Wokół nas jest bardzo dużo znaków. Co zrobić, żeby nie zgubić się w ich gąszczu? Dzisiejsze ćwiczenia pomogą ci je rozszyfrować i zaprojektować własne.
Porozmawiaj:
Jakie znaki już poznałaś/poznałeś?
Co one oznaczają?
Gdzie te znaki są umieszczone?
Czy w codziennym życiu wyczuwasz dłonią przedmioty, o których możesz powiedzieć, że są dla ciebie znakami? Zapisz swoją odpowiedź.
Nawet na zwyczajnym spacerze można poczuć się jak na Szyfrowisku. Obejrzyj animację i spróbuj rozpoznać i policzyć wszystkie znaki, które spotkasz po drodze. Jak myślisz, czy można je jakoś podzielić? Co je łączy?
Nawet na zwyczajnym spacerze można poczuć się jak na Szyfrowisku. Przeczytaj opis animacji. Spróbuj rozpoznać i policzyć wszystkie znaki, które w niej występują. Jak myślisz, czy można je jakoś podzielić? Co je łączy? Zapisz swoją odpowiedź.
Rozwiąż test, w każdym zadaniu zaznacz prawidłową odpowiedź.
Co oznaczają te ilustracje?
Przyjrzyj się ilustracjom znajdującym się w grze. Co one oznaczają? Jak myślisz, które z tych znaków wymyślili ludzie, a które są naturalne?
Określ, które znaki z poprzedniego ćwiczenia zostały wymyślone przez ludzi, a które są naturalne? Zapisz swoją odpowiedź.
Znaki naturalne pojawiają się niezależnie od woli człowieka. Na ich podstawie wnioskuje się, co może się zdarzyć lub co się zdarzyło. Na przykład kiedy widzisz zachmurzone niebo, spodziewasz się, że spadnie deszcz, a gdy kolega ma gorące czoło i rumieńce, podejrzewasz, że może być chory. Znakami naturalnymi są też np. ślady zwierząt czy kolor liści
Znaki umowne wymyślają ludzie, aby za ich pomocą przekazać określone informacje. Są to np. słowa, gesty, znaki graficzne (litery alfabetu, znaki interpunkcyjne), znaki drogowe, symbole na mapie, symbole matematyczne, niektóre dźwięki
Przekaż koleżankom i kolegom w klasie – bez używania mowy i pisma – następujące informacje:
'Na dworze jest zimno'.
'Na dworze jest gorąco'.
'Zastanawiam się'.
'Boli mnie brzuch'.
Na zajęciach w szkole już od dawna używasz znaków. Przypomnij je sobie i zapisz w zeszycie kilka przykładów:
znaków interpunkcyjnych,
symboli matematycznych.
Informacje można przekazywać w różny sposób. Zastanów się i wybierz najlepszy system znaków, którym posłużysz się, w sytuacji gdy:
opowiadasz przyjaciołom o filmie,
wychodzisz z domu i chcesz zostawić siostrze wiadomość, że dzwoniła do niej koleżanka,
chcesz bezgłośnie przekazać kolegom, aby natychmiast umilkli.
Opisz go poniżej lub w zeszycie.
Zapoznaj się z podanymi poniżej informacjami. Którą z nich szybciej odczytasz, jeśli widać ją tylko przez chwilę?
Przekaż za pomocą gestów takie informacje:
rozumiem, co mówisz,
nie rozumiem tego, co mówisz.
Wymyśl znak, który będzie oznaczał 'stop' i mówił o zatrzymaniu się, aby sprawdzić, czy można bezpiecznie poruszać się dalej. Pokaż go za pomocą gestów.
Wymyśl znak, który będzie oznaczał padające na głowę krople deszczu. Pokaż go za pomocą gestów.
Wymyśl znak, który będzie oznaczał padające na twarz promienie słońca. Pokaż go za pomocą gestów.
Zastanów się, dlaczego ludzie w pewnych sytuacjach używają znaków zamiast słów. Porozmawiaj o tym w klasie. Wnioski zapisz poniżej lub w zeszycie.
Napisz, co oznaczają znaki umowne i znaki naturalne na poniższej ilustracji interaktywnej.
Dawni mieszkańcy Peru w Ameryce Południowej pozostawili po sobie na płaskowyżu Nazca ogromne znaki, których znaczenie jest przedmiotem dyskusji naukowców. Narysowano je, usuwając ciemniejszy żwir i odłamki skalne, odsłaniając w ten sposób jasną glebę znajdującą się pod nimi. Idąc pieszo przez płaskowyż, możemy tych znaków w ogóle nie dostrzec, biorąc je za naturalne nierówności terenu. Rysunki te można dostrzec tylko z góry, najlepiej z pokładu samolotu. Trudno dociec, jak nie unosząc się nad ziemię, wytyczono je ponad tysiąc lat temu.
Wymyśl znaki, które będą oznaczały:
'Jestem nieprzygotowany',
'Dziś ćwiczymy ortografię',
'Mam zły humor'.
Pokaż rysunki pozostałym uczniom, ale nie zdradzaj, co przedstawiają. Jeśli inni odgadną ich znaczenie, to znaczy, że udało Ci się dobrze zaprojektować znak.
Pokaż za pomocą gestów:
'Jestem nieprzygotowany',
'Dziś ćwiczymy ortografię',
'Mam zły humor'.