Chwilowe uspokojenie

W jakich sytuacjach sięgasz po tabletki? Jakie mają one działanie?
Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej. Zwróć uwagę na nastrój utworu.
ProspektJestem pastylka na uspokojenie.
Działam w mieszkaniu,
skutkuję w urzędzie,
siadam do egzaminów,
starannie sklejam rozbite garnuszki –
tylko mnie zażyj,
rozpuść pod językiem,
tylko mnie połknij,
tylko popij wodą.Wiem, co robić z nieszczęściem,
jak znieść złą nowinę,
zmniejszyć niesprawiedliwość,
rozjaśnić brak Boga,
dobrać do twarzy kapelusz żałobny.
Na co czekasz –
zaufaj chemicznej litości.Jesteś jeszcze młody (młoda),
powinieneś (powinnaś) urządzić się jakoś.
Kto powiedział,
że życie ma być odważnie przeżyte?Oddaj mi swoją przepaść –
wymoszczę ją snem,
będziesz mi wdzięczny (wdzięczna)
za cztery łapy spadania.Sprzedaj mi swoją duszę.
Inny się kupiec nie trafi.Innego diabła nie ma.
Wisława Szymborska, Prospekt, [w:] tejże, Wszelki wypadek, Warszawa 1972.
Kto wypowiada się w wierszu Szymborskiej?
Jak nazywa się taki zabieg poetycki?
- przenośnia
- epitet
- uosobienie
- porównanie
Zwróć uwagę na przedostatnią zwrotkę, kogo przypomina podmiot mówiący?
Do kogo zwraca się podmiot mówiący? Wskaż odpowiednie fragmenty.
Znajdź w wierszu czasowniki w trybie rozkazującym. Na co nalega pastylka?
niebieski
Jestem pastylka na uspokojenie.
Działam w mieszkaniu,
skutkuję w urzędzie,
siadam do egzaminów,
starannie sklejam rozbite garnuszki –
tylko mnie zażyj,
rozpuść pod językiem,
tylko mnie połknij,
tylko popij wodą.
Wiem, co robić z nieszczęściem,
jak znieść złą nowinę,
zmniejszyć niesprawiedliwość,
rozjaśnić brak Boga,
dobrać do twarzy kapelusz żałobny.
Na co czekasz –
zaufaj chemicznej litości.
Jesteś jeszcze młody (młoda),
powinieneś (powinnaś) urządzić się jakoś.
Kto powiedział,
że życie ma być odważnie przeżyte?
Oddaj mi swoją przepaść –
wymoszczę ją snem,
będziesz mi wdzięczny (wdzięczna)
za cztery łapy spadania.
Sprzedaj mi swoją duszę.
Inny się kupiec nie trafi.
Innego diabła nie ma.
Zanotuj zdania rozkazujące ze zwrotki drugiej, czwartej i piątej. Jaką funkcję pełnią?
Co obiecuje pastylka? Jakie ma możliwości?
Wskaż fragmenty, w których ukazano łatwość skorzystania z usług pastylki.
Co symbolizuje „pastylka na uspokojenie”?
Dlaczego nie warto skorzystać z usług cudownej pastylki? Swoje spostrzeżenia zapisz tutaj lub w zeszycie.
Jak myślisz, czy „życie ma być odważnie przeżyte”? Podyskutujcie o tym korespondencyjnie w parach. Jedna osoba z pary jest za, a druga przeciw. Każdy pisze swój argument tu lub w zeszycie, następnie wymienia się w parach zeszytami, czyta argument swego przeciwnika i zapisuje kontrargument, znowu następuje wymiana zeszytów itd. W parze powinny się toczyć dwie rozmowy: w każdym zeszycie jedna.
Odczytajcie swoje dyskusje na forum klasy.
Wykorzystując fragmenty wiersza, zaprojektuj prospektprospekt reklamowy pastylki na uspokojenie.
Wymień kilka innych środków, działań, które przynoszą człowiekowi chwilowe uspokojenie, a w rzeczywistości prowadzą go ku przepaści „wymoszczonej snem”.