Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Bożena Grochowska

1. Etap edukacyjny i klasa

edukacja wczesnoszkolna - klasa III

2. Przedmiot

edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna

3. Temat zajęć

Chcę zrozumieć mojego psa!

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zajęć zgodny z podstawą programową edukacji humanistycznej - przyrodniczej, a poza tym jest to temat bardzo bliski dzieciom, ponieważ każde w mojej klasie ma psa. Realizuję z uczniami Program Psia Lekcja opracowany przez Stowarzyszenie Zwierzęta Ludziom. Stąd też filmik o komunikacji z psem.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie podczas zajęć narzędzi TIK bardzo uatrakcyjnia lekcję i znacząco podnosi jej efektywność. Zadania interaktywne są sposobem na zwiększenie aktywności uczniów. Sprawiają, że uczeń chętnie się angażuje i łatwiej zapamiętuje przekazywane treści. W dobie pandemii koronawirusa powszechne stało się zdalne nauczanie, gdzie narzędzia TIK stają coraz bardziej się niezbędne nauczycielowi. Tę lekcję można przeprowadzić zarówno stacjonarnie, jak i online. Do przeprowadzenia zajęć wykorzystam prezentację interaktywną stworzoną na app.genial.ly, ponieważ dzięki temu lekcja może być przeprowadzana zarówno stacjonarnie,
jak i zdalnie. Aplikacja genial.ly jest dla uczniów bardzo atrakcyjna. Po drugie quizy w aplikacjach learningapps oraz eduelo systematyzują wiedzę uczniów na temat psów, a także wprowadzają element zabawy. TIK na lekcji daje możliwość nie tylko wyszukiwania i przetwarzania informacji, ale i sprawdzenia swojej wiedzy w sposób natychmiastowy, co stanowi tak ważną informację zwrotną dla dziecka.

7. Cel ogólny zajęć

Rozwijanie empatii – uwrażliwienie na potrzeby wszystkich zwierząt, w tym - psów.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń wie, skąd wziął się pies, zna jego cechy – budowa, zmysły, zachowanie, rasy.

  2. Uświadomienie zasad komunikacji psów.

  3. Uwrażliwienie na potrzeby psa.

9. Metody i formy pracy

Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.

Metody pracy: 
·      pogadanka, 
·      metody eksponujące (prezentacja, film)
·      praktycznego działania – ćwiczenia w formie gry i quizów, puzzle.

10. Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja multimedialna: https://view.genial.ly/603a8610170b3a0d305fa669/presentation-dzien-psa
    2. Ćwiczenia:  
    a) Ciekawostki o psach  https://learningapps.org/13167767
    b) Rasy psów  (można tu zobaczyć duże zdjęcia psów)   https://learningapps.org/6652467
    3. Puzzle interaktywne: https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/180326-psy-francuskie-mastifa
    4. Film:  https://edukacja.zwierzetaludziom.pl/lekcja-2-przybij-lape/
    5. Gra:  Język zwierząt:   https://www.eduelo.pl/quiz/312/czesc/1/

11. Wymagania w zakresie technologii

Do przeprowadzenia lekcji niezbędna jest tablica interaktywna (w lekcji stacjonarnej); dobrze by było, gdyby kazdy uczeń miał komputer (pracownia informatyczna) lub smartfon.  Niezbędne jest łącze internetowe. Pomocna jest też aplikacja Messenger.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Przeżycie doświadczenia: Jaki będzie temat lekcji?

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      Uczniowie układają puzzle na swoich komputerach (telefonach) lub układamy je zbiorowo na tablicy interaktywnej. Puzzle przedstawiają psy, zatem odgadują bez trudu, ze to o nich będzie dzisiaj mowa. Warto zauważyć, że można tu zindywidualizować stopień trudności w zależności od możliwości uczniów: niektórzy będą w stanie szybko ułożyć puzzle złożone z 12 elementów, inni z 30. Jeśli zatem każdy ma możliwość bawić się samodzielnie, należy to wykorzystać, żeby każdy odniósł sukces.

      https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/180326-psy-francuskie-mastifa
      Wspólne sformułowanie i zapisanie tematu: Chcę zrozumieć mojego psa! (w domyśle – poznać go i postępować właściwie) :)

  • Aktywność 2

    • Temat: Refleksja: Skąd wziął się pies? Jak funkcjonuje? Do czego wykorzystuje go człowiek?

    • Czas trwania: 15 min

    • Opis aktywności:

      Korzystając z aplikacji: https://view.genial.ly/603a8610170b3a0d305fa669/presentation-dzien-psa
      omawiamy historię psa, jego związek z człowiekiem, budowę, funkcjonowanie zmysłów. Przypominamy, w jaki sposób pomaga człowiekowi.

  • Aktywność 3

    • Temat: Formułowanie teorii: Czy możemy zrozumieć psa?

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Tu przeglądamy tę część prezentacji, która dotyczy charakterystycznych zachowań psów, które człowiek może nauczyć się odczytywać. Uczniowie dowiadują się, jak funkcjonuje pies i jak musimy reagować, gdy jest agresywny. Krótkie wypowiedzi dzieci na temat ich ulubieńców.
      Oglądanie tej części prezentacji, która omawia temat właściwej opieki nad psem.

  • Aktywność 4

13. Sposób ewaluacji zajęć

Na zakończenie uczniowie  wypełniają ankietę (kartka ksero):
Odpowiedz na pytania:
1.    Czy lekcja była ciekawa?
2.    Czy po tej lekcji lepiej rozumiesz swojego psa?
3.    Która z wiadomości o psach najbardziej Cię zdziwiła?

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Prezentację genial.ly należy dokładnie obejrzeć przed lekcją, aby później wykorzystywać odpowiednie jej fragmenty w czasie poszczególnych aktywności. W nagrodę za aktywną pracę można puścić uczniom film z Reksiem czy fragment filmu o dalmatyńczykach, które znajdują się na końcu. Warto zrobić to nawet na kolejnej lekcji - będzie to nagroda za ich zaangażowanie.

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna