Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Can you tell me …?

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna użycie czasownika can w odniesieniu do próśb,

  • wie, w jaki sposób udzielać informacji na swój temat,

  • zna zasady podawania numeru telefonu,

  • zna angielski alfabet,

  • zna angielskie cyfry,

  • wie, w jaki sposób rozróżnić styl formalny i nieformalny.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • konstruować prośby za pomocą czasownika can,

  • zapisać ze słuchu numery telefonów,

  • poprawić dialog,

  • podać i uzyskać informacje na temat podstawowych danych osobowych,

  • przeliterować trudne wyrazy po angielsku,

  • zastosować właściwy styl wypowiedzi (formalny lub nieformalny) w odpowiednich sytuacjach.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: komunikacyjna, ćwiczebna, burza mózgów

Forma: praca indywidualna, praca w parach

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy z przygotowanymi ćwiczeniami

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie: Can you tell me your name?. Prosi uczniów o przetłumaczenie zdania i wyjaśnienie funkcji czasownika can.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Uczniowie mają za zadanie uzyskać wymienione w karcie informacje od trzech, najbliżej siedzących osób (załącznik 1). Nauczyciel zwraca uwagę na sposób podawania numeru telefonu po angielsku.

  2. Uczniowie odczytują uzyskane informacje. Nauczyciel zwraca uwagę na zmianę z 1. na 3. osobę liczby pojedynczej.

  3. Klasa zastanawia się, gdzie może się przydać umiejętność podawania informacji o sobie (np. przy zapisywaniu się do biblioteki, klubu, nowej szkoły, przedstawianiu się, w hotelu) – burza mózgów. Nauczyciel pomaga uczniom, tłumaczy podane przez nich pomysły na język angielski.

  4. Wybrani uczniowie czytają na głos dialog z karty pracy (załącznik 2), z podziałem na role. Zastanawiają się wspólnie, co należałoby poprawić, aby lepiej pasował do danej sytuacji.

  5. Praca indywidualna. Uczniowie poprawiają dialog, by brzmiał grzeczniej (załącznik 3). Przynajmniej jedna poprawiona wersja zostaje odczytana – z podziałem na role.

  6. Nauczyciel dyktuje kilka ważnych numerów (straży pożarnej, pogotowia itp.). Zadaniem uczniów jest ich poprawne zapisanie.

  7. Uczniowie pracują w parach. Dyktują sobie wzajemnie ważne dla nich numery telefonów (do przyjaciół itp.).

  8. Uczniowie nadal pracują w parach. Mają za zadanie ułożyć 2 krótkie dialogi, formalny i nieformalny, w których przedstawiają się nowemu koledze albo koleżance i zapisują się do klubu. Ewentualnie z zapisanych na tablicy mogą wybrać 2 dowolne sytuacje (jedną formalną, jedną nieformalną).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie odczytują swoje dialogi. Najlepsze dialogi zostają nagrodzone.

5. Bibliografia

Według własnego pomysłu

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Ask your partners about: parents’ names, age, telephone number, dog’s name, address, mobile phone number, e‑mail address

Załącznik 2

Read the dialogue.

In a hotel

A: Hey you! Your name??

B: I’m Gregory Peck.

A: Spell that!!

B: P‑e-c‑k.

A: Address!!

B: Hilton Street 21.

A: Telephone number?

B: 0326982554.

A: What??!!

B: 0326982554

A: Yeah, go to your room. It’s number 44.

B: All right, man.

A:??

Załącznik 3

Make the dialogue more polite.

b) Zadanie domowe

Przygotuj krótką przemowę, w której przedstawisz się i podasz jak najwięcej informacji o sobie, bazując na konstrukcjach i słownictwie, które poznałeś na dotychczasowych lekcjach.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przeznaczona dla uczniów rozpoczynających naukę języka angielskiego.

RFNAZlz7k8qFL

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 103.99 KB w języku polskim
R1VIT1j6KtQrZ

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim