Co jest celem poezji?
Co jest celem poezji?
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna utwory: J. Twardowskiego „Pisanie” i T. Różewicza „Próbuję” i wyrażoną w nich definicję poezji
wie, na czym polega związek między utworami
Umiejętności
Uczeń:
czyta i analizuje utwory: Twardowskiego „Pisanie” i T. Różewicza „Próbuję” i wyrażoną w nich definicję poezji
wskazuje na myśl wspólną obu utworów
tworzy własną definicję poezji
zabiera głos w dyskusji o trudnościach pracy poety
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem
Rozmowa
Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik
4. Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Każdy uczeń odpowiada pisemnie na pytanie: Czy chciałbym być poetą? Uzasadnia swoją wypowiedź. Uczniowie czytają swoje odpowiedzi, nauczyciel zapisuje wnioski w formie tabeli:
Warto być poetą, bo | Nie warto być poetą, bo: |
Poeta jest sławny Poeta posiada talenty Ludzie podziwiają poetę … | Poeta mało zarabia Poeta nie zna prawdziwego życia … |
Faza realizacyjna
Uczniowie zastanawiają się, czy bycie poetą jest ciężką pracą, podają argumenty.
Uczniowie czytają wiersz Jana Twardowskiego „Pisanie”. Odpowiadają na pytania: Jaką formę gatunkową przypomina ten tekst?, Co sprawia, że wiersz przypomina modlitwę?, Kto jest podmiotem lirycznym tego wiersza?, Czym różni się podmiot liryczny od Jezusa?, Jaki jest cel tego tekstu?
Uczniowie zastanawiają się, jaka jest poezja według podmiotu lirycznego. Odpowiadają, co to znaczy, że: „nie pisze się tak, jak się mówi”, „nie pisze się tak, jak się cierpi”, „nie pisze się tak, jak się milczy”. Uczniowie odpowiadają na pytanie, czy poezja jest według podmiotu lirycznego prawdziwa.
Uczniowie przedstawiają własną opinię na temat poezji; zastanawiają się, czy ich zdaniem poezja oddaje prawdę, czy może lepiej czyni to proza. Uzasadniają swoje zdanie. Uczniowie próbują też określić cel poezji, odpowiadają na pytanie: Czy jej zadaniem jest mówienie prawdy?
Uczniowie czytają w podręczniku wiersz Tadeusza Różewicza „Próbuję” odpowiadają, czy utwór ten w jakiś sposób nawiązuje do tekstu Jana Twardowskiego.
Uczniowie analizują poszczególne obrazy w utworze. Odpowiadają, dlaczego poeta przyrównał poezję do rączki niemowlęcia. Uczniowie opisują: Jak zachowuje się niemowlę?, Co chce chwytać?, Jaki jest jego stosunek do otoczenia?
Uczniowie opisują drugi obraz – zamykanie wszechświata w rączce. Odwołując się do tego obrazu, określają cel poezji.
Uczniowie oceniają, na czym polega doskonałość świata i słabość poezji. Odpowiadają na pytania: Dlaczego owoc wypada?, Co to znaczy, że staje się cięższy?, Czy słowa wystarczają do opisania świata?, Czego brakuje poezji, że nie może go objąć?
Faza podsumowująca
Uczniowie wcielają się w rolę poetów. Ich zadanie polega na napisaniu prośby o dary potrzebne mu do tworzenia, stworzeniu własnej definicji poezji i napisaniu, co sprawia mu największą trudność w pisaniu.
5. Bibliografia
A. Łuczak, A. Murdzek, Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
brak
b) Zadanie domowe
Napisz wiersz lub fragment prozy, w którym wyrazisz własną opinię na temat roli poezji w życiu człowieka.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak