Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Co jest celem poezji?

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • zna utwory: J. Twardowskiego „Pisanie” i T. Różewicza „Próbuję” i wyrażoną w nich definicję poezji

  • wie, na czym polega związek między utworami

Umiejętności

Uczeń:

  • czyta i analizuje utwory: Twardowskiego „Pisanie” i T. Różewicza „Próbuję” i wyrażoną w nich definicję poezji

  • wskazuje na myśl wspólną obu utworów

  • tworzy własną definicję poezji

  • zabiera głos w dyskusji o trudnościach pracy poety

2. Metoda i forma pracy

Praca z tekstem

Rozmowa

Praca indywidualna, grupowa i zbiorowa

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Każdy uczeń odpowiada pisemnie na pytanie: Czy chciałbym być poetą? Uzasadnia swoją wypowiedź. Uczniowie czytają swoje odpowiedzi, nauczyciel zapisuje wnioski w formie tabeli:

Warto być poetą, bo

Nie warto być poetą, bo:

Poeta jest sławny

Poeta posiada talenty

Ludzie podziwiają poetę

Poeta mało zarabia

Poeta nie zna prawdziwego życia

Faza realizacyjna

Uczniowie zastanawiają się, czy bycie poetą jest ciężką pracą, podają argumenty.

Uczniowie czytają wiersz Jana Twardowskiego „Pisanie”. Odpowiadają na pytania: Jaką formę gatunkową przypomina ten tekst?, Co sprawia, że wiersz przypomina modlitwę?, Kto jest podmiotem lirycznym tego wiersza?, Czym różni się podmiot liryczny od Jezusa?, Jaki jest cel tego tekstu?

Uczniowie zastanawiają się, jaka jest poezja według podmiotu lirycznego. Odpowiadają, co to znaczy, że: „nie pisze się tak, jak się mówi”, „nie pisze się tak, jak się cierpi”, „nie pisze się tak, jak się milczy”. Uczniowie odpowiadają na pytanie, czy poezja jest według podmiotu lirycznego prawdziwa.

Uczniowie przedstawiają własną opinię na temat poezji; zastanawiają się, czy ich zdaniem poezja oddaje prawdę, czy może lepiej czyni to proza. Uzasadniają swoje zdanie. Uczniowie próbują też określić cel poezji, odpowiadają na pytanie: Czy jej zadaniem jest mówienie prawdy?

Uczniowie czytają w podręczniku wiersz Tadeusza Różewicza „Próbuję” odpowiadają, czy utwór ten w jakiś sposób nawiązuje do tekstu Jana Twardowskiego.

Uczniowie analizują poszczególne obrazy w utworze. Odpowiadają, dlaczego poeta przyrównał poezję do rączki niemowlęcia. Uczniowie opisują: Jak zachowuje się niemowlę?, Co chce chwytać?, Jaki jest jego stosunek do otoczenia?

Uczniowie opisują drugi obraz – zamykanie wszechświata w rączce. Odwołując się do tego obrazu, określają cel poezji.

Uczniowie oceniają, na czym polega doskonałość świata i słabość poezji. Odpowiadają na pytania: Dlaczego owoc wypada?, Co to znaczy, że staje się cięższy?, Czy słowa wystarczają do opisania świata?, Czego brakuje poezji, że nie może go objąć?

Faza podsumowująca

Uczniowie wcielają się w rolę poetów. Ich zadanie polega na napisaniu prośby o dary potrzebne mu do tworzenia, stworzeniu własnej definicji poezji i napisaniu, co sprawia mu największą trudność w pisaniu.

5. Bibliografia

A. Łuczak, A. Murdzek, Między nami. Podręcznik dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

brak

b) Zadanie domowe

Napisz wiersz lub fragment prozy, w którym wyrazisz własną opinię na temat roli poezji w życiu człowieka.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R25hBtXPgS8tj

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 96.72 KB w języku polskim
R1KvhxNuhUQYi

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 19.50 KB w języku polskim