Chcę zrozumieć mojego psa!
Autor/autorka
Bożena Grochowska
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – humanistyczna
3. Temat zajęć
Chcę zrozumieć mojego psa!
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zajęć zgodny z podstawą programową edukacji humanistycznej - przyrodniczej, a poza tym jest to temat bardzo bliski dzieciom, ponieważ każde w mojej klasie ma psa. Realizuję z uczniami Program Psia Lekcja opracowany przez Stowarzyszenie Zwierzęta Ludziom. Stąd też filmik o komunikacji z psem.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie podczas zajęć narzędzi TIK bardzo uatrakcyjnia lekcję i znacząco podnosi jej efektywność. Zadania interaktywne są sposobem na zwiększenie aktywności uczniów. Sprawiają, że uczeń chętnie się angażuje i łatwiej zapamiętuje przekazywane treści. W dobie pandemii koronawirusa powszechne stało się zdalne nauczanie, gdzie narzędzia TIK stają coraz bardziej się niezbędne nauczycielowi. Tę lekcję można przeprowadzić zarówno stacjonarnie, jak i online. Do przeprowadzenia zajęć wykorzystam prezentację interaktywną stworzoną na app.genial.ly, ponieważ dzięki temu lekcja może być przeprowadzana zarówno stacjonarnie,
jak i zdalnie. Aplikacja genial.ly jest dla uczniów bardzo atrakcyjna. Po drugie quizy w aplikacjach learningapps oraz eduelo systematyzują wiedzę uczniów na temat psów, a także wprowadzają element zabawy. TIK na lekcji daje możliwość nie tylko wyszukiwania i przetwarzania informacji, ale i sprawdzenia swojej wiedzy w sposób natychmiastowy, co stanowi tak ważną informację zwrotną dla dziecka.
7. Cel ogólny zajęć
Rozwijanie empatii – uwrażliwienie na potrzeby wszystkich zwierząt, w tym - psów.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń wie, skąd wziął się pies, zna jego cechy – budowa, zmysły, zachowanie, rasy.
Uświadomienie zasad komunikacji psów.
Uwrażliwienie na potrzeby psa.
9. Metody i formy pracy
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Metody pracy:
· pogadanka,
· metody eksponujące (prezentacja, film)
· praktycznego działania – ćwiczenia w formie gry i quizów, puzzle.
10. Środki dydaktyczne
Prezentacja multimedialna: https://view.genial.ly/603a8610170b3a0d305fa669/presentation-dzien-psa
2. Ćwiczenia:
a) Ciekawostki o psach https://learningapps.org/13167767
b) Rasy psów (można tu zobaczyć duże zdjęcia psów) https://learningapps.org/6652467
3. Puzzle interaktywne: https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/180326-psy-francuskie-mastifa
4. Film: https://edukacja.zwierzetaludziom.pl/lekcja-2-przybij-lape/
5. Gra: Język zwierząt: https://www.eduelo.pl/quiz/312/czesc/1/
11. Wymagania w zakresie technologii
Do przeprowadzenia lekcji niezbędna jest tablica interaktywna (w lekcji stacjonarnej); dobrze by było, gdyby kazdy uczeń miał komputer (pracownia informatyczna) lub smartfon. Niezbędne jest łącze internetowe. Pomocna jest też aplikacja Messenger.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Przeżycie doświadczenia: Jaki będzie temat lekcji?
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Uczniowie układają puzzle na swoich komputerach (telefonach) lub układamy je zbiorowo na tablicy interaktywnej. Puzzle przedstawiają psy, zatem odgadują bez trudu, ze to o nich będzie dzisiaj mowa. Warto zauważyć, że można tu zindywidualizować stopień trudności w zależności od możliwości uczniów: niektórzy będą w stanie szybko ułożyć puzzle złożone z 12 elementów, inni z 30. Jeśli zatem każdy ma możliwość bawić się samodzielnie, należy to wykorzystać, żeby każdy odniósł sukces.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/zwierzeta/180326-psy-francuskie-mastifa
Wspólne sformułowanie i zapisanie tematu: Chcę zrozumieć mojego psa! (w domyśle – poznać go i postępować właściwie) :)
Aktywność 2
Temat: Refleksja: Skąd wziął się pies? Jak funkcjonuje? Do czego wykorzystuje go człowiek?
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Korzystając z aplikacji: https://view.genial.ly/603a8610170b3a0d305fa669/presentation-dzien-psa
omawiamy historię psa, jego związek z człowiekiem, budowę, funkcjonowanie zmysłów. Przypominamy, w jaki sposób pomaga człowiekowi.
Aktywność 3
Temat: Formułowanie teorii: Czy możemy zrozumieć psa?
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Tu przeglądamy tę część prezentacji, która dotyczy charakterystycznych zachowań psów, które człowiek może nauczyć się odczytywać. Uczniowie dowiadują się, jak funkcjonuje pies i jak musimy reagować, gdy jest agresywny. Krótkie wypowiedzi dzieci na temat ich ulubieńców.
Oglądanie tej części prezentacji, która omawia temat właściwej opieki nad psem.
Aktywność 4
Temat: Zastosowanie w praktyce: Już dużo wiem o psach!
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Uczniowie podejmują refleksję na temat poznanych wiadomości. Wykonują ćwiczenia utrwalające wiadomości:
Ciekawostki o psach https://learningapps.org/13167767
Rasy psów (można tu zobaczyć duże zdjęcia psów) https://learningapps.org/6652467
Gra Język zwierząt https://www.eduelo.pl/quiz/312/czesc/1/
13. Sposób ewaluacji zajęć
Na zakończenie uczniowie wypełniają ankietę (kartka ksero):
Odpowiedz na pytania:
1. Czy lekcja była ciekawa?
2. Czy po tej lekcji lepiej rozumiesz swojego psa?
3. Która z wiadomości o psach najbardziej Cię zdziwiła?
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Prezentację genial.ly należy dokładnie obejrzeć przed lekcją, aby później wykorzystywać odpowiednie jej fragmenty w czasie poszczególnych aktywności. W nagrodę za aktywną pracę można puścić uczniom film z Reksiem czy fragment filmu o dalmatyńczykach, które znajdują się na końcu. Warto zrobić to nawet na kolejnej lekcji - będzie to nagroda za ich zaangażowanie.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna