Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

GEOGRAFIA III ETAP EDUKACYJNY

Temat: Cechy kulturowe Bliskiego Wschodu.

TREŚCI KSZTAŁCENIA

  • 10.7.: uczeń charakteryzuje region Bliskiego Wschodu pod kątem cech kulturowych, zasobów ropy naftowej, kierunków i poziomu rozwoju gospodarczego; wskazuje miejsca konfliktów zbrojnych.

CELE ZOPERACJONALIZOWANE:

Uczeń:

  • opisuje położenie geograficzne i podział polityczny Bliskiego Wschodu,

  • podaje główne obszary występowania i wielkość zasobów światowych ropy naftowej na Bliskim Wschodzie,

  • formułuje wnioski dotyczące wielkości zasobów ropy naftowej oraz poziomu i kierunków rozwoju państw Bliskiego Wschodu,

  • wymienia religie powstałe na Półwyspie Arabskim,

  • wyjaśnia znaczenie Jerozolimy i Mekki dla poszczególnych religii,

  • wykazuje wpływ islamu na życie codzienne i gospodarkę regionu,

  • lokalizuje miejsca konfliktów zbrojnych.

NABYWANE UMIEJĘTNOŚCI:

Uczeń:

  • potrafi scharakteryzować środowisko przyrodnicze Bliskiego Wschodu,

  • potrafi wymienić państwa Bliskiego Wschodu,

  • poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,

  • poprawnie czyta mapy,

  • zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje,

  • samodzielnie uczy się,

  • lokalizuje obiekty na różnych mapach,

  • współpracuje w grupie.

Etapy lekcji

Przedmiot nauczania

Kompetencje kluczowe

Przebieg zajęć

Środki dydaktyczne

Metody nauczania

Formy pracy

Etap

wstępny

Geografia,

historia, wiedza o społeczeństwie

porozumiewanie się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się

Nauczyciel rozwiesza mapę fizyczną Bliskiego Wschodu i wydaje wskazanym uczniom następujące polecenia:

  • Wymieńcie główne cechy położenia geograficznego Bliskiego Wschodu.

  • Wymieńcie kraje wchodzące w skład regionu.

mapa ścienna Azji, podręcznik,

atlasy geograficzne

pogadanka, ćwiczenia, dyskusja,

praca z atlasem geograficznym

indywidualna i zbiorowa,

praca w grupach

Etap realizacji

Geografia,

historia, wiedza o społeczeństwie

porozumiewanie się w języku ojczystym,

informatyczne,

umiejętność uczenia się

Nauczyciel przedstawia prezentację multimedialną (zasób nr 1).

Prosi, by uczniowie skorzystali z map tematycznych w atlasie i wykonali następujące polecenia:

- opiszcie środowisko przyrodnicze regionu,

- odczytajcie z wykresu udział Bliskiego Wschodu w zasobach światowych tego surowca i oceńcie ich znaczenie dla gospodarki światowej.

Nauczyciel przedstawia krótką charakterystykę islamu oraz jego wpływ na życie i gospodarkę regionu. Wymienia religie powstałe na Półwyspie Arabskim.

Nauczyciel wspomina o konfliktach zbrojnych w rejonie Bliskiego Wschodu. Wspólnie z uczniami wykonuje ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2), które dotyczy tej tematyki.

dyskusja, praca z atlasem geograficznym mapa ścienna Azji, prezentacja multimedialna (zasób nr 1), ćwiczenie interaktywne (zasób nr 2)

ćwiczenia, pogadanka,

ćwiczenia, dyskusja, praca z atlasem geograficznym

praca w grupach,

indywidualna i zbiorowa

Faza podsumowująca

Geografia,

historia, wiedza o społeczeństwie

porozumiewanie się w języku ojczystym, kompetencje informatyczne,

umiejętność uczenia się

Podsumowanie lekcji i zadanie pracy domowej.

Przedstaw w tabeli główne konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie.

mapa ścienna Azji, podręcznik,

atlasy geograficzne

pogadanka,

dyskusja

praca w grupach,

indywidualna i zbiorowa

RU8REflnVQOYx

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 73.12 KB w języku polskim
R9mp38LVd4r61

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 106.50 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3