Oglądając występ iluzjonisty, często zadajemy sobie pytanie: „jak to się stało?”. Podobne odczucia możemy mieć podczas obserwacji eksperymentów chemicznych. Czy to nie jest niesamowite, że np. łącząc ze sobą dwie substancje o różnych właściwościach, otrzymujemy trzecią, zupełnie inną? Jak to się dzieje, że nauczyciel chemii umie „wyczarować” wybuchające wulkany, ciecz zmieniającą barwy i chemiczny ogród z rosnącymi w oczach różnokolorowymi „roślinami”?
R12nWpMim3wyH1
Już wiesz
jak ważne w poznawaniu świata jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „dlaczego?”, „jak jest?”, „co się stanie, gdy...?”;
jak można przewidywidzieć przebieg niektórych zjawisk oraz procesów przyrodniczych i wyjaśnić proste zależności między nimi;
jak przeprowadzać obserwacje i doświadczenia według instrukcji, rejestrować ich wyniki w różnej formie oraz objaśniać je, używając odpowiedniej terminologii;
jak korzystać z różnych źródeł informacji.
Nauczysz się
jakie są zasady oceniania z chemii;
jakie są wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych;
jakie są sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych;
jakie są warunki i możliwości poprawienia oceny;
w jaki sposób można uzyskać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną.
ivCK4VrxFn_d5e187
1. Chemiczne czary. Czy chemia to nauka eksperymentalna?
Polecenie 1
Wyjaśnij, w jaki sposób można się przekonać, że w kolbie z napisem WODA rzeczywiście jest woda.
Wskazówka
Czasem wystarczy potrząsnąć zawartością kolby.
Zanikająca barwa – pokaz nauczycielski
Doświadczenie 1
Zainteresowanie chemią jako nauką eksperymentalną.
Co będzie potrzebne
woda destylowana,
wodorotlenek sodu,
glukoza,
błękit metylenowy (używany m.in. jako preparat akwarystyczny),
kolba stożkowa o pojemności 300 cmIndeks górny 33,
korek,
waga laboratoryjna,
cylinder miarowy.
Instrukcja
Odważ ok. 5 g wodorotlenku sodu oraz ok. 3 g glukozy.
Do kolby stożkowej wlej ok. 250 cmIndeks górny 33 wody destylowanej. Dodaj do niej odważone wcześniej substancje oraz szczyptę błękitu metylenowego.
Kolbę zamknij korkiem i energicznie potrząsaj zawartością aż do rozpuszczenia się wsypanych odczynników.
Odstaw kolbę na pewien czas.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Podsumowanie
Bezbarwny roztwór pod wpływem wstrząsania zmienia barwę na niebieską, która po kilku minutach zanika – roztwór odbarwia się. Barwa roztworu jest nietrwała. Chcąc ponownie uzyskać niebieskie zabarwienie, należy potrząsnąć kolbą.
Polecenie 2
Zapoznaj się ze schematem i obejrzyj film, a następnie wymień czynności laboratoryjne eksperymentatora, które mogłyby podlegać ocenie.
R1YMjP3i8ezkN1
R1IC5PZbo7SW81
Ciekawostka
Błękit metylenowy w temperaturze pokojowej jest bezwonnym, ciemnozielonym proszkiem. Rozpuszcza się w wodzie, dając roztwór o intensywnie niebieskiej barwie. W chemii stosowany jest jako wskaźnik, w biologii i w diagnostyce medycznej jako barwnik (barwi żywe tkanki oraz wybrane komórki bakteryjne). Wykorzystywany jest także jako łagodny środek przeciwbakteryjny.
RbZIGQsKAgMmi1
ivCK4VrxFn_d5e304
Polecenie 3
Jakie barwy przyjmuje roztwór w doświadczeniu „Chemiczne światła drogowe”?
Doświadczenie „Chemiczne światła drogowe”
R55VOufhjmmp81
Polecenie 4
Wymień czynności laboratoryjne przedstawione w filmie.
ivCK4VrxFn_d5e352
Chemiczny ogród – pokaz nauczycielski
Doświadczenie 2
Zainteresowanie chemią jako nauką eksperymentalną.
Do zlewki o pojemności 1000 cmIndeks górny 33 wlej ok. 400 cmIndeks górny 33 roztworu szkła wodnego i dodaj taką samą ilość wody. Zawartość zlewki wymieszaj bagietką.
Do zlewki wrzuć kolorowe kryształy soli (każdej po ok. 10 g) w taki sposób, aby dno zlewki było nimi równomiernie pokryte.
Podwodny ogród pozostaw na około 15 minut i obserwuj zachodzące zmiany.
Podsumowanie
Po upływie kilku minut każdy kryształ pokrywa się błonką i pęcznieje. W roztworze pojawiają się różnobarwne kształty, wyglądem przypominające rośliny.
Rw0phZvPzQd4S1
R12N5Rc9FSW6O1
RbHU3nxN1XWFM1
Polecenie 5
Zaproponuj własny tytuł do doświadczenia 2. Najciekawsze pomysły można zapisać na tablicy, a następnie ocenić.
ivCK4VrxFn_d5e442
Pasta dla słonia – pokaz nauczycielski
Doświadczenie 3
Zainteresowanie chemią jako nauką eksperymentalną.
Doświadczenie należy wykonywać w fartuchu, rękawicach i okularach ochronnych.
cylinder miarowy o pojemności 150 cmIndeks górny 33,
kuweta lub duża miska.
Instrukcja
Cylinder miarowy wstaw do kuwety lub dużej miski.
Bardzo ostrożnie wlej do cylindra miarowego ok. 30 cmIndeks górny 33 perhydrolu.
Dodaj kilka kropli płynu do mycia naczyń.
Wsyp niewielką ilość jodku potasu.
Obserwuj zachodzące zmiany.
Podsumowanie
Po dodaniu jodku potasu do roztworu perhydrolu z kilkoma kroplami płynu do mycia naczyń rozpoczyna się gwałtowna i burzliwa reakcja chemiczna. Powstaje duża ilość gorącej piany.
RN0vtGDQbMthP1
RDa886Cjy3rbz1
Polecenie 6
Spośród obejrzanych doświadczeń wybierz to, które twoim zdaniem było:
najciekawsze,
najbardziej niebezpieczne,
najbardziej tajemnicze.
Uzasadnij swoją odpowiedź. W celu ułatwienia sobie oceny przygotuj dodatkowo tabelę i każdemu eksperymentowi przydziel od 1 do 5 punktów w trzech kategoriach: trudność wykonania, widowiskowość, wzbudzenie ciekawości.
ivCK4VrxFn_d5e550
2. Tego się nauczysz…
Przeczytaj, czego dowiesz się podczas trzech lat nauki chemii w gimnazjum.
RQGD44zhX1b0y1
Jak wygląda praca w laboratorium i w jaki sposób właściwości substancji wpływają na ich zastosowanie?
W jaki sposób można otrzymać tlen, wodór czy dwutlenek węgla? Jakie zastosowanie mają gazy?
Dział IV. Powietrze i inne gazy
R3HYKeL21prXa1
Dlaczego woda jest niezwykła?
Dział V. Woda i roztwory wodne
RwdVrYMVLnDzD1
Dlaczego wywar z czerwonej kapusty przybiera w zasadach zielone zabarwienie? Jaki kwas stosowany jest w akumulatorach, a jaki mamy w żołądku?
Dział VI. Zasady i kwasy
RrUQMExiGIixM1
Czy sól używana w kuchni jest solą w znaczeniu chemicznym? Jak działają leki na „zgagę”? W jakim celu wapnuje się glebę?
Dział VII. Sole
R17uk4IiqTHqY1
Czy to możliwe, że Polska była potęgą w wydobyciu ropy naftowej?
Dział VIII. Węgiel i jego związki z wodorem
RKgYnEoSFNfU71
Co tak ładnie pachnie, czyli jakie właściwości i zastosowanie mają estry?
Dział IX. Pochodne węglowodorów
RZ1lOIlMm7Fha1
Czy cukry, białka i tłuszcze można znaleźć tylko w kuchni? Czy skrobia i celuloza to cukry?
Dział X. Substancje chemiczne o znaczeniu biologicznym
Polecenie 7
Zastanów się, który z działów może być dla ciebie najbardziej interesujący. Podziel się swoją opinią z osobami w klasie.
ivCK4VrxFn_d5e589
3. Co będzie oceniane na lekcjach chemii?
Elementy, które mogą być ocenianie na lekcjach chemii.
Polecenie 8
Uporządkuj według ważności elementy podlegające ocenie na lekcjach chemii:
aktywność na lekcji,
wypowiedzi ustne,
prace pisemne – kartkówki,
prace pisemne – sprawdziany,
prace projektowe,
czynności laboratoryjne,
przestrzeganie przepisów BHP,
dbałość o stanowisko pracy,
prowadzenie zeszytu,
inne (tu wpisz jakie).
Polecenie 9
Na podstawie informacji przekazanych podczas lekcji przygotuj notatkę pt. „Zasady oceniania na lekcjach chemii”. Uwzględnij w niej:
liczbę możliwych nieprzygotowań w semestrze;
zakres materiału, jaki mogą obejmować niezapowiedziane odpowiedzi ustne i kartkówki;
informacje na temat możliwości poprawy sprawdzianu.
Polecenie 10
Narzędziem ułatwiającym ocenę tego, czego nauczyłeś się na kolejnych lekcjach chemii, może być tabela. Przygotuj według poniższego wzoru „Dziennik uczenia się” i wypełniaj go po każdej lekcji.
R1RFlY6uFz1JZ1
ivCK4VrxFn_d5e792
4. Ciekawostki chemiczne
W naszym otoczeniu i w naszym organizmie przez cały czas zachodzą reakcje chemiczne. Obserwujesz je na co dzień, nie zdając sobie z tego sprawy. Czy wiesz, że podczas gotowania i pieczenia także zachodzą reakcje chemiczne?
R1bW1ZV5jl3dD1
ivCK4VrxFn_d5e825
Praca domowa
Polecenie 11.1
„Chemiczny wulkan” Przygotuj proszek do pieczenia, ocet (10‑procentowy roztwór kwasu octowego), mały słoik, piasek lub plastelinę, dużą miskę. Mały słoik wstaw do miski i obsyp piaskiem bądź oklej plasteliną, aby powstała w ten sposób „góra” miała kształt stożka, podobnego do wulkanu. Do słoika wsyp pół małego opakowania proszku do pieczenia i wlej niewielką ilość octu. Obserwuj zachodzące zmiany.
Do doświadczenia „Chemiczny wulkan” przygotuj arkusz samooceny, czyli dziennik uczenia się.