RFhCBBtoavEE1
Czarno‑biały rysunek przedstawia pejzaż cmentarny nocą. Na pierwszym planie po prawej stronie widzimy duszę matki, w bladoszarym całunie która trzyma za rękę dziecko. Za nimi snują się kolejne dusze w bladoszarych całunach. Postacie są rozmyte. Po lewej stronie widoczna jest postać mężczyzny, który wznosi ręce ku górze. Ma na sobie czapkę, kożuch sięgający do kolan i wysokie, ocieplane buty. Obok niego wznoszą się dwa wysokie krzyże. Kolejne mniejsze i większe rozsiane są pośród wysokich drzew.

Adam Mickiewicz Dziady cz.II

Noc dziadów
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.

Warto wiedzieć!

Kompozycja II części Dziadów jest zwarta. Akcja utworu dzieje się w noc poprzedzającą Zaduszki, w zamkniętej kaplicy cmentarnej. W dramacie występują: przywołujący duchy Guślarz, towarzyszący mu chór wieśniaków oraz zjawy – duchy zmarłych przybywające na obrzęd dziadów. Spotkanie światów ludzi żyjących i zmarłych przynosi korzyści obu stronom: zakłada niesienie pomocy duszom w ich pośmiertnym cierpieniu (poprzez modlitwę, ale też np. posiłek), z drugiej strony – żyjący kierują prośby o pomoc w rozwiązaniu ich ziemskich problemów. Swoistym wprowadzeniem (prologiem) do II części Dziadów jest utwór Upiór.

Przeczytaj zamieszczony poniżej fragment cz. II Dziadów Adama Mickiewicza, a następnie na jego podstawie i znajomości całego tekstu wykonaj ćwiczenia.

Dziady. Część II (fragment)Adam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Dziady. Część II (fragment)

[...]

Już straszna północ przybywa,
Zamykajcie drzwi na kłódki;
Weźcie smolny pęk łuczywasmolny pęk łuczywasmolny pęk łuczywa,
Stawcie w środku kocioł wódki.
A gdy laską skinę z dala,
Niechaj się wódka zapala.
Tylko żwawo, tylko śmiało!

STARZEC

Jużem gotów.

GUŚLARZ

 Daję hasło.

STARZEC

Buchnęło, zawrzało
I zgasło.

CHÓR

Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
Co to będzie, co to będzie?

GUŚLARZ

Dalej wy z najcięższym duchem,
Coście do tego padołupadółpadołu
Przykuci zbrodni łańcuchem
Z ciałem i duszą pospołupospołupospołu.
Choć zgon lepiankę rozkruszy,
Choć was anioł śmierci woła,
Żywot z cielesnej katuszy
Dotąd wydrzeć się nie zdoła.
Jeżeli karę tak srogą
Ludzie nieco zwolnić mogą
I zbawić z piekielnej jamy,
Której jesteście tak blisko:
Was wzywamy, zaklinamy
Przez żywioł wasz, przez ognisko!

CHÓR

Mówcie, komu czego braknie,
Kto z was pragnie, kto z was łaknie?

GŁOS 

(za oknem)

Hej, kruki, sowy, orlice!
O, wy przeklęte żarłoki!

Puśćcie mnie tu pod kaplicę,
Puśćcie mnie choć na dwa kroki. 

GUŚLARZ

Wszelki duch! jakaż potwora!
Widzicie w oknie upiora?
Jak kość na polu wybladły;
Patrzcie, patrzcie, jakie licelicolice!
W gębie dym i błyskawice,
Oczy na głowę wysiadły,
Świecą jak węgle w popiele.
Włos rozczochrany na czele.
A jak suchy snopsnopsnop cierniowy
Płonąc miotłę ognia ciska,
Tak od potępieńca głowy
Z trzaskiem sypią się iskrzyska.

GUŚLARZ i STARZEC

A jak suchy snop cierniowy
Płonąc miotłę ognia ciska,
Tak od potępieńca głowy
Z trzaskiem sypią się iskrzyska.

WIDMO (zza okna)

Dzieci! nie znacie mnie, dzieci?
Przypatrzcie się tylko z bliska,
Przypomnijcie tylko sobie!
Ja nieboszczyk pan wasz, dzieci!
Wszak to moja była wioska.
Dziś ledwo rok mija trzeci,
Jak mnie złożyliście w grobie.
Ach, zbyt ciężka ręka boska!
Jestem w złego ducha mocy,
Okropne cierpię męczarnie.
Kędy noc ziemię ogarnie,
Tam idę, szukając nocy,

A uciekając od słońca
Tak pędzę żywot tułaczy,
A nie znajdę błędom końca.
Wiecznych głodów jestem pastwąpastwapastwą;
A któż mię nakarmić raczy?
Szarpie mię żarłoczne ptactwo;
A któż będzie mój obrońca?
Nie masz, nie masz mękom końca!

CHÓR

Szarpie go żarłoczne ptactwo,
A któż mu będzie obrońca?
Nie masz, nie masz mękom końca!

GUŚLARZ

A czegoż potrzeba dla duszy,
Aby uniknąć katuszy?
Czy prosisz o chwałę nieba?
Czy o poświęcone gody?
Jest dostatkiem mleka, chleba,
Są owoce i jagody.
Mów, czego trzeba dla duszy,
Aby się dostać do nieba?

WIDMO

Do nieba?... Bluźnisz daremnie...
O nie! ja nie chcę do nieba;
Ja tylko chcę, żeby ze mnie
Prędzej się dusza wywlekła.
Stokroć wolę pójść do piekła,
Wszystkie męki zniosę snadnie;
Wolę jęczeć w piekle na dnie,
Niż z duchami nieczystemi
Błąkać się wiecznie po ziemi,
Widzieć dawnych uciech ślady,
Pamiątki dawnej szkarady;

Od wschodu aż do zachodu,
Umierać z pragnienia, z głodu,
I karmić drapieżne ptaki.
Lecz niestety! wyrok taki:
Że dopóty w ciele muszę
Potępioną włóczyć duszę,
Nim kto z was, poddani moi,
Pożywi mię i napoi.

Ach, jak mnie pragnienie pali;
Gdyby mała wody miarka!
Ach! gdybyście mnie podali
Choćby dwa pszenicy ziarka!

CHÓR

Ach, jak go pragnienie pali!
Gdyby mała wody miarka!
Ach, gdybyśmy mu podali
Choćby dwa pszenicy ziarka!

CHÓR PTAKÓW NOCNYCH

Darmo żebrze, darmo płacze:
My tu czarnym korowodem,
Sowy, kruki i puchacze,
Niegdyś, panku, sługi twoje,
Któreś ty pomorzył głodem,
Zjemy pokarmy, wypijem napoje.
Hej, sowy, puchacze, kruki!
Szponami, krzywymi dzioby
Szarpajmy jadło na sztuki!
Chociażbyś trzymał już w gębie,
I tam ja szponę zagłębię;
Dostanę aż do wątroby.
Nie znałeś litości, panie!
Hej, sowy, puchacze, kruki,
I my nie znajmy litości!

Szarpajmy jadło na sztuki;
A kiedy jadła nie stanie,
Szarpajmy ciało na sztuki,
Niechaj nagie świecą kości.

KRUK

Nie lubisz umierać z głodu?
A pomnisz, jak raz w jesieni
Wszedłem do twego ogrodu?
Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni;
Trzy dni nic nie miałem w ustach,
Otrząsnąłem jabłek kilka.
Lecz ogrodnik, skryty w chrustach,
Zaraz narobił hałasu
I poszczuł psami jak wilka.
Nie przeskoczyłem tarasu,
Dopędziła mię obława;
Przed panem toczy się sprawa,
O cóż? o owoce z lasu,
Które na wspólną wygodę
Bóg dał, jak ogień i wodę.
Ale pan gniewny zawoła:
„Potrzeba dać przykład grozy“.
Zbiegł się lud z całego siołasiołosioła,
Przywiązano mię do sochysochasochy,
Zbito dziesięć pęków łozyłozałozy.
Każdą kość, jak z kłosa żyto,
Jak od suchych strąków grochy,
Od skóry mojej odbito!
Nie znałeś litości, panie!

CHÓR PTAKÓW

Hej, sowy, puchacze, kruki,
I my nie znajmy litości!
Szarpajmy jadło na sztuki;
A kiedy jadła nie stanie,

Szarpajmy ciało na sztuki,
Niechaj nagie świecą kości!

SOWA

Nie lubisz umierać z głodu?
Pomnisz, jak w kucyjąw kucyjąkucyją samą,
Pośród najtęższego chłodu,
Stałam z dziecięciem pod bramą.
Panie! — wołałam ze łzami,
Zlituj się nad sierotami!
Mąż mój już na tamtym świecie,
Córkę zabrałeś do dwora,
Matka w chacie leży chora,
Przy piersiach maleńkie dziecię:
Panie, daj nam zapomogę,
Bo dalej wyżyć nie mogę!
Ale ty, panie, bez duszy!
Hulając w pjanej ochocie,
Przewalając się po złocie,
HajdukowihajdukHajdukowi rzekłeś z cicha:
„Kto tam gościom trąbi w uszy?
Wypędź żebraczkę do licha!“
Posłuchał hajduk niecnota,
Za włosy wywlekł za wrota!
Wepchnął mię z dzieckiem do śniegu!
Zbita i przeziębła srodze,
Nie mogłam znaleźć noclegu;
Zmarzłam z dziecięciem na drodze.
Nie znałeś litości, panie!

CHÓR PTAKÓW

Hej, sowy, puchacze, kruki,
I my nie znajmy litości!
Szarpajmy jadło na sztuki;
A kiedy jadła nie stanie,
Szarpajmy ciało na sztuki,
Niechaj nagie świecą kości!

WIDMO

Nie ma, nie ma dla mnie rady!
Darmo podajesz talerze,
Co dasz, to ptactwo zabierze.
Nie dla mnie, nie dla mnie Dziady!

Tak, muszę dręczyć się wiek wiekiem,
Sprawiedliwe zrządzenia boże!
Bo kto nie był ni razu człowiekiem,
Temu człowiek nic nie pomoże.

CHÓR

Tak, musisz dręczyć się wiek wiekiem,
Sprawiedliwe zrządzenia boże!
Bo kto nie był ni razu człowiekiem,
Temu człowiek nic nie pomoże.

GUŚLARZ

Gdy nic tobie nie pomoże,
Idźże sobie precz, nieboże.
A kto prośby nie posłucha,
W imię Ojca, Syna, Ducha.
Czy widzisz Pański krzyż?
Nie bierzesz jadła, napoju?
Zostawże nas w pokoju!
A kysz! a kysz!

CHÓR

A kto prośby nie posłucha,
W imię Ojca, Syna, Ducha.
Czy widzisz Pański krzyż?
Nie bierzesz jadła, napoju?
Zostawże nas w pokoju!
A kysz, a kysz!

(Widmo znika).

[...]

dz_1 Źródło: Adam Mickiewicz, Dziady cz.II, [w:] Adam Mickiewicz, Dziady cz. I, II i IV, Lwów 1896, s. 42–49.
Ćwiczenie 1

Na podstawie fragmentu II części Dziadów określ elementy świata przedstawionego. Wypełnij poniższe pola tekstowe i przeciągnij w dowolne miejsca.

R1J1VyxXrxx7o
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Grafika: Pixabay, domena publiczna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 1

Na podstawie fragmentu II części Dziadów wypisz elementy świata przedstawionego.

RuZhh7au7k6mS
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2

Określ, które elementy świata przedstawionego utworu Mickiewicza wpływają na jego tajemniczość.

RVc4jEPV6Fypm
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3

Scharakteryzuj postać Guślarza, uwzględniając jego symboliczną rolę w utworze.

RXO9LF64FZ0Ri
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią w dramacie Mickiewicza wypowiedzi chóru.

RjH9a0mzBDS5Y
Miejsce na notatkę
RGdMEIsZMyUZI
Ćwiczenie 5
Jakie czynność magiczne wykonuje Guślarz, przywołując poszczególne duchy? Do każdej zjawy dopasuj odpowiedni cytat.
Źródło: opracowanie: ORE, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jaką funkcję w dziele Mickiewicza pełni magia.

RNlslARFIhgvy
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Wymień zjawy przybywające na „ucztę”.

RLX3wWTFuLAug
Miejsce na notatkę
Ciekawostka

Poza prowadzony przez Guślarza obrzęd wykracza pojawienie się mary, która nie została zaproszona na ucztę. Zjawa pojawia się bez wezwania, nic nie mówi, nie wygłasza prawd moralnych, nie chce też odejść. Na ciele ma krwawą pręgę, ręką wskazuje na serce i uporczywie wpatruje się w jedną z uczestniczek zgromadzenia. Wskazuje to na nieszczęśliwą miłość, jakiej duch doświadczył za życia.

Czytelnik może się domyślać, że to duch młodzieńca, który z powodu nieszczęśliwej miłości popełnił samobójstwo. Jednak nie jest to dusza zmarłej osoby - wskazuje na to zachowanie niechcianego „gościa” - nie odpowiada on na żadne żądania Guślarza.

Postać ta pojawi się w kolejnych częściach Dziadów - IV i III. Jest bohaterem łączącym wszystkie części Dziadów Adama Mickiewicza.

Ćwiczenie 8

Opisz, jakie przewinienia były powodem błąkania się duchów po zaświatach. Rozważ, czy w dramacie Mickiewicza rodzaj kary jest zależny od winy popełnionej przez człowieka za życia.

RBWVCSMI91fM5
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9

Wypisz wskazówki, dotyczące życia, jakie wypowiadają przywołane duchy.

R1H4qWVmDu1K6
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10

Czy prawdy ludowe zawarte w II części Dziadów są wciąż aktualne? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RWmrg0bqeWkdq
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 11

W formie planu szczegółowego przedstaw przebieg obrzędu dziadów.

RqnWTNRAIsOTf
Miejsce na notatkę
R1H6LSw9NUW1t
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne. Pogrupuj wyrażenia. 2 pola: 1. elementy chrześcijańskie, 2. elementy pogańskie Wyrażenia do przyporządkowania: posiłek przygotowany dla błąkających się dusz, odwołanie się do Boga, zaklęcia, garść kądzieli, aniołki, odwołanie się do piekła i nieba, chór ptaków, znak krzyża
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RHFQrCo0fH9m6
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne. Ustal, które elementy przedstawione w "Dziadach" są realistyczne, a które fantastyczne. 2 pola do pogrupowania wyrażeń: 1. Elementy realistyczne 2. Elementy fantastyczne. Wyrażenia do pogrupowania: aniołki Józio i Rózia, Guślarz, jedzenie, zaklęcia, trumna, Widmo, pasterka Zosia, zebrani ludzie, kaplica, chór ptaków
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, dlaczego duch Złego Pana nie może wejść do kaplicy. Zilustruj swoją odpowiedź odpowiednim fragmentem tekstu.

R1MkC9MS1Jo17
(Uzupełnij).
R1RhcoRQLMg1Y
Ćwiczenie 15
Zaznacz prawidłową odpowiedź. Jakie złe uczynki popełnił za życia Zły Pan? Możliwe odpowiedzi: 1. Bił służących i znęcał się nad zwierzętami., 2. Wzbogacił się w nieuczciwych interesach, okradając ludzi, którzy powierzyli mu swoje pieniądze., 3. Kazał zbić człowieka, który chciał pożywić się owocami z jego sadu i wyrzucił z dworu chorą matkę z dzieckiem, która prosiła go o pomoc., 4. Odprawił z dworu głodną dziewczynę, która poszukiwała pracy i dachu nad głową.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R2ZrBMnH605JR
Ćwiczenie 16
Zaznacz właściwą odpowiedź. Czego pragnie Widmo Złego Pana? Możliwe odpowiedzi: 1. Prosi o odpuszczenie win, by mógł trafić do nieba, gdzie nie będzie więcej cierpiał z braku jadła i napitku., 2. Chce pójść do piekła, ponieważ nie potrafi dłużej znieść błąkania się po ziemi z nieczystymi siłami i oglądania śladów dawnych uciech., 3. Ma nadzieję, że wszyscy, których skrzywdził za życia wybaczą mu niegodziwe czyny., 4. Zwraca się z prośbą do ludzi o modlitwę za jego duszę.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Za swoje przewinienia Zły Pan odbywa po śmierci straszliwą karę. Określ, jakie cechy charakteru skłoniły Widmo do wyrządzania zła innym za życia. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RKJQto0oAnMqy
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 18

Zastanów się i odpowiedz, w czym Widmo Złego Pana przypomina postać mitologicznego Prometeusza. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Rbp9jsJRXSRoE
Miejsce na notatkę
RrwvtZg60OqdC
Ćwiczenie 19
Dopasuj nagłówki do odpowiednich fragmentów dramatu. Przywoływanie duchów Możliwe odpowiedzi: 1. „Już straszna północ przybywa, Zamykajcie drzwi na kłódki; Weźcie smolny pęk łuczywa, Stawcie w środku kocioł wódki. A gdy laską skinę z dala, Niechaj się wódka zapala. Tylko żwawo, tylko śmiało.", 2. „Od wschodu aż do zachodu, Umierać z pragnienia, z głodu, I karmić drapieżne ptaki. Lecz niestety! wyrok taki: Że dopóty w ciele muszę Potępioną włóczyć duszę, Nim kto z was, poddani moi, Pożywi mię i napoi.", 3. „Dalej wy z najcięższym duchem, Coście do tego padołu Przykuci zbrodni łańcuchem Z ciałem i duszą pospołu. [...] Was wzywamy, zaklinamy Przez żywioł wasz, przez ognisko!", 4. „Nie lubisz umierać z głodu! A pomnisz, jak raz w jesieni Wszedłem do twego ogrodu? Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni; Trzy dni nic nie miałem w ustach, Otrząsnąłem jabłek kilka. Lecz ogrodnik, skryty w chrustach, Zaraz narobił hałasu I poszczuł psami jak wilka. [...] Przed panem toczy się sprawa [...] Ale pan gniewny zawoła: „Potrzeba dać przykład grozy“., 5. „Gdy nic tobie nie pomoże, Idźże sobie precz, nieboże. A kto prośby nie posłucha, W imię Ojca, Syna, Ducha. Czy widzisz Pański krzyż? Nie bierzesz jadła, napoju? Zostawże nas w pokoju! A kysz! a kysz!" Odprawianie duchów Możliwe odpowiedzi: 1. „Już straszna północ przybywa, Zamykajcie drzwi na kłódki; Weźcie smolny pęk łuczywa, Stawcie w środku kocioł wódki. A gdy laską skinę z dala, Niechaj się wódka zapala. Tylko żwawo, tylko śmiało.", 2. „Od wschodu aż do zachodu, Umierać z pragnienia, z głodu, I karmić drapieżne ptaki. Lecz niestety! wyrok taki: Że dopóty w ciele muszę Potępioną włóczyć duszę, Nim kto z was, poddani moi, Pożywi mię i napoi.", 3. „Dalej wy z najcięższym duchem, Coście do tego padołu Przykuci zbrodni łańcuchem Z ciałem i duszą pospołu. [...] Was wzywamy, zaklinamy Przez żywioł wasz, przez ognisko!", 4. „Nie lubisz umierać z głodu! A pomnisz, jak raz w jesieni Wszedłem do twego ogrodu? Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni; Trzy dni nic nie miałem w ustach, Otrząsnąłem jabłek kilka. Lecz ogrodnik, skryty w chrustach, Zaraz narobił hałasu I poszczuł psami jak wilka. [...] Przed panem toczy się sprawa [...] Ale pan gniewny zawoła: „Potrzeba dać przykład grozy“., 5. „Gdy nic tobie nie pomoże, Idźże sobie precz, nieboże. A kto prośby nie posłucha, W imię Ojca, Syna, Ducha. Czy widzisz Pański krzyż? Nie bierzesz jadła, napoju? Zostawże nas w pokoju! A kysz! a kysz!" Wina Możliwe odpowiedzi: 1. „Już straszna północ przybywa, Zamykajcie drzwi na kłódki; Weźcie smolny pęk łuczywa, Stawcie w środku kocioł wódki. A gdy laską skinę z dala, Niechaj się wódka zapala. Tylko żwawo, tylko śmiało.", 2. „Od wschodu aż do zachodu, Umierać z pragnienia, z głodu, I karmić drapieżne ptaki. Lecz niestety! wyrok taki: Że dopóty w ciele muszę Potępioną włóczyć duszę, Nim kto z was, poddani moi, Pożywi mię i napoi.", 3. „Dalej wy z najcięższym duchem, Coście do tego padołu Przykuci zbrodni łańcuchem Z ciałem i duszą pospołu. [...] Was wzywamy, zaklinamy Przez żywioł wasz, przez ognisko!", 4. „Nie lubisz umierać z głodu! A pomnisz, jak raz w jesieni Wszedłem do twego ogrodu? Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni; Trzy dni nic nie miałem w ustach, Otrząsnąłem jabłek kilka. Lecz ogrodnik, skryty w chrustach, Zaraz narobił hałasu I poszczuł psami jak wilka. [...] Przed panem toczy się sprawa [...] Ale pan gniewny zawoła: „Potrzeba dać przykład grozy“., 5. „Gdy nic tobie nie pomoże, Idźże sobie precz, nieboże. A kto prośby nie posłucha, W imię Ojca, Syna, Ducha. Czy widzisz Pański krzyż? Nie bierzesz jadła, napoju? Zostawże nas w pokoju! A kysz! a kysz!" Kara Możliwe odpowiedzi: 1. „Już straszna północ przybywa, Zamykajcie drzwi na kłódki; Weźcie smolny pęk łuczywa, Stawcie w środku kocioł wódki. A gdy laską skinę z dala, Niechaj się wódka zapala. Tylko żwawo, tylko śmiało.", 2. „Od wschodu aż do zachodu, Umierać z pragnienia, z głodu, I karmić drapieżne ptaki. Lecz niestety! wyrok taki: Że dopóty w ciele muszę Potępioną włóczyć duszę, Nim kto z was, poddani moi, Pożywi mię i napoi.", 3. „Dalej wy z najcięższym duchem, Coście do tego padołu Przykuci zbrodni łańcuchem Z ciałem i duszą pospołu. [...] Was wzywamy, zaklinamy Przez żywioł wasz, przez ognisko!", 4. „Nie lubisz umierać z głodu! A pomnisz, jak raz w jesieni Wszedłem do twego ogrodu? Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni; Trzy dni nic nie miałem w ustach, Otrząsnąłem jabłek kilka. Lecz ogrodnik, skryty w chrustach, Zaraz narobił hałasu I poszczuł psami jak wilka. [...] Przed panem toczy się sprawa [...] Ale pan gniewny zawoła: „Potrzeba dać przykład grozy“., 5. „Gdy nic tobie nie pomoże, Idźże sobie precz, nieboże. A kto prośby nie posłucha, W imię Ojca, Syna, Ducha. Czy widzisz Pański krzyż? Nie bierzesz jadła, napoju? Zostawże nas w pokoju! A kysz! a kysz!" Gusła Możliwe odpowiedzi: 1. „Już straszna północ przybywa, Zamykajcie drzwi na kłódki; Weźcie smolny pęk łuczywa, Stawcie w środku kocioł wódki. A gdy laską skinę z dala, Niechaj się wódka zapala. Tylko żwawo, tylko śmiało.", 2. „Od wschodu aż do zachodu, Umierać z pragnienia, z głodu, I karmić drapieżne ptaki. Lecz niestety! wyrok taki: Że dopóty w ciele muszę Potępioną włóczyć duszę, Nim kto z was, poddani moi, Pożywi mię i napoi.", 3. „Dalej wy z najcięższym duchem, Coście do tego padołu Przykuci zbrodni łańcuchem Z ciałem i duszą pospołu. [...] Was wzywamy, zaklinamy Przez żywioł wasz, przez ognisko!", 4. „Nie lubisz umierać z głodu! A pomnisz, jak raz w jesieni Wszedłem do twego ogrodu? Gruszka dojrzewa, jabłko się czerwieni; Trzy dni nic nie miałem w ustach, Otrząsnąłem jabłek kilka. Lecz ogrodnik, skryty w chrustach, Zaraz narobił hałasu I poszczuł psami jak wilka. [...] Przed panem toczy się sprawa [...] Ale pan gniewny zawoła: „Potrzeba dać przykład grozy“., 5. „Gdy nic tobie nie pomoże, Idźże sobie precz, nieboże. A kto prośby nie posłucha, W imię Ojca, Syna, Ducha. Czy widzisz Pański krzyż? Nie bierzesz jadła, napoju? Zostawże nas w pokoju! A kysz! a kysz!"
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
ROqwkuv4MWb14
Ćwiczenie 20
Przyporządkuj kategorię grzechu do przedmiotu, który spala Guślarz. grzechy lekkie Możliwe odpowiedzi: 1. wianek, 2. kądziel, 3. wódka grzechy pośrednie Możliwe odpowiedzi: 1. wianek, 2. kądziel, 3. wódka grzechy ciężkie Możliwe odpowiedzi: 1. wianek, 2. kądziel, 3. wódka
Źródło: opracowanie:ORE, licencja: CC BY 3.0.
R1MIyagb0Fihd
Ćwiczenie 21
Połącz wyraz z definicją wywodzącą się z gwar ludowych. kruk Możliwe odpowiedzi: 1. ciepłe powietrze uchodzące z pieca, 2. ostatni snop zboża związany podczas żniw, 3. hak, na który nakłada się zawias drzwi lub okna, 4. ziele, według wierzeń mające czarodziejską moc, 5. według wierzeń: siła magiczna niektórych osób mogąca komuś lub czemuś zaszkodzić przestrach Możliwe odpowiedzi: 1. ciepłe powietrze uchodzące z pieca, 2. ostatni snop zboża związany podczas żniw, 3. hak, na który nakłada się zawias drzwi lub okna, 4. ziele, według wierzeń mające czarodziejską moc, 5. według wierzeń: siła magiczna niektórych osób mogąca komuś lub czemuś zaszkodzić duch Możliwe odpowiedzi: 1. ciepłe powietrze uchodzące z pieca, 2. ostatni snop zboża związany podczas żniw, 3. hak, na który nakłada się zawias drzwi lub okna, 4. ziele, według wierzeń mające czarodziejską moc, 5. według wierzeń: siła magiczna niektórych osób mogąca komuś lub czemuś zaszkodzić dziad Możliwe odpowiedzi: 1. ciepłe powietrze uchodzące z pieca, 2. ostatni snop zboża związany podczas żniw, 3. hak, na który nakłada się zawias drzwi lub okna, 4. ziele, według wierzeń mające czarodziejską moc, 5. według wierzeń: siła magiczna niektórych osób mogąca komuś lub czemuś zaszkodzić urok Możliwe odpowiedzi: 1. ciepłe powietrze uchodzące z pieca, 2. ostatni snop zboża związany podczas żniw, 3. hak, na który nakłada się zawias drzwi lub okna, 4. ziele, według wierzeń mające czarodziejską moc, 5. według wierzeń: siła magiczna niektórych osób mogąca komuś lub czemuś zaszkodzić
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RT61n5YnmQ9jX
Ćwiczenie 22
Przeczytaj definicje wyrazów i wpisz odpowiednie nazwy homonimów. 1. Widmo, 2. Ognisko, 3. Dziady - złudzenie wzrokowe lub wytwór wyobraźni, nierealna postać, fantastyczne zjawisko, widziadło; 2. rozkład częstości (natężenia) występowania danej wielkości fizycznej.


1. Widmo, 2. Ognisko, 3. Dziady - dawny obrzęd ludowy Słowian i Bałtów, wywodzący się z przedchrześcijańskich obrzędów słowiańskich, polegający na zbieraniu się ludu w celu nawiązania kontaktu z duszami zmarłych i pozyskania ich przychylności; 2. ludzie żebrzący, biedacy.

1. Widmo, 2. Ognisko, 3. Dziady - spotkanie towarzyskie odbywające się zwykle wieczorem przy palącym się stosie; 2. miejsce, w którym występują zmiany chorobowe.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1NeSrfdKtINP
Ćwiczenie 23
Przyporządkuj podane wyrazy do odpowiednich grup. wyrazy o szerszym zakresie znaczeniowym Możliwe odpowiedzi: 1. Guślarz, 2. pisarz, 3. bohater, 4. Adam Mickiewicz, 5. ptak, 6. kaplica cmentarna, 7. dramat, 8. Dziady, 9. miejsce, 10. kruk wyrazy o węższym zakresie znaczeniowym Możliwe odpowiedzi: 1. Guślarz, 2. pisarz, 3. bohater, 4. Adam Mickiewicz, 5. ptak, 6. kaplica cmentarna, 7. dramat, 8. Dziady, 9. miejsce, 10. kruk
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Sprawdź, czy umiesz!

Polecenie 1

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: „Bo kto nie był ni razu człowiekiem, / Temu człowiek nic nie pomoże”.

RvbU1tWslBedh
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Zwyczaj zapalania zniczy na grobach - tak popularny w kulturze europejskiej - wywodzi się z pogańskiego rytuału palenia ognia w miejscach pochówku. Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat zwyczajów związanych z oddawaniem czci zmarłym w innych kulturach. Opisz jeden z nich.

R6ZfWTlXSgmGP
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zredaguj opowiadanie odtwórcze, w którym z perspektywy świadka opiszesz pojawienie się na dziadach jeszcze jednego ducha, który „przybywa” do kaplicy tuż po zakończeniu obrzędu. Opowiedz historię jego życia, która będzie zawierała przestrogę skierowaną do zgromadzonych wieśniaków.

RF7nDc1v7QoPm
(Uzupełnij).

Słownik

hajduk
hajduk

tu: służący, lokaj

lico
lico

twarz

łoza
łoza

gałązka, witka

padół
padół

ziemia jako miejsce życia doczesnego

pastwa
pastwa

żer dzikich zwierząt

pospołu
pospołu

wspólnie

sioło
sioło

wieś

smolny pęk łuczywa
smolny pęk łuczywa

kawałki smolnego drzewa, dawniej używanego do oświetlania

snadnie
snadnie

prosto, łatwo

snop
snop

związany pęk zżętego zboża lub słomy; też: duża wiązka jakichś roślin, traw itp.

socha
socha

słup specjalnie przysposobiony do kaźni na dziedzińcu dworskim

w kucyją
w kucyją

w dzień wigilii świąt Bożego Narodzenia (kucja to nazwa potrawy wigilijnej)

Notatki

RoBw6w2Nrs5yi
(Uzupełnij).