Adam Mickiewicz Dziady cz.II
Warto wiedzieć!
- jeden z gatunków literackich obejmujący utwory przeznaczone do wystawiania na scenie
Wyznaczniki dramatu:

utwór podzielony jest na akty i sceny,
wydarzenia tworzą wyrazistą akcję,
tekst składa się z monologów i dialogów - tekst główny,
tekst główny uzupełniony jest tekstem pobocznym tzw. didaskaliami.
„Dziady” cz. I. II. III i IV Adama Mickiewicza to przykład tak zwanego dramatu romantycznegodramatu romantycznego, który łączy w sobie elementy liryczneliryczne, epickieepickie i dramatycznedramatyczne, różne gatunki literackie, np. pieśń, bajkę, opowiadanie czy monolog, jak również partie muzyczne i efekty plastyczne.


Wraz z koleżankami i kolegami z klasy przygotuj inscenizację II części Dziadów . Zaaranżuj przedstawienie w scenerii współczesnej. Możesz użyć współczesnych rekwizytów, kostiumów, muzyki itp.
Opisz, jak wyobrażasz sobie ilustrację przedstawiającą obrzęd dziadów.
Sprawdź, czy umiesz!
Napisz zaproszenie do wybranej osoby na szkolną inscenizację II części Dziadów.
Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Proponowane słowa klucze: dramat, zjawy, fantastyka, groza, rytuał, ludowa tradycja.
Słownik
jeden z trzech rodzajów literackich, obejmujący utwory, które wyrażają wewnętrzne przeżycia i emocje przekazywane za pomocą charakterystycznego języka, przeważnie w formie wierszowanej
jeden z trzech rodzajów literackich, obejmujący utwory pisane prozą lub wierszem, w których narrator opowiada o otoczeniu i losach bohaterów
rodzaj literacki obejmujący utwory przeznaczone do wystawiania na scenie
gatunek literacki, który powstał w okresie romantyzmu; charakteryzował się on między innymi różnorodnością rodzajową (łączył w sobie elementy liryczne, dramatyczne i epickie), a także różnorodnością gatunkową (tego typu dramaty zawierały np. bajki, pieśni itp.); w dramacie romantycznym postacie, elementy realistyczne i fantastyczne występowały obok siebie jako równorzędne składniki utworu