Oglądając filmy o czarach i magii lub czytając książki, np. „Harry Potter i kamień filozoficzny”, można dowiedzieć się, czym interesowali się alchemicy. Czy alchemia i chemia mają ze sobą coś wspólnego? Kim właściwie jest chemik? Czym się zajmuje? Czy chemia jest częścią życia każdego człowieka? Co chemia ma wspólnego z gotowaniem i sprzątaniem oraz z najnowszymi osiągnięciami medycznymi i technologicznymi?
R1Ccm5ZLXNJ3e1
Już wiesz
w jaki sposób należy właściwie korzystać z dostępnych produktów chemicznych;
w jaki sposób należy prowadzić obserwację zjawisk przyrodniczych oraz wykonywać proste eksperymenty i interpretować ich wyniki;
że niektóre produkty chemiczne są niebezpieczne.
Nauczysz się
oceniać znaczenie chemii w życiu codziennym;
podawać przykłady gałęzi przemysłu związanego z chemią;
wymieniać nazwiska znanych chemików i przedstawiać ich osiągnięcia;
opisywać znaczenie piktogramów ostrzegawczych umieszczanych na etykietach środków stosowanych w twoim otoczeniu;
uzasadniać konieczność specjalnego oznakowania niebezpiecznych substancji chemicznych i ich mieszanin.
imhDLV279u_d5e202
1. Czym jest alchemia?
Początków chemii należy szukać w alchemiialchemiaalchemii, która była połączeniem mitów, religii i filozofii oraz prac eksperymentalnych z użyciem sprzętu laboratoryjnego.
Alchemia wywodzi się z praktyk kapłanów starożytnego Egiptu, którzy zajmowali się m.in. balsamowaniem i mumifikacją ciał zmarłych, a także produkcją barwników, maści oraz kosmetyków. W późniejszym okresie alchemicy poszukiwali kamienia filozoficznegokamień filozoficznykamienia filozoficznego, czyli substancji pozwalającej zamieniać metale w złoto. W swoich badaniach alchemicy często odwoływali się do magii. Starali się odkryć eliksir nieśmiertelności oraz środek leczący wszystkie choroby – panaceumpanaceumpanaceum. Rozkwit alchemii miał miejsce nie tylko w starożytnym Egipcie i w Europie, ale przede wszystkim w Chinach i Indiach. Azjatyccy alchemicy poszukiwali głównie recepty na nieśmiertelność.
RimxkB8Np1qKI1
W jaki sposób alchemicy opisywali eksperymenty?
Do opisu eksperymentów alchemicy stosowali kody, symbole oraz skomplikowane ilustracje smoków, wojowników i potworów. Wąż pożerający własny ogon to symbol wiedzy tajemnej i zmian nieustannie zachodzących w przyrodzie.
R18nZJdsKI2Qk1
Ciekawostka
W Pradze znajduje się słynna Złota Uliczka (Zlatá ulička) zabudowana szeregiem małych domków, których szerokość miejscami nie przekracza jednego metra. Według podań to właśnie tutaj pracowali alchemicy i złotnicy cesarza Rudolfa II Habsburga (władcy Węgier, Austrii i Czech z XVI/XVII w.).
RkMkdVICbk6k51
R1F6qAsGcnmhL1
Cesarz Rudolf II Habsburg gościł na swym praskim dworze wielu alchemików, w tym Polaka Michała Sędziwoja, którego pracownia mieściła się w wieży (zwanej Kurzą Stopką) w Zamku Królewskim na Wawelu. Według przekazów Sędziwój podczas audiencji na Hradczanach, w obecności Rudolfa II i jego największych dostojników, zaprezentował swój najznamienitszy eksperyment: do tygla wrzucił kawałek ołowiu, który zamienił się w sztabkę złota. Chcąc osiągnąć zamierzony efekt, Sędziwój najprawdopodobniej posłużył się tyglem o podwójnym dnie bądź też powlekł sztabkę złota rtęcią, tak by odzyskała swoją złotą barwę dopiero po ogrzaniu w tyglu. Niemniej, Rudolf II po tym wydarzeniu nakazał wykuć napis: Niechaj zrobi to ktokolwiek inny, co zrobił Sędziwój Polak. Inny alchemik, Edward Kelley, który twierdził, że udało mu się odkryć kamień filozoficzny, miał mniej szczęścia – kiedy nie dopełnił tajemnicy i nie zaczął produkować złota, Rudolf II uwięził go w Białej Wieży znajdującej się na Złotej Uliczce.
Rr2csEFcPshy51
imhDLV279u_d5e269
2. Czym zajmuje się chemia?
Nauki przyrodnicze zajmują się badaniem otaczającego nas świata. Jedną z nauk przyrodniczych jest chemia, która koncentruje się na badaniu:
z czego składają się substancje (czyli na poznaniu ich budowy);
co można z substancji otrzymać (czyli na poznaniu ich właściwości, odkryciu i zastosowaniu);
jak substancje mogą być wytwarzane (czyli na poszukiwaniu metod ich otrzymywania);
jak i dlaczego substancje mogą się zmieniać.
Do nauk przyrodniczych zalicza się także biologię, geografię i fizykę.
ChemiachemiaChemia jest obecna niemal w każdej dziedzinie naszego życia. Wtedy, gdy zażywamy leki, gotujemy i spożywamy posiłki, wykonujemy badania medyczne czy dobieramy ubrania odpowiednie do danej pory roku lub uprawianej dziedziny sportu. Zastanów się, jak rozwój chemii wpłynął na codzienne życie każdego z nas.
Polecenie 1
Utwórz mapę mentalną w zeszycie według przedstawionego wzoru. Uzupełnij puste pola swoimi skojarzeniami ze słowem chemia. Mapę możesz rozbudować o dodatkowe pola.
RNbkmkszdzcUM1
Czy wyobrażasz sobie dzień bez chemii?
RLy37fsXGambJ1
Z czym kojarzysz słowochemia**?**
RLlTS47C1vPcY1
Polecenie 2
Znajdź w swoim otoczeniu 5 przedmiotów, których wyprodukowanie było możliwe dzięki osiągnięciom chemii.
R15QozQRwrIZ51
R1FsqRr6b49sV1
Jakie gałęzie przemysłu są związane z chemią?
RhMM5u1cvWy131
R1byGAOHvp0Ed1
Chemia to nauka badająca właściwości substancji, a zwłaszcza zachodzące w nich przemiany. To nauka eksperymentalna, czyli oparta na obserwacjach, podobnie jak fizyka. Obie te dziedziny wiedzy należą do nauk przyrodniczych i stanowią ich podstawę. Wiadomości z chemii i fizyki są wykorzystywane do wyjaśniania zjawisk zachodzących w przyrodzie martwej i ożywionej. Podstawowa znajomość chemii jest bardzo ważna w życiu codziennym każdego człowieka, a wiedza chemiczna jest przydatna w wielu zawodach.
imhDLV279u_d5e361
3. Zawód – chemik?
Polecenie 3
Utwórz mapę mentalną w zeszycie według przedstawionego wzoru. Uzupełnij puste pola nazwami zawodów, których wykonywanie jest związane z chemią.
R5XcqIuNiyY4u1
Warto uczyć się chemii, ponieważ pomaga ona zrozumieć otaczający nas świat. Dzięki tej wiedzy możemy dowiedzieć się, jak działa płyn do rozmrażania szyb, środek do udrażniania rur, proszek do prania, proszek do pieczenia czy tabletka od bólu głowy. Znajomość chemii umożliwia przemyślany wybór produktów codziennego użytku.
Dorobek chemii wykorzystują lekarze, pielęgniarze, dentyści, farmaceuci, fizjoterapeuci, lekarze weterynarii, inżynierowie, strażacy, policjanci, kierowcy ciężarówek, hydraulicy, malarze, fryzjerzy, kucharze, nauczyciele przedmiotów przyrodniczych… Ta lista może być długa.
Dobrze wykształcony chemikchemikchemik jest człowiekiem o wszechstronnej wiedzy i umiejętnościach, rozumiejącym procesy zachodzące w przyrodzie. Absolwenci wydziałów chemicznych polskich uczelni są przygotowani do pracy w różnych instytucjach. Po studiach mogą znaleźć zatrudnienie w szkolnictwie, instytutach naukowo‑badawczych, laboratoriach analitycznych, przedsiębiorstwach chemicznych, a także w polskich i zagranicznych przedsiębiorstwach handlowych, zajmujących się dystrybucją odczynników i sprzętu pomiarowego.
