Cechy kulturowe Bliskiego Wschodu
SCENARIUSZ LEKCJI
GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY
Temat: Cechy kulturowe Bliskiego Wschodu.
TREŚCI KSZTAŁCENIA
10.7.: uczeń charakteryzuje region Bliskiego Wschodu pod kątem cech kulturowych, zasobów ropy naftowej, kierunków i poziomu rozwoju gospodarczego; wskazuje miejsca konfliktów zbrojnych.
CELE ZOPERACJONALIZOWANE:
Uczeń:
opisuje położenie geograficzne i podział polityczny Bliskiego Wschodu,
podaje główne obszary występowania i wielkość zasobów światowych ropy naftowej na Bliskim Wschodzie,
formułuje wnioski dotyczące wielkości zasobów ropy naftowej oraz poziomu i kierunków rozwoju państw Bliskiego Wschodu,
wymienia religie powstałe na Półwyspie Arabskim,
wyjaśnia znaczenie Jerozolimy i Mekki dla poszczególnych religii,
wykazuje wpływ islamu na życie codzienne i gospodarkę regionu,
lokalizuje miejsca konfliktów zbrojnych.
NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:
Uczeń:
potrafi scharakteryzować środowisko przyrodnicze Bliskiego Wschodu,
potrafi wymienić państwa Bliskiego Wschodu,
poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
poprawnie czyta mapy,
zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,
samodzielnie uczy się,
lokalizuje obiekty na różnych mapach,
współpracuje w grupie.
Etapy lekcji | Przedmiot nauczania | Kompetencje kluczowe | Przebieg zajęć | Środki dydaktyczne | Metody nauczania | Formy pracy |
Etap wstępny | Geografia, historia, wiedza o społeczeństwie | porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się | Nauczyciel rozwiesza mapę fizyczną Bliskiego Wschodu i wydaje wskazanym uczniom następujące polecenia:
| mapa ścienna Azji, podręcznik, atlasy geograficzne | pogadanka, ćwiczenia, dyskusja, praca z atlasem geograficznym | indywidualna i zbiorowa, praca w grupach |
Etap realizacji | Geografia, historia, wiedza o społeczeństwie | porozumiewanie się w języku ojczystym, informatyczne, umiejętność uczenia się | Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną (zasób nr 1). Prosi, by uczniowie skorzystali z map tematycznych w atlasie i wykonali następujące polecenia: - opiszcie środowisko przyrodnicze regionu, - odczytajcie z wykresu udział Bliskiego Wschodu w zasobach światowych tego surowca i oceńcie ich znaczenie dla gospodarki światowej. Nauczyciel przedstawia krótką charakterystykę islamu oraz jego wpływ na życie i gospodarkę regionu. Wymienia religie powstałe na Półwyspie Arabskim. Nauczyciel wspomina o konfliktach zbrojnych w rejonie Bliskiego Wschodu. Wspólnie z uczniami wykonuje ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2), które dotyczy tej tematyki. | dyskusja, praca z atlasem geograficznym mapa ścienna Azji, prezentacja multimedialna (zasób nr 1), ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2) | ćwiczenia, pogadanka, ćwiczenia, dyskusja, praca z atlasem geograficznym | praca w grupach, indywidualna i zbiorowa |
Faza podsumowująca | Geografia, historia, wiedza o społeczeństwie | porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne, umiejętność uczenia się | Podsumowanie lekcji i zadanie pracy domowej. Przedstaw w tabeli główne konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie. | mapa ścienna Azji, podręcznik, atlasy geograficzne | pogadanka, dyskusja | praca w grupach, indywidualna i zbiorowa |