybranej części. Kolejno są to:

numer jeden. hamulce bębenkowe.

numer dwa. wspomaganie.

numer trzy. pompa hamulcowa.

numer cztery. tarcze hamulcowe.

numer pięć. wskaźnik zużycia.

numer sześć. klocek zewnętrzny.

numer siedem. klocek wewnętrzny.

numer osiem. zacisk.

numer dziewięć. tarcza hamulcowa.

numer dziesięć. rozpieracz.

numer jedenaście. szczęki.

R14o3ckIMtyXT
Nagranie

Hydrauliczny układ uruchamiający

W nowoczesnych samochodach stosuje się przeważnie hamulce hydrauliczne, w których siła, którą wywiera na pedał kierowca, przenoszona jest do mechanizmu hamulcowego, a dzieje się to przy użyciu cieczy, hydrolu, lub płynu hamulcowego. Takie układy są używane w hamulcach nożnych, które oddziałują na wszystkie koła samochodu. Hamulce hydrauliczne cechują się równomiernym hamowaniem wszystkich kół, ponieważ ciśnienie cieczy jest równomiernie rozłożone we wszystkich kierunkach. Do układu uruchamiającego zaliczamy pedał hamulca, przewody hamulcowe, pompę hamulcową i rozpieracze hydrauliczne. Pompa hamulcowa, po tym jak naciśnie się pedał, przetłacza płyn pod ciśnieniem przy pomocy sztywnych i elastycznych przewodów do rozpieraczy hydraulicznych, które to dociskają szczęki do bębnów hamulcowych. Trzeba całkowicie wypełnić układ płynem hamulcowym, żeby zapewnić jego poprawne działanie. Nawet śladowa ilość powietrza sprawi, że hamulce nie będą działać poprawnie. Podobnie pęknięcie któregoś z przewodów hydraulicznych sprawi, że z układu zacznie wyciekać płyn hamulcowy, doprowadzając do niepoprawnego działania. Płyn hamulcowy, który dostarczany jest przez CPN (Centralę Produktów Naftowych) jest złożony w 40% z oleju rycynowego i z 60% ze spirytusu butylowego. Dzięki temu nie zamarza on w panujących u nas warunkach atmosferycznych, nie wywołuje korozji metalu i nie niszczy gumy. Nie można mieszać dwóch różnych płynów, ponieważ może to wywołać reakcję chemiczną, która skutkować będzie zacieraniem się elementów rozpieraczy hydraulicznych i pompy hamulcowej, dlatego też w układzie hamulcowym powinniśmy stosować tylko jeden płyn hamulcowy. Aby skorzystać z innego płynu, uprzedni należy odlać, a cały układ dokładnie przepłukać spirytusem denaturowanym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Rodzaje i elementy budowy układów hamulcowych pojazdów osobowych

1
Rodzaje i elementy budowy układów hamulcowych pojazdów osobowych
R1AYwWFhEqtHU
Nagranie dźwiękowe.

Układy hamulcowe pełnią jedną z najważniejszych funkcji w pojeździe osobowym. To od ich sprawności działania zależą bowiem nie tylko zdrowie i życie kierującego pojazdem, ale też innych uczestników drogi. Hamulce samochodowe dzielą się na:

  • zasadnicze – kierowca ma możliwość manipulowania nimi podczas jazdy, działają na wszystkie koła jezdne,

  • awaryjne – włączane są w przypadku awarii hamulców zasadniczych, działają niezależnie od nich, często na koła tylko jednej osi,

  • postojowe – posiadają elementy blokujące i działają bez udziału kierowcy, chronią np. przed stoczeniem się pojazdu.

R1GCXeuhY1tV1
Nagranie dźwiękowe.

Hamulce szczękowo‑bębnowe

Ruchomy element stanowi cylindryczny bęben (zbudowany z żeliwa, aluminium lub stali), który jest przymocowany do piasty koła. Jego powierzchnia jest gładka i to do niej dociskane są szczeki hamulcowe z przymocowanymi okładzinami ciernymi.

RoWeqhRPWo50E
Ilustracja przedstawia budowę hamulca szczękowo‑bębnowego. Jest on zilustrowany na planie okręgu, nad nim znajduje się element symbolizujący pedał hamulca. Na górze, wewnątrz okręgu znajduje się strzałka biegnąca z prawej do lewej strony, która określa kierunek obrotu koła. Wewnątrz okręgu znajduje się mniejszy pierścień. Zaznaczony jest na jego obwodzie najwyżej umieszczony punkt z dźwignią skierowaną w lewą stronę – rozpieracz szczęk. Na dole pierścienia znajdują się zbliżone do siebie, symetrycznie umieszczone punkty – sworznie szczęk. Po obu stronach pierścienia z kolei zaznaczono dwa czarne, symetryczne elementy, czyli bębny hamulca. Wewnątrz widoczne są szczęki hamulca, a w środku pofalowana, łącząca je linia symbolizująca sprężynę.
Budowa hamulca szczękowo‑bębnowego
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RmFc78xhaqCqz
Nagranie dźwiękowe.

Hamulce bębnowe

Pojazdy samochodowe korzystają z wielu rodzajów hamulców bębnowych, wśród których należy wymienić typy: simplex, duplex, serwo, duo‑duplex i duo‑serwo. Wszystkie one różnią się nieco budową i mechanizmem działania. Simplex posiadają dwie szczęki i jeden cylinder hamulcowy działający dwustronnie. Duplex posiadają zarówno dwie szczęki, ale o przeciwległych podporach, a także dwa cylindry działające jednostronnie. Serwo mają dwie współbieżne szczęki zawieszone pływająco i jeden cylinder, który działa dwustronnie. Duo‑duplex zostały skonstruowane w taki sposób, że posiadają dwie szczęki podparte ślizgowo i dwa cylindry działania dwustronnego. Z kolei typ hamulca bębnowego duo‑serwo zbudowany jest z dwóch szczęk podpartych ślizgowo, opierających się na sworzniu i z jednego cylindra, który działa dwustronnie.

R1J5IQNkZBA9e
Nagranie dźwiękowe.

Simplex

RUt8W6cBXwkvz
Schemat obrazuje budowę hamulca bębnowego simplex. Rozmieszczony jest on na planie koła, nad nim widoczna jest półokrągła strzałka skierowana z prawej w lewą stronę, która symbolizuje kierunek obrotów bębna. Wewnątrz okręgu, w jego dolnej części widoczne są dwa symetrycznie rozmieszczone względem osi punkty – są to punkty obrotu z półokrągłymi strzałkami skierowanymi w prawą stronę, które symbolizują kierunek obrotu szczęki pod wpływem siły hamującej. Po prawej stronie okręgu, w jego wnętrzu widoczny jest półokrągły, księżycowaty element – szczęka hamulcowa przeciwbieżna, a po lewej stronie symetryczny do niej element – szczęka hamulcowa współbieżna. Na górze okręgu, pomiędzy szczękami widoczne są dwa niewielkie prostokąty, które przedstawiają rozpieracz hydrauliczny dwustronnego działania. Z lewej strony okręgu od góry w dół prowadzi niewielka strzałka, która symbolizuje siłę dociskającą szczękę do bębna, z prawej strony z kolei od dołu do centrum okręgu prowadzi strzałka, która symbolizuje siła odpychającą szczękę od bębna. W centralnej części schematu widoczny jest niewielki okrąg podzielony na cztery części. Obie szczęki łączy linia, która w centralnej części zamienia się w zygzak.
Budowa hamulca bębnowego simplex
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZwvkdKvzN9n
Nagranie dźwiękowe.

Serwo

R1QO9CoT7immD
Schemat obrazuje budowę hamulca bębnowego serwo. Rozmieszczony jest on na planie koła, nad nim widoczna jest półokrągła strzałka skierowana z prawej w lewą stronę, która symbolizuje kierunek obrotów bębna. Wewnątrz okręgu, w jego dolnej części widoczny jest poziomo umieszczony prostokąt przedstawiający sworzeń dociskowy. Po prawej stronie okręgu, w jego wnętrzu widoczny jest półokrągły, księżycowaty element – szczęka hamulcowa przeciwbieżna, a po lewej stronie symetryczny do niej element – szczęka hamulcowa współbieżna. Na górze okręgu, pomiędzy szczękami widoczne są dwa niewielkie prostokąty, które przedstawiają rozpieracz hydrauliczny dwustronnego działania. Z lewej strony okręgu od góry w dół prowadzi niewielka strzałka, która symbolizuje siłę dociskającą szczękę do bębna, z prawej strony z kolei od dołu do centrum okręgu prowadzi strzałka, która symbolizuje siła odpychającą szczękę od bębna. W centralnej części schematu widoczny jest niewielki okrąg podzielony na cztery części. Obie szczęki łączy linia, która w centralnej części zamienia się w zygzak. Od sworznia dociskowego w górę prowadzą dwie zygzakowate, ukośne linie. Nad linią znajdującą się z lewej strony widnieje półokrągła strzałka skierowana w lewą stronę przedstawiająca kierunek obrotu elementów hamulca pod wpływem siły hamującej. To samo symbolizuje półokrągła strzałka znajdująca się w prawej górnej części okręgu, skierowana z lewej w prawą stronę.
Budowa hamulca bębnowego serwo
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RQQcm3NpDE0Er
Nagranie dźwiękowe.

Duo‑duplex

RZpegZWP3yLBZ
Schemat obrazuje budowę hamulca bębnowego duo‑duplex. Rozmieszczony jest on na planie koła, nad nim widoczna jest półokrągła strzałka skierowana z prawej w lewą stronę, która symbolizuje kierunek obrotów bębna. Wewnątrz okręgu, w jego dolnej części widoczny jest poziomo umieszczony element przedstawiający rozpieracz, na którym zaznaczony jest punkt podparcia. We wnętrzu okręgu, po jego bokach widoczne są półokrągłe, symetryczne elementy – szczęki hamulcowe. Z lewej strony okręgu od góry w dół prowadzi niewielka strzałka, która symbolizuje siłę dociskającą szczękę do bębna, z prawej strony z kolei od dołu do centrum okręgu prowadzi strzałka, która symbolizuje siła odpychającą szczękę od bębna. W centralnej części schematu widoczny jest niewielki okrąg podzielony na cztery części. Obie szczęki łączą równoległe do siebie linie, które w centralnej części zamieniają się w zygzak. W lewej dolnej części okręgu widnieje półokrągła strzałka skierowana w lewą stronę przedstawiająca kierunek obrotu elementów hamulca pod wpływem siły hamującej. To samo symbolizuje półokrągła strzałka znajdująca się w prawej górnej części okręgu, skierowana z lewej w prawą stronę.
Budowa hamulca bębnowego duo‑duplex
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RzQ82OWT8dyKa
Nagranie dźwiękowe.

Hamulce tarczowe

Siła hamowania w przypadku hamulca tarczowego jest generowana na powierzchni tarczy (najczęściej stalowej o szlifowanych płaszczyznach), która połączona jest z kołem jezdnym. Hamulce tarczowe posiadają różne rozwiązana konstrukcyjne i zaliczamy do nich takie o zacisku nieruchomym, przesuwnym bądź pływającym. Zaciski obejmują tarczę i ich aktywacja równoznaczna jest z rozpoczęciem procesu hamowania.

RrOnQc42920wK
Ilustracja hamulca tarczowego
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RNvPQklm6n3gK
Nagranie dźwiękowe.

Hamulce tarczowe odznaczają się także odmiennymi systemami mocowania zacisku: z jednym rozpieraczem (Lockheed) albo z dwoma (Dunlop).

R1VKq8kyYuEup
Nagranie dźwiękowe.

Rodzaje układów hamowania

Układ hydrauliczny

To rodzaj układu hamulcowego ciernego, który nie wymaga ogromnej siły hamowania, jak w przypadku pojazdów ciężarowych czy autobusów. Wykorzystywany jest przede wszystkim w pojazdach osobowych. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje zwolnienie płynu, które kierowany jest do tłoków umiejscowionych w kołach. Płyn, gdy dotrze do tłoków, powoduje ich zatrzymanie, czego następstwem jest albo przyhamowanie pojazdu, albo również jego zatrzymanie. Pojazd może być wyposażony w jedno-, dwu- bądź trójobwodowe układy uruchamiające hamulec.

RIreMCnfZpXKa
Na ilustracji znajduje się schemat układu hydraulicznego hamowania. Umieszczone są na nim na planie prostokąta cztery koła w postaci płaskich dysków. Każde z kół na swojej powierzchni posiada dwie półksiężycowate, symetrycznie umieszczone po obu bokach szczęki hamulcowe, a nad każdą ze szczęk znajduje się rozpieracz. Koła połączone są ze sobą układem linii. W centrum układu hamulcowego widoczna jest trójsekcyjna pompa hamulca, a pomiędzy tylnymi kołami znajduje się dźwignia hamulca postojowego (awaryjnego).
Schemat układu hydraulicznego hamowania
Źródło: EnglishSquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R11sHMBDfs5y6
Nagranie dźwiękowe.

Układ mechaniczny

Wykorzystywany do sterowania hamulcami pomocniczymi w samochodach osobowych. Składa się z elementów, takich jak cięgno (np. linka), pedał z układem dźwigni, a także rozpieracz krzywkowy.

R1ARJTay9h8Gt
Nagranie dźwiękowe.

Zwalniacz- retarder

Jest urządzeniem, dzięki któremu możliwe jest długotrwałe hamowanie pojazdu. . Używa się go, żeby zapobiec nadmiernemu wzrostowi prędkości w czasie długotrwałych zjazdów ze wzniesienia. Używany jest przeważnie w samochodach ciężarowych lub w autobusach, ponieważ w tych pojazdach może dojść do gwałtownych przegrzań, co skutkuje zmniejszeniem skuteczności hamulców. Zwalniacze chronią też hamulce przed zbytnim zużyciem. Hamulców zasadniczych i zwalniaczy używa się razem lub osobno. Przy hamowaniu zwalniaczem cała energia kinetyczna zmienia się w ciepło, które musi być rozproszone, dlatego w zwalniaczach montowane są układy chłodzenia elementów roboczych. Używa się kilka rodzajów zwalniaczy:

  1. Zwalniacz cierny (już niestosowany) - dziś ten typ zwalniacza nie jest stosowany. Do jego roboczych elementów możemy zaliczyć elementy cierne – bęben, tarcze cierne. Montuje się go w miejscu łożyska podporowego wału napędowego. Ten rodzaj zwalniaczy przestał być produkowany, ponieważ występujące w nim elementy zużywały się w zbyt szybkim tempie. Inną przyczyną było zbyt szybkie nagrzewanie się elementów, co skutkowało mniejszym momentem hamowania, dlatego zupełnie nie nadawały się przy długich trasach. Można było ich używać jako hamulców postojowych.

  2. Zwalniacz silnikowy – ten typ zwalniaczy jest również dość rzadko stosowany. Korzysta on ze zjawiska wewnętrznych oporów silnika, które są wynikiem tarcia ruchomych części i pompowania. Wykorzystuje on też sztuczne warunki, które sprawiają, że praca silnika jest zmieniana w pracę sprężarki. Zwalniacz silnikowy odcina na jakiś czas dopływ paliwa i zamyka układ wydechowy pojazdu, przez co możliwe jest wspomaganie hamowania silnikiem. Używa się go tylko w pojazdach, które są wyposażone w manualna skrzynię biegów.

  3. Zwalniacz elektryczny – działa przy użyciu indukcji w wirującej tarczy hamulcowej prądów wirowych, które przeciwstawiają się jej obrotowi. Do elementów zwalniaczy elektromagnetycznych możemy zaliczyć: wyposażony w zespół elektromagnesów stojan, który mocuje się do ramy pojazdów, mostu napędowego lub do skrzyni biegów, oraz dwa wirniki, które są napędzane przy użyciu wałów napędowych.

  4. Zwalniacz hydrokinetyczny – jego zasada działania opiera się na hydrokinetycznym sprzęganiu wału napędowego z korpusem, który się nie obraca. Zachodzi tylko przy wypełnieniu przestrzeni roboczej cieczą roboczą, która jest wtłaczana do zbiornika. Hamulec działa podobnie do sprzęgła hydrokinetycznego o niestałym stopniu napełnienia, ale z tą różnicą, że za każdym razem pracuje przy przełożeniu kinematycznym.

RnNL2a6RFLerO
Retarder
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Przykładowe uszkodzenia i usterki elementów układów hamulcowych

1
Przykładowe uszkodzenia i usterki elementów układów hamulcowych
RahcFiWaXuzgn
Nagranie dźwiękowe.

Deformacja tarcz hamulcowych

Do tej usterki może dojść wtedy, gdy po gwałtownym zahamowaniu pojazd wjedzie w kałużę. Ochlapanie rozgrzanej tarczy wodą spowoduje jej nierównomierne stygnięcie, a to z kolei może spowodować odkształcenia konstrukcyjne. Za deformację mogą być odpowiedzialne jeszcze inne czynności, np. nieprawidłowe dokręcenie koła. Jeśli moment dokręcenia okaże się za duży, może wtedy dojść do odkształceń na styku tarczy hamulcowej i piasty koła.

R1F6UArbz9uEN
Deformacja tarcz hamulcowych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RrQJgUjlhTQ3q
Nagranie dźwiękowe.

Pęknięcie tarczy hamulcowej

Tarcza pęka zazwyczaj w związku z pojawieniem się wysokich temperatur w jej wnętrzu. Takie przegrzanie może być spowodowane podczas hamowania przy stromych zdjazdach.

RW1OxGdEIR5kL
Pęknięta tarcza hamulcowa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RKGegzi3O97DC
Nagranie

Przegrzanie klocków hamulcowych

Uszkodzenie pojawia się zazwyczaj na skutek wielokrotnego gwałtownego hamowania. W związku z działaniem dochodzi na ogół do wytrącenia się substancji łączącej materiał cierny z klockiem. Powodem przegrzania klocków może być również uszkodzony zacisk.

R1anL4sOJnBOZ
Przegrzanie klocków hamulcowych
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RViyPLE17XjCl
Nagranie dźwiękowe.

Usterki hamulca ręcznego

Na tę część pojazdu negatywnie oddziaływać może korozja. Do usterek przyczynia się dodatkowo niewłaściwa regulacja bądź blokada z powodu niekorzystania z hamulca przez dłuższy czas. Awarie związane z hamulcem ręcznym objawiać mogą się blokadą kół mimo zwolnienia dźwigni hamulca czy popiskiwanie w czasie jazdy.

RGfOgi1aJag4y
Usterki hamulca ręcznego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RLyIzqcTuYw8N
Nagranie

Usterki przewodów hamulcowych i pompy

Przyczyn usterek należy upatrywać w korozji metalowych przewodów. Za uszkodzenie pompy odpowiada zazwyczaj zużycie elementów uszczelniających to urządzenie. Zwiastować wspomniane awarie mogą: wyciek płynu hamulcowego, spadek skuteczności hamowania, luźny pedał hamulca, który „wpada” w podłogę.

RJWdCyF6MPSy7
Przecięty przewód hamulca
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Byc9X83Prcp
Nagranie dźwiękowe.

Uszkodzenie systemu ABS

System rzadko ulega uszkodzeniom, ale czasem się to zdarza. Kierujący o niesprawności systemu zostanie poinformowany zapaleniem się odpowiedniej kontroli. Gdy system ulegnie jednak większej awarii i zostanie wyłączony, pojazd będzie się prowadzić, jakby tej funkcjonalności był pozbawiony. Jakie sytuacje przyczynią się do usterek systemu ABS? Między innymi jest to jazda po zabrudzonych drogach lub mechaniczne uszkodzenie czujników, w które ABS jest wyposażony.

Rb2uGWDuVqWX5
Uszkodzenie systemu ABS
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykładowe dźwięki wskazujące na uszkodzenia elementów układu hamulcowego

RK9WMSDNtvmle
Nagranie przedstawiające dźwięk uszkodzonych elementów układu hamulcowego. Cechy charakterystyczne to skrzypienie, piski, tarcie i skrzypienie.
R1bYOm6LcLlxU
Nagranie przedstawiające dźwięk uszkodzonych elementów układu hamulcowego. Cechą charakterystyczną jest metaliczny pisk.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia