Co kryją znaki?
Ilustracja przedstawiająca wyłaniający się z mroku szarobłękitny las. Z pni drzew wyrastają pojedyncze kikuty gałęzi. Nie widać koron drzew, gdyż skrywa je górna krawędź ilustracji. Pnie na pierwszym planie są jaśniejsze. Najbliższy znajdujący się na środku ilustracji pień posiada u dołu dziuplę, w której błyszczy się para oczu. W górnej partii pień ma dziurkę od klucza, a obok ciemna dłoń obejmuje go z prawej strony. Obok pnia zwisa z niewidocznej gałęzi tego drzewa widoczny od połowy nietoperz. W drzewie na lewo od środkowego również ciemnieje dziupla, natomiast w drzewie po przeciwnej stronie dziurka na klucz, tyle że tutaj położona jest nisko. Z górnej gałęzi tego drzewa zwisa głową w dół czarny nietoperz o świecących oczach. Na prawo od niego lewituje czarne przedramię. Na drzewach w głębi lasu zwisają jeszcze trzy nietoperze. Na lewo od środkowego drzewa, na wysokości dziurki od klucza, unosi się poziome pasemko mgły. Rozciąga się ono do pnia z dziuplą.Wokół nas jest bardzo dużo znaków. Co zrobić, żeby nie zgubić się w ich gąszczu? Dzisiejsze ćwiczenia pomogą ci je rozszyfrować i zaprojektować własne.
Porozmawiaj:
Jakie znaki już poznałaś/poznałeś?
Co one oznaczają?
Gdzie te znaki są umieszczone?
Czy w codziennym życiu wyczuwasz dłonią przedmioty, o których możesz powiedzieć, że są dla ciebie znakami? Zapisz swoją odpowiedź.
Nawet na zwyczajnym spacerze można poczuć się jak na Szyfrowisku. Obejrzyj animację i spróbuj rozpoznać i policzyć wszystkie znaki, które spotkasz po drodze. Jak myślisz, czy można je jakoś podzielić? Co je łączy?
Nawet na zwyczajnym spacerze można poczuć się jak na Szyfrowisku. Przeczytaj opis animacji. Spróbuj rozpoznać i policzyć wszystkie znaki, które w niej występują. Jak myślisz, czy można je jakoś podzielić? Co je łączy? Zapisz swoją odpowiedź.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1AkKYcBCh6y8
Animacja. Plansza z brązowym domkiem i tytułem „Spacer tropiciela”. Czarna postać z czarnym plecakiem, na głowie ma czarną czapkę z daszkiem. Niebo jest jasnoniebieskie. Postać porusza się po zielonej drodze. Postać mija brązowy duży dom. Następnie pojawiają się chmury na niebie, a nad postacią dymek, który symbolizuje myśli postaci, został w nim ukazany czarny parasol. Dalej postać mija przystanek autobusowy, na którym umieszczono prostokątny znak z niebieską obwódką, w środku na białym tle jest autobus. Obok znaku znajduje się szare, zadaszone miejsce, w którym można poczekać na przyjazd autobusu. Następnie postać przechodzi przez pasy dla pieszych na zielonym świetle. Dalej mija miejskie toalety, męską, która jest oznaczona trójkątem ustawionym do góry nogami i damską, która została oznaczona kółkiem. Następnie postać mija szary budynek z napisem zoo, zza którego widać długą szyję żyrafy. Następnie postać mija biały budynek kawiarni z szarym dachem, przy której ustawione są na zewnątrz stoliki i krzesła, a nad kawiarnią ukazany jest znak czarnej filiżanki kawy na białym tle, nad którą unoszą się trzy pofalowane linie mówiące o tym, że kawa jest ciepła. Następnie postać mija czarne ślady na drodze, a nad głową postaci pojawia się dymek z szarym ptaszkiem, dymek symbolizuje myśli postaci. Dalej takie same dwa ptaki ukazane zostały na jednym drzewie, a dwa kolejne na drugim. Plansza końcowa z napisami: scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, maj 2015.
Rozwiąż test, w każdym zadaniu zaznacz prawidłową odpowiedź.
Co oznaczają te ilustracje?
Przyjrzyj się ilustracjom znajdującym się w grze. Co one oznaczają? Jak myślisz, które z tych znaków wymyślili ludzie, a które są naturalne?
Określ, które znaki z poprzedniego ćwiczenia zostały wymyślone przez ludzi, a które są naturalne? Zapisz swoją odpowiedź.
Znaki naturalne pojawiają się niezależnie od woli człowieka. Na ich podstawie wnioskuje się, co może się zdarzyć lub co się zdarzyło. Na przykład kiedy widzisz zachmurzone niebo, spodziewasz się, że spadnie deszcz, a gdy kolega ma gorące czoło i rumieńce, podejrzewasz, że może być chory. Znakami naturalnymi są też np. ślady zwierząt czy kolor liści
Znaki umowne wymyślają ludzie, aby za ich pomocą przekazać określone informacje. Są to np. słowa, gesty, znaki graficzne (litery alfabetu, znaki interpunkcyjne), znaki drogowe, symbole na mapie, symbole matematyczne, niektóre dźwięki
Przekaż koleżankom i kolegom w klasie – bez używania mowy i pisma – następujące informacje:
'Na dworze jest zimno'.
'Na dworze jest gorąco'.
'Zastanawiam się'.
'Boli mnie brzuch'.
Na zajęciach w szkole już od dawna używasz znaków. Przypomnij je sobie i zapisz w zeszycie kilka przykładów:
znaków interpunkcyjnych,
symboli matematycznych.
Informacje można przekazywać w różny sposób. Zastanów się i wybierz najlepszy system znaków, którym posłużysz się, w sytuacji gdy:
opowiadasz przyjaciołom o filmie,
wychodzisz z domu i chcesz zostawić siostrze wiadomość, że dzwoniła do niej koleżanka,
chcesz bezgłośnie przekazać kolegom, aby natychmiast umilkli.
Opisz go poniżej lub w zeszycie.
Zapoznaj się z podanymi poniżej informacjami. Którą z nich szybciej odczytasz, jeśli widać ją tylko przez chwilę?
Przekaż za pomocą gestów takie informacje:
rozumiem, co mówisz,
nie rozumiem tego, co mówisz.
Wymyśl znak, który będzie oznaczał 'stop' i mówił o zatrzymaniu się, aby sprawdzić, czy można bezpiecznie poruszać się dalej. Pokaż go za pomocą gestów.
Wymyśl znak, który będzie oznaczał padające na głowę krople deszczu. Pokaż go za pomocą gestów.
Wymyśl znak, który będzie oznaczał padające na twarz promienie słońca. Pokaż go za pomocą gestów.
Zastanów się, dlaczego ludzie w pewnych sytuacjach używają znaków zamiast słów. Porozmawiaj o tym w klasie. Wnioski zapisz poniżej lub w zeszycie.
Przeczytaj uważnie tekst i wstaw brakujące słowa.
zastąpić, elementem graficznym, różnymi językami, uatrakcyjnić, kolorowe, czytelne, porozumiewaniu się
Znaki pełnią ważną funkcję w ......................................... Dzięki nim można ........................................ wiele słów ......................................... W ten sposób informacje są bardziej ........................................ i zrozumiałe, na przykład dla ludzi mówiących .........................................
Napisz, co oznaczają znaki umowne i znaki naturalne na poniższej ilustracji interaktywnej.

Dawni mieszkańcy Peru w Ameryce Południowej pozostawili po sobie na płaskowyżu Nazca ogromne znaki, których znaczenie jest przedmiotem dyskusji naukowców. Narysowano je, usuwając ciemniejszy żwir i odłamki skalne, odsłaniając w ten sposób jasną glebę znajdującą się pod nimi. Idąc pieszo przez płaskowyż, możemy tych znaków w ogóle nie dostrzec, biorąc je za naturalne nierówności terenu. Rysunki te można dostrzec tylko z góry, najlepiej z pokładu samolotu. Trudno dociec, jak nie unosząc się nad ziemię, wytyczono je ponad tysiąc lat temu.
Wymyśl znaki, które będą oznaczały:
'Jestem nieprzygotowany',
'Dziś ćwiczymy ortografię',
'Mam zły humor'.
Pokaż rysunki pozostałym uczniom, ale nie zdradzaj, co przedstawiają. Jeśli inni odgadną ich znaczenie, to znaczy, że udało Ci się dobrze zaprojektować znak.
Pokaż za pomocą gestów:
'Jestem nieprzygotowany',
'Dziś ćwiczymy ortografię',
'Mam zły humor'.