Ciekawostka
Czasem do odkryć naukowych dochodzi się przypadkowo. Takim szczęściarzem był Ralph Wiley (czyt. ralf łajli), który w 1933 r. podczas studiów pracował w laboratorium jako osoba myjąca sprzęt szklany. Pewnego dnia, nie mogąc domyć kolby pokrytej z zewnątrz cienką warstwą półprzezroczystej, twardej substancji, dostrzegł, że ma ona ciekawe właściwości, i zgłosił swoim przełożonym, że ktoś przypadkiem uzyskał nową substancję. W ten sposób Ralph Wiley stał się znany jako odkrywca polichlorku winylidenu (PVDC), który obecnie znajduje zastosowanie do produkcji rur, lakierów antykorozyjnych, elementów aparatury chemicznej i tkanin tapicerskich.
Ciekawostka
Anegdota − Chemik z przymrużeniem oka … Chemik to osoba rozwijająca ogólną teorię z wzorów wyprowadzonych z niewielką dokładnością z wątpliwych założeń opartych na podejrzanych tabelach wyników uzyskanych na podstawie niejednoznacznych eksperymentów przeprowadzonych za pomocą niedokładnej aparatury przez osoby o wątpliwej sprawności i mentalności. „Chemistry in Action” (nr 38/92), „Kurier Chemiczny” (nr 5/94)
RRw9o9TQUfUP31
imhDLV279u_d5e424
4. Co to są piktogramy?
Podczas sprzątania łazienki i kuchni można używać m.in. środków do dezynfekcji, udrażniania rur, a także płynów do usuwania kamienia lub rdzy. Składnikami takich preparatów często są substancje, które niewłaściwie użyte, mogą być groźne dla zdrowia. W celu zapewnienia bezpieczeństwa osobom mającym kontakt z takimi środkami opracowano znaki i symbole ostrzegawcze – piktogramypiktogrampiktogramy informujące o zagrożeniach związanych z używaniem takich substancji. Informacje te dają możliwość zastosowania odpowiednich środków ochrony ogólnej i osobistej, a także właściwego przygotowania miejsca pracy.
Obowiązujące do 2015 roku piktogramy ostrzegawcze mają kształt pomarańczowego kwadratu z czarnym nadrukiem. Obecnie są one zastępowane przez nowe wzory piktogramów: białe romby (kwadraty) z czerwoną obwódką. Aby zapewnić ochronę zdrowia ludzkiego oraz ochronę środowiska i ułatwić wymianę handlową pomiędzy krajami w ramach struktury Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), opracowano ujednolicone kryteria klasyfikacji i oznakowania substancji i mieszanin pod nazwą GHS (Globally Harmonized System − Globalny System Zharmonizowany). System GHS zawiera zasady informowania o możliwych zagrożeniach powodowanych przez chemikalia oraz wymogi dotyczące oznakowania etykiet i kart charakterystyki substancji.
RwaRixCxiDWFw1
Karta charakterystyki to dokument zawierający informacje o możliwych zagrożeniach związanych z użytkowaniem określonych środków chemicznych. Sporządza się ją dla substancji i mieszanin niebezpiecznych. Powinna ona być napisana prostym i zrozumiałym językiem oraz zawierać 16 obowiązkowych punktów, w tym:
wszystkie niezbędne dane dotyczące zagrożeń;
informacje dotyczące producenta, importera lub dystrybutora
datę sporządzenia bądź aktualizacji karty.
Oznakowanie kart charakterystyki substancji
NR SEKCJI
TYTUŁ
ZAWARTOŚĆ
SEKCJA 1
Identyfikacja substancji / mieszaniny i identyfikacja przedsiębiorstwa
Identyfikator produktu
Istotne zidentyfikowane zastosowania substancji lub mieszaniny oraz zastosowania odradzane
Dane dotyczące dostawcy karty charakterystyki
Numer telefonu alarmowego
SEKCJA 2
Identyfikacja zagrożeń
Klasyfikacja substancji lub mieszaniny
Elementy oznakowania
Inne zagrożenia
SEKCJA 3
Skład / informacja o składnikach
Substancje
Mieszaniny
SEKCJA 4
Środki pierwszej pomocy
Opis środków pierwszej pomocy
Najważniejsze ostre i opóźnione objawy oraz skutki kontaktu z substancją
Wskazania dotyczące wszelkiej natychmiastowej pomocy lekarskiej i szczególnego postępowania z poszkodowanym
SEKCJA 5
Postępowanie w przypadku pożaru
Środki gaśnicze
Szczególne zagrożenia związane z substancją lub mieszaniną
Informacje dla straży pożarnej
SEKCJA 6
Postępowanie w przypadku niezamierzonego uwolnienia do środowiska
Indywidualne środki ostrożności, wyposażenie ochronne i procedury w sytuacjach awaryjnych
Środki ostrożności w zakresie ochrony środowiska
Metody i materiały zapobiegające rozprzestrzenianiu się skażenia i służące do usuwania skażenia
Odniesienia do innych sekcji
SEKCJA 7
Postępowanie z substancjami i mieszaninami oraz ich magazynowanie
Środki ostrożności dotyczące bezpiecznego postępowania
Warunki bezpiecznego magazynowania
Szczególne zastosowanie(a) końcowe
SEKCJA 8
Kontrola narażenia / środki ochrony indywidualnej
Parametry dotyczące kontroli
Kontrola narażenia
SEKCJA 9
Właściwości fizyczne i chemiczne
Informacje na temat podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych
Inne informacje
SEKCJA 10
Stabilność i reaktywność
Reaktywność
Stabilność chemiczna
Możliwość występowania niebezpiecznych reakcji
Warunki, których należy unikać
Materiały niezgodne
Niebezpieczne produkty rozkładu
SEKCJA 11
Informacje toksykologiczne
Informacje dotyczące skutków toksykologicznych
SEKCJA 12
Informacje ekologiczne
Toksyczność
Trwałość i zdolność do rozkładu
Zdolność do bioakumulacji
Mobilność w glebie
Inne szkodliwe skutki działania
SEKCJA 13
Postępowanie z odpadami
Metody unieszkodliwiania odpadów
SEKCJA 14
Informacje dotyczące transportu
Numer UN (numer ONZ)
Prawidłowa nazwa przewozowa
Klasa(-y) zagrożenia w transporcie
Grupa pakowania
Zagrożenia dla środowiska
Szczególne środki ostrożności dla użytkowników
SEKCJA 15
Informacje dotyczące przepisów prawnych
Przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska specyficzne dla substancji lub mieszaniny
Ocena bezpieczeństwa chemicznego
SEKCJA 16
Inne informacje
Polecenie 4
Odszukaj na etykietach domowych środków do czyszczenia piktogramy. Narysuj je w zeszycie i napisz co oznaczają. Zastanów się, jakie zagrożenia mogą spowodować oznaczone w ten sposób preparaty.
Polecenie 5
Wyszukaj w Internecie przykładową kartę charakterystyki wodorotlenku sodu i porównaj ją z punktami tabeli Oznakowanie kart charakterystyki substancji.
imhDLV279u_d5e548
Czy piktogramy są potrzebne?
Piktogramy na opakowaniach środków używanych w domu1
Doświadczenie 1
Sprawdzenie działania płynu do wybielania tkanin albo płynu czyszcząco‑dezynfekującego na białko jaja kurzego.
Doświadczenie należy wykonywać w rękawicach i okularach ochronnych.
Co będzie potrzebne
preparat do wybielania tkanin (na bazie chloru) lub płyn czyszcząco‑dezynfekujący do toalet (na bazie chloru),
ugotowane białko jaja kurzego,
szalka Petriego,
bagietka.
Instrukcja
Uważnie przeczytaj informacje na opakowaniu płynu.
Zanurz bagietkę w płynie. Zachowując szczególną ostrożność, nanieś kilka kropli płynu na kawałek białka jaja kurzego znajdującego się na szalce Petriego.
Badaną próbkę pozostaw na kilka minut.
Podsumowanie
Obserwacje: Na opakowaniu płynu czyszcząco‑dezynfekującego znajdują się piktogramy oznaczające substancję drażniącą i niebezpieczną dla środowiska. Po otwarciu opakowania z płynem do wybielania tkanin albo płynem czyszcząco‑dezynfekującym wydziela się nieprzyjemny, ostry zapach. Po naniesieniu kilku kropel płynu na białko jaja zobaczymy, że zmienia ono barwę z białej na ciemnożółtą.
Wniosek: Zarówno płyn do wybielania tkanin, jak i płyn czyszcząco‑dezynfekujący do toalet wywołują widoczne zmiany w wyglądzie białka (a także jego strukturze). Używając tego typu środków, należy chronić oczy, skórę i odzież przed ich szkodliwym działaniem.
R1VAOFAlRjCNy1
R8KFcf4ImyeBW1
RPmC947Qy6ZhM1
RyZAYLaIKOuHP1
Ciekawostka
Niektóre produkty, np. zabawki, są oznaczane symbolem „CE”. Skrót ten pochodzi od francuskich słów Conformité Européenne,co znaczy „zgodny z dyrektywami Unii Europejskiej”. Dyrektywy te są związane z zagadnieniami bezpieczeństwa użytkowania, ochrony zdrowia i ochrony środowiska, określają zagrożenia, które producent powinien wykryć i wyeliminować. Oznaczając swój wyrób znakiem CE, producent deklaruje, że spełnia on wszystkie wymagania określone w przepisach. Łudząco podobne do znaku „CE” jest oznakowanie rzeczy eksportowanych przez Chiny: „China Export (CE)”, którego umieszczenie nie oznacza spełnienia wymagań prawnych w zakresie bezpieczeństwa produktu.
R1AcaIW4mmE111
imhDLV279u_d5e657
Podsumowanie
Chemia jest nie tylko przedmiotem szkolnym, jest obecna w każdej dziedzinie naszego życia. Ma długą i ciekawą historię.
Chemia to nauka zajmująca się badaniem składu i budowy substancji, ich przemianami oraz warunkami wpływającymi na szybkość tych przemian.
Piktogramy ostrzegawcze umieszcza się na opakowaniach preparatów zawierających substancje niebezpieczne dla zdrowia i życia człowieka.
Praca domowa
Polecenie 6.1
Podaj 5 przykładów produktów wytwarzanych przez różne gałęzie przemysłu (np. przemysł kosmetyczny, petrochemiczny, tworzyw sztucznych) i uzasadnij, w jaki sposób przedmioty te są związane z chemią.
Polecenie 6.2
Odszukaj w Internecie lub w prasie zdjęcia 3 osób, których praca związana jest bezpośrednio z chemią. Opisz ich ubiór służbowy oraz stosowane przez nich środki ochrony. Pracę przedstaw w formie plakatu.
Polecenie 6.3
*Wyszukaj w różnych źródłach informacje na temat działalności Michała Sędziwoja. Streść legendę, według której miał on wpływ na przeniesienie stolicy z Krakowa do Warszawy.
Polecenie 6.4
*Korzystając z różnych źródeł (Internetu, książek), przygotuj krótką prezentację dotyczącą znanych chemików.
Dowiedz się więcej
Ranking największych polskich firm: branża chemiczna
imhDLV279u_d5e840
Słowniczek
alchemia
alchemia
dziedzina łącząca elementy naukowe (np. wiadomości z zakresu chemii i fizyki) i nienaukowe (np. praktyki magiczne, astrologię); badania alchemików koncentrowały się wokół prób odkrycia kamienia filozoficznego, panaceum oraz eliksiru nieśmiertelności
chemia
chemia
nauka badająca naturę i właściwości substancji, a zwłaszcza przemiany zachodzące między nimi
chemik
chemik
specjalista w zakresie jednej z podstawowych nauk przyrodniczych, zajmującej się właściwościami i strukturą pierwiastków i związków chemicznych oraz ich przemianami; w tym zawodzie z powodzeniem pracuje wiele kobiet
kamień filozoficzny
kamień filozoficzny
poszukiwana przez alchemików legendarna substancja, która miała zamieniać metale w złoto; obecnie jest synonimem, symbolem bezskutecznego poszukiwania czegoś cennego
panaceum
panaceum
poszukiwany przez alchemików lek na wszystkie choroby potocznie: lekarstwo
piktogram
piktogram
znak, który pełni funkcję informacyjną, umieszczony np. na opakowaniach niektórych produktów jako informacja o rodzaju zagrożenia i skutkach, która może spowodować ich niewłaściwe użycie
przemysł chemiczny
przemysł chemiczny
jedna z gałęzi przemysłu przetwórczego, zajmująca się pozyskiwaniem i obróbką surowców; wyróżnia się: przemysł chemii organicznej (produkty wytwarzane są m.in. z węgla kamiennego, ropy naftowej i gazu ziemnego) i przemysł chemii nieorganicznej (produkty wytwarzane są m.in. z soli mineralnych i siarki)
imhDLV279u_d5e974
Zadania
Ćwiczenie 1
R1GF45I5xtw2d1
Ćwiczenie 2
R1Vv5HUO1paEk1
Ćwiczenie 3
R1DWvEl7ZpAqz1
Zastanów się, w którym opakowaniu znajdują się środki niebezpieczne, wybuchowe, a w którym – żrące i łatwopalne, a następnie wstaw piktogramy w odpowiednie miejsca.