RsedzvRtx07Jh11
Tabletki Źródło: domena publiczna.
domena publiczna
Ćwiczenie 1

W jakich sytuacjach sięgasz po tabletki? Jakie mają one działanie?

Ćwiczenie 2

Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej. Zwróć uwagę na nastrój utworu.

ProspektWisława Szymborska
Wisława Szymborska Prospekt

Jestem pastylka na uspokojenie.
Działam w mieszkaniu,
skutkuję w urzędzie,
siadam do egzaminów,
starannie sklejam rozbite garnuszki –
tylko mnie zażyj,
rozpuść pod językiem,
tylko mnie połknij,
tylko popij wodą.

Wiem, co robić z nieszczęściem,
jak znieść złą nowinę,
zmniejszyć niesprawiedliwość,
rozjaśnić brak Boga,
dobrać do twarzy kapelusz żałobny.
Na co czekasz –
zaufaj chemicznej litości.

Jesteś jeszcze młody (młoda),
powinieneś (powinnaś) urządzić się jakoś.
Kto powiedział,
że życie ma być odważnie przeżyte?

Oddaj mi swoją przepaść –
wymoszczę ją snem,
będziesz mi wdzięczny (wdzięczna)
za cztery łapy spadania.

Sprzedaj mi swoją duszę.
Inny się kupiec nie trafi.

Innego diabła nie ma.

j0000008PPB6v21_00000_BIB_001Wisława Szymborska, Prospekt, [w:] tejże, Wszelki wypadek, Warszawa 1972.
Ćwiczenie 3

Kto wypowiada się w wierszu Szymborskiej?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 4
R1I7x9PB77TOM1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 5

Zwróć uwagę na przedostatnią zwrotkę, kogo przypomina podmiot mówiący?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6

Do kogo zwraca się podmiot mówiący? Wskaż odpowiednie fragmenty.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7
R80Zl8V0n6AUo1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 8

Zanotuj zdania rozkazujące ze zwrotki drugiej, czwartej i piątej. Jaką funkcję pełnią?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 9

Co obiecuje pastylka? Jakie ma możliwości?

Ćwiczenie 10
R1RmwEn6NPR8o1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 11

Wskaż fragmenty, w których ukazano łatwość skorzystania z usług pastylki.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 12

Co symbolizuje „pastylka na uspokojenie”?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 13

Dlaczego nie warto skorzystać z usług cudownej pastylki? Swoje spostrzeżenia zapisz tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 14

Jak myślisz, czy „życie ma być odważnie przeżyte”? Podyskutujcie o tym korespondencyjnie w parach. Jedna osoba z pary jest za, a druga przeciw. Każdy pisze swój argument tu lub w zeszycie, następnie wymienia się w parach zeszytami, czyta argument swego przeciwnika i zapisuje kontrargument, znowu następuje wymiana zeszytów itd. W parze powinny się toczyć dwie rozmowy: w każdym zeszycie jedna.

Odczytajcie swoje dyskusje na forum klasy.

R1XNKRRUtURrK1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 15

Wykorzystując fragmenty wiersza, zaprojektuj prospektj0000008PPB6v21_000tp001prospekt reklamowy pastylki na uspokojenie.

RBbuXr8BUrP3w1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 16

Wymień kilka innych środków, działań, które przynoszą człowiekowi chwilowe uspokojenie, a w rzeczywistości prowadzą go ku przepaści „wymoszczonej snem”.

j0000008PPB6v21_000tp001